Jump to content

Rase til rådyrjakt(losende)


hurrican

Recommended Posts

hei.

jeg har sett på flere raser, men som brukshund eier, har jeg ikke noe særlig greie på jakthunder.

men jeg ønsker en riktig god jakt hund for rådyr i ulent tereng.

ser da vekk fra dacs siden de ofte kan bli såre.

har sett på litt terriere, basseter, beagel og drever. men hva er deres råd?

regner med at flere her inne har god erfaring :)

håper dere forbarmer dere over dette innlegget.

på forhånd takk :)

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 166
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

En drever blir vel sjelden feil. Basset har jeg ikke greie på og beagel kan du få rein harehund om du har uflaks. Har en svoger som har slitt i alle år med å få beagelen til å jage mer enn ti minutter på rådyr, men vet også om flere som er veldig bra på rådyr. Største problemet med drever er vel at den jager stort å i flere timer:

Link to comment
Share on other sites

En basset vil gjøre jobben den, på lik linje med de fleste andre kortfotinger. Det gir seg jo sjøl hvilken av bassetrasene jeg anbefaler, he he! ;) Er nok størst utvalg i petit basset griffon vendeen blant bassetrasene, men uansett hvilken rase du velger så sørg for at du skaffer valp fra gode jaktlinjer.

Link to comment
Share on other sites

Siterer: "Dachs kan ofte bli såre". Hva tenker du på her? Aldri hatt noen problemer med såre poter hvis det er det du tenker på, på min dachs. Eller er det andre grunner for at dachs er utelukket? (i såfall kan jeg ikke se hvorfor den skal utelukkes....hehe)

 

Dachs er en fantastisk allroundhund som kan fungere like godt i bratte hjortelier som i flatere rådyrterreng. Losen går (som regel) sakte og rolig for seg, noe som gjør at man kan få flere og bedre skuddsjanser...

Link to comment
Share on other sites

:) Tusen takk for svarene så langt :)

sitter å leser om alle rasene dere skriver her, og flere til.

men hva er svakhetene til de forskjellige rasene? for rasene skal jo ikke være like. Selv likte jeg f.eks strihåret vorsthe i steden for setter. da den fungerte bedre i tett tereng, litt hardere og meget god apportør osv.

 

men som sakt jeg leter etter forskjellene på rådyrhund da :)

hva har dere erfart av skader?

hvordan er de på froset mark?

er det no NM for slikt?

er det stor forskjell på prøve kontra reell jakt?

Link to comment
Share on other sites

Siterer: "Dachs kan ofte bli såre". Hva tenker du på her? Aldri hatt noen problemer med såre poter hvis det er det du tenker på, på min dachs. Eller er det andre grunner for at dachs er utelukket? (i såfall kan jeg ikke se hvorfor den skal utelukkes....hehe)

 

Dachs er en fantastisk allroundhund som kan fungere like godt i bratte hjortelier som i flatere rådyrterreng. Losen går (som regel) sakte og rolig for seg, noe som gjør at man kan få flere og bedre skuddsjanser...

Hei, tusen takk for at du tar deg tid til og svare :)

men de to vi har jaktet med fikk en del sår på penisen sinn, spesielt på tider med snø og frost.

et par andre jeg har spurt har også nevnt det samme.

siden det er veldig ulent der jeg jakter, ble jeg "redd" for at han skal få mere skader enn nødvendig.

ja rasen er pen og dyktig ellers :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes det er litt vanskelig å svare uten å vite mere om hvordan det er der du jakter.

Jeg er med å jakter hjort der folk nesten ikke kommer frem, dachs funker fint der også så fremkommelighet er ikke et tema jeg ville vektlagt tungt.

Det som derimot er viktig er hvordan vilttettheten er, og særlig rådyrbestanden. Er ikke rådyrbestanden høy trenger du en hund med stort søk.

Personlig mener jeg at Drever er det beste om vilttettheten er liten.

Er det mye annet vilt i terrenget ditt og du utelukkende ønsker å jakte rådyr taler også dachsens "jager alt mulig egenskaper" mot den.

