Jump to content

På kanten eller ?


Jacob84

Recommended Posts

Jeg fant denne på finn.no: http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs ... e=34598642" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank

Finn kode:34598642.

 

Han selger div magasiner, pistolhylster og tenn-nåler.

Det er det siste jeg henger meg opp i.

Jeg skal ikke pårope meg retten til å si det er ulovlig, men de må nå være på kanten.

 

Sånn jeg har forstått det, så har X antall HV-soldater AG3.

Disse skal være "ubruklige", ettersom de mangner tenn-nål/tennstempel.

Når de selges til 750 kr på finn, så mister jo det litt av effekten.

Personlig så mener jeg HV mister litt av mobliliseringsevnen ved denne ordningen, men det kan vi sikkert ta i en annen tråd (Gitt det er lov å diskutere).

 

Er det jeg som er helt på jordet her, eller har vi med en som gjør noe ulovlig her ?

Link to comment
Share on other sites

Det er vel forsåvidt ikke ulovlig å selge tennstempel og en fjær, men om det er smart for en HV-gubb å kjøpe seg noe slikt og montere det i børsa si er vel en annen sak.

 

Delene er tilgjengelige helt gratis gjennom HV, dersom man kan dokumentere behov for det.

Link to comment
Share on other sites

Jeg skal ikke si noe sikkert, men kom over denne siden:

http://www.regjeringen.no/nb/dep/jd/dok ... ?id=668275

 

Registreringspliktig

Med registreringspliktig menes at det kreves tillatelse fra politimesteren for å erverve, eie og inneha gjenstanden. I dagens våpenlov er følgende gjenstander registreringspliktige: Skytevåpen, våpendeler og ammunisjon. Etter gjeldende lov kreves det også bevilling for å drive handel eller tilvirking med disse registreringspliktige gjenstander.

 

Våpendel

Med våpendel menes enhver del, komponent eller erstatningsdel som er spesielt konstruert for et våpen. Begrepet våpendel var tidligere begrenset til låskasser og piper med registreringsplikt. Se definisjon av registreringspliktig våpendel nedenfor.

 

Registreringspliktig våpendel

Med registreringspliktig våpendel menes låskasser og piper, samt boksmagasiner til tohånds- og enhåndsskytevåpen med magasinkapasitet på henholdsvis mer enn 10 eller mer enn 20 patroner. Registreringspliktig våpendel blir i gjeldende våpenlov kun omtalt som våpendel.

 

Ble vel egentlig ikke noe spesielt klokere..

Link to comment
Share on other sites

Om soldater som er godkjente av det norske forsvaret er skikka til å inneha automatvåpen, og få trene heime med dette er vel spørsmålet. forsvaret burde kanskje gjere ein betre bakgrunnssjekk av den enkelte før dei leverar ut våpen til soldatane. Men syns sjølv det blir for dumt å få med ei ag3 utan tennstempel heim i hus...

Link to comment
Share on other sites

Må si jeg skjønner deg jeg 'Jacob84' ! men fra en annen synsvinkel er det jo bra noen selger utstyr til våpen som benyttes i praktisk skyting også ! Dette med HV og tennål til AG har jeg ikke hatt helt sansen for og mener det har hvert bedre med riktig lagring men at delene fantes i huset , dette er min mening forsvarsmessig . Det jeg merket meg spesielt i annonsa var at denne solgte løp også og det er da registreringspliktig :forvirra:

Link to comment
Share on other sites

1:Bare så det er klart, så har jeg ingen intensjon av å henge selger ut.

Jeg lurte bare på om dette var lov, eller om dette ikke er lov.

 

2:Jeg har allerede ytret mitt standpunk angående HV/tennstempel, så jeg skal ikke gå videre inn på det.

 

3:Jeg regner tennstempel og løp som like "vitale" deler av et våpen, og dermed burde vært underlagt samme regelverk.

 

Anyway så takker jeg for opplysningene, og ønsker "HUBRO" (ingen: nummer,mail eller navn) lykke til med salget.

Han har jo fått litt oppmerksomhet her på forumet i allefall. *kremt host skeptisk* :moresarcasm:

 

OK da litt uthenging .... hehe

Link to comment
Share on other sites

Eg vet om en våpenbutikk som selger dette oved disk da dette ikke er registreringspliktige deler. ( Tennstempel og tennstempel fjær)

At HV har valgt og gjøre AG-3 ubrukelig med og fjærne registrringsfrie deler som fritt kan omsettes er jo bare en fjær i hatten til HV ikke noe mere..

