Jump to content

Valg av kaliber til langholdskyting.


Wikingen

Recommended Posts

Vurderer en ren langholdsrigg til REN langholdsskyting. Børsa vil ikke bli brukt til jakt i særlig grad, om overhodet i det hele tatt.

Er det da stort sett .338 Lapua Mag som gjelder, eller finnes det andre og kurante kalibere med eeeeeenda litt mer potensiale? :mrgreen: Jeg vurderer sterkt en .338 LM, og lander vel sannsynligvis på det, men har samtidig lyst til å prøve noe som ikke "er så vanlig"... Jada, litt sprø er jeg :D

Link to comment
Share on other sites

Hva legger du i langhold? 500 meter? 800? 1000+? Noen konkurransetanker?

 

Etter min vurdering svært avgjørende for hva slags kaliber du velger.

 

Ja, selvfølgelig. Glemte dette. Jeg tenker 1000- 2000m + :shock:

Jeg ser Knuterik her på Kammeret skyter 2200meter uten veldig store problemer med sin 338... 8)

Se her:

" target="_blank

 

Så da skal det være større eller lik 338? Ta en titt på 7mm RSAUM og WSM

 

Større eller lik .338 LM, ja. Vil ikke disse kalibrene ha litt for lette kuler for laaange hold?

Link to comment
Share on other sites

det som gjelder er BC, ikke vekt. Du får feks. 7mm i Berger 180gr VLD G1 0.659 A-max 162gr G1 BC på 0.625. Skal du oppnå det samme med .338 må du nesten doble vekten. Men du får jo selvfølgelig endra bedre BC i .338... Og du hører gongen mye bedre:)

Link to comment
Share on other sites

Såvidt jeg kan finne ut er den kula med høyest BC, som er/blir alminnelig tilgjengelig, en 30-kaliber kule. Berger 230grn i kal 30 har bc på 0.743, og det er såvidt bedre enn 300grn Scenar i 338.

Link to comment
Share on other sites

Ser der skrives at jakt ikke er tema for dette våpen, da blir det vel UNL skyting innen NBSF sitt program som blir søknadsgrunnlaget, bare vær klar over at innen NBSF er max kaliber 400, så det du får mest ut av er nok 378Wby Mag uten at jeg vet helt hvordan kuletilgangen er i dette kaliberet til langholds bruk.

 

Ellers er jo 338-378AI en mulighet... da har du vel max hylse og en kule med god BC samt kurant tilgang på gode kuler. Mullins her på kammeret har vel en slik rifle om jeg ikke tar feil, kanskje få han inn her å si litt om kaliberet...

Link to comment
Share on other sites

350gr MK hadde sikkert vært ei ok kule hadde bare Sierra fått den på markedet.

 

Blir bare produsert i begresede partier. Har vært på markedet og går sikkert å finne tak i om en leter litt ekstra i krokene over dammen :wink:

 

Til trådtstarter få tak i ett kaliber som skyter + BC.600 kuler i ca 900m/s og du har ett strålende LH kaliber. Diameteren bestemmer du deretter alt etter hva du ønsker skal skje i landingssonen :D

 

Poacher hadde en bra greie på det - bestem deg for kule først, finn deretter hylsa som er stor nok til å få den kula avgårde med nok hastighet og velg til slutt en rigg som svelger den.

 

Beste er vel for alle som leser mye på LRH eller SH en 338 AM med 365grs Wildcats. Ser ihvertfall på papiret særdeles potent ut.

 

Men for oss vanlige dødelige er en rask 7mm (kan jeg forelså7 WSM i ei intermediate kasse) og en 180 Berger/MK e.l ganske nære nirvana. Dyrere enn en 6,5x284 som du har råd å skyte 3x så mye med og 5x så dyrt som å skyte noe så kjedelig som en 6,5x55.

 

Vil du ned i rekyl er 6,5x47/Creedmore/260 og 6XC alle supre. XC med 1-7,5" pipe med 115 grs kuler også helt oppe i toppen med litt heite ladninger. KOnkurrere ihvertfall med en 6,5x284 hele veien ut

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Jeg ville vel idag, ha valgt 338 Allen Magnum.