Jeg har selv drever og elsker det, men jakter du i små terreng vil jeg nok annbefale en hund som ikke har så lett for å reise langt ut med viltet.

 

-Er terrenget stort og med mindre vilttetthet, velg drever.

-Er terrenget mindre, eller med høy rådyrtetthet, velg dachs eller eventuelt en dasset av et eller annet slag!

Link to comment
Share on other sites

:) Tusen takk for svarene så langt :)

sitter å leser om alle rasene dere skriver her, og flere til.

men hva er svakhetene til de forskjellige rasene? for rasene skal jo ikke være like.

Drever har vel "verst rykte" på seg til å henge på losdyret til neste kommune/fylke, og så gikk den jaktdagen, men henge på kan jo stundom andre raser gjøre også, selv basset og dachs. Vet iallfall at petit basset er veldig flinke til å legge av om drevet går ut av terrenget, selv om individuelle forskjeller forekommer. Drevtider fra 30 minutter til 2 timer er vanlig, normalt stimulerer vi ikke petiten til å jage mer enn en time, for bikkja skal være med hjem etter endt jaktdag.

Fremkommelighet er ikke tema med petit, den kommer fram i de bratteste lier. Helt sikkert mer effektivt enn en dachs! ;) Lang pels kan samle snø, men det spørs om du har noe særlig snø der under hjortejakta da. Finnes fine kondomdresser for bikkjer i den sammenhengen, så det spiller ingen rolle egentlig.

 

Robuste bikkjer som tåler en støyt, de er høye nok til at patter og baller ikke slites nevneverdig av lyng og annen vegetasjon. Her er pelsen en fordel også. Har litt vanskelig for å finne svakheter ved rasen… Så det blir mer snakk om hvilke egenskaper den har. Her vil jeg også trekke fram losmålet til petiten, som er høyt og rungende, og nyanserer godt i forhold til avstanden til losdyret. Her synes jeg endel andre raser har stort sett bare en AV/PÅ-knapp som ikke alltid er lett å bli klok på… Og ikke alltid like hørbart på lang avstand.

 

Når det gjelder bassetprøver (drevprøver) så er de så nært opptil en vanlig jaktdag som mulig, bortsett fra at man har med dommer istedet for gevær. Dette gjelder egentlig alle raser. Dommeren har 10 forskjellige momenter ved bikkja h*n vil bedømme, så som søk, fotarbeid, drevsikkerhet, losmål, jaktlyst osv. Kvalifisert til 1. premie for basset og dachs er 60 minutter drev, dersom bikkja har bra nok poeng på momentene. Denne drevtiden er da normgivende for hvor lenge vi ønsker at de skal drive.

 

Historisk sett har ikke basseter hatt det største søket av de kortbeinte bikkjene, der ligger nok beagle og drever gjennomsnittlig litt bedre an. Men som han over her antydet; er det dyr i terrenget så er ikke det noe problem, og personlig vil jeg legge til at jeg foretrekker ei bikkje som har god kontakt med fører, og ikke jakter kun på egenhånd. En bra petit slår gjerne flere hundre meter ut i søk likevel. Det at bikkja legger av og kommer inn baksporet sitt ser jeg på som en stor fordel med rasen. Hvis jeg skal driste meg til en vurdering av drevfarta til aktuelle raser så er nok beagle raskest, deretter drever, basset fauve, petit basset og saktest er dachs.

 

En annen fordel med petit er at det er mange seriøse og flinke oppdrettere i Norge, og av bassetrasene er den mest tallrik (sikkert ikke uten grunn). Det er dermed godt mulig å skaffe valp med skikkelig jaktblod. Rasen er heller ikke særlig belemret med kun å være sofahund (til tross for søtt utseende), takket være bevisste oppdrettere som helst selger valper til jegere.

 

Jeg leste forresten en fin artikkel i Jakt & Fiske for en tid siden, om bruk av wachtelhund som støtende hund i vestlandske hjortelier. De driver max 5-10 minutter, og selv om det ikke finnes særlig mange oppdrettere av disse, så kunne du jo skrevet den rasen opp på lista di dersom en slik jaktform passer deg. Det er høy fart på wachtelen og viltet tar ut som en rakett, men med god forpostering så kan det være et alternativ dersom du har et bra stort jaktlag rundt deg. Har du ikke det, så ville jeg anbefale en drivende kortbeint hund.

