Jump to content

Rifle/kaliber til fjellrype


Bris

Recommended Posts

Hei!

 

Har sett meg rimelig lei på å prøve meg på fjellrype med 22lr. Er ute etter et våpen og kaliber som fungerer på fjellrypejakt også i normal vind (opp til 5-8 m/s) på avstander fra 70 - 150 + meter.

 

Har foreløpig sett meg ut 22. hornet men tror denne kan være litt for utsatt for vindavdrift og kanskje (?) litt krum kulebane slik at nøyaktig avstandsbedømming blir nødvendig?

 

Ser det finnes mye bra i .222 eller .223., men kan dette bli for heftig for den lille rypen (lader foreløpig ikke selv hvis fabrikkammoen blir for rask og eksplosiv)?

 

:arrow: Noen som vet eller har synspunkter på kalibervalg evt. riflepakker (med kikkert og kanskje demper) som kan passe for dette bruket?

 

Tenker å legge i 10-12000...

Link to comment
Share on other sites

Jeg mener du har en ypperlig patron for rypene i kal.22 Hornet.

Svenskene, (spec i Nordsverige), har nermest et relgiøst forhold til dette kaliberet, når gjeller "fågel-jakt".

 

Selv har jeg en kombi (Tikka) i .222 Rem. som jeg lader med 45/50 grains helmantelpå ca 850 m/s.

Vindavdrift er nok en faktor som går igjen på alle 22 kaliber.

Norma (tror jeg) fortsatt lader en .222 som kalles "fågel" som også har ca 850 m/s.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har i sin tid hatt grei uttelling med 22LR, på opp til 70 - 100 meter, men som regel fra 40 til 50 meter. 8x57 JS kan ikke anbefales, jeg ble litt irritert på en fjellrype en gang jeg var på reinsjakt. Den løp på stien 10-15 m foran meg, stoppet opp når den kom litt i fra og ventet, så løp den litt igjen. Til slutt fikk den et velrettet skudd fra Mauseren. Det ble igjen noe fjær, resten var spredd godt omkring :lol:

Link to comment
Share on other sites

Har skutt en del fjellryper med 308win for det meste på hold 120-160m under vinterjakt. Har jaktet sammen med folk med 22lr, 223, 6.5x55 og 308win. De to siste kaliberene har vist seg mest effektive i praktisk bruk i denne type jakt for oss. Men dette er jo også avhengig av mannen bak avtrekkeren.

Link to comment
Share on other sites

Min erfaring med 6,5 er at det er overkill og mye patron for en så liten fugl. Når du skyter så letter hele dalen med ryper.

Har kjøpt meg 17.HMR og er helt forelsket i dette kaliberet til fjellrype!

Med lydemper får du flere skuddsjangser etter første skudd og det er ei lita lett kule. Du klarer å jakte med den i vind.

Supert våpen med rak kulebane. Ofte kan man komme på 10m på fjellrypa og da er det bare å sikte midt på rypa. Samme på 100m også.

Jaktet med kaliberet i desember og hadde noen flotte turer!

Link to comment
Share on other sites

Jeg er ikke imponert over 17HMR, jeg er heller ikke særlig glad i 6,5/308 til fjellrypejakt.

 

Etter min erfaring så duger enhver rifle i 22/6mm kaliber som har god presisjon i hastighetsområdet 750 - 800ms.

 

Og lader man ikke selv, eller har ei rifle som stabiliserer kulene i såpass lav hastighet så ville jeg kjøpt 22Hornet.

 

22 Hornet er så nær det perfekte fjellrypekaliberet som man kan komme - etter min mening!

Link to comment
Share on other sites

Det er da totalt unødvendig å stille seg opp på 130-150 m+ for å skyte fjellrype, nei hold deg til .22LR og 30-60 m hold. Det er super jakt som krever mye av skytteren, og spennende sniking innpå skvetne ryper. Dette sier jeg fordi jeg har skutt endel ryper med .30-06 på hold sjøl (et kaliber som fungerte utmerket med helmantel), det var mye artigere å dra fram salongrifla igjen...

Link to comment
Share on other sites

Takk for mange gode innspill.

