Jump to content

Mini-14 til praktisk. Ervervs grunnlag?


Thebigt

Recommended Posts

Hei, nå har det seg slik at jeg tok kurset i høst og har funnet ut at dette er noe som jeg har lyst til. Jeg har heller ikke mulighet til å erverve meg ei rifle til praktisk som grunnlag pga de strenge restriksjonene som nylig har kommet. Dette gir meg altså noen få alternativer. Mini-14 og Vepr. Valget falt på mini`n, hvilket grunnlag skal jeg sette denne på får å få den igjennom? Og hvordan er legaliteten/praksisen for å få brukt denne til praktisk? Er jeger og hadde dermed tenkt å sette den som jaktvåpen. Jeg er også medlem av skytterlag så jaktfelt er jo og en mulighet... Det bør også legges til at jeg skal modifisere denne i litt mer "tacticool" selv om jeg ikke anser meg selv som en potensiell terrorist! Har noen noen gode tips og råd til å løse dette dilemmaet?

 

-Thebigt

Link to comment
Share on other sites

Ja, jeg er fullstendig klar over dette. Og det er ikke kritikk til forbundet. Men det jeg er ute etter er å få utøvd denne sporten innen rimelighetens grenser. Altså jeg er 18. Jeg har minimalt med folk å få lånt våpen av. Ikke får jeg kjøpt pistol. og da er jo rifle eneste utveg til å få utøvd sporten...

Link to comment
Share on other sites

Restriksjonen gjelder kun erverv til praktisk skyting. Du kan stille på start med hva en du eier av egnet/godkjent våpen du skal skyte i. Jeg vil ikke annbefale å gjøre slik men er en mulighet. Erverv av mini14 har da ikke noe med praktisk skyting å gjøre.

Link to comment
Share on other sites

Trodde dette temaet allerede var luftet utallige ganger siste tiden her på forumet, og hva konsekvensen kan bli av urederlig oppførsel (usannhet ved erverv) hva gjelder praktisk rifle i Norge.

 

"En liten hvit en" og "Rambo-Rolf holdninger" er ikke forenelig med hvordan medlemmer av NFPS bør forholde seg til sakens gang i dag.

Link to comment
Share on other sites

sukk.....

 

For å ta noe av bak-historien her...

NFPS tok initiativ til innskjerpelsen på kjøp av rifle før 22.juli i fjor og det at de gjorde dette, gjorde at våpenlovutvalget ikke gikk inn for forbud av halvautorifler i sitt forslag.

Som nevnt tidligere sier dette at man ikke kan erverve rifle til praktisk før visse kriterier er fylt, men kan jo delta og feks skyte med ei rifle til en annen på squadden. Eller en Mini14 man har kjøpt til jakt. Og tror jeg POD har noe problem med at en jeger som tar med mini14en man har til jakt på ett eller annet stevne? nei, det tror jeg ikke.

Tror jeg POD vil ha noe i mot at folk begynner å kjøpe Mini14 offisielt sett til jakt men for å egentlig å bruke den til praktisk for å unngå karantenetiden fra forbundet? Ja det tror jeg absolutt. Spesielt hvis den blir konfigurert til ei "taktisk" rifle.

PODs rundskriv sier:

Skytevåpen som er ervervet til jakt forutsettes til å være lovlig til jakt. Dersom våpenet

endres på en slik måte at det ikke lenger lovlig kan benyttes til det formålet det er ervervet

til vil det være en vesentlig endring av våpenets karakter.

 

Dvs kjøper man en Mini14 til jakt og modifiserer det på en slik måte at det ikke lenger er lovlig til jakt har man i PODs øyne brutt loven. Og kan straffes.

Det er DN som avgjør om halvautoriflen kan brukes på jakt og basert på deres uttalelser så langt, er ikke jeg i tvil om at hvis man setter på stokk med pistolgrep og M4/M16 lignende stokker, så vil DN si den ikke lenger er lovlig til jakt.

 

 

Det jeg nok kanskje tror kommer til å skje med Mini14/30 er:

Folk som ikke får kjøpt AR ol. pga de nye reglene, går og kjøper en Mini14 til "jakt", mens de egentlig skal ha den til praktisk.