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes det er litt vanskelig å svare uten å vite mere om hvordan det er der du jakter.

Jeg er med å jakter hjort der folk nesten ikke kommer frem, dachs funker fint der også så fremkommelighet er ikke et tema jeg ville vektlagt tungt.

Det som derimot er viktig er hvordan vilttettheten er, og særlig rådyrbestanden. Er ikke rådyrbestanden høy trenger du en hund med stort søk.

Personlig mener jeg at Drever er det beste om vilttettheten er liten.

Er det mye annet vilt i terrenget ditt og du utelukkende ønsker å jakte rådyr taler også dachsens "jager alt mulig egenskaper" mot den.

Jeg har selv drever og elsker det, men jakter du i små terreng vil jeg nok annbefale en hund som ikke har så lett for å reise langt ut med viltet.

 

-Er terrenget stort og med mindre vilttetthet, velg drever.

-Er terrenget mindre, eller med høy rådyrtetthet, velg dachs eller eventuelt en dasset av et eller annet slag!

Tusen takk for svar :)

jeg er ikke rutinert rådyr jeger, men jeg har tre terreng et inne i sognefjorden, et ved sydsiden av strømsadher er det masse ) og siste ved kongsvinger(her er det minst rådyr).

jakt formen har vert i hovedsak postering, samt at jeg har jobbet meg forsiktig inn på ruta der jeg ser losen går. noe smygjakt med og uten hund.

nå så ønsker jeg meg da en god rådyr hund med solid los. om den skulle like hjort er det vell bare et pluss, men av erfaring vet jeg det ofte er vanskelig å få i pose og sekk, fordi om jeg prøver.

 

men riktig tusen takk til dere som tar dere bryet med å svare :)

Link to comment
Share on other sites

Når ein jaktar med drivende hunder får ein best uttelling med mange postar, du kan sjølvsagt vere heldig å få rådyra til å ture tilbake til deg om du jaktar åleine.

Vil tru at om bikkja jagar rådyr vil den som regel gå på hjorten og.

I ditt tilfelle hadde eg nok gått for ein drever, kan vere lurt å vente med å sleppe han som valp, for å unngå å sitje att med ein jaktidiot. Då kan du heller konsentrere deg om grunndig dressur fyrste året, samt blodsporprøve om det er ynskjeleg.

Link to comment
Share on other sites

Kan virke som petit er lett dresserte bikkjer?

Ja synes det, om man tåler litt stahet. :D De er greie å få lydige i skogen med tanke på innkalling og slikt, om man som hundeeier gjør en viss innsats på det området.

 

Er petiten av bra jaktblod så jager den alt. Av viltslagene rådyr, hjort, rev, hare og kanin så er det bare kanin min ikke er prøvd på (blir litt overkill), og den jager samtlige slag med like stor iver. Noen bruker de på gaupe også, det har ikke jeg prøvd, men har hatt bjørnelos med han.

Link to comment
Share on other sites

Fine bikkjer i allefall :)

Fordel med lang pels, om bikkja står ute om vinteren.

Kor mange minus tåler ein petit?

Snakker man om ytre påvirkning av kulde, så beskytter jo den kraftige underulla og pelsen til bikkja den godt mot kulde. Den tåler således å stå ute i en viss kulde. Men snakker man om luftveier, så gjelder det samme faremomentet med petit som hos andre drivende bikkjer; kaldlufta som slukes ned i lungene under los og løping. Det kan gjøre ubotelig skade. Om jeg ikke husker feil, så er kuldegrensa for å arrangere jaktprøver 12 kuldegrader. Jeg slipper ikke en drivende stuttfoting i kaldere vær enn det.

 

@flyfisher;

Ja flott at det finnes slike drevere, det er behagelig! :D

 

EDIT:

- Og dachs! :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Det finnes vel individer fra mange raser som vil passe til slik type jakt.

