Jump to content

skyte geit fra killing?


åtejeger94

Recommended Posts

Er ikke noe forbud mot det, men det er ikke forsvarlig jakt. Kjeet risikerer å dø uten mors hjelp gjennom vinteren. De færreste jegere skyter bevisst geita fra kjeet, men uhell kan skje. Da mener jeg at man bør legge ned en god innsats i å finne og felle kjeet før man fortsetter jakt på andre dyr.

Link to comment
Share on other sites

Som Ranger sier, kjeet kan få problemer med å klare seg gjennom vinteren!

De fleste rådyrjegere prøver å ungå å skyte geiter generelt.

De er produksjonsdyra, skyter du ei geit kan du risikere at du har 4 dyr mindre i terrenget ditt neste år. Hos meg er det ganske vanlig at de får trillinger.

 

Mvh.

Griffon

Link to comment
Share on other sites

Du må misforstå meg rett.... Les det jeg skrev en gang til :)

 

Jeg skjønner hva du mener men jeg ser ikke noe galt i å skyte kje så lenge en sparer geita uansett om den har 0 eller 3 kje. Skal du spare tvillinger/trillinger er det jo kun bukk og single kje som er skytbart? Selvfølgelig vil det bli feilskutt ei og annen geit, er ikke alltid like lett å bedømme om det er voksen geit eller ikke som kommer alene i losen (snakker av erfaring :oops:)

Link to comment
Share on other sites

Det finnes vel forskning som viser at morløse kje blir adoptert av andre geiter. En geit kan faktisk "parkere" kjeene sine hos andre geiter og ta seg en lengre tur på egen hånd. Det er altså ingen garanti for at ei geit som kommer alene ikke har kje.

Om en er uheldig å skyte ei geit med kje, vil kjeene ha gode sjanser til å klare seg sammen med sin adoptivmor.

Prøver alltid å spare geiter, og har faktisk vært uheldig bare en gang.

Link to comment
Share on other sites

Fort gjort og gjøre feil, de vet vel de fleste som har vært noen turer i skogen, killingene kan ligge og trykke mens geita går ut. Og lage forbud mot ting bare for og gjør det blir for meg helt feil. Forøvrig så er rådyr god mat så jeg ønsker og ha påfyll til neste år også så jeg skyter ikke geita uansett. Ja takk til egenregulering

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Vel, alle jegere som går inn for å drive med human og "etisk korrekt" jaktutøvelse burde gå inn for å skyte killinger/kalver før mordyret. Men dessverre er det ikke slik at alle tenker sånn, men å komme med forbud og konsekvenser for brudd på forbudet vil vel oftere straffe de som har vært uheldige og gjort en feil, enn de som med viten og vilje feller killing før geit.

Link to comment
Share on other sites

Vi har i ei årrekkje freda produktive rågeiter i terrenget vårt. Dette blir skulda det etiske og at vi har ein aukande gaupebestand. De geitene vi skyt er anten skadd eller for gamle til å bere fram avkom. Datt ei tannlaus gammal geit i går... Vi veit at dette dyret (og éit til) er utan kje. Dei har vorte observert heile sesongen både før og under jakta. Akkurat den geita vi felte, har vi i tillegg hatt på beina fleire gonger i haust... (får ikkje liggje i ro med dachs i fua !)

Link to comment
Share on other sites

Dette problemet har me både på rådyr, hjort, elg og rein. Forbode er det ikkje, men det er vel kun når det gjeld rein at det er "akseptert" jegeråtferd å skyta mora frå kalven. (Korleis ein morlaus reinskalv har det gjennom vinteren er ei anna sak.)

Link to comment
Share on other sites

Uhell kan skje, men å skyte geit bevist er bannlyst i de fleste jaktlag jeg er med på.

Skyter du geit, kan du ikke regne med å bli invitert med på neste rådyrjakt

Dersom en prøver å lese seg opp på rådyrforvaltning, så vil en til (min iallefall) forbauselse finne at en i en stamme i balanse skal skyte nesten like mye geit som bukk.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Det er vel ikke så unaturlig det nei M67

Dersom en prøver å lese seg opp på rådyrforvaltning, så vil en til (min iallefall) forbauselse finne at en i en stamme i balanse skal skyte nesten like mye geit som bukk.
. Blir jaktrykket på bukk for hardt, risikerer du at et område omtrent ikke har voksen bukk igjen eller at de som er der er nært beslektet med geitene.