Noen av disse bygger den så om med "kule/tøffe" stokker (pistolgrep og innskyvbare/foldekolber) og annet stæsj. Disse tar de så bilder av som de legger ut på internett i forskjellige settings men som egentlig sier: "Hei, se på denne kule/tøffe rifla/gønneren jeg har"

POD leser disse og andre innlegg og irriterer seg over at folk unngår de nye reglene for kjøp av praktisk rifle ved å søke på Mini14 til jakt (uten å ha noen intensjon om å faktisk ta den med i skogen). POD løser det enkelt med å flytte Mini14/30 fra lista over jaktrifler og over på konkurranse.

Så vil den samme gruppen mennesker som la ut bildene i første omgang, gå ut på internett og symte/klage/furte over PODs avgjørelse. "teit gjort" "ingen grunn til å gjøre det" POD er dumme" etc etc etc

 

De som jo straffes mest (største antallet) og jeg synes mest synd på, er jo nettopp de som ville hatt seg en Mini14 til jakt og ikke ville bygge den om eller ha den til praktisk.

Link to comment
Share on other sites

Altså Cardinal. Jeg forstår ditt syn og er enig med deg, men da får du gjerne forklare meg hvordan jeg skal få utøvd Praktisk skyting uten å måtte fikle med ett lånevåpen som er over gjennomsnittlig pent brukt? Altså jeg er ikke en liten hvit Rambo-Rolf. Jeg vil bare få holde på med denne flotte sporten på ett akseptabelt nivå... Så med mindre du har lyst til å låne bort ei rifle til meg så ser jeg ikke helt hvordan jeg skal løse problemet...

Minien er for meg kun tenkt på som en vei opp og frem hva trening angår, stevnepoeng slik att jeg får kjøpt meg en AR.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Restriksjonen gjelder kun erverv til praktisk skyting. Du kan stille på start med hva en du eier av egnet/godkjent våpen du skal skyte i. Jeg vil ikke annbefale å gjøre slik men er en mulighet. Erverv av mini14 har da ikke noe med praktisk skyting å gjøre.

 

Det er to feller her. For det første har du brukt våpenet til noe annet enn det du har skriftlig oppgitt til politiet at du skal bruke de til, konkurranse istedenfor jakt. For det andre har du brukt et våpen som i.f.g. Forskrift om forbudte skytevåpen og godkjente halvautomatiske skytevåpen $4 er godkjent til jakt, men ikke konkurranse. I begge tilfeller kan det argumenteres for at du ikke hadde lov til å konkurrere med ditt jaktvåpen. I den nåværende situasjonen er det nok best å ikke håpe på velvillig tolkning av lovverket, særlig i praktisk rifle...

Link to comment
Share on other sites

Altså Cardinal. Jeg forstår ditt syn og er enig med deg, men da får du gjerne forklare meg hvordan jeg skal få utøvd Praktisk skyting uten å måtte fikle med ett lånevåpen som er over gjennomsnittlig pent brukt? Altså jeg er ikke en liten hvit Rambo-Rolf. Jeg vil bare få holde på med denne flotte sporten på ett akseptabelt nivå... Så med mindre du har lyst til å låne bort ei rifle til meg så ser jeg ikke helt hvordan jeg skal løse problemet...

Minien er for meg kun tenkt på som en vei opp og frem hva trening angår, stevnepoeng slik att jeg får kjøpt meg en AR.

 

 

Thebigt, beklager skulle skrevet at jeg tenkte mer generelt og ikke så direkte på deg. er bare redd for at minien ikke blir stående lenge på jaktlista hvis dette misbrukes.

 

Mitt forslag:

Du skrev at du "tok kurset", jeg tar da utgangspunkt i at du er medlem i klubb tilsluttet NFPS og er godkjent praktiskskytter.

 

1. Du allierer deg med en du kjenner i klubben som har rifle. Det bør ikke være noe problem å få være med å trene med deres rifle mot at du betaler for ammoen.

2. Dere reiser også på stevner i sammen og skyter i samme squad med delt våpen.

3. hvis du ønsker å dra på ett stevne hvor ingen fra din klubb skal være med, ville jeg bare ha lagt ut en forespørsel om å få være med noen andre på tre forum. Dette, triggerfreeze og NFPS' forum.

