Jump to content

Hummerfiske 2012


Turtall

Recommended Posts

1. Oktober er rett rundt hjørnet! :smile:

Regner med mange er klare for årets største eventyr mellom holmer og skjær!

 

Jeg har saltet og lagt makrellen i bøtta alt, så jeg håper den "lukter godt" innen få uker.

Er det kanskje noen som har det optimale "åte-tipset" 2012...?

 

Hvilket dyp for teinene har dere best erfaring med?

 

Er det noen som har anbefalinger og tips til å benytte I-pad som kartplotter?

Kanskje tips om beste kart?

Enkelte sier dette er bra, men jeg har ikke vært i nærheten av å prøve dette da jeg har vært trofast med et gammelt papirkart og ekkolodd ved utsett av teinene.

Men kanskje I-pad'n blir med i år...?

Link to comment
Share on other sites

Er beinklar for sesongen, har bare 6 teiner men det er nok når du skal rekke å sjå i dei etter jobb når dagslyset forsvinn fortare og fortare for kvar dag.

 

Mottok også arbeidsrapport frå Havforskningsinstituttet forrige veke, ein del interessante opplysningar der om fangstutviklinga siden innføringa av dei nye reglane for minstemål, fluktåpningar, fredning av rognhummar etc.

Dei hadde et raid i fjordane her i fylket i fjor haust og plukka ut enkelte navn og adresser på teineblåser som dei tilsendte spørsmålskjema om årets fiske samt spørsmål om ein var interessert i å føre fangstdagbok for dei for denne sesongen, det er eg selvfølgelig med på, alt for å kunne styrke forskninga og legge til rette for ei god forvaltning som forhåpentligvis styrker hummarbestanden for framtida.

 

I år har eg prøvd å salte agnet for første gang, blir påstått at det varer lengre då. Kjører 50/50 makrell og berggylte

Tidligare har eg bruka makrell som startsats for agnbøtta og så fylt på med berggylte omtrent ei veke seinare som får trekke i den deilige laken og aromaen som oppstår.

Makrellen har uten salt nesten "smelta" etter et par veker mens bergylta er seig som pokker så den har holdt stand atskillig lengre. Er litt redd for at det ikkje skal bli "modent" nok med saltet men me får prøve.

 

Teinene har ofte ein tendens til å havne på ca.10 meters djup, men har ingen mal på kor djupt dei skal stå, det er alt etter plassen, ser det bra ut så går teina i sjøen om det er 6 eller 14 m djupt.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har fått snekra sammen 3 teiner som er lagt i vannet for å "trutne". Tenkte jeg skal ta med ungene så da holder det sikkert, de må ikke rekke å bli lei.

 

Jeg er mest fornøyd med Berggylt som agn, men kommer til å bruke det som måtte finnes i frysen. Hummerfiske blir litt spontant for oss i år.

 

Jeg er ingen stor hummerfisker men har et par/tre plasser de har vært innom før. Dette blir spennende.

 

Skitt fiske!

Link to comment
Share on other sites

Gleder meg stort til Hummersesongen skal begynne den 1 okt.

Har sjølv salta fisken ei go veke før sesongen so da lova bra.

Har 5 skotteteiner som eg bruker, veldig greitt når en skal dra

dei me påhengs. Blir fort sliten når en skal dra f.eks 10 teiner

etter jobb.

E da noken som har kjenskap til ka bunn da e best å legge på?

Ser at enkelte legger teiner ved/ rundt skjær midt uti fjorden.

 

5 dager so begynner eventyret :-)

Link to comment
Share on other sites

Steinbunn er tradisjonelt tingen her, leit opp steinur under vatn, fyllinger/plastringer på land fortsetter ofte et stykke ut i sjøen og der er det masse huler som hummaren kan gøyme seg i. Svaberg/bergvegger med sprekker og holer ved bunn kan også vere gode plasser.

 

Vil komme med ei oppfordring til alle hummerfiskarar her inne, sjølv om de ikkje er utvalde til å føre fangstdagbok for Havforskningsinstituttet som eg skal i år, så blir dei sikker glade for ennå meir informasjon frå årets fiske. Skriv opp kor de fisker (fylke, kommune og fjord), kor mange hummar de får, om dei er lovlige, eller ulovlige det være seg om dei er for små eller med rogn og kor lenge de fiska samt med kor mange teiner de har nytta.

