Jump to content

Beste haglepatron til gås?


ctm-4

Recommended Posts

Noen som ka ramse opp noen erfaringer med brukbar gåse ammo som ikke koster 40-50 kr smellen.. Har noen pakker med wingmaster igjen men di rekker ikke langt.. Vismutt er ikke brukanes og stål er heller ikke brukbart.. Foruten black cloud da, men di har jeg ikke prøvd..vet at federall har noe som heter T12 men disse koster 45 kr pr skudd , så det er

Link to comment
Share on other sites

HEi!

Jeg bruker såkalte blinds på gåsejakt, så jeg får gåsa på ganske kort hold. Til denne jaktformen holder Federal Blackcloud. Forbausende god patron til å være stål. Jeg bruker haglstørrelse nr.2.

Til gåsejakt vil jeg anbefale blackcloud på det sterkeste. Koster rundt 10 kr smellen.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ikke forsøkt disse selv, men har svært god erfaring med Wingmaster HD i både kal 12 og 20. Så dersom disse italienske gir like gode skuddbilder og har samme høye egenvekt er det jo ikke noe å lure på.

 

Bestanden av gås her er ikke stor nok til å jakte med lokkefugl og blinds, så det blir smygjakt på sittende fugl. Og som kjent så setter de seg sjelden i nærheten av skog, siv eller annet som kan gi kamuflasje. Så det er patroner som virker på langt hold som gjelder...

Link to comment
Share on other sites

Det som gjør Wingmaster HD bedre enn andre haglepatroner, er en lengre forladning som holder på haglene forbi munningen og slipper disse senere. Med høyere egenvekt mister haglene i Wingmaster HD dermed mindre fart og fungerer bedre på lengre hold.

 

Så derfor er spørsmålet om disse italienske skuddene har det samme prinsippet...

Link to comment
Share on other sites

Kjøpte winchestern på sport 1 i Åfjord, jekli kostbar patron men den beste jeg har prøvd på gås når holdet

blir over 20 mtr. En mulighet du kan gjøre er å gå inn på netsidene til nordskog å bestille de til nermeste forhandler, det

gjorde jeg første gangen jeg fikk tak i.

 

Leger til at winchestern har en utgangshastighet på 1450 fps som vel er 440m/s

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Noen som ka ramse opp noen erfaringer med brukbar gåse ammo som ikke koster 40-50 kr smellen.. Har noen pakker med wingmaster igjen men di rekker ikke langt.. Vismutt er ikke brukanes og stål er heller ikke brukbart.. Foruten black cloud da, men di har jeg ikke prøvd..vet at federall har noe som heter T12 men disse koster 45 kr pr skudd , så det er

 

Til gåsejakta brukar eg Eley Matrix tungsten i us nr 3. Er veldig nøgt med effekten frå desse patronene når haglesvingen sit. Er vel det sistnemnde som oftast kan by på problem. Nytter ein Aya sl xxv i kal 12/70.

Link to comment
Share on other sites

Noen som ka ramse opp noen erfaringer med brukbar gåse ammo som ikke koster 40-50 kr smellen.. Har noen pakker med wingmaster igjen men di rekker ikke langt.. Vismutt er ikke brukanes og stål er heller ikke brukbart.. Foruten black cloud da, men di har jeg ikke prøvd..vet at federall har noe som heter T12 men disse koster 45 kr pr skudd , så det er

 

Til gåsejakta brukar eg Eley Matrix tungsten i us nr 3. Er veldig nøgt med effekten frå desse patronene når haglesvingen sit. Er vel det sistnemnde som oftast kan by på problem. Nytter ein Aya sl xxv i kal 12/70.

 

Hmmm viste ikke at Eley hadde tungsten patroner, siker på at det ikke er en vismut patron ?

isåfall så er vismut noe jeg ikke vil anbefalle til gåsejakt.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...
  • 3 weeks later...

Fiocchi Tundra skal visstnok være suveren til gåsa. Ikke prøvd selv.

 

Vil for øvrig skrive under på at vismut er et dårlig valg til gåsejakt. Jakta en del med det i fjor og mista dessverre mange gjess med klokkerene treff. Vil faktisk gå så langt som å si at vismut rett og slette er uansvarlig på gåsa, med mindre man skyter på 8-10 meter og kortere hold.

Link to comment
Share on other sites

Kom nettopp hjem fra ABC fritid på røra. De har Black Cloud, dessuten 10-20 esker Wingmaster 10/89 og enten 20/89 eller 12/89(husker ikke helt).

