Jump to content

Våpensøknad for pistol


Kandal92

Recommended Posts

Heisann!

 

Vurderer og gå til innkjøp av en Glock 17 når jeg når alderskravet, så jeg lurte på hva som er lurt å skrive i søknaden, med tanke på hva våpenet skal brukes til? Jeg skal egentlig ha den bare for å ha den, skyte litt på blink osv. når jeg føler for det.. Det holder vel neppe å skrive det i søknaden..?

 

Takker for svar! :)

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Ja hva svarer man på noe slikt da??

 

For det første MÅ du før du søker vise aktivitet i slik grad at pistolklubben der du er medlem finner det fornuftig å gi deg attest for aktivitet. Og hvis du leser litt på tilsvarende tråder så ser du nok at Glock i 9mm ikke er noe man direkte anbefaler som nybegynnervåpen. Den eneste grunnen til at "vanlig dødelige" får kjøpe pistol/revolver er for å skyte på blink i ORGANISERTE former. Det du skisserer er nok dessverre for deg noe utenfor det som omfattes av begrepet "lovhjemlet grunn for kjøpetillatelse". Hvis den klubben du melder deg inn i følger med på nye medlemmers aktivitetsnivå risikerer du nok å måtte selge våpenet den dagen politiet ber om oversikt over aktive medlemmer. Skyting "på egne hånd" hjemme på gården er nok ikke nok til at du får beholde en Glock. I vår klubb fører vi lister over hvem som deltar på trening de ulike dagen vi arrangerer treninger i klubbregi. Ikke fordi vi pr i dag er pålagt det, men den dagen kravet kommer har vi dokumentasjonen klar.

 

Kortversjonen må nok bli at om du ønsker å kjøpe en Glock må du nok belage deg på å bruke den en god del i ORGANISERT sammenheng. Derfor vil jeg i all venskapelighet be deg vurdere en Softgun versjon eller en gassdrevet luftpistol kopi av Glock. Da slipper du alt slik "mas" om organisert trening som du åpenbart ikke setter pris på. Det finnes gasspatrondrevne Glock kopier med både "blowback" og rimelig god presisjon. Med en "fake" lyddemper er de faktisk veldig naturtro.

Link to comment
Share on other sites

Jeg vet reglene for å få tillatelse til å kjøpe slike våpen, men tingen er at jeg ikke har planlagt å bruke den i noen form for organisert skyting. Det blir mest for trening på egenhånd. Å ta den med på organisert skyting en gang iblant kommer nok til å skje, men dette er ikke hovudmålet med å ha den, derfor spurte jeg :winke1:

 

Innlegget kan slettes! :)

Link to comment
Share on other sites

Om du visste reglene, håper du på ett svar for å unngå reglene?

 

Innehav av våpen er behovsprøvd, har du behov får du lov, har du ikke behov får du ikke lov, har du fått skal det nok noe til for at du ikke får lov, men vil noen sjekke og du bare skyter hjemme på gården din og ikke i noe klubb/stevneaktivtet forsvinner pangen.

 

Jeg hadde også kjeeeeempelyst på en glock på din alder, 13 år senere fikk jeg skutt med glock for første gang og det holdt med de 5 skudda jeg fikk prøve, møkkavåpen.

Link to comment
Share on other sites

Ok alle sammen tell til ti og pust, også legger vi ned sablene. Jeg kjenner meg bittelitt igjenn i trådstarter. Om han har lyst til og bli rekresjonsytter så la han bli de, og vill ha kjøpe seg dildopistol så er de en sak mellom han, klubb og politi. Mulig at ts får nye innputt under sikkerhetskurs og de halvåret med skyting. For min del så hadde ikke jeg sett for meg så mye aktivitet som jeg har i dag når jeg skulle starte. Til ts så meld deg på kurs bli kjent med dem i klubben og prøv litt forskjellige våpen så håper jeg du oppdatere den tråden her når du får kjøpe :) vær åpen for råd og tips i prøvetiden, så vil du få en utrolig morsomm hobby

Hilsen en blodfersk pistolskytter

Link to comment
Share on other sites

Gjør som eeanon01 foreslår. Så kjøper du den pistolen du vil ha, etter at du har prøvd den sjøl og vet at den funker for deg. For den som ikke mestrer et våpen kan det godt framstå som et møkkavåpen, men det trenger ikke være det for deg...

