Jump to content

bruk briller! blind på ett øye etter skyteulykke


warthog

Recommended Posts

Jeg reddet synet fordi jeg bruker briller til daglig.

 

For mange år siden hadde jeg et tilfelle i en CG1900 i 222 med fabrikkammo. Hva som skjedde vet jeg ikke men hylsa gikk over i "flytende form" og pepret ansiktet med messingfragmenter. Brillene beskyttet øynene og det kom messingfragmenter ut av huden i ansiktet i tiden etterpå. Hadde jeg ikke brukt briller er jeg helt sikker på at jeg hadde fått store problemer med synet på begge øyne.

Link to comment
Share on other sites

Har opplevd en lignende sak både med rifle og revolver men begge gangene gikk det jo bra . Problemet er at en enda ikke har lært. Jeg reddet synet på grunn av skytebrille en gang i slutten av Kragtiden da hetta pungterte og brilleglasset ble køl svart . Med revolver har jeg fått fragmenter fra sidemann et par ganger så det svei i kinnet , ikke veldig ubehagelig men hadde det truffet øye så spørs det . I nevnte tilfelle kan han ha stått helt inntil veggen og fått retur av sprut fra revolver eller hatt en hylsesprekk . Forferdelig uheldig !

I pistolskyting burde det hvert krav også her om bruk av briller .

Link to comment
Share on other sites

Uten å vite hva som har skjedd i denne situasjonen, vil jeg generelt si at når noen har "blitt truffet av noe under skyting" så er det ofte snakk om skyting med pistol mot stålmål på alt for korte avstander, med det resultat at fragmener av kulen treffer skytteren.

Når jeg tenker på all uvettig skyting jeg har sett på baner opp gjennom årene, så er det nesten merkelig at det ikke skjer flere uhell.

Link to comment
Share on other sites

Jeg "sliter" litt med ett øye som renner, har en teori om hvorfor..

På en Luger dras hylsa ut, vippes rundt og kakkes i utdrageren (som sitter oppå) før den spinner oppover. Det gjør at veldig mye av gnistføyka går rett bak.. Under ett innfall av idioti la jeg mitt kålhode ned mot stokken på en artilleri Luger uten å bruke briller :|

Link to comment
Share on other sites

For øyeblikket bruker jeg 3m sine vernebriller med gule glass.

Disse har justerbare "pinner", så jeg kan kneppe dem oppover mot tinningen.

 

Sliter med at briller "åpner" for lyd ved å presse opp en liten luke mellom øret og hørselsverne.

 

bangbang: Ser at de Randolphene e ganske "tynne", fungerer de bra m.t.p lydisolasjon? :)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Noe jeg er vant med fra statene, som er påbudt på 99,9% av alle skytebaner der borte, som til min store overraskelse ikke er påbudt i Norge, er nemlig å bruke briller når man skyter.

 

 

Er det ikke mer eller mindre påbudt å bruke briller/værnebriller på skytebaner i Norge ? Det er ihvertfall en norm i klubben vår og klubbene jeg har vært borti.

Har aldri prøvd å skyte uten briller i klubben og konkurranser, men tipper det er rimelig "faux paus" og vil bli kommentert kjapt.

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke alltid det hjelper med briller heller. Jeg fikk engang en 22 hylse inn i brillene og et brannsår under høyre øye. Smertefullt.

 

Har gjort det samme med .308, hylsa klirret seg ned mellom briller og øyet og la seg til å hvile på den tynne huden under øyet... Det ble ikke noe særlige resultater på det stevnet for å si det slik.

 

Nå bruker jeg Rudy Projects beskyttelsesbriller med korreksjonsglass i egen ramme innenfor beskyttelsesglassene.

Link to comment
Share on other sites

Nå bruker jeg Rudy Projects beskyttelsesbriller med korreksjonsglass i egen ramme innenfor beskyttelsesglassene.

 

Samme her, inne bruker jeg bare blanke glass. Men har 2 forskjellige uteglass, de originale grå/grønne som endrer styrke og noen som jeg ennå ikke har prøvd, brune polaroide som også endrer styrke (betalte kr 1000 bare for disse glassene). Til daglig bruker jeg serengeti (en gang serengeti, alltid serengeti) solbriller med brune polaroide glass (drivers lenses), de beste solbriller jeg noen sinne har hatt. Som sagt har jeg ikke fått prøvd de brune glassene ennå.

 

En fordel med Rudy Projects er at neseputene (og stengene) kan justeres veldig mye. Det er en stor fordel når enn har korreksjonsglass innenfor slik at disse ikke kommer bort i øyevipper.

 

Jeg tror "alle" som skyter praktisk har truffet Per og dermed har slike Rudy briller :lol:

Link to comment
Share on other sites

Hei skyte berre med vanlig rifla eg på skytebane og på jakt. Men har berre to auge eg og syntes dåke at eg bør begynna å bruka brille fo r å forhindra skade på augene. Eg har aldri sett noen andre som har gjort det der som eg går, men det drite eg i viss de syns det er nødvendig, for synet er den mest dyrebare sansen syns eg, iverfall mykje viktigare enn hørselen.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...