Når du kan sende avgårde ei 300 grs Berger OTM Hybrid i nesten 1000 m/sek, så begynner ting å gå skikkelig langt.

 

Selv har jeg planer om å sende ut den kula i min 338LM i ca 900 m/sek, og få den trygt ut til 2500-2700 meter. DET er mitt neste mål, etter at jeg har skutt på stål eller papp på 2200 meter.

Link to comment
Share on other sites

Jeg ville vel idag, ha valgt 338 Allen Magnum.

 

:clap::clap::clap: :clap:

Jeg lener meg tilbake og venter på at du bygger deg en. Jeg skal fremskaffe låskasse fra landet i vest til kost om du lover å lage data til meg. Deal ?

 

Selv er jeg litt usikker på en patron som skyter 300grs kuler i 1000m/s og som bruker 150grs med krutt. Skjer litt i avsender enden også da! Hvor går foresten grensen mellom rifle og artilleri :wink:

Link to comment
Share on other sites

24239966.png

Left to Right: 338 Allen Magnum and 338 Lapua. The 338 Allen Magnum when loaded with a 300 gr. SMK offers a legit 500 to 600 fps velocity advantage over the 338 Lapua. That with the ability of the XHS rifles to deliever BR class accuracy and you have an extremely pontent extreme range big game chambering.

Link to comment
Share on other sites

Jeg ville vel idag, ha valgt 338 Allen Magnum.

 

:clap::clap::clap: :clap:

Jeg lener meg tilbake og venter på at du bygger deg en. Jeg skal fremskaffe låskasse fra landet i vest til kost om du lover å lage data til meg. Deal ?

 

Selv er jeg litt usikker på en patron som skyter 300grs kuler i 1000m/s og som bruker 150grs med krutt. Skjer litt i avsender enden også da! Hvor går foresten grensen mellom rifle og artilleri :wink:

 

Vel, jeg får en åpning eller 2 i våpenskapet her, så jeg kan alltids søke på 338 AM. Om du sjekker pris på den kassa, og sender meg en PM, så kan jeg finne ut litt mer om hva stasen vil komme på. Må jo ha ei extra FEIT pipe på minimum 34" på en sånn rigg.

 

Har du H1000 krutt i sortimentet ditt forresten?

Link to comment
Share on other sites

Vet ikke helt om jeg ville skaffet meg noe som var så veldig mye kraftigere enn.338LM, praktiske forsøk med for eks .416Barrett viser at det meste av kjettinger, kroker etc for oppheng av gonger ikke tåler mange gongtreffene før de rett og slett går i filler opp til 500-700meters hold. da snakker vi om 400gr kule i 3200f/s med 210gr 20n29 bak.

 

Er ikke så gøy når en må avbryte skytingen hver 20min for å henge opp gongene igjen. En kan jo skyte på papp etc, men da forsvinner noe av kosen med å skyte feltmessig langhold synes jeg.

Link to comment
Share on other sites

Tror ikke utfordringen ligger i å skyte gonger på under 1000 meter. Her hos meg henger gongene fra 1000 meter og utover. Jeg hengte opp en på 715 meter (20x20) men den blir nå flytta til 1000 meter, og skal henges under 50x70 plata som henger der, slik at når man er inne på den store plata, går man ned på den lille.

 

338AM, er ikke så ille som en 416, og på 1000-2000 meter, tror jeg plater og kjetting skal stå greit. Min plate på 1000 meter, henger kun i et tau, og har tålt flere hundre treff, uten at tauet har fått skade fra sprut eller direkte treff. :)

 

056-1.jpg

Link to comment
Share on other sites

Holder på å importere ei rifle fra kelbly. (ikke kirby :) ) så langt ser dette ut til å gå greit. Eksportkostnadene i usa ser ut til å bli hele 96$ :shock:

 

Om jeg ikke får noen overraskelser når pakken kommer til Norge, så blir dette enda mer smertefritt enn importen jeg gjorde fra med Barnarden fra NZ tidligere

Link to comment
Share on other sites

Kelbly tar 4% eksport fee. Godt mulig jeg betaler litt lite siden det er en relativt rimelig remington kopi (Atlas SA) med kriegerløp, beddet i en Bell & Carlson M40 stokk, rifle basix avtrekk, picatinny og ringer. Med en fullblods benkebørse så blir jo 4% en del mer.