 

Det samme kan du gjøre med pistol om du vil.

Link to comment
Share on other sites

Jepp alle papirer er i orden. Ser att jeg dog har store mengder "social networking" å gjøre for å få lov til å låne ei rifle. Dog så lider jeg av kronisk "have" syke så lenge budsjettet holder. Derfor egentlig Mini-14 som kan brukes til både jakt og praktisk.

Link to comment
Share on other sites

Og tror jeg POD har noe problem med at en jeger som tar med mini14en man har til jakt på ett eller annet stevne?

 

nja-etter egen opplevelse med praktisk hagle-POD har problemer med dette. Og i her går en smarting ut på åpent forum og forteeller at han skal omgå regelene.

Helt topp-kjør på; det sikkert bra for skytternorge dette.....

Link to comment
Share on other sites

tja... tror ikke det er "store mengder" med networking som skal til....

bare hør deg litt om på en trening.

 

Men kjøper du en mini14, ville jeg bare ha satt på den optikken du vil ha og en komp. Og noen magasiner. Ville bare beholdt originalstokken.

OG bruk rifla på jakt!

 

@chiefen

kanskje, men hagle blir litt forskjellig fra rifle..

Link to comment
Share on other sites

Jepp alle papirer er i orden. Ser att jeg dog har store mengder "social networking" å gjøre for å få lov til å låne ei rifle. Dog så lider jeg av kronisk "have" syke så lenge budsjettet holder. Derfor egentlig Mini-14 som kan brukes til både jakt og praktisk.

 

Cardinals forslag har også den fordel at du ikke risikerer å bli sendt hjem av MD/RM for å ikke etterleve forbundets regler/intensjoner.

Link to comment
Share on other sites

Jeg forstår at mange ivrige nye skyttere i NFPS har fått dette problemet nå etter nye reglene. Kansje vi bør snu litt på tankegangen etterhvert og finne løsninger innenfor regelverket istedenfor å finne løsninger på å omgå det.

 

Jeg har forståelsen for at klubbene ikke ruller seg i penger og kan kjøpe rifler som klubbvåpen. Men tenker kansje at en løsning kan være at de som ikke har egen rifle og har lyst å skyte rifle kan gå samme å lage et lite "aksjelag" i klubben der klubben står som registrert eier, og de intresserte har aksje i våpenet.. Vist noen får ervervet seg eget kan aksjen selges til andre i klubben eller klubben kan kjøpe tilbake aksje dersom det er penger til dette..

 

Selvfølgelig blir ikke dette det samme som å skyte eget våpen, men man vil i allefall få skutt en del med det man ønsker å drive med.

Link to comment
Share on other sites

Det er ingen regler som hindrer en ung/ny skytter å kjøpe et klubbvåpen til klubben som han/hun overtar når det er mulig.

Har praktisert dette for unge skyttere, den unge skytteren får skyte med sitt eget våpen på hver trening, og våpnet oppbevares av klubben som et klubbvåpen.

Samme løsningen bør kunne brukes for nye skyttere som vil skyte rifle.

Link to comment
Share on other sites

Som nevnt tidligere sier dette at man ikke kan erverve rifle til praktisk før visse kriterier er fylt, men kan jo delta og feks skyte med ei rifle til en annen på squadden. Eller en Mini14 man har kjøpt til jakt. Og tror jeg POD har noe problem med at en jeger som tar med mini14en man har til jakt på ett eller annet stevne? nei, det tror jeg ikke.

Tror jeg POD vil ha noe i mot at folk begynner å kjøpe Mini14 offisielt sett til jakt men for å egentlig å bruke den til praktisk for å unngå karantenetiden fra forbundet? Ja det tror jeg absolutt. Spesielt hvis den blir konfigurert til ei "taktisk" rifle.

 

Dvs kjøper man en Mini14 til jakt og modifiserer det på en slik måte at det ikke lenger er lovlig til jakt har man i PODs øyne brutt loven. Og kan straffes.

Er veldig enig med Cardinal her, (ble for langt å sittere alt).

 

Du skriver du bare er 18 år. Er du medlem av NFPS?