Link to comment
Share on other sites

Dette er foreløpig helt lovlig. Og ingen ny problemstilling. Selv dekket jeg mitt behov for operativt våpen ved å dokumentere at jeg var aktiv skytter, og fikk dermed ha tennstempel utkvittert hjemme.

Når denne ordningen kom, gjorde VG et poeng ut av at delene lovlig kunne bestilles på nett for vel 300 kr.

-Men hvor mange HV-gubb gadd det? Ca ingen skulle jeg tro.

Så myndighetene oppnådde målet, nemlig færre mediaoppsalg av typen "HV-soldat amok med automatvåpen".. Det var tross alt noe av en dille for endel år tilbake, og uansett beredskapssituasjon en tilstand som måtte bekjempes.

 

Jeg likte ikke tiltaket, og følte meg kraftig forulempet, men det har jeg tross alt overlevd. Jeg må allikevel innrømme at det virket. Og når det er såpass enkelt å kvittere ut tennstempel for de av oss som har behov for det, er det ikke så galt allikevel.

Link to comment
Share on other sites

Jeg må allikevel innrømme at det virket

 

Ja, i den forstand at det ikke har skjedd noen flere "familietragedier" med forsvarets våpen, men har antall hendelser blant HV-personell blitt færre? Hvis det er like mange hendelser men med andre midler er tiltaket temmelig meningsløst.

Link to comment
Share on other sites

Ah, den evindelige tennstempelsaken ja...

 

Husker at jeg truet med å stille opp med Krag'ern på ryggen for å få utlevert tennstempel på øvelse, vel og merke om jeg ikke slapp å ha den ubrukelige AG'n stående i våpenskapet.

Problemet ble løst ved at jeg ble utnevnt til MG-skytter isteden, da slapp jeg å ha noe som helst avc tjenestevåpen hjemme.

Helt til en eller annen i sin uendelige visdom fant ut at MG-skyttere også skulle ha AG hjemme, dermed ble jeg drassende rundt på to våpen under øvelsene... :forvirra: heldigvis la de ned hele HV-området året etter så da kunne jeg levere hele sulamitten.

 

En historie helt uten poeng, sånn bortsett fra at 120 mann måtte dele på 40 tennstempler på skytebanen og sånn....neida, ettervirkningene av kaoset kom ikke for en dag før jeg her ifjor skulle rydde i en skrivebordsskuff og fant 1 stk. tennstempel med fjær...

Så nå er jeg smånervøs for å åpne skuffer og skapdører her i frykt for at det skal komme ramlende et upusset MG i fanget på meg. :lol:

Link to comment
Share on other sites

Jeg må allikevel innrømme at det virket
Ja, i den forstand at det ikke har skjedd noen flere "familietragedier" med forsvarets våpen, men har antall hendelser blant HV-personell blitt færre? Hvis det er like mange hendelser men med andre midler er tiltaket temmelig meningsløst.

 

I det store meningslöst ja, men for Forsvaret av stor betydning da det ikke er deres våpen som blir brukt..

Link to comment
Share on other sites

De fleste på dette forumet er vel våpeneiere.

 

Og som våpeneiere plikter man å kjenne våpenlov og forskrift.

 

Der framgår tydlig hva som er registreringspliktige eller ulovlige våpendeler. Alt annet er i fritt salg.

 

Foreslår derfor at personer som liker å henge ut andre prøver å sette seg inn i gjeldende lov og forskrift før de gjør dette. Dette rådet rettes særlig til Jacob84.

 

Gjeldende lov/forskrift finner dere på http://www.lovdata.no" target="_blank

 

Ser også at det siteres fra våpenlovutvalgets nye lovforslag, som så langt jeg vet ikke har blitt vedtatt (enda).

Link to comment
Share on other sites

:lol: Hev det røde flagget, noen har blitt fornærmet !

 

Jeg må beklage om mitt spørsmål tråkket deg på tærne.

Det var ikke meningen å betvile din, eller andres rett til å selge våpendeler.

 

Det var et enkelt spørsmål, om dette var lov å selge denne typen våpendel.

Det viste seg at dette var 100% lovlig, og jeg er blitt litt klokere.

 

Om loven fornuftig kan sikkert diskuteres, men vi kan vel være enig i at tennstempel, er en vital våpendel.

 

Mitt sleivspark på slutten av innlegget, var ment mot annonsering, uten å oppgi personalia.

Mulig jeg ikke var helt tydelig på dette, men retter opp i det nå.

