Jump to content

Hummerfiske 2012


Turtall

Recommended Posts

[...]virker som det er flere som sjekker MINE! teiner på en fin lørdag[...]

Ett velkjennt problem, særlig på sør- og østlandet, har sittet på sjøfugljakt å sett 4 ulike båter trekke den samme teinen i løpet av en formiddag og har også mistet mye redskap og funnet igjen redskap på andre plasser enn der jeg satt dem. Har til og med funnet ukjent redskap under min bøye merket med mitt navn.... Dette er heller ikke ett problem som er begrenset til hummersesongen, særlig på sommeren er det populært å trekke opp garn og teiner som lokale helter tror tilhører "badegjester". Min løsning på problemet er att mine garn og teiner settes så usynlig som mulig.

Link to comment
Share on other sites

hmm skal prøve noen av de fra biltema og se om de funker,fester du taue i toppen av teina eller?

har noen pollar teiner fra før men syns de blir for små og ikke gidder jeg å kjøpe teiner for 750kr stykke heller..

 

opplever også at folk drar mine teiner fra tid til annen,men her er det som regel av sjalusi..folk tror de har eier rett på plassen desverre

Link to comment
Share on other sites

Stoler ikke helt på de metalklipsa på teinen så fester tauet i enden slik at jeg knyter sammen der hvor klipsene er, fordel med billigteiner da flere har blitt frastjålet dyrere teiner, prata med en i dag som hadde mista 4 skotteteiner, det er surt og derfor jeg ikk gidder og kjøpe noe dyrere. I hvertfall når biltema teinene fisker så bra som de gjør!

Link to comment
Share on other sites

"]hmm skal prøve noen av de fra biltema og se om de funker,fester du taue i toppen av teina eller?

Vi har tidligere brukt biltemateiner, men sikret åpningen med strips og hadde ekstra vekt i. Uten ekstra vekt driver disse teiene veldig fort vekk med vind og strøm.

Link to comment
Share on other sites

tror nettopp jeg kom på noe smart ang. åpningen så får se om det virker :winke1:

 

miste mange teiner pga en storm i fjor så må nok ha i mere vekt i år men det er bare et + jo bedre de ligger på bunnen,jo bedre fisker de 8)

bare ta en tang og klemlåsen litt sammen så de blir trege hjelper det, hvis du tar et tau og fester i toppen av kalven ringen og strammer godt opp så kalvene blir løftet så tror jeg hummeren ikke kommer så lett ut om de blir stående ett par dager,iallefall sånn jeg errfarte det da jeg fisket med slike teiner.

Link to comment
Share on other sites

bruk en sjøkikkert og prøv og se hvordan den sitter fast.vis ikke er ett bra triks og dra så mye opp du klarer og bare slipp igjen,etter ett par ganger med det bruker det som regen og løsne :) vis ikke må du nok gå til plan B som er og binde fast taue i båten og prøva å dra den løs,men det kan gå begge veier..

Link to comment
Share on other sites

Jeg syntes det er masse rognhummer, i allfall der jeg er. Har fått 21 hummer så langt i år, og har måtte hive ut 10 hummer med rogn og 3 som var 24cm... Når det gjelder teiner og agn bruker jeg nesten alle typer, amerikanske, biltema, havteine og skotteteine, og skottteteinene er best. Helt klart! Havteinen blir ødelagt nesten med en gang om det kommer krabbe, (har måttet bøte flere ganger. ) Biltematiene fanger hummer, men de blir også ødelagt om man får mye krabbe. De amerikanske er bra, men kronglette å ta ut krabbe, og skotteteine er veldig bra! Fanger alt, og er lette og tømme. Salta makrell funker ypperlig som agn. Det trenger ikke lukte så mye på land, så lenge det er nesten helt gjennområtnet og løst, så er det bra! Hummeren liker det!

Link to comment
Share on other sites

Bortsett fra noen rognhummere har eg ikke fått noen denne uka, hvor mange kan en få på samme plass? har jeg tatt det som er der eller :!: Har flyttet noen teiner men ser at jeg har plapret for mye, så uansett hvor jeg setter så står det 10 teiner rundt meg dagen etter :lol: Er litt redd for rognhummeren jeg hiver ut, tenk om de andre tar den :twisted:

Link to comment
Share on other sites

Har til nå fått 8 hummere. 4 av dem har vært rognhummere. 5 av hummerne har jeg fått på samme plass,så det begynner vel å begrense seg hvor mange som er igjen i området.. Har vurdert å flytte teinene,men problemet er å finne andre gode plasser som ikke er opptatt... Mange teiner i sjøen ;)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...