Jeg hadde vel kikket på endel linjer på tysk jaktterrier eller basset fauve bretagne :)

Har jaktet med de fleste raser,men er disse 2 som surrer i bakhodet mitt om jeg skal ha meg en rådyrhund igjen.

Link to comment
Share on other sites

Tysk jaktterrier eller basset fauve? Begge er fine raser, men ble litt nysgjerrig på hvorfor du konkluderer med to så vidt forskjellige raser?

Kommer litt an på vilttettheten!

Der det er bra med dyr så hadde jeg gått for linjer på tysker som jager lenge (til å være tysk).

Endel linjer som jager rundt 45 minutter og er det bra bestand med rådyr så får man gjort mye på den tiden. Fremkomligheten på en tysk jakterrier er overlegen andre losdrivende raser under 40cm. :)

 

Linjene som en kompis sin fauve kommer fra jager betraktelig lenger,men de er også relativt lette og har suveren fremkomlighet.

Samt at de har en bedre pels når det kommer til snø enn vanlig petit (skal sies at jeg er en stor fan av petit også da jeg har jakta med 3 suverene hunder av den rase)

Link to comment
Share on other sites

Ok, ja fauven har som regel kortere pels enn petiten, så jeg ser den. Kondomdress fikser sånne bagateller, og det er helst ved spesielle snø- og temperaturforhold det begynner å klabbe. Har selv en petit som overhode ikke klabber snø, kjekt! :wink: Mitt "motargument" blir da at det er enklere å finne petit av gode jaktlinjer enn både TJT og fauve, det handler om tilgjengelighet av det rette blodet i forhold til hvor mange bikkjer man har i en bestand. Men selvsagt så kan man lykkes med å finne bra kull i de rasene! :D

Link to comment
Share on other sites

Mitt "motargument" blir da at det er enklere å finne petit av gode jaktlinjer enn både TJT og fauve,

Med all respekt å melde så er det der tullprat Ranger!

Fauve kan sikkert stemme,men drar man utenfor Norge så kreves det drevprøver på TJT for i det hele tatt å få godkjent kullet!

Det finnes en egen avlspørve på TJT som stort sett alle som avlet rasen gjør før hundene går i avl.

Så det finnes betrakteilg flere jaktpremierte TJT enn petit når man ser på fødselstallene!

Er helt klart endel bra oppdrett og linjer av petit,men masse selskapshundavl også!

Noe jeg oppdaget for endel år siden når jeg vurderte en petit ;)

(Kjenner vel til 4-5 oppdrettere av TJT som avler hunder som jager i snitt 30-45 minutter. Og noen som jager lenger)

Link to comment
Share on other sites

(Kjenner vel til 4-5 oppdrettere av TJT som avler hunder som jager i snitt 30-45 minutter. Og noen som jager lenger)

Bare 4-5? I rest my case! ;):mrgreen:

Som jeg personlig kjenner ja ;) Ikke bare hørt om,snakket med eller er på hils med eller er medlem i samme klubb som ;)

 

Ja,håper trådstarter finner riktig hund

Link to comment
Share on other sites

Mulig jeg er litt for kritisk til noen av dere som poster her, men det er spørsmål om hva som passer best for brukeren hurrican.

Synes dette igjen (som vanlig i tråder om rådyrhunder) blir skryt av egen hund eller rase og lit lite svar på hva spørsmålsstiller er mest tjent med.

Jakter du alene er du best tjent med en hund som jager sakte og og gjerne får dyrene til å ta små sløyfer. Det er også lettere for en man alene å få tak i en hund som ikke har reist så langt. I så måte synes jeg dachs er beste alternativet.

Mitt råd er å skaffe både drever og noen nye jaktkompiser når terrengene alikevell er store, tror det gir den største gleden!

Link to comment
Share on other sites

Låner tråden så vidt det er jeg.

 

Har veldig lyst på hund til rådyrjakt. (Rasen jeg har tenkt på lar jeg være usagt) Nå er jeg snart tjue år og står forhåpentligvis foran en periode på 3-5 år med studier til høsten, og anskaffelse av hund kommer neppe før jeg er ferdig med studier.

