Jump to content

Treffpunkt ved på-av-påmontering av demper?


OptiBond FL

Recommended Posts

Har lett, søkt og lest en del dempertråder, men finner ikke helt det jeg lurer på, men regner med noen har skrevet om dette tidligere - henvis da gjerne til aktuell tråd;

 

Hvordan er det med eventuelle treffpunktendringer ved påmontering, litt skyting, avmontering, skyting/ puss, påmontering igjen osv. av en demper? Blir treffpunktet likt når demperen er påmontert, selv om den har vært av/ på flere ganger osv.?

 

Er vel definitivt smart å ta demperen av etter hver jaktøkt, slik at løpet/ demperen får tørket/ våpenet rengjort osv. Opplever folk da noe treffpunkt ved montering av demperen igjen??

 

Er det sånn å forstå at dritt i demperen / eventuelt rengjøring av demper, i liten grad påvirker presisjonen, så fremt den ikke er "gjengrodd" av dritt da / var gjengrodd før den event ble renset.

Link to comment
Share on other sites

Har aldri opplevd treffpunktendring ved av/på-montering av demper. Har og demontert hele demperen, for så å sette den på rifla igjen, uten treffpunktendring.

 

Man skal jo ta demperen av rifla ved lagring, så da må man jo kunne forvente at treffpunktet er det samme når du skal ut på jakt igjen. Hvis ikke måtte du jo kjørt innom skytebanen hver gang du skulle på jakt ;)

 

Er forøvrig et omdiskutert tema dette med rengjøring av demper. Selv gjør jeg dette max 1 gang i året.

Link to comment
Share on other sites

Om gjengene er i skikkelig stand, å du skrur den skikkelig fast hver gang... så forandrer ingenting seg.

Men viktig å være forsiktig med gjengene spesielt om du har flere moduler til demperen. Veldig fine gjenger som ikke tåler feilgjenging.

Link to comment
Share on other sites

Utfordringen er at man ALDRI kan være sikker på om og hvor mye trefpunktet har forandret seg når demperen tas av og på..... :wink:

 

Rifler forholder seg her IKKE likt og det er store individuelle avvik...

 

Feilkilder er mange...med demper av på, osv.

 

Man kan også se at noen rifler ikke forandrer treffpunkt med demper av på med en type ammunisjon, men skifter treffpunkt med annen ammunisjon med demper på av...snakker hele tiden om skudd avgitt med demperen påmontert or riktig skutt inn.

Link to comment
Share on other sites

Man skal vel ikke være 100 % sikker på noen ting :)

 

Det er mange kilder til treffavvik ved rifleskyting. Demperen kan nok være en av dem, men ved identisk påsetting og stramming skal det vel i teorien ikke påvirke treffpunkt. Man må altså sørge for å sette forsiktig og riktig på og så sørge for å stramme til ganske likt hver gang. Er det gjort, så er det nok mange andre kilder som har større betydning for treffavvik (skytestilling, avtrekk osv).

Link to comment
Share on other sites

Svaret er vel egentlig velig enkelt. Ut å prøv! Jeg har testa, testa på nytt og testa igjen. Demper av og på, i mange ulike situasjoner. Jeg har aldri opplevd treffpunkt endring. Min demper er alltid av våpenet når det lagres. Har skutt mye nå og aldri opplevd at treffpunkt har endret seg. Jeg demonterer demperen etter endt jaktdag uansett om jeg skal ut noen timer senere. Ikke noe bekymret for det.

 

Jeg er veldig nøye med å pusse gjengene hver gang jeg pusser løpet. Hos meg blir dey litt dritt i gjengene. Ved å holde disse rene tror jeg demperen festes likt hver gang.

 

Dette gjelder mitt våpen! Du må teste med ditt! Men er jobben gjort skikkelig skal det gå helt fint.

Link to comment
Share on other sites

Utfordringen er at man ALDRI kan være sikker på om og hvor mye trefpunktet har forandret seg når demperen tas av og på..... :wink:

 

Rifler forholder seg her IKKE likt og det er store individuelle avvik...

 

Feilkilder er mange...med demper av på, osv.

