Jump to content

Hjælp til let kugle til rådyr og rev i kaliber 6,5x55


Billy the kid

Recommended Posts

Hej jeg overvejer at prøve en 100-120 grs kugle til rådyr og rev som jeg vil lade så den har ligeså flad kuglebane som 243 win

 

jeg har kigget lidt på nosler ballistic tip hunting 100-120 grs og den virker som et godt valg, men så fandt jeg sierra pro hunter 120 grs

kugle til ca halv pris af hvad nosler bt koster og med en bc på 0,356, men hvad mener i ?, er der evt nogen der har erfaring med 120 grs sierra pro hunter ?

 

har i ellers andre forslag til 100-120grs kugle der er egnet til rådyr og rev ?, og evt ladedata ?

 

MVH Billy

Link to comment
Share on other sites

Har prøvd Prohunter'n til sierra. Presis kule, men det blir endel søl hvis en treffer større bein. Har også skutt endel rådyr med Hornady 129gr Spirepoint. Effektiv og presis kule, men også denne laget endel søl enkelte ganger.

 

De siste åra har jeg brukt Nosler Accubond 130 gr til rådyr. Effektiv, presis kule med god BC. Til nå bare gitt pene slakt.

 

 

Sent from my iPhone using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Kan anbefale 120 grains Barnes TTSX. Ladet slike for en venn av meg. Han hadde aldri hatt slike fine samlinger med rifla si før.

Ikke testet den på dyr enda, men erfaringer fra TTSX/TSX i andre kalibre, skal denne kula gjøre en god jobb.

Link to comment
Share on other sites

Virker som en er opptatt ac bc foran kulekvalitet ifht ekspansjon og virkning? Hvor lange hild har du tenkt å strekke deg til.. Under 150 meter spiller ikke akkurat bc så mye inn på en dødlig jaktskudd..

 

Accubond, interbond, ttsx, oryx, fusion.. De fleste av disse vil være bedre en bst eller iallefall amax..

 

Hornady interbond ville jeg valt til rådyr med lett kule

Link to comment
Share on other sites

Et lite spørsmål.Mener å ha lest/hørt at HPBT kuler type Scenar,sierra mk,ol ikke er tillatt ved oppskyting til storviltprøven.Har også hørt at disse er uegnet til større vilt,rådyr og oppover.

Jeg vet at A-max ikke er hullspiss,eller den er vel det,bare med den røde plastspissen i hullet for litt økt BC (tror jeg)

Vil A-maxen oppføre seg anderledes ved treff i rådyr en foreksempel scenar?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har brukt 120 g barnes x i 6,5min i mange år,gir fine slakt på rådyr,meget gode hastigheter og ikke minst presis.Skaut en stor eng med den også,og jammen vart det gjennomskyting.Ikke helt etter boka,men sitter man i skogen med feil ammo boks,så bruker men det man har.Det pussige med barnes,den gir lite med mantel i pipene mine.Jeg bruker det i 6,5-223 og 30-06 men ingen antydning til mantel,ikke at det blir så mange skudda,men med 223 minog inskyting av tabell opp til 300 meter gjekk det nokk 30 skudd.INGEN MANTEL I DET HELE TATT.

Link to comment
Share on other sites

Virker som en er opptatt ac bc foran kulekvalitet ifht ekspansjon og virkning? Hvor lange hild har du tenkt å strekke deg til.. Under 150 meter spiller ikke akkurat bc så mye inn på en dødlig jaktskudd..

 

Accubond, interbond, ttsx, oryx, fusion.. De fleste av disse vil være bedre en bst eller iallefall amax..

 

Hornady interbond ville jeg valt til rådyr med lett kule

 

jeg vil nok skyde ud til maks 200-250 meter på rådyr men på rev vil jeg skyde på endnu længere afstand hvis det er gode forhold.

 

derfor vil jeg gerne ha så flad kuglebane som muligt, helst ligesom 243 win eller endnu fladere hvis det er muligt.

 

jeg har osse kigget lid på barnes x men jeg synes den er for dyr til at skyde rev med.

 

den ser fin ud den A max du har der Roe. har du fået meget søl på de rådyr du har skudt på kort afstand med Amax Roe ???

 

MVH Billy

Link to comment
Share on other sites

Hei.

 

Beklager å gå litt utenfor temaet, men håper det går bra :-)

 

NÅ har en kamerat ladet TSX 150 grain 910ms i 3006.

Har tenkt til å bruke dette på årets rådyr og elgjakt.

 

Har null peiling på dette, er dette ei grei ladning til elg og rådyr?

 

Takk.

Link to comment
Share on other sites

Amax i rådyr. Er det ikke slik man vil ha?

 

normal_Amax_i_radyr.JPG

 

Jeg skal ikke være så kritisk til amax etter å sett det bildet der, men har uansett hatt inntrykk av at amax egentlig egner seg til papp. Går den for kjapt og kula møter noe hardt så vil jeg tro den ikke er den mest solide kula.