 

Jeg har som sagt veldig lyst på hund, og har drevet med rådyrjakt selv siden jeg var gammel nok og har vært med på jakt helt siden jeg var bare ungen. I familien har vi alltid hatt fuglebikkjer, og har derfor mye erfaring med hundehold, men selve treninga i skogen og det å få ei bra rådyrbikkje, det skorter det litt på. Jeg er da av den oppfatningen av at seriøse oppdrettere, som avler på bikkjer med gode jaktegenskaper er skeptiske til å selge valp til folk som er litt grønne.

 

Alle må jo starte en plass, og på jaktlaget har vi flere gode bikkjer, og alle er interessert i at hver hund skal bli så bra som mulig, og flere av gamlekara har mye erfaring med drever, så jeg tror ikke jakttreninga skal bli noe problem heller, men eieren (meg) er tross alt ganske ny på akkurat det å være hundefører.

 

Stemmer min oppfatning?

Link to comment
Share on other sites

Det stemmer ikke etter min erfaring, de aller fleste vil vel gjerne selge en valp til en ung ivrig jeger. De fleste er vel opptatt av at hunden skal bli behandlet bra og bli brukt til det den skal.

 

Opptrer en seriøst er det ikke noen problemer, jeg var ung og lovende en gang jeg også, men hadde da aldrig noen problemer med å skaffe meg hund.

 

Det som kan være ett problem er hvis man ønsker seg hund fra de antatte beste kulla. De som har gode hunder har som regel ett stort kontaktnett og mange som har handlet der før. De går som regel først i køen.

 

Velger en av de litt større raser i antall så skal det ikke være noe problem å få tak i en hund med gode papirer, men papirer jager som kjent ikke.

 

Tar en kontakt med raseklubbene så er det altid god hjelp å få, og så får en utnytte de kontakter man har. Det er også som regel enklere å få tak i hannhund en tisper.

 

Nå kan det være raser som mange som ikke jakter også gjerne vil ha, da synes jeg det er på sin plass og sile ut kjøpere som ikke har tenkt å bruke hunden til det den er skapt for.

 

Nå kjenner jeg best til Drever personlig, men jakter sammen med andre som har valgt andre raser som Beagle og Basset. Mitt inntrykk er at det samme gjelder her for kjøp av hund.

 

Konklusjonen er at om du er litt tolmodig og hvet hva du vil ha, så tror jeg ikke det er noe utslagsgivende i negativ retning om en er i startfasen.

 

Lykke til

Link to comment
Share on other sites

Mulig jeg er litt for kritisk til noen av dere som poster her, men det er spørsmål om hva som passer best for brukeren hurrican.

Synes dette igjen (som vanlig i tråder om rådyrhunder) blir skryt av egen hund eller rase og lit lite svar på hva spørsmålsstiller er mest tjent med.

Dette synes jeg var en litt tøvete bemerkning, all den tid han var ute etter beskrivelser av de forskjellige rasene. Da må han jo selvsagt få det. Mye verre å påstå at "dreverdachsbeaglebasset er best, dermed basta" - uten å begrunne det på noe vis. Det blir ikke trådstarter noe klokere av. Ikke jeg heller, når jeg tenker meg om.

Link to comment
Share on other sites

Må si meg enig i Rangers siste innlegg!

Selvfølgelig er man ofte litt vel glad i "egen" rase,men om fler med forskjellige raser legger frem det positive (og negative) så

føler vel jeg at trådstarter vil få endel fakta å velge i :)

Så blir det opp til trådstarter å plukke ut den rasen han til slutt føler er mest riktig !

Link to comment
Share on other sites

Er petiten av bra jaktblod så jager den alt.