Link to comment
Share on other sites

Om du visste reglene, håper du på ett svar for å unngå reglene?

 

 

Jeg hadde også kjeeeeempelyst på en glock på din alder, 13 år senere fikk jeg skutt med glock for første gang og det holdt med de 5 skudda jeg fikk prøve, møkkavåpen.

 

Du kan ikke seriøst kalle Glock et møkkavåpen etter fem skudd, det er bare tull.

 

Vunnet mange stevner jeg med Glock men poenget er at noen våpen passer ikke for enkelte personer akkurat som jeg skyter dårlig med mange våpen jeg har prøvd.

 

Skal jeg kalle CZ75 for et møkkavåpen bare fordi jeg drar noen skudd i ramma med den, nei da må jeg skylde på meg selv og ikke våpenet.

 

Bare et hjertesukk men så lei av folk som ikke har peiling skal kalle våpen for møkkavåpen som ikke har testet de en gang. 500 skudd og ikke noen treff så kan man begynne å lure. Traff ikke en drit jeg heller på de første fem skudda mine med glocken men skyter open med den nå ;)

Link to comment
Share on other sites

Heisann!

 

Vurderer og gå til innkjøp av en Glock 17 når jeg når alderskravet, så jeg lurte på hva som er lurt å skrive i søknaden, med tanke på hva våpenet skal brukes til? Jeg skal egentlig ha den bare for å ha den, skyte litt på blink osv. når jeg føler for det.. Det holder vel neppe å skrive det i søknaden..?

 

Takker for svar! :)

 

Kjøp deg en Glock når du har oppfylt kravene for å kjøpe en du ;)

Tror det er mange her på kammeret som har skyting kun som en hobby uten å delta på konkurranser.

Jeg vet i hvertfall om mange for å si det slik.

For å beholde våpenet er det nok at du protokollfører 4stk treninger i din klubb pr år:)

Slik det er i dag er det ingen krav om kontroll på din aktivitet i klubben/stevner . Det er heller ingen krav om at klubber skal utlevere slik informasjon.

Kan bli noen endringer med ny våpenlov i fremtiden men ikke vesentlige endringer som gjør at det blir krav om oppmøte på x antall stevner osv. I teorien kan du møte opp på 4 dugnader for klubben din i året for å beholde ditt våpen for "koseskyting" på gården ;)

Link to comment
Share on other sites

Hvor mye skal du skyte med Glock 17 for å vinne VM Prod? Litt mere enn 50 skudd i uka bak låven eller i klubben? For all del, kjøp Glock, eller få meldt seg inn i en klubb, kjøp noen esker med 9mm og følg med på banen om det dukker opp noe spennende man kan spørre om å lov å prøve.. De fleste synets vel det er greit at noen viser interesse for det man skyter med..

Link to comment
Share on other sites

Kandal92, jeg var nok som deg for 20 år siden eller noe.

 

Gå med i en pistolklubb hvis du ikke allerede er det, trener din klubb kun en gren og du synes den er kjedelig håll ut i seks måneder. Kjöp deg Glocken du önsker, feks er grenen grovfelt eller militärfelt passande for de fleste Glocker.

Skyt med din Glock og ha det göy!

Mange av mine skyttervenner aner ikke vilken av grenene de skyter i eller vilke det finns og velge mellom. De vill bare skyte fordi det er göy! Er absolutt ikke noe galt i det.

 

Jeg startet opp med pistol når jeg nermet meg en alder av 40år. Jeg skulle absolutt IKKE stå og skyte med en hånd, skyte 5skudd på 5meter når jeg var ung. Det var for gamle gubber mente jeg.. Dessverre visste jeg da ikke om at det ble skutt feltstevner med pistol. Eller at det fantes hurtigprogrammer.. Så der tapte jeg raskt 20 år av min pistolskytterkarriäre :cry:

 

Har du prövd litt mere action betonede grener såsom felt, hurtig, duell? De noe mer fleksible (med tanke på tid, skytestilling mm) PPC og IPSC grenene innen pistolskyting?