Desto meir tallmateriale dei får desto betre kan dei komme med anbefalingar for framtida. Basert på informasjon frå 2008-2011 er det optimisme å spore, spesielt på Østlandet, i sør og vest er det rimelig stabilt, så resultata frå årets fiske blir spennande!

Link to comment
Share on other sites

Går det ann at agnet blir for surt eller for råttent? Eller er det jo verre det lukter jo bedre? :)

Noen som har noen erfaringer med dette?

 

På hummeren tror jeg, så lenge den ikke smuldrer opp og faller fra hverandre, ikke det kan bli for råttent.

Har alltid brukt en blanding av halvråttent og "graps".

 

Jo,surere maten er, jo lengre tid går det før teinene fylles av krabbe.

Link to comment
Share on other sites

Vet ikke sikkert, men det kan høres ut som "murstein-tipset" kom litt sent utpå kvelden...

 

Tips jeg har fått er:

Fisker du hummer så ikke mat krabbe(ne)..., de kan man fiske en annen gang.

Det er spesielt viktig der hvor det også er mye krabbe.

Går en krabbe inn først, så er det ikke sikkert hummeren går inn samtidig?

Men jeg ser jo at man får litt av hvert, men kanskje da hummeren(e) da gikk inn først..?

(Det sies at krabber spiser fersk åte, men hummer det som er godt fordervet + fersk.)

Teori som jeg ikke vet fasiten på... (Men det høres jo riktig ut).

 

Noen her som har mer info, så er mange her interessert.

Link to comment
Share on other sites

Setter helst teinene på steinbunn gjerne kombinert med litt tang/tare/vegetasjon.I fjor gikk jeg over fra tørrfisk til ferskt agn,dorger bare noen småsei når jeg setter/sjekker teinene.Funket greit det.Fikk vel noen og tredve hummer i teinene,hvorav vel 2/3 ble sluppet fri pga under minstemål/rogn.Syntes det var et greit resultat for en hobbyfisker i løpet av ca 3 ukers fiske med 3 europristeiner.

Begynner fisket på ca 4-5 meter,alt etter hvordan bunnen ser ut der jeg setter og så går jeg dypere hvis det trengs.Sjekker teinene annenhver dag + at jeg flytter litt rundt på dem.

Link to comment
Share on other sites

Hummeren går ikkje inn i teine med krabber i , så surt og saltet agn er kun for å holde borte krabben.

Hummeren går på det meste, men beste agnet etter mi erfaring er eit surt kveitehaud og det varer lenge i teina.

Ellers fungerer det meste av fiskehaud, lar dei ligge til det surner og hiver på litt salt for å få litt fastare konsistens.

Link to comment
Share on other sites

Forumet her blir bare bedre med bilder og litt resultat-info da årets første "sorte gull" kommer opp fra dypet.

Bilder sier mye og er til inspirasjon for de som sliter med å fylle kassene, noe som gjør at evenuelt høstens regnvær og store bølger ikke setter noen stopper for å komme seg ut.

Link to comment
Share on other sites

Til info så er svenskene godt igang før oss.

102.000,- pr./kilo. :shock::roll:

 

Reklame er kostbart, noe som gjenspeiler seg i prisen "på førsta låda" den første dagen i året det omsettes hummer på fiskeauksjonen i Gøteborg. Her er det fritt fram for de som har økonomien i orden.

 

http://www.svt.se/nyheter/sverige/jatte ... merauktion

 

Vet ikke om det er noe lignende i Norge..?

Link to comment
Share on other sites

Da var teinene i sjøen. Agnet med forskjellig agn.alt fra bedervet til ferskt agn. Blir spennende å se om det blir noen hummere:)

Var ute med teinene i 3 tiden idag. Da var de fleste plasser jeg hadde tenkt å sette teinene allerede opptatt :winke1: . Her gjelder det tydeligvis å vær tidlig ute :). Uansett var det gøy å endelig å få satt teinene :)

Link to comment
Share on other sites

Fikk 5 hummer i dag, hvor vi måtte hive ut 2(en på 24 cm og en rognhummer). Er meldt mye vind her sør i oslofjorden de neste dagene, så det blir spennende, men det ser ut til å bli en OK sesong. Som agn liker jeg halvrottenet makrell eller laksehuer. Det pleier å tiltrekke seg hummer fremfor krabbe, og det liker man!