 

 

som et innspill i denne debatten kan jeg legge til at enten så kan petiten være sein med å komme igang, eller så tar du nok feil ;) for jeg har en ett år gammel petit hanne fra jaktlinjer som enda ikke har losa på noe annet enn en lapphund :roll: jeg bor midt i jakterrenget som kryr av rådyr, og har gjort alt etter "boka" siden dagen jeg fikk han. han er veldig gira på spora, og følger ferske spor 7-800 meter unna meg i opp mot et kvarter, men enda ikke hørt et pip fra han. spora inn på fall flere ganger i høst har han og... men når det er sagt så er det verdens herligste twist-dott, og jeg ville ikke bytta han bort mot en jaktkåt drever for alt i verden ;) det er tross alt flere hverdager enn jaktdager :)

Link to comment
Share on other sites

Ett år er ingen alder, regner med du får en bedre høst jeg. Vet ikke hva du legger i jaktlinjer, men jeg tenker det vil løsne. Noen hunder kan være senere enn andre. Til sammenligning har en kompis en petitvalp som hadde sine første loser 4 mnd og 3 uker gammel, så dette er høyst individuelt og gjelder alle raser.

Link to comment
Share on other sites

Når ein jaktar med drivende hunder får ein best uttelling med mange postar, du kan sjølvsagt vere heldig å få rådyra til å ture tilbake til deg om du jaktar åleine.

 

Er ikke helt enig. Opplever mest effektiv jakt med drivende hund når vi er 2-3 mann som jakter, når det er folk som er kjent i terrenget og kjent med jaktformen. Flere folk betyr flere som støkker losen, og losen går mindre forutsigbart. Uavhengig av hunderase.

 

Er en godt kjent i terrenget er det forsåvidt ikke noe problem å være rimelig effektiv om en jakter med bikkja alene også... Enkle stikkord er å gå på vinden og ha hund med godt søk. Enda enklere har det blitt de siste 4-5 åra, etter at astroen kom på markedet... Har jakta med drever siden sesongen -94 og har enda ikke hatt los over 3 timer på mine hunder, og et brukelig tresifra antall fellinger (av losdyr). Den bikkja jeg har nå har jeg jakta 12 dager i strekk med, og i temperaturer godt under 20 speik (korte drev og lange pauser i oppvarma bil) uten at den har tatt merkbar skade av det. Selv om jeg ikke vil anbefale noen av delene (men alternativet var å sitte hjemme i godstolen, så...)

 

Har også jakta med basset og beagle som jager til du klarer å få tak i bikkja, og tyskterrier som kjørte lengre lostid på rev i vinter enn finnstøver'n... Så selv om dreveren kanskje er kjent for å være jaktidioten, synes jeg vel det er litt i overkant generalisert.

 

En annen fordel med dreveren er at du ikke trenger å tenke på om det er gode jagere i linjene - alle drevere jager bra. Da kan du heller sørge for at foreldrene har godt gemytt, god helse og sterke labber.

Link to comment
Share on other sites

Det er riktig at en god hund er en god hund, uansett rase. Det samme gjelder en dårlig en.

 

Jeg har jaktet en del rådyr med beagle og dachs. Begge delene er meget effektivt hvis hunden er bra, men det er litt forskjellig jakt. Med beagle er det litt heftigere losføring og posting enn med dachs.

 

Jeg ville valgt hund etter terreng: tøfft terreng = tøff hund (beagle/drever), snilt terreng = dachs.

 

Bassetene vet jeg ingenting om, men vil etter jaktprøveregler og jaktprøveresultater tru at de som rase heller mere mot dachs enn drever.

Link to comment
Share on other sites

Er ikke helt enig. Opplever mest effektiv jakt med drivende hund når vi er 2-3 mann som jakter, når det er folk som er kjent i terrenget og kjent med jaktformen. Flere folk betyr flere som støkker losen, og losen går mindre forutsigbart. Uavhengig av hunderase.

+1

Link to comment
Share on other sites

Jeg har aldri jakta med basset, men har hørt mye bra om rasen(e). Derimot har jeg jakta mye med Drever og Beagle. Begge er gode valg som rådyrhund. Med det nivået og utvalget på kull av begge raser er det nok sjelden en kan skylde på rasen hvis det ikke slår til.