 

Angående bevisst skyting av geit fra kje, burde vel noen av de generelle bestemmelsene i loven om dyrevelferd komme inn

 

 

 

§ 14. Særskilte forbud

Det er forbudt å:

b) hensette dyr i hjelpeløs tilstand

 

og

 

§ 20. Jakt, fangst og fiske

Jakt, fangst og fiske skal utøves på en dyrevelferdsmessig forsvarlig måte.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har skutt feil dyr. Det skjedde slik:

 

På vei til en god post så fikk jeg følelsen av at jeg ikke skulle gå lenger opp i terrenget. Siden jeg fikk den følelsen så satte jeg meg ned og ventet... Det tok 15 minutter, så hørte jeg dyr på gang. De krysset ikke den gjengrodde skogsbilveien som jeg trodde, men holdt seg i skogen. Så jeg snek meg nærmere, og fikk se et lite rådyr gjennom barkvistene.

 

Garantert killing tenkte jeg og sendte i vei en 42 grams Federal Premium (Dette var før blyforbudet)

 

Dyret datt i smellen, men skuffelsen var stor da det var geit med melk i juret som jeg hadde skutt :(

 

Hun veide 13 kg slaktet, mulig derfor jeg skjøt feil dyr siden hun var så liten. Det ble ingen feiring av det rådyrfallet, og bukkekillingen hennes fikk jeg ikke fatt i, dessverre...

Link to comment
Share on other sites

Dette problemet har me både på rådyr, hjort, elg og rein. Forbode er det ikkje, men det er vel kun når det gjeld rein at det er "akseptert" jegeråtferd å skyta mora frå kalven. (Korleis ein morlaus reinskalv har det gjennom vinteren er ei anna sak.)

 

Årsaken til at det er mer akseptert blant reinsjegere er vel det faktum at en reinskalv vil være i en flokk senest en par uker etter att mora blir skutt. Den virrer rundt på egen hånd, leter etter mora ei stund, før den søker inn i en flokk. Jeg har ikke observert denne adferden hos elg, bortsett fra en kalv som slo følge med en okse. Ellers har de lett for å bli igjen alene. Vet egentlig ikke hvordan rådyr killingen reagerer. Hjortkalven slår seg nok gjerne sammen med andre dyr? Tror nok det viktige er at de blir med andre dyr, dersom det er distinkte sommer og vinterbeiter. Innbiller meg at sjansen for overlevelse stiger da. Dersom det ikke eksisterer noe sesongtrekk er vel sjansene bedre for en singel kalv/kje. Alt avhenger selvsagt av alderen på kalven/kjeet og om den er avvent.

Link to comment
Share on other sites

Vet egentlig ikke hvordan rådyr killingen reagerer.

 

Ser ut som om de flokker seg på vinteren, har sett en skokk med 7 rådyr på en åker der seks var kje, og før jakta var det ikke noen trillinger å se i området så det kunne være geit med tvillinger, og to tvillingsett "på kjøpet". Dette er forsåvidt ikke noen adopsjon, rådyra har jo en tendens til å gå i større grupper utover vinteren.

 

Men hvis en skal bygge stamme - geitkje som blir påkjørt på seinvinteren har ofte foster i seg. Dvs at kjeene ofte blir parra første høsten. Altså vil det være fornuftig å spare geitkje også, ikke bare voksne geiter.

 

Enkel huskeregel for en rådyrjeger - har du ikke tid til å bedømme kjønn og alder på dyret før du skyter, da går det for fort. Har du jakta litt rådyr går dette automatisk. "Dusken" på geita/geitkjeet lyser jo opp som en nødrakett i kikkertsiktet..

Link to comment
Share on other sites

En ting er værtfall helt sikkert og det er at en død geit aldri har muligheten til og få kalv igjen. Og geiter får stort sett kalv til den er død. Går den uten kalv et år er det som regel andre grunner til at det skjer. Har sett geiter som vi trodde var for gamle uten kalv og vips så har den kalv året etter. Alt for få som sparer geiter i mitt område og det er synd da vi har liten rådyrbestand. :trist:

Link to comment
Share on other sites

Helt enig med, Tommy. Hører alt for ofte prat om enslige geiter. Kommer de i los så har de jo ofte satt igjen killingene. Og har de ikke killinger så er det veldig sjelden at grunnen er høy alder. Slåmaskiner og rev er en mye vanligere grunn til at geita ikke har killinger. Har man mange viltkamera og kjenner terrenget meget bra, så kan man ha litt bedre kontroll på om samme geit ikke får killinger 2 år på rad.