 

Derfor jeg mener interbond til hornady må være betraktelig bedre jaktkule!? Hvorfor ikke bruke en loddet premium kule når man skal skyte på vilt? Istedetfor å bruke "vanlig" blyspiss?

Link to comment
Share on other sites

100 grain Ballistic tip er beregnet til "Varmint", så den går på rev. 120 grain Ballistic Tip er ei god rådyrkule i 6,5 X 55.

 

Har ikke 6,5 X 55 selv i dag, men dersom jeg hadde hatt, ville jeg vært fristet til å prøve Barnes 120 grain, ja.

Link to comment
Share on other sites

men har uansett hatt inntrykk av at amax egentlig egner seg til papp.

Går den for kjapt og kula møter noe hardt så vil jeg tro den ikke er den mest solide kula.

Hvorfor ikke bruke en loddet premium kule når man skal skyte på vilt?

 

Ved å gjøre noen søk her omkring Amax, så er den mye omtalt av flere. Den kula er godt dokumentert. Begynner man å legge sammen antall felte rådyr med Amax blant de jeg kjenner. Så vil jeg tro man nærmer seg 4 siffret antall?

Selv har jeg brukt den på rev, rådyr og hjort i 6.5-284 fra en Sauer 200STR.

Hjort bak bog, i bog, høyt i bog.

Rådyr har fått Amax alle veier.

 

Bruker ei kule til alt. Både trening og jakt. Da er man innskutt på alle hold, uten å tenke på hvilken kule som ligger i kammeret.

Bruker nå .284/162gn Amax i min 7mmRM (Blaser) på både rådyr og hjort + trening.

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor ikke bruke en loddet premium kule når man skal skyte på vilt? Istedetfor å bruke "vanlig" blyspiss?

 

Fordi det ikke nødvendigvis bare er fordeler med at kula er solid. Rådyr er så små at du med så og si alltid får gjennomskyting med normalkaliber. Dermed trenger du ikke særlig solide kuler for annet enn at de (kanskje) gir finere slakt. Mindre solide kuler har fordel av mer splintavgang, som gjerne gir oftere knall&fall, eller ihvertfall at rådyra ikke går mange meterne. Dessuten er enklere kuler billigere og gir ofte god presisjon uten særlig testing.

Link to comment
Share on other sites

"Hvorfor ikke bruke en loddet premium kule når man skal skyte på vilt? Istedetfor å bruke "vanlig" blyspiss"

 

I all hovedsak fordi premium kuler som beskrevet gjerne er bygd for større vilt og i ett bittelite rådyr kan du risikere ufullstendig funksjon.

Link to comment
Share on other sites

I all hovedsak fordi premium kuler som beskrevet gjerne er bygd for større vilt og i ett bittelite rådyr kan du risikere ufullstendig funksjon.

 

Her min gode venn er det på plass med litt nyansering :wink:

 

Om premium kule i dette tilfelle betyr en Hornady Interbond er en interbond en av de bløteste kulene til Hornady, med lavere ekspansjonsgrense enn f eks en helt ordinær Interlock. Loddingen av mantel og kjerne innebærer varmebehandling og myker opp mantelen i nesa ganske betraktelig og gir ei bløt og ganske så ekspansjonsvillig kule. Ikke helt nede på A-Max/V-Max hastigheter, men laaaangt ned i hastighet.

 

Til 6,5x55 er en 120 Bal Tip, 129 SST/Interbond alle hete kandidater om en ønsker litt roligere ekspansjon enn en de tynnmatlede match/jaktkulene som A-Max/Berger VLD og de mange tilsvarende som er relativt voldsomme ved treff. Men ekspansjon og rask avlivning får en med de.

 

Om en skal være tradisjonalist og kikke litt bakover er det jo vanskelig å ikke kikke en gang eller 2 ekstra på noe så kjedelig som en Nosler Partition. Bløt svært ekspansjonvillig nese og garantert penetrasjon - med andre or ja takk begge deler. Presis er den også :wink:

Link to comment
Share on other sites

Kunne ikke fått sagt det bedre selv.

 

Til og med barnes ttsx 120 grs åpnet alle kuler i kontakt med snø etter test på papp på 200 meter.

 

De fleste moderne premiumkuler åpner mer enn nok på bittesmå rådyr.

 

De 10 dyrene jeg har bikket med oryx har også vist på treff at kula har åpnet.

 

Men dette var ikke ment som kritikk på kuler som amax og bst men skjønner ikke helt hensikten. Kan forstå ønske om knall fall effekt til en hvis grad, men det har jeg fått i alle mine oryxtreff også. Lengste utras var 20 meter i salto.