Tviler på at du er det, de fleste klubber krever at du HAR pistol for å kunne ta sikkerhets kurset.

 

Hvis du er så gå inn på medlems sidene og les de brevene fra 2009 om hagle saken! Så kanskje du forstår noen av reaksjonen her inne fra de som driver med sporten. (Ligger vel mye info på kammeret også :-(

Hvis du ikke er, så bli medlem før du snakker om å kjøpe jakt rifle med tanke på å bruke den til praktisk.

 

Ja, det er mange "kule" fristende stokker og mye annet kult der ute, men som Cardinal skriver, setter du det på riflen så vil riflen antagelig ikke være lovelig til jakt (det har vært snakket om at det ikke er lov med pistolgrep til jakt rifler, men jeg har aldri sett den reglen, og nei dere andre, jeg tenker ikke på hagle nå).

 

Du risikerer ved slikt, å bli utestengt fra NFPS, og i værste tilfelle straffeforfulgt av polititet, selv det nok skal mye til, men får nok ikke kjøpe våpen på en god del år. (hvis du får det noen gang)

 

Selv om halv auto er kult (og veldig morro :), Hva med å kjøpe en billig bolt rifle til jakt, og evnt skrive jakt og konkurranse på søknaden også bruke den til du er gammel nok til å få kjøpt deg pistol, tatt kurset (hvis du ikke har det) og spart opp nok penger til å få kjøpt det utstyret du ønsker og trenger. Det er jo en dyr hobby.

Link to comment
Share on other sites

Ja, jeg er medlem. Har sikkerhets kurs på pistol med tanke på baneskyting. Jeg har

også.godkjent praktisk kurs... Ser ikke noe grunn til at.du skal tvile...

Siden du skrev at du er 18 år, så stilte jeg meg litt tvilende til at du var medlem. Men skal velge å tro deg nå.

Og da forstår jeg deg litt bedre.

 

Ja, det er ikke lett, da praktisk stort sett er en pistol sport i Norge. Kan du låne pistol fra klubben eller fra noen i klubben, som du kan dra på stevner med osv. så er nok det en bedre løsning en å kjøpe seg en Ruger Mini 14, med tanke på praktisk og komme på stevner med den.

 

Ville vært mye bedre å prøve å få en avtale med klubben og eventuelt politiet om en pistol kjøpt av klubben (Glock, CZ f.eks.), slik som beskrevet over. Da kan du dra på mange flere stevner og faktisk vise at du er seriøs, også søke om rifle til praktisk etter 2-3 år. Det er tross alt ikke så mange rifle stevner i Norge.

Link to comment
Share on other sites

Du trenger jo ikke å skyte rifle for å fylle forbundets aktivitetskrav... men du må nok vente til du blir 21 før halvauto rifle blir aktuelt. Men det er både tøft og mandig å skyte manuell klassen i rifle (Og trenger du rifle vet jeg om ei som har blitt brukt til å vinne det siste NM i manuell... som er til salgs 8) )

Link to comment
Share on other sites

NM, ja... :-P Regner med det ikke ble delt ut noen PM i den divisjonen? :-P Hvor mange skøyt Manuell?

 

Helt seriøst, om man ønsker rekruttering er det en usedvanlig dårlig ide å forvise noen til Manual Division mot deres egen vilje... Det virker som man har neglisjert betydningen av rekruttering da man innførte de nye retningslinjene. For all del, man kan ha reddet IPSC Rifle i et år, to år, fem år... Men med mindre klubbene er sitt ansvar bevisst og anskaffer lånevåpen for nybegynnere, tror jeg rettningslinjene på sikt fungerer mer som aktiv dødshjelp enn som noen redning...

 

Om man går for mini-14 varianten risikerer man ikke bare kjeft fra onkel blå, men muligens også en ekskludering fra forbundet for å ha jobbet seg rundt retningslinjene..? Aner ikke om slike sanksjoner er aktuelt fra forbundet sin side, men om man har retningslinjer må man jo sørge for at de følges.