 

Det er selvsagt ingen krise om man skyter geiter der bestanden er bra, men sjøl så velger jeg å spare hudyr uansett. Er jeg 99 % sikker på at det er killing så skyter jeg ikke, jeg skal være 100 % sikker før jeg skyter. Det betyr jo at veldig mange sjanser i løpet av sesongen ikke blir utnytta, men sålangt har hvertfall denne praksisen ført til at bestanden holder seg meget bra i terrengene jeg disponerer. Beskatning av rev er jo selvsagt like viktig, men det er en anna sak :)

Link to comment
Share on other sites

Blir jaktrykket på bukk for hardt, risikerer du at et område omtrent ikke har voksen bukk igjen eller at de som er der er nært beslektet med geitene.

 

 

Geitene parrer veldig ofte ikke med de "lokale" bukkene men trekker avgårde (ofte svært langt) for å finne passende bukk.

 

 

Har sett geiter som vi trodde var for gamle uten kalv og vips så har den kalv året etter.

 

En av rådyrgeitenes muligheter er rett og slett å velge å ikke bli gravid (forsinket innplanting) om forholdene er for dårlige.

 

 

 

Fasinerende dyr:-)

Link to comment
Share on other sites

Hvor har du det ifra Chiefen.v-2 at geitene trekker langt for og finne en passende bukk? Av rådyra vi har merka her i området så er det di store bukkene som oppsøker geitene og geitene forholder seg rolig. Det er mange som sier som så at det kommer inn nye geiter til neste år og det stemmer det i di terrengene som har gode biotop for di plassene blir selvsagt opptatt først, men han stakkarn som har terrenget ved siden av med dårligere biotop får ikke påfyll av geiter pga det er alltid plass i det gode biotopet. Kanskje folk burde bytta litt terreng noen ganger og følt det selv! Dyreverden er ikke mer komplisert enn oss selv vi tar den beste plassen hvis vi kan velge.

Link to comment
Share on other sites

Litt flisespikking:

 

Men hvis en skal bygge stamme - geitkje som blir påkjørt på seinvinteren har ofte foster i seg. Dvs at kjeene ofte blir parra første høsten

 

Kan det stemme at geitekillinger blir parret når de er ca. 3 mnd. gamle? Synes det hørtes litt rart ut.....

 

En av rådyrgeitenes muligheter er rett og slett å velge å ikke bli gravid (forsinket innplanting) om forholdene er for dårlige.

 

Forsinket innplantning er vel ikke noe de velger, de blir parret/befruktet i juli/august men fosteret begynner ikke å vokse før ca. januar. Men er forholdene og kondisjonen på geita dårlig kan hun velge å kaste fosteret.

Link to comment
Share on other sites

I de områden jeg selv jakter rådyr, vil jeg påstå det ville være krise å skyte ei produktiv geit. Stammen trenger all den hjelpa den kan få, for å komme seg opp igjen. Likevel, går det nå to killinger morløse, etter en vanvittig bragd. Skyte geit fra to killinger fra post i en jordekant, er ikke jakt men slakt. Skyte det største dyret, for det blir "mest mat i frysr`n". Bragden ble skrytt opp i skyene i kassakø på den lokale butikken. Vi har flere geiter med killinger. Kun denne ene med to. Det vil si hadde...

Noen steder, kan det godt hende stammene tåler geiteskyting, men å skylde på gaupa i disse orådene jeg jakter på, blir som å pisse på seg når man fryser. Det er jegerene sjøl, som ødelegger. Høsten for to år siden, ble det skutt 6 geiter og en killing, under "vellykket" jakt.

Stammen blir aldrig den samme når det utvises så utrolig lite forsiktighet.

Men nå er det slutt. Vi gikk sammen 4 stykker å kjøpte hele jakten for de neste 10 årene. De kan jo bare prøve... :evil:

Link to comment
Share on other sites

Kan det stemme at geitekillinger blir parret når de er ca. 3 mnd. gamle? Synes det hørtes litt rart ut.....

 

Det syntes jeg også, men han som nevnte dette til meg har antakelig slakta en del tusen hjortevilt i embedets medfør, og er nok godt vant til å sjekke om hunndyra har foster eller ikke... Jeg kan ikke garantere 100% at dette stemmer, men jeg har egentlig ingen grunn til å tvile på at vedkommende har rett, for han har i aller høyeste grad realkompetanse på feltet...

