Jump to content

Treningøkt med flaks


Ace

Recommended Posts

Bruker å ha noen treningsøkter fra hjemmet mitt der holdene er 140-230-290-390 og 800m

Har jobbet en del med shooter får å få alt til å stemme.

Så har det seg sånn at jeg er velsignet med en samboer med stor forståelse for mine behov for dupedingser og jeg fikk en kestrell vindmåler til fødselsdagen min.

Her måtte jeg forske litt.

Etter å ha målt trykk 996, temp 8 og stabil vind på 1,2ms. Vind vinkel er 300 grader. Er jeg klar for 800m

Svaret er 12 klikk venstre og 190 opp.(9,5 mil)

Sauer 202 zeiss 6-24*56 og versapod. 6,5*55

Mens jeg ligger å sikter kommer en skarv å setter seg 1m på siden av målet mitt.

Hmm javel, kan i det minste skremme den litt tenker jeg.

Skviser av skuddet og venter spendt. Fjærfokket står og skarven faller død ned.

Sukk ingen vitner. Samboeren ler. Ett par til er meget skeptisk. Bare STKL har tro på flaksen min den dagen.

Link to comment
Share on other sites

Sukk ingen vitner

På treningsbanen, innskutt, i perfekte forhold, så synes jeg en bør kunne forvente treff på en skarv på 800m. Ikke hver gang, men oftere enn ikke. Jeg hadde iallefall blitt halvskuffa om jeg hadde bomma.

Godt skutt.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Siktet på skarven,men det er ikke godt å si hvem som ble mest overrasket av meg eller skarven.

Hadde nok mye med at mine forventninger var utrolig små.

Om noen skulle gi meg pes for å ha tatt skuddet vil jeg bare si at sjangsen for å skade skyte er utrolig små og det ville ikke vært vanskelig å forflytte seg for å avslutt hvis uhellet var ute.

 

hmm, skjøt du mot skarven eller noe en meter til siden? Eller på en annen måte-bommet du på blinken 8)
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Mitt inntrykk er at det ikke er så nøye (ingen som gidder å mase om det) sålenge det ikke er hjortevilt (rein og elg er helligst, hjort og rådyr mindre nøye) man skyter.

Jeg får færre reaksjoner (ingen) når jeg forteller at jeg skjøt og bommet på en rev på 550m hold, enn når jeg forteller at jeg har skutt rådyr på 200m.

Hadde du skutt en rein tør jeg vedde på at du hadde vært gjennom mer enn et politiavhør, vært i alle nettavisene, og mest sannsynlig vært uten våpen

 

K

Link to comment
Share on other sites

En død skarv vekker nok ikke det helt store engasjementet, og den jevne jeger føler ikke sin egen jakt truet av det. Men det kan være verdt å merke seg at tråden gir et inntrykk av at det er akseptert i langholdsmiljøet å sende avgårde prosjektiler på lykke og fromme mot levende vesener.

 

Det bør bekymre de som er seriøse utøvere av langhold.

 

Høringsinstanser, skytter og jegerorganisasjoner løfter ikke en finger for å forsvare tilsynelatende mangel på respekt for vilt.

Link to comment
Share on other sites

Mitt inntrykk er at det ikke er så nøye (ingen som gidder å mase om det) sålenge det ikke er hjortevilt (rein og elg er helligst, hjort og rådyr mindre nøye) man skyter.

Jeg får færre reaksjoner (ingen) når jeg forteller at jeg skjøt og bommet på en rev på 550m hold, enn når jeg forteller at jeg har skutt rådyr på 200m.

Hadde du skutt en rein tør jeg vedde på at du hadde vært gjennom mer enn et politiavhør, vært i alle nettavisene, og mest sannsynlig vært uten våpen

 

K

 

M67 har heilt rett i denne analysen. Artsfascismen lever i beste velgåande, med både forvaltning og lovverks velsigning - anten ein snakkar om hjortevilt vs predatorkontroll eller rotenonbehandling av lakseførande vassdrag.

Link to comment
Share on other sites

Det der er ikke flaks men godt skutt med godt redskap. Det hadde vært flaks om du merker at du gjorde noe gærnt men at vinden tar litt ekstra tak i kula guider den på plass igjen. Da snakker vi flaks. Å sikte på noe og gjøre alt for å treffe for så å treffe har ingenting med flaks å gjøre. Det er dyktighet.

Link to comment
Share on other sites

Å sikte på noe og gjøre alt for å treffe for så å treffe har ingenting med flaks å gjøre. Det er dyktighet.

For det meste enig, men for å råke ein fugl på så langt hold må du i alle fall ikkje ha uflaks... Det skal ikkje rare endringa i vind til før berekninga er heilt ute av kurs.

Link to comment
Share on other sites

Hehe ja det er sant. Å ha uflaks hjelper ikke noe på men det er en annen historie. Hvis man kalkulerer alt riktig og skyter godt og treffer, da er man flink å skyte rett og slett. Gjør man alt riktig men vinden øker under veis, da har man litt uflaks. Fordamper kula underveis pga et lynnedslag, da har man imho kjempeuflaks. Gjør man noe gærnt men målet flytter seg akkurat nok til å likevel bli truffet, da har man flaks. Når kula er så lenge ute å flyr er det lett å ha uflaks.

Link to comment
Share on other sites

He he, skjønner du gjerne ville hatt vitner til den opplevelsen der! :D

 

Mitt inntrykk er at det ikke er så nøye (ingen som gidder å mase om det) sålenge det ikke er hjortevilt (rein og elg er helligst, hjort og rådyr mindre nøye) man skyter.

Det kan kanskje ha noe med at et så lite mål som en skarv mest sannsynlig enten blir treff med dødelig utgang, eller bom?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...