 

Beste råd til trådstarter er vel kanskje å melde seg inn i en klubb som er aktive på rifle og spørre pent om å få skyte med en eller annen sin rifle, eventuelt reservevåpen. I Kongsberg forsøker vi å få til dette. Jeg skyter pre-match på NM, så rifla mi kommer til å skyte NM SAO to ganger i år...

Link to comment
Share on other sites

Fikk medlaje og alt jeg 8)

(og jeg prøver ikke å rekruttere folk mot sin vilje, for jeg skyter veldig gjeren manuell selv om det er smekkfullt av AR'r og kalshnikover og annet rart i skapet.)

 

Ellers er jeg fortsatt av den opfattning at argumentet mot rekrutering er et svært vikarierende argument fordi man ikke er enig i forbundets avgjørelse. Rekrutteringen må skje i klubbene, og jeg tror Kongsberg gjør det helt riktig. (Det er klart om du kjøper valmeten, så kan jo enda fler skyte praktisk rifle 4x 8) )

Link to comment
Share on other sites

Her spikker man flis... Kjøp en mini 14 til jakt du. Også bruker du den til trening samt et stevne i ny og ne. Du har da ikke brutt noen lover for det. Altfor mye hva om tenking her. Blir som å ta meg for å skyte med 10/22 min på trening I ipsc da den er ervervet for jakt det. Ingen som gjør det.

 

Ikke tenk så mye. Lovlig våpen, lovlig ervervet. Bruk det isteden. Ferdig med det.

Link to comment
Share on other sites

Ja, det er jo akkurat det det hevdes er grunnen for innstrarmingen fra NFPS; at folk kjøpte rifler og oppga et bruksområde men brukte de til noe annet.... Her forteller TS rett ut at han skal bruke jaktvåpengarderoben for å anskaffe seg et 1/2-autovåpen og på denne måten omgå NFPS egen regler. Kunne vært artig å hørt hva NFPS mener om dette?

 

 

Men kjør på-det kommer nok fort regler som skal løse dette problemmet også :!:

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror ikke det vil bli enklere / gunstigere for NFPS rifle om medlemmene tvinger frem ny tilegg og rundskriv ved å ommgå intensjonen bak innstrammningene.

Men for all del, jeg skal ha med rifler til låns jeg, på de stevner jeg kan.

Link to comment
Share on other sites

Nå er ikke jeg i NFPS styret lengre, men jeg var ganske involvert i disse retningslinjene.

 

Og ut fra det så vil jeg aldri kunne tenke meg at man får noen sanksjoner fra forbundets sin side om man stiller med våpen som har annet ervervsgrunn enn praktisk. For å vri litt på det, så kan jo også NROF medlemmer bruke sine rifler(som er ervervet til NROF) til å skyte IPSC progremmer med.

 

Men at myndighetene kan komme med sanksjoner/forskrifter/retningslinjer hvis folk begynner å bruke jaktvåpen til konkurranse, det vil ikke jeg spekulere i....

Link to comment
Share on other sites

En ting jeg har lurt på, er om en sender et saklig og forklarende brev til politimesteren inkludert søknaden på en mini-14.

Hvis man får et skriftelig JA på at man får bruke den til flere ting (jakt og konkuranse (praktisk)), er det da noe problem hvis man kan laminere dette papiret og bringe det med våpenet?

 

Mener dette ikke har blitt spurt/svart på tidligere.

Link to comment
Share on other sites

Neppe noe problem for skytteren...

du kan jo skrive jakt og konkuranse i søknaden også, og da er jo i det minste den biten ryddet av veien.

 

Men.. det er altså veldig mulig jeg er overskeptisk. Men jeg tror at slik "snik" kjøping av halvautorifler med mulighet for høy magasinkapasitet kan undergrave praktisk rifle som legal skytegren, og p åsikt skape mer trøbbel en bra ting.

Er vel heller viktigere at klubbene bidrar med å kjøpe ordentlige klubbvåpen som kan lånes ut til medlemmer for trening og konkuranse.

Link to comment
Share on other sites

Veldig enig med deg Hassel.

 

En annen ting man kan tenke på er at det nok kommer til å komme magasin registrering / begrensning i en eller annen form.