 

Når det er sagt, er sauen ikke så enormt mye forskjellig i størrelse fra rådyr, og der parres jo lamma også tidlig (ca ved 7 mnd alder), og de vil være jevngamle med fjorårets rådyrkje rundt lammingstidspunktet.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er enig i at en både etisk og forvaltningsmessig skal spare produktiv geit, og i alle fall unngå å skyte mordyret fra killingene. Det etiske teller mest for meg, da jeg ikke har noen stor kompetanse på det forvaltningsmessige å slå i bordet med. Men jeg har ved noen tilfeller erfart at geit har blitt skutt fra killingene, og dette er i de skogkledde dalsidene i Gudbrandsdalen og sidedaler- og med en relativt glissen rådyrbestand. Her flokker i alle fall ikke rådyrene seg og kan bidra for gjengående killinger på den måten- slik jeg har opplevd det blir de helst virrende i området de sist var med geita, eller i rimelig nær avstand. Tidligere var det veldig vanlig med drivjakt på rådyr her, og jeg er redd det ofte var på slike tette poster når ting skjedde litt fort at det gjerne gikk med ei og anna geit, og killingene kunne bli gående. Heldigvis var de fleste i slike tilfeller innstilt på samarbeide jegere imellom og legge ekstra innsats i å få tatt ut disse killingene i stedet for å jakte på andre rådyr i alle fall.

 

Jeg har selv opplevd å skyte mordyr fra to killinger en gang- og jeg kan si litt om hvordan det gikk til. Jeg hadde fulgt med ei geit med to killinger som pleide å beite i ei brattside på motsatt side av en stor dal- og jeg ville prøve meg på å snike på disse en dag føret var fint for det. Jeg endte opp med å få de beitende dyrene foran meg- litt skjult bak en bakke, og til å begynne med så jeg bare hodene når de løftet det mellom beitinga. Det så da ut som om det var ei geit med to bukkekillinger, siden to hadde bastkledde hornknoller mellom ørene. Jeg fikk etter hvert den ene bukkekillingen fram og såpass fri fra bakkekammen at jeg fikk skutt- og den gikk rett ned. Bukkekillingen var virkelig stor og fin, men jeg oppdaget til min forfjamselse at den manglet bukkens edlere deler, men hadde ett tydelig jur..... Jeg måtte jo da sjekke hodet på dyret, og joda- det var bastkledde hornknoller. Jeg har fortsatt liggende hodeskallen til denne behornede geita- den får være en påminnelse om at det ikke alltid er nok å være sikker.

Link to comment
Share on other sites

Uhell kan skje, men å skyte geit bevist er bannlyst i de fleste jaktlag jeg er med på.

Skyter du geit, kan du ikke regne med å bli invitert med på neste rådyrjakt

Dersom en prøver å lese seg opp på rådyrforvaltning, så vil en til (min iallefall) forbauselse finne at en i en stamme i balanse skal skyte nesten like mye geit som bukk.

 

K

 

Hvor er det slike ballanserte rådyrstammer? Jeg har jaktet rådyr i flere land, og enkelte steder (for eksempel i England der jeg var i fjor) er det så mye dyr at denne tenkingen fungerer fint. Der du og jeg jakter (med et søkk og en ås i mellom) holder ikke dette. I år har det nok vært gaupe innom siden det er lite dyr jevnt over. Klart, det kan være ok med dyr i et avgrenset område, men jevnt over sier alle jegerne i området at det er dårlig. I slike tider gjelder det å tenke at skyter man ei geit så har man skutt mange dyr (jeg har hørt 7 som et overslag, synes det høres fornuftig ut). Det kommer nok bukker innom og bedekker paringsklare gjeiter, det er ikke noe i veien med luktesansen og brunstigheten til hjortedyra våre. Men det må være gjeiter der som kan bedekkes.

Mitt syn: Spar gjeitene, skyt killing og bukk,og hold igjen i dårlige tider.

Link to comment
Share on other sites

Jeg skjøt ei elgku fra en kalv i fjor og det var ingen god følelse. Ble gira og skjøt det første dyret som kom i den lille glippa jeg hadde å skyte på, der jeg satt på en skikkelig drittpost.

 

Heldigvis var det sent på høsten og kalven klarte seg gjennom vinteren. I år var hun en relativt stor kvige.

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund
Nei råa skyter man ikke hvis man vil ha bra rådyrbestand . Det er noen som alltid skal skyte det største dyret som kommer og de skyter oftest geita og det er så uetisk og viser også ofte hvilken person det er :x Enten skyter man et kje eller henger børsa på ryggen.

 

Jeg er så enig så enig !!