Link to comment
Share on other sites

Skal ikke se bort fra de legger til prisen på DSP 5'n etterhvert også. Søknadsgebyret er ca 350$ om jeg ikke husker feil.

 

Har forøvrig lurt fælt på ett tilsvarende oppsett - men med en Grixzzly II i en A5 eller AIX med 2 stokker og 2 piper og 2 sluttstykker. Kaliberet er jo selvfølgelig 7 WSM :wink:

Link to comment
Share on other sites

Dette er nok OT, men samtidig relevant for de som tenker på å importere (noe en ofte må om en skal ha noe sært)

Prøvde google etter pris på DSP-5.

 

Dette er det mest handfaste jeg finner:

http://www.pmddtc.state.gov/registration/arf.html

 

The third tier is a calculated fee for registrants who have submitted and received favorable authorization on more than ten license applications or request for authorization during the twelve month period, ending 90 days prior to the expiration of the current registration. For these registrants, the fee calculation is $2,750 plus $250 times the total number of applications over ten. To ensure fairness to those registrants who may fall within the third tier who may have many applications but all of a low value, there is a provision for a reduced fee if the fee calculated above is greater than 3 percent of the total value of all applications. In such cases, the fee will be 3 percent of the total value of all applications or $2,750, whichever is greater.

 

Betyr ikke dette at dersom 3% av verdien på eksport over tid er større enn $2750 og mindre enn $2750+ antall eksporttillatelser*$250 så er det 3% som blir kostnaden?

Mulig jeg tolker feil.

Link to comment
Share on other sites

Hva vi skal med 50BMG? Hva skal vi skyte på stål for i utgangspunktet?

 

-For gøy vel! :D Jeg har ikke råd til det kaliberet men det er jo ingen grunn til å forby det. Om kun de best egnede våpnene var lov til jakt og skyting så hadde det jammen blitt kjedelig.. :roll:

 

Det ble fort stopp for 50BMG etter at det ble skrevet en del om dette kaliberet på et forhenværende forum. Det var etter sigende noen som skrev noe i retning av at det er lett å få tak i multipurpose ammo... Da fikk POD vann på mølla. Man fant ut at de aller fleste skytebaner i landet ikke er tillatt for så grove kalibre, og det ble en enkel måte å ikke invilge søknader: "Hva skal du med så grovt kaliber, du har jo ingen steder å skyte med det?"

Link to comment
Share on other sites

Dersom 500-1000m er langt nok og vinden ikke er for frisk vil jeg anbefale 6mm NormaBR. Lett og billig å lade, praktisk talt ingen rekyl og uhyggelig presis. Skyter en Ruger M77 MkII med Shilen løp selv i kaliberet. Utrolig morsomt kaliber. Det er ikke alltid størrelsen det kommer an på.... :mrgreen:

Sjekk denne: 5 skudd under en tomme på 600 yards.

http://www.6mmbr.com/gunweek051.html" target="_blank" target="_blank

Eller denne: 10 skudd på 4 tommer på 1000 yard.

www.6mmbr.com/page/page/1309618.htm

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
Ser der skrives at jakt ikke er tema for dette våpen, da blir det vel UNL skyting innen NBSF sitt program som blir søknadsgrunnlaget, bare vær klar over at innen NBSF er max kaliber 400, så det du får mest ut av er nok 378Wby Mag uten at jeg vet helt hvordan kuletilgangen er i dette kaliberet til langholds bruk.

 

Ellers er jo 338-378AI en mulighet... da har du vel max hylse og en kule med god BC samt kurant tilgang på gode kuler. Mullins her på kammeret har vel en slik rifle om jeg ikke tar feil, kanskje få han inn her å si litt om kaliberet...

 

Jeg har ikke fått kommet noe videre med det bygget så jeg har ikke noe dtg på når det er ferdig .

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...