Jump to content

Japanske kokkeknivar


magnum_mauser

Recommended Posts

Har dei siste åra stadig vorte meir glad i matlaging, og godt kjøkkenutstyr aukar for min del opplevelsen med matlaging. No har eg over tid kjøpt inn det meste eg har ønska meg av steikepanner, kokekar og kjøkkenmaskiner. Knivane eg har er knivar frå Øyo, Kai og Jamie Oliver (tefal?). Men eg har i lengre tid sikla i stillheit på ein japansk kjøkkenkniv av god kvalitet, eg har forstått at kniventusiastar her heime, ikkje kan fordra desse knivane - men det har eg ikkje tenkt å ta hennsyn til :mrgreen:

 

Eg ser på ein slik kniv som ei investering eg kan ha glede av i maaaangen år framover. Eg har sett på knivar frå Kasumi og Zanmai. I.flg selgaren skal dei knivane eg ha sett på vere meir eller mindre identiske når det gjeld stålkvalitet. Finish og pris er litt forskjellig - då zanmai er litt meir utsmykka og kostar litt meir - samt den har ei slipefase. Så det var ein smaksak kva ein velger av nevnte merker.

 

Nokon her inne som har erfaringar med slike knivar, og gjerne nevnte merker?

Link to comment
Share on other sites

Shun, jeg har en Shun Santokukniv

http://www2.knifecenter.com/item/KSDM0717/Shun-Classic-Japanese-Style-7-inch-Damascus-Blade-Sumo-SantokuSantuko-Knife-w-Bamboo-Stand

Den kan jeg iallefall gå god for. Veldig bra kniv på alle måter, men ikke noe å hakke seg gjennom bein med (tror jeg, har ikke prøvd)

Jeg har også et par fra Kasumi, jeg må si at ved siden av Shun-en så er de en stor skuffelse.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Hvis det ikke er et must at knivene skal se tradisjonel japansk ut, vil jeg anbefale Global G serien. De holder eggen fint, er lett og holde rene, har en fantastisk balanse og har et godt grep med god ergonomi. De passer også godt til et europeisk kjøkken slik de er utformet.

 

Uansett hva du kjøper må du bruke knivene riktig for å ha utbytte av de. Det betyr stort sett håndvask, hvis du ikke har en maskin som holder knivene separert. Bruk helst treplater som skjærefjøl. Skrap aldri av fjøla med eggen, bruk ryggen. Slip knivene riktig og med riktig utstyr. Jeg anbefaler japanske vannsteiner og/eller kjeramisk bryne. Global selger begge deler. Og det er selfølgelig ikke lurt å legge knivene løs i en skuff. Hjemme hos oss ødelegger fruen eggen på alle kniven, og jeg har for lengst gitt opp :(

 

De tradisjonelle japanske knivene er stort sett sakseslip og har fra 11 til 17 grader vinkel på slipet (hvis jeg ikke husker helt feil). Det betyr at de trekker til en side når du skjærer, noe som er uvant for oss europeere. Eggen er også betydelig spissere enn det vi er vant med og krever forsiktig bruk. Mange av knivene er spesialkniver for brukt til sushi og trenger ikke egne seg til europeisk kjøkken.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jeg kjøpte meg for et års tid siden en Miyabi kaizen kokkekniv fra knifecenter.

De har mer eller mindre den samme konstruksjonen som chun knivene,

men etter min mening et bedre grepmateriale og en noe lavere pris.

(ser at de har gått opp nå, jeg kjøpte min rett etter at de kom ut)

Miyabi er Henckel's sin japanskproduserte serie og jeg har vært kjempefornøyd fra starten.

Så lenge jeg behandler den som et skjæreverktøy og ikke noe annet, så holder den seg skarp

godt og lenge. Det eneste jeg gjør er å vaske for hånd og gi den en omgang med lærstropp

nå og da.

http://www2.knifecenter.com/item/H34183203/Zwilling-JA-Henckels-Miyabi-Kaizen-8-inch-Chefs-Knife-VG10-Damascus-Blade-Micarta-Handle

 

Nå er jeg på utkikk etter en noe kortere santoku og det kan godt hende jeg ender opp med kniv fra samme serie.

Link to comment
Share on other sites

FWIW - jeg har hatt en Global kniv i 15-16 år eller noe sånt, og slett ikke behandlet den særlig pent. Slipt med knivstål eller TV-shop knivsliper osv, turer i oppvaskemaskinen, kakking i bein og rasende hogg i skjærefjølen når ting ikke har vært samarbeidsvillige. Den durer og går ennå :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Jeg har prøvd litt forskjellig.. Global..Shun ..men har landet på MAC.

Mest fordi de sitter best i hånda.. men har ingenting å utsette på kvaliteten heller.

Har selv ulike varianter til ulike oppgaver.. men om du skal ha èn allround så er TH-80 å anbefale.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jeg har brukt Masahiro, Mac, Global, Kasumi og Takamura. Uten tvil så kommer Takamura på førsteplass. Men de koster en god del. http://www.skarpekniver.com/index.php?cPath=68&osCsid=c85d0ed454f329c4a708c099eee3f318. Masahiro kommer på en god andre plass. Men er litt kinkig å sette opp hvis du ikke er vant til en eggete kniver. Jeg har selv en haug med global fra tiden da jeg ikke viste bedre. Skulle jeg ha anbefalt kniv til en "amatør". Så ville jeg ha sagt Mac

Link to comment
Share on other sites

etter litt reising i verden fikk jeg et sett Zwilling J.A. Henckels Damascus Hollow-Ground Santoku Knife sett som premie i et mesterskap i usa (mil skyting), ser i ettertid at dette settet selges for over 9000 usd.......har kun brukt et par kniver og de funker som bare juling....men etter jeg så prisen tør jeg nesten ikke bruke dette....forferdelig mye penger for meg men min venn som er kokk sa dette var det beste han har prøvd. må vel bare pakke dette ut og prøve bli dus og flink :-)

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Hei

 

Spennende tråd... Har lyst til å kjøpe et sett med skikkelige kjøkkenkniver i 50-års gave. Jubilanten er ingen mesterkokk, men hadde vært gøy og kjøpt noe skikkelig som varer livet ut. Har sjekket litt priser og virker som det kan være litt å spare på internetthandel fra asia eller USA. Har sett meg ut dette settet http://www.cutleryandmore.com/shun-clas ... set-p16486

 

Er dette en ok pris? Noen som har tips til andre knivsett?

Link to comment
Share on other sites

Ikke akkurat et kniv sett, men her har du noen gode japanske kokkekniver med et tradisjonelt japansk preg, perfekt som en gave.

http://www.japaneseknifedirect.com/SajiTS-135.html

 

Kiku Matsuda lager og kokkekniver men finner dei ikke på denne siden, uansett er han verdt å sjekke ut for alle some ikke kjenner til arebeidet hans.

Nydelige håndlagde kniver i veldig godt stål, håndlagde en etter en, med en litt spesiell stil.

 

http://www.japaneseknifedirect.com/Kiku ... Knife.html

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...