Link to comment
Share on other sites

Godt å endelig være i gang. :)

 

Teinene er nå i dag sjekket for 1.gang og makrell som har ligget godt saltet i godt over 14 dager, ser ut til å fungere brukbart. (Luktet i hvertfall forferdelig...).

Fikk jo noen få hummer, men også "desverre" også noen krabber.

Vi prøver oss i Østfold og vi er ikke alene...

 

Må nok ut igjen en tur i morgen, men værmeldingen sier vel at det kan bli litt mye bølger.

Greit å få vasket vinduet på båten, men det er også veldig greit med finvær.

 

For de som ikke har store kartplottere ombord, kan jeg gjerne anbefale kartet i denne linken som man da kan skrive ut en PDF i farger. Enten sjøkart, dybdekart eller hva man da ønsker.

(Er greit å ha et papirark man kan tegne inn hvor teinene ligger, hvis man ikke er lokalkjent).

 

http://kart.fiskeridir.no/default.aspx?gui=1〈=2

Link to comment
Share on other sites

Hei

 

Hummerteinen gikk i havet tidlig mandags morgen. Han som jeg fisker sammen med har fiskeri nummer på båten, derfor fisker vi med 32 teiner. Dette er hovedsaklig kjøpte skotte teiner, mens vi har produsert noen selv for året i syrefast utførelse.

Her i Egersund, er det nok som mange andre plasser, mye snakk om agn, type kalver i teinene og farge på teinene. Men setter du teinen foran nesen til hummeren, tror jeg du hadde fått den med biff som agn i et tomt oljefat!

 

Uansett, så var vi ute for å sjekk igår, det endte meget gledelig. Total fangst 37stk, hvorav 9 var med rogn og 1 undermål. Ellers mye rundt 28-29cm pluss 2 midt på 30 tallet. En meget vellykket tur, med tanke på at 20 teiner står på plasser vi ikke har fisket før. Kan jo legge til at vi fisker med 2 teiner på lenk, med ca 20 meter mellom teinene. Bør vel også nevne at vi fikk hummer i de hjemme lagede teinene også, selv om de er laget i grønn bus, med hvite kalver og surret med hvit tau. Den var tung å svelge for de her hjemme som mener at det MÅ være svart!

Her i Egersund er det lite fjorder, så vi fisker med Nordsjøen som nærmeste nabo, som betyr at ved kuling er det fri (som vi har idag). Imorgen er det kuling fra morgenen med løying utover dagen, samt at vinden skal snu, så da gjør vi klar for nye 5 timer på sjøen. Bare å hvile beina idag, for det blir garantert slingring!

 

Som agn bruker vi markell. Den som er i teinene nå har ligget i salt ca 1 mnd, fy som den lukter! Hender jo rett som det skvetter at man får en torsk eller fem i teinene, da kapper vi hodet, å legger det sammen med 1 hel makrell. For 2 sesonger siden tok vi agnet rett fra fryseren når vi skulle ut, fikk greit med hummer, men uendelige masser av krabber. Derfor er det kun surnet makrell på oss!

 

Det var utrolig godt å endelig være i gang igjen, det er lange 10 mnd uten teiner i havet. Det er av den grunn vi har så mange teiner iår, har fisket med 10 tidligere sesonger, som har resultert i pluss/minus 50 hummere i gryten pr sesong. Men i år har man invistert i/produsert teiner, for en del hummer skal levers på mottaket der inntektene vi får, skal invisteres i krepseteiner. Meget spennende!

 

Gleder meg som en unge til imorgen!! :smile:

Link to comment
Share on other sites

En rognhummer på 28 cm som ble raskt satt ut igjen og noen krabber i dag.

Registrerte også at noen har vært å tukla med bruket, fant igjen ei teine et godt stykke fra der den ble satt, at det skal være nødvendig :x

Nå er det haustferie her og masse folk på sjøen så teinene blir nå sikra med strips i tillegg.

 

Av teiner så bruker eg skotteteiner fra Skagerak Trål, og kan varmt anbefale dei, har 4 standard skotteteiner og 2 av light-modellen. Dei fisker iallefall meget bra og er lette å jobbe med. Light-modellen veg 8 kg og er til utprøving for meg i år, lette å hale og har sikra fangst allerede. Standardmodellen er vel 12-13kg, den fisker kjempebra og står veldig godt i sjøen uansett vær, litt tyngre å hale men med så få teiner er det ingen problem.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...