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Jeg skyter det som er tildelt... i fjor var det 15kje og 15 voksne dyr. Voksne dyr deles ca 50% mellom bukk å rå.

 

Jeg skaut ei rå i fjor som jeg hadde fulgt med i kikkerten i over en time. Jeg hadde i dagene før skutt kjea fra ei rå i samme området, så jeg trodde det var den jeg hadde fått øye på. Når jeg tilslutt kom på skuddhold og skaut (dyret falt i smellen) sprang det frem to kje fra ei busk og satte avgårde i hver sin retning.

Jeg bannet litt for meg selv, men tenkte som så at kjea vil prøve å finne hverandre eller mora så jeg ble liggende å vente.. De ropte litt på hverandre og etter en stund kom det ene løpende frem. Jeg ropte på det, det stoppet og jeg skaut. .. Siste kjeet kom ikke frem, så jeg gikk hjem og slaktet råa og kjeet jeg hadde skutt..

Senere var det ut igjen og akkurat i det jeg skulle gi meg for dagen fikk jeg øye på det.. liggende ved en furu. Den reiste seg aldri igjen, men ble skutt liggende.

Link to comment
Share on other sites

Etter å ha jaktet i 25 år på rad, med hovedvekt på rådyr, har jeg blitt mer og mer overvist om at jegerene/forvaltningen overvurderer sin egen evne til å forme en rådyrbestand i en eller annen ønsket retning, ihvertfall i vår del av Norge. Til det er reven, gaupa og kong vinter altfor overlegen jegerene i effektivitet. Før skøyt vi uhorvelig mange rådyr i et avgrenset område, men det var fremdeles det beste terrenget i området år etter år. Etterhvert som vi har blitt voksne har vi bremset avskytningen kraftig, uten at man kan se noen nevneverdig økning av stammen av den grunn.

 

Mens vi kjørte oppover setesdalen i år, påvei til hjortejakt, ble det nevnt at en plass i dalen var det ikke rådyr igjen, fordi en jeger året før hadde skutt i overkant mange, deriblant en geit og 2 kje i en smell. Javel tenkte jeg, da bør det vel vrimle av rådyr der vi skal nå, siden ingen har skutt rådyr der siden jeg skøyt ett av mange som poppa ut av buskene for 5 år siden. Vi så ikke en rådyrklauv hele helga...

For min del sparer jeg geit, men det er nok mest pga sure miner på den lokale kafeen enn av frykt for å påvirke stammen. Skyte geit fra kjeet er noe av det verste man kan oppleve av hensyn til kjeet.

Link to comment
Share on other sites

Hva som skjer med killingen da kan jeg ikke påstå men for min del og alle de jeg jakter sammen med er det fullstendig tabu og det gjØr vi bare ikke og er vi usikker hva som kommer får muligheten forsvinne for den kommer uansett igjen . Nei så kjøttsulten er vi ikke . Å skyte ei voksen geit er som og skyte 2-3 dyr. Har man gaupe i terrenget eller bare passe med dyr er det iallfall dårlig forvaltning .

Link to comment
Share on other sites

Etter å ha jaktet i 25 år på rad, med hovedvekt på rådyr, har jeg blitt mer og mer overvist om at jegerene/forvaltningen overvurderer sin egen evne til å forme en rådyrbestand i en eller annen ønsket retning, ihvertfall i vår del av Norge.

 

Enig. Vi skyter alle dyrene vi får skuddsjanse på men skyter aldri geit før vi har skutt kalven da kalvene hos oss ikke klarer seg uten mor. Til tross for dette merker vi ingen tegn til nedgang i rådyrstammen. I år (2012) gikk det 11 dyr, i fjor gikk det 13, i forifjor tok vi kun ett (mye gaupe hos oss dette året) året før der igjen tok vi 15. Vi både skyter og ser lite bukk, dette mistenker jeg at skyldes mye rev som etter sigende tar flere bukkekalver enn geitekalver.

Link to comment
Share on other sites

jjrckd Hvis du tror at det er pga reven tar bukkekalvene hos dere så tar du nok feil for di kalvene som blir født hos dere ser ikke dere no mer til etter di har fyldt 1 år. Da stikker disse og finner seg egne områder og det kan være langt unna. Fins forskning på dette som ligger på Nina. Og det er vel ganske klart bevist at hvis man bruker hodet og skyter riktig og jakter rev sammtidig som en hjelper rådyra med foring hvis det kommer snø så får du fort en større stamme. Måtte jo vært mer morro og ta ut 25 dyr i året enn 10 til 15 eller!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...