For min del har jeg med meg både rifle og hagle på jakt og hvis holdene er normale så blir haglen prioritert fremfor riflen. Men som må mange har erfart er fjellrypene skjære utover høsten og da blir ofte holdene 80-120+ meter. Så for min del må jeg ha et kaliber som takler disse holdene også med litt vind.

Bekymringene mine rundt .22 Hornet er vindavdrift og kulebane. Vil den etterhvert (80 m+) falle så mye at man må vite holdet nøyaktig for å kunne sette et sikkert skudd og hvor mye vil "vanlig" vind drifte bort kulen?

Gidder ikke å velge et kaliber som har de samme svakhetene som 22lr, da går jeg heller opp til .222/.223 som jeg har forstått både går som en strek og har lite vindavdrift...

Link to comment
Share on other sites

Hei.Jeg er i samme situasjon som deg. Har hatt en lignende tråd om problemstillingen gående for litt siden. Jeg og synest 22 lr blir for svakt når det som regel altidt er litt for mye vind til det kaliberet. Jeg har nå landet på cal 223. Venter på å få godkjent søknad. Den børsa som det ligger ann til å bli er cz 527. Denne har twist på 1:12 som skal,håper jeg på, gi god presisjon på kuler opp til 55 gr kanskje 62gr. Dette er vist en fin kulevekt til ryper dersom en ladder den ned slik at farten blir ca 750-800m/s. Min bekymring nå er at jeg ikke får god nok presisjon i rifla. Har lest litt rundt om og det florerer mye forskjellige svar angående presisjonen på cz527 i cal 223. Men med en del eksprimentering av div kuler og krutt, håper jeg at jeg vil bli fornøyd. :D

Link to comment
Share on other sites

Gå for en Browning X-bolt nordic light i 223. Utrolig fin småviltrifle. Vekt 2,5 kg i kaliber 223, låskasse tilpasset kaliberet,garantert presisjon 2,5 cm på 100 meter, og et flott kaliber til all småviltjakt.

Jaktet mye med 222, og et flott kaliber til fjellrype, 223 er så og si det samme kaliberet og vil duge like bra.

 

http://www.brukassport.no/index.php?nr= ... &startrow=" target="_blank

Link to comment
Share on other sites

Positivt med 17.HMR er jo at det ikke er et overkill kaliber og som er et lett og hendig kaliber. Våpenet blir lite å lett.

Med demper smeller det ikke så mye at man skremmer bort all fugl i hele dalen.

Du vil ikke angre med 17.HMR.

 

Kapp løpet til 45cm og sett på en hausken mini demper så har du en utrulig flott rifle å skyte fugl med!

Link to comment
Share on other sites

litt data fra Strelok:

17hmr 20grain gamepoint gir ca 12cm avdrift med 5m/s sidevind på 100 meters hold.

222rem 55grain @ 850m/s og ~.22 BC gir 5cm.

6.5x55 scenar 139grain i 800m/s gir 2cm.

 

Kan være greit å begrense holdene litt om du skal bruke 17hmr på fjellet når det blåser... :roll:

Link to comment
Share on other sites

Har ingen erfaring med Browningen xc70. Men liker små lette rifler når man skal dra de med opp i rypefjellet. Jakter med lyddemper så det med smell er ikke store problemet, men vil ha ned vekta da jeg liker å ha med hagla. Er litt å bære på når man jakter med to våpen, men har fungert helt fint for meg. Men min rifle er veldig lett da selv med demper og kikkert.

 

viewtopic.php?f=38&t=26226&hilit=sako+vixen+40+cm+l%C3%B8p

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Den sakoen din ser jo perfekt ut. Har googlet litt Browning i dag. I links er det Hunter a-bolt utgaven med trestokk som blir levert. Denne er noen gram tyngre enn cz527. Og med to våpen og bære, må vekten vere lavest mulig. Jeg holder fortsatt en knapp på cz-en, men er usikker på presisjonen kontra browningen. Hadde vert fint om noen med cz 527 i cal 223 kunne berolige meg med innspill på presisjon på denne. :D

Link to comment
Share on other sites

  • 10 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...