Forøvrig fører de også fiocchi tundra, men den ville de ikke anbefale til gås, med mindre holdet var kort.

Link to comment
Share on other sites

Ser amrikanerne har mye mer alternativ å velge i en oss her på berget, satser på den nye

hevi shot speed ball patronen kommer i handelen her i norge. Det er en patron med en blanding

av kobberbelagte stålhagl og hevi shot som sendes ut med utgangshastighet på 1650 fps, for

intreserte så skjek ut http://www.hevishot.com" target="_blank

 

Ser MEGET interessant ut...

Prisen pr. case (antar en case har 100 skudd??) ligger i usa på mellom 250 og 290 dollar, dvs. mellom 15-17 kroner pr. skudd. Dvs. at vi sikkert må opp i 30 kroner skuddet, MINST, når/hvis det kommer til Norge...

Link to comment
Share on other sites

Konklusjonen din om at tungsten er det beste til gås er nok helt korekt ja oyvindpe

 

Når det gjelder den hevi shot speed ball patronen så kommer de i esker med 10 patroner lest noen

tester på amrikanske sider og det skal vist være heftige saker, men er lit i tvil om noen vil ta inn dene

patronen, schou partner har hevi shot så skal prøve å undersøke om de kan ta inn speed ball.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Noen som har prøvd Saga Maximum Tungsten på gåsa? Ser de selger den på XXL til 20/skuddet. På nettsiden står det 28g, men fås vel også i 36 gram?

God pris til tungsten å være, men er samtidig skeptisk.

 

Hva med Rotweil tungsten? Undersøkte dette, og prisen lå på nesten 40 kroner skuddet :shock: ......

Fikk også en pris på Kent Impact til ca. 30 kroner skuddet.

Link to comment
Share on other sites

jeg har alltid vert skeptisk til stålhagel på gås men jeg har brukt black cloud 12/76 bb og bbb på gåsa i år, normalt pleier jeg å ligge på en ca 5 gås i sesongen med hagle, til nå ligger jeg på 13 gås.

føler jeg får et veldig godt skuddbilde med denne ammoen. kommer ikke til å bruke noe annet på gås fra nå av.

Link to comment
Share on other sites

Kom nettopp hjem fra ABC fritid på røra. De har Black Cloud, dessuten 10-20 esker Wingmaster 10/89 og enten 20/89 eller 12/89(husker ikke helt).

Forøvrig fører de også fiocchi tundra, men den ville de ikke anbefale til gås, med mindre holdet var kort.

 

Årsaken er rett og slett at vi skrapa ei hel Tundra-ladning av utsida på brystkorga på ei gaupe som var skutt på 7-8 meters hold, og de haglene som fortsatt var hele klemte vi flat med neglen. Funker sikkert på rev, men til mer hardskutt vilt ville jeg nesten heller brukt stål...

 

Erfaringer med Rottweil 12/70 #2 i stål og tilsvarende i Tungsten?

Link to comment
Share on other sites

Har man god råd, så kan man kjøpe Winchester extended range, svindyre, men aldri sett så fint skotbilde og tettskytende skot. Gruset Wingmaster HD totalt :shock:

Ellers har eg testet endel Winchester Blind Side, både i 12/89 og 12/76, knallbra skot, litt i samme kategori som Black Cloud, bare med firkantet hagl. Fine og jevne skotbilder.

Ellers testet Remington Hypersonic, 1700 fts, djevelsk raske, og real trøkk i dem, fine og jevne skotbilder.

Men skal du skyte på langt hold er det ingen tvil om at eXtenden Range er best!

Link to comment
Share on other sites

Kom nettopp hjem fra ABC fritid på røra. De har Black Cloud, dessuten 10-20 esker Wingmaster 10/89 og enten 20/89 eller 12/89(husker ikke helt).

Forøvrig fører de også fiocchi tundra, men den ville de ikke anbefale til gås, med mindre holdet var kort.

 

Årsaken er rett og slett at vi skrapa ei hel Tundra-ladning av utsida på brystkorga på ei gaupe som var skutt på 7-8 meters hold, og de haglene som fortsatt var hele klemte vi flat med neglen. Funker sikkert på rev, men til mer hardskutt vilt ville jeg nesten heller brukt stål...

 

Erfaringer med Rottweil 12/70 #2 i stål og tilsvarende i Tungsten?

 

Den tundra patronen du nevner er det den 9,5 versjonen eller 12,5 ?

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Viss man bruker blinds og lokkegås, så detter det stort sett med det meste både 3 og 4.

Men håper på at de opphever blyforbudet.