Min erfaring med de to rasene meget generelt er:

Drever: En jaktmaskin. Stor jaktlyst, lett å få i gang som rådyrhund, påholdende på dårlig fot. Til tross for en noe pussig fasong tar den seg godt nok fram i vanlig terreng. Farten er moderat, slik at rådyr som ikke er støkt av folk kanskje turer noe lettere enn for Beagle som generelt er betydelig raskere. Blandet landets aller beste småhunder er det mange Drevere. På minussiden vil jeg si at noen Drevere kan virke litt "dumme" som å lose på det som har rørt seg, inkl andre bikkjer og jegere, somle med å komme tilbake etter at de har sluppet losdyret, og litt roting i søk. Noen er jaktidioter, men jeg har inntrykk av at ryktet er overdrevet. Velger du Drever av ok stamme er du nesten garantert mange spennende år som rådyrjeger uten alverdens innsats.

Beagle : "Kloke" og effektive hunder. Rasjonelt og effektivt søk. Lite "tull" .Støyting på fot forekommer, men sjelden slik at en er i tvil om det er los eller ei. Jager trygt og ærlig.

Svært godt utvalg av kull. God jaktlyst, God fysikk og generelt vesentlig raskere enn alle andre småhundraser selv om unntak finnes. Farten er ikke noen fordel under rådyrlos, men er fullt brukbart, og kanskje det beste kompromiss som kombihund. Som regel kjapt tilbake når den gir seg. I den grad det er noen fare at en hund jager hare, er nok Beaglen mer tilbøyelig til dette enn Drever, selv det finnes svært gode haredrevere.

Link to comment
Share on other sites

"Jibrag

Ja ordet "mange" var vel å ta litt hardt i :mrgreen:

2-6 postar er det idielle

 

Jeg synes det mest effektive er å jakte alene. Anntall jegere er omvent proposjonalt med jaktlykke. At losen går ut skyldes som regel ikke hunden eller rådyret, men unødvendige jegere. Jeg har få kompiser som er så gode at de får være med på rådyrjakt med hund, for å si det slik...

Link to comment
Share on other sites

:) Tusen takk for svarene så langt :)

sitter å leser om alle rasene dere skriver her, og flere til.

men hva er svakhetene til de forskjellige rasene? for rasene skal jo ikke være like.

Drever har vel "verst rykte" på seg til å henge på losdyret til neste kommune/fylke, og så gikk den jaktdagen, men henge på kan jo stundom andre raser gjøre også, selv basset og dachs. Vet iallfall at petit basset er veldig flinke til å legge av om drevet går ut av terrenget, selv om individuelle forskjeller forekommer. Drevtider fra 30 minutter til 2 timer er vanlig, normalt stimulerer vi ikke petiten til å jage mer enn en time, for bikkja skal være med hjem etter endt jaktdag.

Fremkommelighet er ikke tema med petit, den kommer fram i de bratteste lier. Helt sikkert mer effektivt enn en dachs! ;) Lang pels kan samle snø, men det spørs om du har noe særlig snø der under hjortejakta da. Finnes fine kondomdresser for bikkjer i den sammenhengen, så det spiller ingen rolle egentlig.

 

Robuste bikkjer som tåler en støyt, de er høye nok til at patter og baller ikke slites nevneverdig av lyng og annen vegetasjon. Her er pelsen en fordel også. Har litt vanskelig for å finne svakheter ved rasen… Så det blir mer snakk om hvilke egenskaper den har. Her vil jeg også trekke fram losmålet til petiten, som er høyt og rungende, og nyanserer godt i forhold til avstanden til losdyret. Her synes jeg endel andre raser har stort sett bare en AV/PÅ-knapp som ikke alltid er lett å bli klok på… Og ikke alltid like hørbart på lang avstand.

 

Når det gjelder bassetprøver (drevprøver) så er de så nært opptil en vanlig jaktdag som mulig, bortsett fra at man har med dommer istedet for gevær. Dette gjelder egentlig alle raser. Dommeren har 10 forskjellige momenter ved bikkja h*n vil bedømme, så som søk, fotarbeid, drevsikkerhet, losmål, jaktlyst osv. Kvalifisert til 1. premie for basset og dachs er 60 minutter drev, dersom bikkja har bra nok poeng på momentene. Denne drevtiden er da normgivende for hvor lenge vi ønsker at de skal drive.