Jeg synes selv disse grenene er de mest morsomme.

 

Så kom deg til banen skyt, kjöp en Glock og skyt enda mere, kansje du blir bitt av basillen du med og ender opp og skyter så mange stevner du kan, pistolskyting er mere enn 5 skudd på 5minuter :wink:

 

Jeg ville også ha en Glock, fordi det er en Glock.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
Så dårlig at den vant verdensmesterskapet i Praktisk Production ...

 

Rart hvis de er så bra at man ikke ser fler av de i toppen på NM eller vanlige stevner (NSF) ....rart det der gitt... :wink:

 

Og til trådstarter, det er sikkert veldig tøfft å eie ett våpen slik at du kan slå deg på kassa og si at du er en "mann" :mrgreen: men hva skal du med noe du knapt kommer til å bruke? Er begrenset hvor man kan skyte utenfor skytebaner om dagen, selv på landet har folk blitt mer oppmerksomme den siste tiden, og det siste vi trenger er folk som er useriøse og som skal skyte på alt mulig rart....

 

Det er helt greit å være rekreasjons skytter, men meld deg inn i en klubb og driv med skytingen der under ordnede forhold...kanskje du en gang da du blir voksen faktisk vil se at det å skyte er mer enn bare å være "tøfft" men faktisk en ganske så ok idrett med utrolig mange hyggelige folk som er glad i sporten sin.

 

Lykke til med valgets kval....

 

K.

Link to comment
Share on other sites

@Bromark:

Min venn over her, Fast Freddy, har nok allerede testet ;)

Samme med undertegnede (har vel et sted bare mellom 15- og 25000 skudd med Glock 9mm på samvittigheten gjennom karrieren, så erfaringsgrunnlaget er kanskje ikke det helt store). Egenpresisjonen i en Glock KAN så klart være litt kilen, men det er slettes ikke noe problem å få de til å samle godt. Jeg har de siste 3 årene stort sett skutt fabrikkammo av forskjellige fabrikat, og har heller ikke da noe å klage over.

Link to comment
Share on other sites

Det er jo bra, da regner jeg også med at det blir stort sett fullt hus hver gang det skytes felt :mrgreen:

 

K.

Det er uansett ingen som skyter fullt hus hver gang de skyter felt. Det burde vel du vite? Likevel ser man jo at det går an å vinne NM militærfelt uten å skyte fullt...

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jeg synes man bør sette fokus på hvorfor ett fantastisk godt tjenestevåpen som t.d. Glock ikke er ett førstevalg for en nybegynner, og det hele begynner faktisk med ordet tjenestevåpen.

 

Med andre ord ett våpen som er designet for å fungere pålitlig og sikkert i alleslags forhold.

 

Ok, da har vi slått fast at tjenestevåpen type Glock o.l. er pålitlige og sikkre våpen. Beregnet på å bæres sikkert dag ut og dag inn, og ikke for å skyte små samlinger på papp o.l. med. Merk at jeg ikke sier at de kan være i stand til det, og da spesielt i svært veltrenede hender som har trent spesielt med slike våpen. Men de er altså primært ikke laget for denslags bruk som en sportsskytter har behov av.

 

Problemene starter med avtrekk, originalt så suger disse i forhold til de våpen som er konstruert med sportsskyting for øyet. Man kan forbedre det betydelig, uten at man derved er i nærheten av ett halvdårlig avtrekk i ett våpen som er konstruert med tanke på sportsskyting.

