Jump to content

Går det an å skyte annet enn leirduer med leirdue-ammo?


Kraakefjes

Recommended Posts

Det er ikkje et stort problem så lenge man holder seg til et rimelig hold, vi kan ta å prøve haglen din en dag på banen å se ka samling du får med den på 20 og 25 meter. Eg har tatt en par kråker å måser med den ammoen, så men man kan få tak i litt annen stål ammo som er veldig rimlig med litt mer gnuff i, har noen liggende i 76mm som du kan få prøve :)

Link to comment
Share on other sites

Den gangen det var tillatt, og gåseflokkene store og samarbeidsvillige, så tydde jeg til leirdueammo i bly på gåsa når beltet ble tomt for mer høvelig skyts. 24 grams 8-er funka som snus det, så lenge man holdt seg under 15 meters hold. Hendte seg at jeg brukte dette på rypa i tidligjakta også. Det skal sies at jeg virkelig ikke baserte jakta på så svak ammo...

Link to comment
Share on other sites

Har skutt rugde, kråke, skjære og måke med leirdueammo, går fint på fornuftige hold.

 

Liten historie fra fjorårets skogsfugljakt i Sverige.

Jeg parkerte bilen på en utkjørsel midt i terrenget og idet jeg åpner bakluka hører jeg vingeslag og ser i øyekroken ei røy som flakser opp på ei grein ikke så langt unna.

 

Med blikket stivt festa på fugl famler jeg frem hagle og famler videre etter patroner, får tak i en patron og dytter den i løpet, lukker hagla forsiktigt og løfter den til skuldra når jeg rolig skritter over grøfta og 4-5 meter innover før jeg titter frem bak en busk som delvis skjuler fuglen.

 

Joda røya sitter på kvisten sin hun og holdet er vel neppe mer enn 12-13 meter, lar skuddet gå og går fornøyd frem og plukker opp fuglen.

 

Løfter den opp på vei tilbake til bilen og ser tvers igjennom den, inngang på størrelse med en femmer og utgang på størrelse med en snusboks, merklige greier.

 

Jeg hadde fått tak i en patron fra kriselageret, femmer stål som har lagt noen år men alltid blir med i tilfelle en skal gå tom for skikkelig ammo :)

 

Bryststykker og ene låret var like fint så ingen krise og nå er kriselageret destruert :)

Link to comment
Share on other sites

Prøvde å ta ei skjære som satt på andre sia av gårdsplassen, 15-20 meter.

Jeg hadde god tid til å sikte og er rimelig sikker på at jeg traff godt.

Skjæra fløy en meter opp i lufta før den bikket over og falt ned.

Jeg var så sikker i min sak at jeg tok ut den siste patronen og satte hagla inn i gangen.

Når jeg kom ut letta skjæra og fløy sin veg som om ingenting hadde skjedd.

 

En kikk på tomhylsa avslørte at det var en Saga leirduepatron...

Jeg er tilbøyelig til å si at leirduepatroner ikke skal brukes på levende mål overhodet.

Link to comment
Share on other sites

Jeg henger meg på at lerdueammo funker absolutt best på lerduer. Det er fullt mulig at jeg skjøt på for lange hold, og at ammoen min var slapp, men jeg kommer nok aldri til å prøve igjen. Jaktskudd koster ikke mye mer, og det er defintivt verdt prisforskjellen!

 

viewtopic.php?f=20&t=58659

Dette var mine første erfaringer med jakt, og dum som jeg var fortsatte jeg altså å forsøke etter at første dua viste tegn til godt treff uten å dette. Heldigvis ble det med den ene turen, deretter valgte jeg jaktammo. Men, det kommer jo tydelig frem at mange har gode erfaringer med lerdueammo på vilt, men det er ikke noe jeg kommer til å bruke.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...