Personlig så lyser mine varsjel-lamper, når selger prøver å være anonym. Da er det ofte fare på fære. (IKKE ALLTID)

Ettersom selger ikke har oppgitt noen form for personalia, er det ikke direkte uthening. (Etter mitt syn)

Uansett så var det et forsøk på å sarkasme, noe jeg utrykkte tydelig i innlegget. (sarkastisk smil)

 

Jeg har lest nok våpenlov og forskrifter til å bestå jegerprøven med glans.

Desverre så hoppet jeg over det kapittelet som omhandler atomatvåpen og tennstempel.

Videre tolking av våpenlovene overlater jeg til min advokat, eller spør her på forumet.

Til nå har det fungert veldig bra. :winke1:

 

Når jeg låser inn mine våpen, så låser jeg inn hele våpenet i FG godkjent våpenskap.

For ordens skyld, så er sluttstykke og ammo låst inn i et annet sted i huset.

Er ikke helt 100% sikker på om dette er pålagt, men jeg handler stort sett etter min fornuft.

Jeg synest ikke det er fornuftig å tilate salg av tennsempel, når de normalt blir samlet inn etter hver øvelse.

Det tar likevel ikke nattesøvnen fra meg.

 

Foreslår at du tar turen over, så kan jeg lære deg fornuft, menst du lærer meg regler om atomatvåpen. hehe :sarcasm:

Unskyld, det var et vennskapelig sleivspark, og ikke et forsøk på en fornærmelse. :angel:

 

Ha en god kveld kompis.

Link to comment
Share on other sites

Nå er det ingen grunn til å synse Jacob, tennstempler er ikke vital del. At børsa ikke virker uten har i denne sammenhengen ingen betydning. Våre kjære myndigheter har opplyst oss om hva som regnes som vitale deler, og da er det fullstendig bortkastet å ta en semantisk/filosofisk diskusjon på betydningen av ordet "vital" i forbindelse med en livløs mekanisk gjenstand :lol:

 

Anonyme annonser er ikke så dumt. Jeg setter selv stor pris på at bl.a. Finn.no gir muligheten til å være mellomstasjon slik at min epost ikke synes for alle og enhver. Våpen er attraktivt å stjele, og med innføringen av våpenskap øker muligheten for hjemmeran i tillegg til "bare" tyveri..

 

mvh

Trombone

Link to comment
Share on other sites

Jeg har lest nok våpenlov og forskrifter til å bestå jegerprøven med glans.

Desverre så hoppet jeg over det kapittelet som omhandler atomatvåpen og tennstempel.

Jeg synest ikke det er fornuftig å tilate salg av tennsempel, når de normalt blir samlet inn etter hver øvelse.

Jeg minner om at Forsvarets og Politiets våpen ikke omfattes av våpenloven.

 

Militære våpen er, forhåpentligvis (vi har en tråd om hvor lett/vanskelig jegerprøven er nå) ikke del av jegerprøve-pensumet.

 

De av oss som var aktive i DFS før Saueren sin tid, vil huske at tenn-nåla var den delen på Krageren som brakk oftest. Forresten er ikke Saueren fri for den sykdommen heller, det samme gjelder miniatyr- og skiskytter-rifler. Skulle man søkt om kjøpetillatelse hver gang man måtte skifte tennstempel, ville det vært ei fin inntektskilde for "hain Stat". Og med den seindrektigheita enkelte våpenkontor oppviser, kunne heile konkurransesesongen gått fløyten, før man fikk godkjente papirer på denne "vesentlige" våpendelen.

 

(Av og til kan jeg komme til å lure på hvorfor noen absolutt skal klage og syte over de delene av norske lover og regler som er forholdsvis fornuftige, og at man stadig lanserer ideer for nye innskrenkninger og begrensninger til våpenmotstandere og overivrige byråkrater).

Link to comment
Share on other sites

Nå er vel brukeren "revolvermagasinet" og selgeren "Hubro" samme person om jeg ikke tar mye feil...

det er forøvrig en forbannet uting at vedkommende driver å dikter opp sine helt private forvrengninger av forslaget til ny våpenlov. Selv om han har modifisert utsagnene sine litt...

Link to comment
Share on other sites

Nå er det vel "Hassel" som synser her vel ???

Om det så er tilfelle, så kunne han vel brukt samme alias som i finn-annonsen??

Uansett så går jeg ut i fra han har sine grunner,om de gode eller dårlige spiller ingen rolle for meg.