 

Uansett, nå er det bare dager igjen :D amax, interbond, bst eller oryx.. :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Knall og fall på rådyr?? Skyt høyt i bogen/skulderledd/bogfjøl. Hvilken kule du bruker da spiller ingen rolle er min erfaring,selv om det helt klart finnes unntak. Roe og Poacher skyter vel rådyr på avstander hvor de er avhengig av en lettekspanderende kule..200mtr blir kloss hold for dem,trur jeg. :winke1:

Jeg velger en bondet kule også til rådyr (accubond) da jeg ikke liker den blyspruten konvensjonelle kuler gir, spesielt på korte hold kan det være mye bly som tar alle veier inne i dyret. Har ikke inntrykk av at accubond er en spesielt hard kule heller. Dreier fine og passe store høl i rådyr.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 9 months later...
Men dette var ikke ment som kritikk på kuler som amax og bst men skjønner ikke helt hensikten. Kan forstå ønske om knall fall effekt til en hvis grad, men det har jeg fått i alle mine oryxtreff også. Lengste utras var 20 meter i salto.

Jeg skal prøve å forklare mitt syn, og se om du forstår hvorfor mange bruker slike kuler.

20m utras er ikke knall og fall, 20m utras kan være 1 time på kne inni bjørnebærkrattet. Knall og fall er et dyr som ligger mellom de fire punktene beina stod på da det smalt.

 

Jeg bruker altså lettekspanderende kuler på rådyr, men oryx teller vel som lettekspanderende også? Har bare sett den brukt i elg, og jeg lurer på om noen kunne sett forskjell på det og et høl etter Amax.

Men i 308 med 40cm løp tror jeg det er greit å ta med seg den ekspansjonen man kan få.

I tillegg kan holdene strekke på litt der jeg jakter, rundt 200m er normalt, og f.eks. oryx vil da doble alle krav til marginer i forhold til ei VLD-kule. er skuddet over en dal så driver Oryx dobbelt så mye som Amax i vinden, og faller fortere og fortere gjør den også - unødvendig å søle bort marginene før en går ut føler jeg.

 

Samtidig er altså terreng og vegetasjon slik at et rådyr som når inn i tettskogen vil være ekstremt vanskelig å finne uten hund, og jeg HATER å lete etter dyr. Man kan velge om man skal klabbe inne i krattene med 20m sikt(i beste fall) og trusa full av flått, eller om en skal ha litt oversikt, og risikere å se dyr på 300m hold...

Derfor velger jeg kuler som har gode ballistiske egenskaper, og som legger dem ned på stedet. Og jeg liker å jakte med den kula jeg trener med, eller motsatt, slik at jeg VET hvor den går, uten noe ekstraordinær innskyting og kulebanespekulering før jakta. traff jeg "der" i mars, april og mai, så treffer jeg bukken der i august (eller i mai :wink: )

 

Det sagt, så stepper jeg opp i år. Ny jaktrifle i 7mm WSM er skutt inn med Berger 180gr VLD Hunting - men 50stk 168gr Barnes TTSX BT LR (tror jeg) er på vei, såvidt jeg forstår ekspanderer LR-kula lettere, dvs. mer, jeg skal ikke hente ut det på 800m, men kanskje se mer virkning på 2-300m - og den har all den autoritet og dybdevirkning som trengs på elg og hjort.

De Barnes-kulene jeg har prøvd (ikke i vilt) har vært ekstremt presise, ekspandert som avertert, hatt den BC som var avertert, og så er de jo blyfrie også.

 

Det finnes ei tilsvarende 123gr Barnes kule i 6.5x55 - men hva gjør jeg da om det kommer en hjort spaserende?

 

K

Link to comment
Share on other sites

skal i år for første gang på rådyrjakt siden vi har fått innvilget et rådyr på foreldrene mine sin eiendom. kombien i 12/76-308w skal lades med norma elite exspress. denne kula er jeg blitt annbefalt fordi den avliver effektivt. er enig med m67- jeg hater rettogslett å miste vilt,eller å bruke tid og stress på ettersøk. mista en rev for noen år siden den ble påskutt med 22wmr på 60-70m i en liten åpning i et kratt med steinrøys under. den rutsjet nedover inn i krattet og i røysa var den bortevekk. veldig irriterende samt mange spørsmål i hodet.... traff jeg dårlig? døde den fort eller? så derfor ble kombien m 308w elite exspress med på neste forsøka på reven. for mitt vedkommende som for første gang skal prøve meg på noe større en rev så tar jeg det ikke så tungt om det blir mer ødlagt kjøtt, bare dyret går kjapt inn i de evige jaktmarker. så vil vel erfaring lære meg om elite exspress er overkill og at kanskje oryx er bedre egnet.

 

ps-glemte jo å skrive grunnen til revejakt eksempelet... dengang ble jeg anbefalt å bruke en såkalt premiumkule-cci gamepoint. denne har jeg sluttet å bruke nettopp pga den må ha mye motstand for å exp noe særlig. på ender så viste det seg at den plystra rett i gjennom som en fullmantel. derfor brukes en standard hp på all jakt med 22wmr med gode resultater. tror gamepointen er utviklet til coyotejakt "over there"

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...