 

Hvor får du det fra? Hvorfor skal treffpunktet forandre seg ved montering/demontering av demper?

Link to comment
Share on other sites

Jeg vet ikke hvorfor treffpunktet kan endre seg , men at det kan gjøre det vet jeg. Jeg bekymrer meg ikke for dette i det hele tatt når det gjelder storvilt riflene mine, men når det gjelder kråkerifla er saken en annen. Jeg har sett at treffpunkt kan endre seg mellom 1 og 2 cm på 100m når demperen har vært av og blir satt på igjen. 2 cm bekymrer meg ikke på hjortejakt, men hvis jeg skal nagle kråka på 200 m blir dette mye. Jeg har pusset kråkerifla med demperen på noen ganger for sikkerhets skyld. Og når jeg har hatt storpuss skyter jeg ett par skudd på ei testskive som står fast ute på hytta , og justerer ett klikk eller to.

Link to comment
Share on other sites

Vist du må justere 2 cm når du tar av og på demperen hadde jeg gått over gjenger,brysting, og demper.

Vist jeg er på banen og skyter, skyter jeg ofte uten demper. Når jeg er ferdig pleier jeg og sette på demperen og teste.skrur da 6 knepp opp som er forskjellen med og uten, og har ennå ikke hatt annet treffpungt.

 

men det beste er nok og teste, er demperen i orden og gjenge jobben bra burde det ikke være noe problem.

Link to comment
Share on other sites

Svaret er vel egentlig velig enkelt. Ut å prøv!

 

Så enkelt kan det sies. Som jeger er det ditt ansvar å holde kontroll på utstyret, setter du på en demper må du også være villig til å ta merarbeidet med det. Korrekt montert skal ikke en demper gi treffpunktsendringer ved demontering, men det er bare en måte å være sikker på.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tar av demper etter endt skyting/jakt.. Og merker ikke noe forskjell..

Men det som kan gi avvik er løs demper og eller skudd uten demper(når den er innskutt med) Dette er for de at pipa roterer med kula, og da blir det vekt forskjell og kula slipper løpet på en annen plass en den ville ha gjort om demperen satt på... Dette gjelder også om du monterer feks lys/kamera på brakett direkte på løpet.. Så ikke gjør noe "mekanisk" forskjell med pipa, da er du tryggest... Men demperen bør av etter skyting...

Link to comment
Share on other sites

hei. har ei tikka t3 308. kappet løp og satt på en hausken standard demper.. har ikke hatt noe problem med treffpunktendring i forhold til demperen. og som flere sier demperen ska av ved lagring av børsa.. og jeg pusse også børsa hver gang jeg har skutt med ho. og mine gjenger blir også litt skitne så jeg pusser dem også godt. har M14x1 gjenger,mange mener at de er det som er best men jeg vet ikke..

 

ville ha skjekket de gjengene dine oss en børsemaker.. kan være feil med demper også..

Link to comment
Share on other sites

Nei, jeg har Sauer 202.. Men dette gjelder alle slag... Men det er noen ganger dette ikke stemmer... Men da må det vere slik at kula slipper på samme plass både med og uten demper... En kamerat hadde ei remingtin 700.. Han burde ikke skyte inn med og uten.. Men jeg får treffpunkt forskjell på mi... Dette er noe som må testes på hver enkelt våpen.

Link to comment
Share on other sites

For å vere helt sikker... Ta med deg rikelig med skudd,og dra et sted du kan skyte og teste... Jeg har vert med og avlivet en del myter ang lading og diverse... så forsk litt selv så ser du fort hva som skjer... og du blir garantert mer komfortabel med resultatet... Plus at du har det gøy;-)

Link to comment
Share on other sites

Det har med vekten på pipa å gjøre... Belaster du den vil ikke pipa rotere så fort"mye, og da vil kula slippe når pipa er et annet sted... Kula skal helst slippe på topp eller bunn... Så derfor kan det bli forskjell med og uten.. Men ikke om du bare demonterer og setter på igjen før skyting...