Hvis man ser på listen over de halv autoene som er godkjent til jakt så er det ikke mange av dem som du lett kan skaffe 20-30 skudds magasiner til, det er kun Mini 14/30. (Du finner omtrent ikke magasiner til Valmet idag)

Link to comment
Share on other sites

du kan jo skrive jakt og konkuranse i søknaden også, og da er jo i det minste den biten ryddet av veien.

 

Er det i det hele tatt lov til å søke på/bruke halvauto våpen fra "jaktlisten" til konkurranse? Og omvendt?

Det at det i det hele tatt finnes 2 lister tyder jo ikke på at det er det?

Link to comment
Share on other sites

I våpenloven står det at en IKKE kan bruke våpen av militær karakter til jakt unntaket av disse i politets øyne er de som står på jaktlisten og de av militær karakter som ikke er godkjente for jakt står på konkuransesiden.

En kan erverve de som står på jaktsiden til konkuranse, men er jo bare mini14/30 som egner seg til konkuranse av disse da..

Og ja alt dette står i våpenloven. En lov alle de av oss som har eller skal ha våpen burde(skal om du har våpen) ha lest igjennom ikke sant?

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

I våpenloven står det at en IKKE kan bruke våpen av militær karakter som de fleste halv auto konkuranserifler er til jakt, unntaket av disse i politets øyne er de som står på jaktlisten og de av militær karakter som ikke er godkjente for jakt står på konkuransesiden.

En kan erverve de som står på jaktsiden til konkuranse, men er jo bare mini14/30 som egner seg til konkuranse av disse da..

Og ja alt dette står i våpenloven. En lov alle de av oss som har eller skal ha våpen burde(skal om du har våpen) ha lest igjennom ikke sant?

 

Nja, det med militær karakter står i jaktforskriften, ikke i våpenloven ...

 

"Forskrift om forbudte skytevåpen og godkjente halvautomatiske skytevåpen" oppgir 2 lister, en for jakt og en for konkurranse, uten at det gis noen åpning for å bruke våpen fra en liste til det andre.

Av dette kan det utledes indirekte at det er forbudt å bruke et våpen fra jaktlisten til konkurranse (og omvendt).

 

Så mitt spørsmål står fast; hvordan argumenterer du, på en måte som holder vann i retten, for at det du påstår er korrekt?

Link to comment
Share on other sites

"Våpen, som er tillatt til jakt, kan også erverves til øvelses- og konkurranseskyting av skyttere

som kan dokumentere medlemskap i skytterlag som er tilsluttet et godkjent skytterforbund

som har skyting med denne type våpen sitt program."

 

Om du leser rundskriv 2009/009 under der hvor halvautomatiske rifler er listet opp for hvem som lovelig kan erverves osv finner du avsnittet jeg har limt inn, glemte dog at det var i rundskrivet og ikke loven!

Link to comment
Share on other sites

Om du leser rundskriv 2009/009 under der hvor halvautomatiske rifler er listet opp for hvem som lovelig kan erverves osv finner du avsnittet jeg har limt inn, glemte dog at det var i rundskrivet og ikke loven!

 

Igjen, nja; det som står i en forskrift fra 2011 overstyrer det som står i et rundskriv fra 2009.

Link to comment
Share on other sites

Er ikke så vanskelig dette. Følg loven og hva forbundet har lagt til krav for å erverve en rifle til praktisk så får du bare smøre deg med tolmodighet og glede deg til den dagen du får en AR-15.

 

Jeg skjønner deg godt at du ønsker å gjøre det på denne måten, men når jeg må vente i 2 år med x antall dokumenterte stevner under belte og ikke synes det er så ille gæli så kan du også gjøre det.

 

 

Sent from my iPad using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Jeg kan dog ikke se at det er nevnt eller er satt en begrensing på at jakt halvauto ikke kan bli godkjent til konkuranse. Det er ikke nevnt noe om dette i rundskrivet fra 2011, da gjelder det som står i 2009 rundskrivet

 

Nei, bestemmelsene rundt halvautomatiske rifler i rundskrivet fra 2009 er løftet fra rundskriv til forskrift i 2011.

 

Rundskriv gjelder aldri før forskrift, derfor gjelder de regler som er fastsatt i forskriften og rundskrivet er, i de delene som angår erverv av

halvautomatiske rifler, foreldet (ikke lenger hjemlet i høyere lov).