 

Personlig så har jeg ingen betenklighet med å stå frem med fullt navn, og vil folk komme å rane meg, så får de heller gjøre det.

Sannsynligheten for dette er vel heller liten.

Grunnen til jeg er skeptisk til anonyme selgere, er min egen erfaring med netthandel.

Det finnes nok av svindlere der ute, og de oppgir sjelden navn.

JEG MENER IKKE "HUBRO/REVOLVERMAGASIN" ER EN SVINDLER, SÅ DET ER KLART.

 

Jeg ønsker ingen ny våpenlov,og den vi har er allerede streng nok sånn den er.

Eneste jeg stusset på var logikken i den, eller mangel på logikk. (velg det som passer)

 

Til slutt vil jeg beklage at jeg stilte et vanskelig/kritisk spørsmål.

Skal prøve å holde meg til de vanlige: "Hvilken kaliber","6,5 på elg?","Blaser vs Sauer".

Link to comment
Share on other sites

Eneste jeg stusset på var logikken i den, eller mangel på logikk. (velg det som passer)

 

Jeg skjønner tankegangen din, og det er jo litt underlig at man inndrar en ikke-registeringspliktig del som kan kjøpes fritt. Grunnen var så enkel som at sluttstykket er tilpasset våpenet, og man ønsket ikke å skille disse. Det ville medført mye ekstra administrasjon og fare for forveksling ved utlevering, i praksis vil en manglende tennstift forhindre impulshandlinger nesten like effektivt.

 

Når det gjelder definisjonen av vital våpendel er dette definert som de to mest kritiske komponentene av praktiske grunner. I utgangspunktet er en pinne i avtrekket eller tennstiften like nødvendig som låskassen for å kunne avfyre et skudd, men disse smådelene er mer utsatt for slitasje og feil, sjelden til aldri nummerert og ofte enkle å lage selv i et nødstilfelle.

Link to comment
Share on other sites

Hei!

 

De som kjøper noe av meg får opplyst både navnet mitt, adressen og telefonnummeret før de betaler, og hittil har jeg ikke fått noen klager på det jeg har solgt.

 

Kverulanter eller kriminelle ønsker jeg derimot ikke at skal ha tilgang til navnet, adressen eller telefonnummeret mitt.

 

Ettersom annonsen på finn.no ikke inneholder e-postadresse og personalia kan jeg også ganske enkelt la vær å svare på de av epostene som finn.no videresender som er åpenbart useriøse eller har forespørsler om ulovlige deler/utstyr.

 

Håper dette virket avklarende/oppklarende.

 

 

Til sist vil jeg si at kammeret er ett godt tilbud for folk med interesse for jakt og sportsskyting, og et opplysende og nyttig forum. Det er synd at noen misbruker dette tilbudet til å ukritisk lufte sine meninger, påstander og spekulasjoner.

Link to comment
Share on other sites

takk for bekreftelsen. (Så min sysning var et kvalifisert gjett :wink: )

Jeg mener fortsatt det er dumt at du prøver å selge med skremmselspropaganda, som bare er vagt riktig... fordi det skaper så mye støy blant folk som ikke gidder å sette seg in av lovforslaget faktisk inneholder.

Link to comment
Share on other sites

Hallo Hassel,

Istedet for å hinte til at det han skriver i sin annonse er feil når det gjelder forslaget til ny våpenlov skulle jeg ønske at du kunne konkretisere det som er feil. Slik det står i annonsen nå er det etter min ringe mening dekning for påstandene. Min, jeg vil gjerne opplyses hvis jeg har misforstått noe.

Link to comment
Share on other sites

Den opprinnelige teksten var av typen "dette blir forubudt snart, kjøp nå" Men den har blitt "pyntet på", jeg skjønner ikek hvofro det skal være nødvendig å bruke det som informasjon i det hele tatt.

Det foreligger f-eks ikke noe forbud mot høykapasitetsmagasiner i forslaget til ny våpenlov. Det ligger et forslag, som skal behandles, om en form for restriksjon i forhold til behovsprøving på rifle magasiner med større magasin kapasitet en 10 skudd.

Link to comment
Share on other sites

Uansett hvor lovlig eller ulovlig det måtte være å selge et tennstempel så vil de alltid selge spiker på Obs bygg..... Jeg trenger vel ikke utdype den mer enn at de også selger fil og skrustikke samme plassen ;)

 

Poenget er bare det at de som trenger et tennstempel, de får fatt i det.

Link to comment
Share on other sites

Hei igjen!