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

På mauseren min (.308 win) får jeg et treffpunkt 20-30cm lavere UTEN demper. Dette konkluderte karene på banen med at gasstrykket påvirker kula en smule gjennom demperen. Har ikke sett antydning til at kula tar borti noe sted. Og "spredningen" på treffpunkta tror jeg at jeg selv får ta æren for.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
På mauseren min (.308 win) får jeg et treffpunkt 20-30cm lavere UTEN demper.

 

 

Stemmer nok det de sier på banen ja.

 

Jeg opplever det samme med min 300 WinMag og Hausken std, bare enda værre. Med jaktmatch får jeg en treffpunktsendring på 47 cm. Treffpunktsendringen forandrer seg mye om farten på kula reduseres, dvs lavere kulehastighet gir mindre treffpunktsendring.

Link to comment
Share on other sites

Har man teleskopisk demper så er det viktig at den bakre delen av demperen IKKE er i kontakt med løpet. Mellom bakstykket på demperen og løpet skal det være litt klaring. Prøv med et papir om det kan slides mellom løp og demper hele veien rundt.

Har man ikke klaring her så vil man få svingninger i løpet som varierer med hvor hardt du skrur til demperen. Det vil påvirke treffpunkt på samme måte som anlegg mot løp vil kunne gjøre :)

Samme problem som noen opplever med bruk av tofot på en rifle uten frittliggende pipe.

Link to comment
Share on other sites

Svaret er vel egentlig velig enkelt. Ut å prøv! Jeg har testa, testa på nytt og testa igjen. Demper av og på, i mange ulike situasjoner. Jeg har aldri opplevd treffpunkt endring. Min demper er alltid av våpenet når det lagres. Har skutt mye nå og aldri opplevd at treffpunkt har endret seg. Jeg demonterer demperen etter endt jaktdag uansett om jeg skal ut noen timer senere. Ikke noe bekymret for det.

 

Jeg er veldig nøye med å pusse gjengene hver gang jeg pusser løpet. Hos meg blir dey litt dritt i gjengene. Ved å holde disse rene tror jeg demperen festes likt hver gang.

 

Dette gjelder mitt våpen! Du må teste med ditt! Men er jobben gjort skikkelig skal det gå helt fint.

+1, samme for meg. (men det er ca 20cm forskjell ned uten demper på storviltrifla mi).

 

Svarene er egentlig allerede gitt i tråden, men følgende må være likt.

1: Gjengene og brystning på løpet for demper må være rene (selvsagt også for tilsvarende sted på demperens gjenger).

2: Momentet man skrur fast demperenmed, bør være så likt som råd er fra gang til gang (sjeldent ett problem om man ikke har teleskopdemper som tar i løpet ett sted).

3: Om man har en asymetrisk demper (t.d. endel A-Tec dempere), så kan man få forskjellig treffpunkt ved demontering av demper for puss. Dette da styring av gassene kan bli forskjellig om modulene bytter plass eller ikke skrues til likt som før. (ikke så mange cm det er snakk om men fort mer en nok til at kråkejakt blir vansklig).

Link to comment
Share on other sites

Har man teleskopisk demper så er det viktig at den bakre delen av demperen IKKE er i kontakt med løpet. Mellom bakstykket på demperen og løpet skal det være litt klaring. Prøv med et papir om det kan slides mellom løp og demper hele veien rundt.

Har man ikke klaring her så vil man få svingninger i løpet som varierer med hvor hardt du skrur til demperen. Det vil påvirke treffpunkt på samme måte som anlegg mot løp vil kunne gjøre :)

Samme problem som noen opplever med bruk av tofot på en rifle uten frittliggende pipe.

 

Nu dukker det op igen, forklaringerne om de magiske pibesvingninger (jeg bliver helt træt :shock: )

Selv om jeg bare har begrænset erfarring med rifler og dempere, har jeg endnu tilgode at se disse magiske påvirkninger af dempere som røre piben.

Jeg kan bare opfordre til at der er andre end mig som gør test hvor der anvendes en teight bøsning mellem demper og pibe.

Den største risiko jeg ser, er at demperen ved anvendelse af teight bøsning, midster sårbarheden overfor drit i gjengesamlingen.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...