Jump to content

M1A til godkjenning


wunderbaum

Recommended Posts

  • Replies 139
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

  • 4 months later...
Tror vi skal konsentrere oss om å avverge et forbud mot samtlige halvautomatiske våpen før vi prøver å få flere våpen godkjent... Er ikke folk klar over hvor lite populært halvautomatiske våpen er i media og politikken i disse dager?

 

Den nye våpenloven kommer trolig ikke før 2014, ifølge NSF. Skal vi sitte som redde harepuser på hendene våre inntil da? Før noen sier noe annet, så er det 'business as usual'.

Link to comment
Share on other sites

Før noen sier noe annet, så er det 'business as usual'.
Det tror jeg ikke nødvendigvis er det lureste akkurat nå, Øystein. Vi er på en måte i et vakuum der jeg tror det vil være lurt å ligge lit lavt frem til vi har en ny konkret våpenlov på bordet. Du har nokk rett i at det er en god stund til ny våpenlov er klar, men allerede i neste kvartal kommer det en stortingsmelding om den videre oppfølgingen av 22. juli rapporten. En av de mest konkrete anbefalingene fra kommisjonen er nettopp et forbud mot SAMTLIGE halvauto våpen. Så det er godt mulig du ikke trenger å vente lenger en til mars neste år for en avklaring, Øystein. Det gjelder å gjøre seg litt spiselig akkurat nå.
Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

@supercz - Nei, du vil faktisk ikke ha en kinesisk m14 til mindre en prisen på en remington 700. Det er heller neppe noen som vil ta risikopen for det økonomiske tapet å prøve å få godkjent en slik for komersielt salg.

 

@Kermit

Ja

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Om en manuell FAL skulle bli godkjent vil den være flott spesielt mtp. ladearmens plassering.

Hvorfor skulle dens plassering være et problem?

Ser utfordringen med plasseringen på AR og G serien ved slik bruk, men ser overhode ingen problemer med plasseringen av ladearmen på FAL.

Link to comment
Share on other sites

ALLE halvautomatiske rifler er ulovlige, men med unntak av de som er godkjent for salg og listet opp.

Det er mange som misforstår lovverket og tror halvauto rifler er lovlige, men det er de i utgangspunktet altså ikke.

 

Skal man ha noe som helst utover den listen MÅ man sende inn eksemplar for typegodkjenning til POD/Kripos.

Link to comment
Share on other sites

Hvis man skulle få Garand godkjent til jakt er man vel avhengig å få tak i 3 eller 4-skudds klips. Jeg vet det finnes 5-skudds men 3/4-skudds har jeg aldri hørt om.

 

Jeg har forresten akkurat kommet hjem fra Bisley og der tror jeg jeg hørte med et halvt øre at det nettopp hadde blitt forbudt å bygge om AR15 type rifler til repetergevær i GB.

Link to comment
Share on other sites

Men får man nå tak i Garand?

 

Jørn hos PracTac (før de ble kjøpt av Capsicum) gjorde jo ett forsøk på dette. han skulle sende en til godkjenning men fikk ikke tak i våpen.

Pga vanskelig distributør i Europa var Springfield uaktuell og han forsøkte så Fulton armory. men fikk til svar at de ikke kunne eksporteres...

Link to comment
Share on other sites

tvilerpå at noen privat personer gambler 5000kr på og få en slik godkjent må vel være opp til en etablert butikk som har nødvendige resurser og prøve på dette og evt en privat person som eier en garand til og stille opp med en

det er vel den beste løsningen :)

Link to comment
Share on other sites

Det finnes ikke en butikk i norge som har noe interesse av å gamble på det.... det er garrantert penger i tap. Men om nok av oss går sammen og sponser penga, låner en så kan vi kanksje fåp den godkjent. Og endelig kj øpe de brukte som er tilgjengelig.

Link to comment
Share on other sites

om ikke en bedrift med et par milioner i Driftsinntekter kan gamble 5k så har man ikke så mangen andre valg igjen nei enn og spleise

høres kansje merkelig ut for noen men det er jo realiteten :) største problemet er vel og finne noen som vil skilles fra sin Garand den tiden det evnt tar

Link to comment
Share on other sites

Og det er det nok ikke mange som vil. Siste JPen som var inne, tok 1-2 år etter det jeg hørte....

 

Skal du få det til, må nok en forhandler gamble de 5k og i tillegg importere ei rifle (og evt eksportere den igjen hvis den ikke blir godkjent)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...