Link to comment
Share on other sites

 

Rundskriv gjelder aldri før forskrift, derfor gjelder de regler som er fastsatt i forskriften og rundskrivet er, i de delene som angår erverv av

halvautomatiske rifler, foreldet (ikke lenger hjemlet i høyere lov).

 

 

Kan du ikke sende et brev om dette til Politidirektør Mæland. Han overstyrte som en del kanskje husker våpenloven § 7, ("høyere lov") om at det er politimesteren på søkers bosted, som avgjør søknader om ervervstillatelse. Mælands rundskriv om moratorium på søknader om halvautomater overstyrte jo glatt loven på dette punktet, og det er ikke første gangen at POD setter seg ut over lovens bestemmelser.

 

Når det gjelder Mini 14/30 så er den godkjent til bruk til jakt. DN har forbudt bruk av rifler av "militær karakter", det er vel i første rekke myntet på AG3, og ikke på konkurransevåpen. Jeg tror således at det ikke ville være en kjeft som så mye som lettet på et øyebryn om noen gikk på elgjakt med en Sauer 200 STR. For 50 år siden skjøt jeg mitt første reinsdyr med Bane-Kragen, 5,8 kg og diopter. Reinen protesterte i hvert fall ikke :lol: Nå er jo ikke Kragen bona fide på storviltet lenger, men jeg kan ikke se at DN har andre begrensninger på våpenet enn magasinkapasitet, kaliber og anslagsenergi. Dette med kolbe, pistolgrep etc vet jeg ikke om står i DN's bestemmelser, jeg tror det bare er i våpenlovgivningen at dette fremkommer. For å komme tilbake til topic her kan jeg ikke se hvorfor man skal avslå en søknad om mini 30 til konkurransebruk i praktisk, når den som søker oppfyller kriteriene for å erverve en praktisk rifle. Det er hva den som søker ser seg tjent med som bør være avgjørende, ikke listen den står på. Likeledes kan jeg ikke se noe i veien for at en praktis- eller konkurranse-krifle brukes på jakt, forutsatt at kravene til jaktrifle er oppfyllt. Det er ikke alle forunt å ha økonomi til å anskaffe dedikerte våpen til konkurranse og til jakt, når et våpen kan gjøre jobben begge stedene på en sikker og forsvarlig måte. At en halvautomat står på jaktlisten betyr vel egentlig bare at med jegerprøven behøver du ikke å begrunne noe "behov", (så lenge jaktgarderoben ikke er full), men det må du dersom du skal anskaffe en fra konkurranselisten.

Link to comment
Share on other sites

Mye av "slaget" om våpenlovgivningen står nå, med arbeidet med en ny/revidert våpenlov. Vi må nok se i øynene at trenden går mot en innstramming, det er litt for mange som har en interesse i å bestemme over hva andre skal synes, mene og gjøre, (de kalles vanligvis politikere eller byråkrater). Det populære er at "våpen er farlige greier", hvilket i og for seg er riktig, brukt på feil måte og i feil hender, og konsekvensene av å stramme inn på våpen er små for de fleste, og har små konsekvenser for politikere og byråkrater.

 

Det sagt er nok det "farligste" vi har i samfunnet i dag noe som ruller rundt på stort sett 4 hjul, bilen. Ca 200 -250 dødsfall pr. år, og flere tusen skadete og lemlestede, men konsekvensene av å stramme inn på biler slik at det virkelig monner er for stor til at politikere og byråkrater vil ta de "upopulære" beslutningene som må til om man skal nå 0-visjonen om drepte og skadde. Det er lettere å ta våpen.

 

Jeg har flere ganger her på Kammeret ivret for at alle våpeneiere bør stå samlet, vi er 486 082 stykker (pr 24. november 2011) og det er en mengde som politikerene aldri vil neglisjere.

 

Og hva med kniver? 17 av 34 drap i 2011 (Utøya unntatt) skjedde med kniv, og det rapporteres omtrent daglig om hendelser med kniv. Ingen kommer til å gjøre noe med dette, det er for mange kniver i omløp, og konsekvensene er for store om det skal gjøres noe med dette. :evil:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...