 

Hassel den opprinnelige teksten var ikke som du påstår " dette blir forubudt snart, kjøp nå".

 

Den var "Dersom våpenlovutvalgets forslag til ny våpenlov blir vedtatt vil det bli forbudt å erverve deler til militære våpen eller magasiner til rifle og maskinpistol med plass til mer en 10 skudd."

 

Nå står det "Dersom våpenlovutvalgets forslag til ny våpenlov blir vedtatt kan det bli forbudt å erverve deler til militære våpen eller magasiner til rifle og maskinpistol med plass til mer en 10 skudd."

 

Jeg har bare byttet ut "vil" med "kan" for å føye hvem det nå var som 01.05.2012 sendte en anonym e-post via finn.no:

"Hei xxxxxxxxx, gvreit at du kjøper billig og selger dyrt, men du trenger ikke å juge om våpenloven og forslaget til ny våpenlov. Det er bare piss, og skaper en helvetes mye støy for oss som faktisk jobber med dette. deg. Så var så snill å ikke dikt. irritert@kranglevoren.com"

 

(Gjør oppmerksom på at alle sitater er gjengitt helt ordrett med tilhørende skrivefeil)

 

 

For min egen del føler jeg meg slettes ikke så sikker på at "alt blir som før" med ny våpenlov.

Og så lenge det er en reell risiko for at det jeg selger i dag kan være vanskelig eller ulovlig å videreselge etter at ny våpenlov blir vedtatt bør jeg nesten opplyse eventuelle kjøpere om dette.

(I tillegg til at det også selvfølgelig er et godt salgsargument at sakene nå kan erverves fullt lovlig, men at en eventuell lovendring kan sette en stopper for lovlig erverv på ett senere tidspunkt.)

 

Forøvrig tror jeg denne tråden er inne i en mindre konstruktiv fase, slik at jeg tror jeg heretter vil benytte meg av retten til å ikke gi noen flere kommentarer, og heller passe mine egne saker.

Link to comment
Share on other sites

Om våpenlovutvalgets forslag blir vedtatt slik det er blir ingenting av det du selger forbudt.

Ergo, er det bare å piske opp unødig frykt og misforståelser å skrive slike uriktige ting.

For min egen del føler jeg meg slettes ikke så sikker på at "alt blir som før" med ny våpenlov.

Nei, det blir det neppe, siden inneholder en del endringer.

 

Ellers takk for at du igjen bekrefter synsingene mine.

Link to comment
Share on other sites

Om våpenlovutvalgets forslag blir vedtatt slik det er blir ingenting av det du selger forbudt....

 

Det er nok teknisk sett korrekt. Praktisk sett er derimot avstanden mellom forbudt og umulig å kjøpe og eie liten i dette landet.

 

 

Jeg spår at det blir like lett å få forståelse for et "behov" for dette som for andre å få innvilget to ulike rifler, med ulike bruksområder, i 308 win via Oslo Politikammer på '90 tallet.

Link to comment
Share on other sites

Det er jo lov å håpe på at man for en mer enhetliglovgivning, med ikke fullt så mange åpninger for lokale tolkninger.

Det var vel forøvrig ikke på 90 tallet, men eheller fra 2000 og utover at det ble svært krøkkette å få jaktrifler i Oslo. Noen mener jo at det kan skyldes et ønske fra OPK, om at man skulle presse frem en våpengarderobe for å forenkle søkningen.

Det var jio mye krativ søkning på den tiden som nok gjorde at enkeltge mente de måtte sette foten ned.

(Når jeg flyttet fra oslo i 2008 hadde jeg 51 registrerte jakt og konkuransevåpen, så umulig var det ikke...)

Men det er vel ting som hører hjemme i andre tråder.

 

Det er opphausinga over "hvor fælt alt blir" som jeg reagerer på. Ikke minst fordi det i stor grad fører til at man må bruke masse energi på å avkrefte de feilaktige informasjonene som kommer i stedet for å prøve å andre forslagt i en mer gunstig rettning (slik som å få bort registrering av magasiner...)

Jeg liker gennerleit ikke demagogi og fryktforing (Fear mongering), spesielt når det er for profttens skyld.

 

Men som det er kommentert, det er ikke noe ulovlig i anonsen, og det som er anonsert er tilatt å selge og å kjøpe. Men at noe er tillatt, betyr ikke at handlingen i seg selv er etisk forsvarlig eller at metoden for å drive frem salget er moralsk forsvarlig.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...