Ingen tvil om at bly er MYE bedre enn stål, når det gjelder å avlive viltet, og viltet kan overleve med noen blykuler i kroppen men ikke med stål...

Saken blir vell tatt opp nå til våren igjenn da så håper på det beste:))

Link to comment
Share on other sites

  • 9 months later...
Ser amrikanerne har mye mer alternativ å velge i en oss her på berget, satser på den nye

hevi shot speed ball patronen kommer i handelen her i norge. Det er en patron med en blanding

av kobberbelagte stålhagl og hevi shot som sendes ut med utgangshastighet på 1650 fps, for

intreserte så skjek ut http://www.hevishot.com" target="_blank" target="_blank

 

Ser MEGET interessant ut...

Prisen pr. case (antar en case har 100 skudd??) ligger i usa på mellom 250 og 290 dollar, dvs. mellom 15-17 kroner pr. skudd. Dvs. at vi sikkert må opp i 30 kroner skuddet, MINST, når/hvis det kommer til Norge...

 

 

Den SpeedBall patronen er en videreutvikling av Hevi-Metal ammo'n til Environ Metal (Hevi-Shot) Den har litt lavere utgangshastighet (1500 fps mener jeg å huske). Består også av en blanding av hevi-shot og stål. Den har derfor ca. 20% fler haggel. Den får mye positiv kritikk i USA. Jeg har hørt med Schou som er importør av Hevi-Shot i Norge, men de vil ikke ta den inn... Eller Speed Ball.

Jeg skal en tur til statene å jakte ender og gås i November. Kommer til å ta med meg ca 100 skudd hjem (5kg). Det blir disse to.

Amerikanerene bruker Hevi-Metal i #3 på mye, også på and. Men det er over lokkefugl med korte avstander, ellers brukes vel mest BB på gåsa.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Amerikanerene bruker Hevi-Metal i #3 på mye, også på and. Men det er over lokkefugl med korte avstander, ellers brukes vel mest BB på gåsa.

 

Snakket de noe om hvorfor de går for BBammo der borte, eller ligger de stort sett på 40metern når de skyter?

 

Skjønner ikke hvorfor de går helt opp på BB når de bruker hevi-shot o.l. Om man tar utgangspunkt i bulvanjakt er det jo ingen grunn til å skyte på avstander ut over 20-30 meter. Klart hvis man har ligget 20 dager på åkern og ikke får inn gåsa, blir man sikkert fristet til å prøve et langskudd på overflyvere. Gjør man ting rett får man alltids nok skuddsjanser på 20meter +/-. Hevi-shot i BB er helt unødvendig på "normale" gåsejakthold etter det jeg har erfart. Det handler først og fremst om å treffe godt, og ja det er mulig å bomme på ei gås selv på normale hold. Tenker jo at det må være en fordel med flere hagl og jevnerer sverm?

 

I år har jeg felt gås med vismuth BB, tungsten matrix 3+5, black cloud BB, 2 og 4!(kanadagås på 25 meter), og det meste ser ut til å funke på normale bulvanjakthold. Etter kanadagåsa ramla som en potetsekk med 4'er black cloud bestemte jeg meg for at nok er nok, gikk og kjøpte meg Saga stål i #2 til 2,- smellen og levde lykkelig i alle mine dager. Ble sikkert 20 gjess med denne patronen.

 

Jeg er selvfølgelig klar over at stål i #2 ikke har noe å stille opp med i mot skikkelig ammo, og man bør selvfølgelig kjøpe det har man råa. Tenkte bare jeg skulle slå et slag for oss fattige studenter som til nå har levd på knekkebrød og vann hele høsten fordi man trodde at det var umulig å ta livet av ting med stålammo. Legg heller pengene i en blind(for comfort) og bensin. Gåsejakt handler tross alt om å være på rett plass til rett tid, og da er det kun innsats, dedikasjon og mil etter mil i bil som gjelder. Lærer man gåsejakta og sin egen hagle å kjenne, kan man fint være grådig og fortsatt få gåsa i bakken. Takk for meg :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...

Tror ikke det er så vanlig å bruke BB Hevi-shot på gås. Hevi-metal #3 er en mix av mindre hevi-shot og #3 stål... Amerikanerene vi snakket med brukte stort sett stål, mye BC. #3 og grovere. Vi slet litt med å få gåsa ned og nært, så det ble skudd på litt lengre hold (25-30m), da var #3 litt smått. Fungerte som snus på ender, i ettertid skulle jeg ønske jeg hadde kjøpt #1 eller#BB for den delen av jakta, selv om #3 fungerte OK. Ble endel som ikke var døde i smellen.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...