 

Dernest har man normalt lav egenvekt, som ikke gør våpenet lettere å skyte med. (Som nevnt er dette våpen som er beregnet til å sitte dag ut og dag inn i ett hylster, og er derved så lette som de klarer å produsere de. Dette er selvsagt en stor bakdel for en normal sportsskytter, som trenger ett våpen med så kontrollerbar rekyl/munningsvipp som mulig. Det får man ikke i ett lett våpen, som attpåtil normalt kun lades med 6 skudd i magasinet, og derved er enda verre å skyte godt med enn for de som går med fulle magasiner i dag ut og dag inn).

 

Så kommer original sikter som normalt ikke er justerbare (justerbare sikter er en fordel for de som driver med sportsskyting), så normalt må/bør disse byttes.

 

Kort sagt, det krevs mye dedikert trening for å bli god med slike våpen. Og de fleste har ikke den nødvendige interesse og ork til å gjøre det som må til.

 

Så enkelt er det, kjøp ett tjeneste våpen for trenings og konkurransebruk innen NSF, og man kjøper seg mer eller mindre en plass lenger nede på resultatlistene/står på bana og skyter i stykker rammeverk og lignende de få gangene en tar turen innom.

 

Nå er ikke dette en absolutt regel, men såpas almengyldig er den, at man som tillitsvalgt innen sporten, i utgangspunktet regner med at slik blir det (desverre) når en ser medlemmer kjøpe seg slike våpen. Folk som stort sett bommer og ser andre skyter stadig bedre enn seg selv, slutter rett og slett å møte opp på treninger, for ikke å nevne konkurranser. Og ofte bunner dette mer i valg av våpen som ikke passer de, enn total mangel på talent og interesse.

 

P.s. Har selv skutt en og annen meget pen samling med Glock 34 og 19, men det krever sykt god "trigger" kontroll. (Mer enn hva jeg klarer på det gjevne)

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Jeg vet ikke hva det er jeg egentlig reagerer på. Er det det rent opplagte forsøket på å omgå regelverket, og dermed skade skytesporten (Med unntak av mulige effekter av 22 juli kommisjonens rapport, kjenner jeg ikke til noen begrensinger på våpeninnehav som ikke skyldes skyttere selv.) eller det at man faktisk publiserer dette åpent på nett.

 

Gleder meg virkelig til å prøve å fremstille sportskyting som en legitim og seriøs hobby, når man skal prøve å begrense de emosjonelle effektene fra forslaget om å forby halvauto våpen, med slike innlegg liggende i all åpenhet. -Det blir nesten opplagt at vi trenger strengere restriksjoner på den måten -

 

For all del, det er lov å være ung og dum, og vi kan håpe trådstarter blir fanget opp av en klubb som gir skytegelde, sosialt samvær og aktivitet. Og Glock er ikke noe dårlig pistol, men ikke den beste tilå vinne NSF konkurranser med.

Men, kjøpe en .22 først

Link to comment
Share on other sites

Vingemuttern og Hassel har vel oppsumert det som er å si om denne tråden på en eksemplarisk måte.

 

Litt trist å se de som på død og liv vil ha Glock eller Colt45 som førstevåpen og som legger noen høvdinger på bordet for å kjøpe en og som deretter dukker skjeldnere og skjeldnere opp på trening før man tilslutt får høre at våpenet er til salgs. Vedkommende har gått glipp av en meget givende hobby/sport og taper gjerne noen kroner i prosessen!

 

Det beste begynnervåpenet er fortsatt en .22 av god kvalitet eller faktisk enda bedre en god (konkurranse)luftpistol, da har man en fair mulighet til å lære grunnleggende teknikk. Jeg har ingen vinnerambisjoner, jeg skyter kun for egen glede/avstressing, men det er ikke til å komme forbi at det er artigere når man treffer blinken og får noen gode serier innimellom.

Link to comment
Share on other sites

Heisann!

 

Vurderer og gå til innkjøp av en Glock 17 når jeg når alderskravet, så jeg lurte på hva som er lurt å skrive i søknaden, med tanke på hva våpenet skal brukes til? Jeg skal egentlig ha den bare for å ha den, skyte litt på blink osv. når jeg føler for det.. Det holder vel neppe å skrive det i søknaden..?

 

Takker for svar! :)

Så til det som trådstarter faktisk er inne på selv i sitt spørsmål. Nei det holder ikke å skrive det i søknaden, da man ikke har lov til å ha håndvåpen til slik bruk i norge.

 

Ja jeg vet at mange (innkludert meg selv) til tider trener litt bak låven, eller nede i fjæra (spesielt når man skal la andre få prøve hva man selv holder på med). Men det er ikke hoved bruksområdet på mine våpen, det er konkurranse. Med over 50 starter i året kan jeg i prinsippet gjøre som jeg vill, og likevel være innenfor lovens bokstav og intensjoner.

 

Det kan ikke de som kjøper ett våpen med tanke på at skyting bak låven og nede i fjæra, og som ikke har til intensjon å skyte organisert. For å si det slik, om en som bruker sine våpen til konkurranser trener hjemme eller på annet passende sted, så er ikke det ett problem for hverken den ene eller den andre (forutsatt at man opprettholder den pålagte treningsaktiviteten på skytebana). For de som ikke konkurerer derimot, kan man helt legetimt stille spørmål om de har oppfylt lovens krav/intensjoner og har opptrådt ærlig og sanferdig ved behovsprøvingen.

 

For der er det jeg mener mange ikke har med seg hodet, håndvåpen får vi i norge erverve etter behovsprøving. De som lyver og eller etterhvert faller utenfor behovprøvingens intensjoner, skal altså ikke ha håndvåpen. Så enkelt er det.

 

De som ønsker å ha håndvåpen kun for det de er kule, og samtidig ikke opprettholder sin del av "kontrakten" med pålagt aktivitet. Er pr definisjon kriminelle, og uten tvil så er de med på å skade skytesportens anseelse i norge. (Der er mange grupper som ikke er særlig aktive som ikke rammmes av dette, t.d tidligere skyttere som har blitt syke og/eller gamle, har fått familie/jobb og andre legetime grunner til lav aktivitet, disse har egne untak i rundskriv, og er ikke de jeg tenker på når man er inne på de som er ett potensielt problem for skytesporten).

 

Kort sagt: Om man ønsker å erverve seg ett eller flere håndvåpen kun med tanke på på privat skyting, betyr det at man må bryte loven og lyve for å få erverve håndvåpen.

 

Så kommer mitt spørsmål, skal man akseptere at der finnes de som gjør dette?

Skal man akseptere at politiet ikke bruker de resurser som dagens lovverk baserers seg på at de skal bruke for å kontrollere dette?

 

 

P.s. Til trådstarter, siden du ikke er gammel nok, er det fult forståelig at du tenker som du gjør. Men det er altså ikke en akseptabel løsning, Jeg anbefaler deg å melde deg inn i en pistolklubb, bli kjent med miljøet, og hva dette egentlig går ut på. Ikke minst finn ut av om dette er noe du vill holde på med eller ei, det kan meget vel være at du enten blir fullstendig bitt av basillen, eller at du finner at dette ikke er din "greie". For pistolskyting er egentlig litt slik at det er enten eller.

 

P.s.2. De fleste som skyter aktivt, synes håndvåpen er kule, fantastiske, spennende, interessange, kunstverk, alle nevnte og mye mer o.s.v. Men primært så trener og konkurrer vi med våpna våre, slik at våre vikarierende motiv, ikke har noen betydning for ervervsbehovet.

Link to comment
Share on other sites

Kjøp deg en airsoftpistol hvis du "bare skal ha", la en KSC Glock17 ved siden av en ekte Glock på skytebana, var flere som ble lurt. (De fikk selvsagt ikke lov til å racke sleiden, da avsløres det jo fort..)

 

Når du så er "gammel nok", har du skutt såpass mye allerede at du har gjort deg opp mange meninger selv.

 

Jeg hadde også lyst på Glock 17, men slo det raskt fra meg etter litt "tukling" med en. Klart, jeg har fortsatt lyst på en "tunet" en, enten med Skimmer-trigger fra Glocktriggers.com, eller en LoneWolf, el.lign.. Men da er det jo en helt annen prisklasse.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...