 

Historisk sett har ikke basseter hatt det største søket av de kortbeinte bikkjene, der ligger nok beagle og drever gjennomsnittlig litt bedre an. Men som han over her antydet; er det dyr i terrenget så er ikke det noe problem, og personlig vil jeg legge til at jeg foretrekker ei bikkje som har god kontakt med fører, og ikke jakter kun på egenhånd. En bra petit slår gjerne flere hundre meter ut i søk likevel. Det at bikkja legger av og kommer inn baksporet sitt ser jeg på som en stor fordel med rasen. Hvis jeg skal driste meg til en vurdering av drevfarta til aktuelle raser så er nok beagle raskest, deretter drever, basset fauve, petit basset og saktest er dachs.

 

En annen fordel med petit er at det er mange seriøse og flinke oppdrettere i Norge, og av bassetrasene er den mest tallrik (sikkert ikke uten grunn). Det er dermed godt mulig å skaffe valp med skikkelig jaktblod. Rasen er heller ikke særlig belemret med kun å være sofahund (til tross for søtt utseende), takket være bevisste oppdrettere som helst selger valper til jegere.

 

Jeg leste forresten en fin artikkel i Jakt & Fiske for en tid siden, om bruk av wachtelhund som støtende hund i vestlandske hjortelier. De driver max 5-10 minutter, og selv om det ikke finnes særlig mange oppdrettere av disse, så kunne du jo skrevet den rasen opp på lista di dersom en slik jaktform passer deg. Det er høy fart på wachtelen og viltet tar ut som en rakett, men med god forpostering så kan det være et alternativ dersom du har et bra stort jaktlag rundt deg. Har du ikke det, så ville jeg anbefale en drivende kortbeint hund.

 

 

He he, en novelle av et reklame-innlegg for basset i en "hvilken hund?" tråd ispedd småstikk til andre raser. Bombe fra ditt hold Ranger :lol:

 

 

 

 

Selv har jeg dachs, de har ikke verdens beste søk og drevet går ikke i det høyeste tempoet - men hos meg var det ikke jeg som valgte rasen. Den valgte meg.

Det er bare noe med strihåret dachs som jeg faller pladask for, så da ble det det. Alle drivende hunderaser i norge har gode representanter for rasen, ta deg en rundtur til forskjellige oppdrettere og finn ut av hva som er den riktige hunden for DEG :) Den er ikke bare et verktøy, det blir et familiemedlem også vet du :)

 

Og uansett linjer kan du å bikkjer som ikke jager hvis du er uheldig, ja til og med Bassett :wink:

Link to comment
Share on other sites

Alle drivende hunderaser i norge har gode representanter for rasen, ta deg en rundtur til forskjellige oppdrettere og finn ut av hva som er den riktige hunden for DEG :) Den er ikke bare et verktøy, det blir et familiemedlem også vet du :)

 

Og uansett linjer kan du å bikkjer som ikke jager hvis du er uheldig, ja til og med Bassett :wink:

Spot on :)

Spiller ingen rolle hvor bra bikkja jager om man ikke tåler trynet på den til daglig!

Hvor mange kan si at de jakter 5% av tiden de har bikkja?

Link to comment
Share on other sites

JAkter du med drivende hund rundt Kongsvinger må du være forbredt på at du ikke få den med hjem etter endt jakt.

tja. det er den evindlige diskusjonen med ulv, jakt, sau og friluftsliv. men personlig tror jeg det skal gå bra. har ferdes der en del år.

ser vi på antall hunder er det ikke så mange som går dukken.

 

men jeg forstår jo ikke hvorfor dem ikke bare setter på hundene en beskyttelse i form av strøm vest. bit i den og få en karamell, så får en riktige pigghalsbånd mot ulv.

så får en krysse sine fingre :)

Link to comment
Share on other sites

Alle drivende hunderaser i norge har gode representanter for rasen, ta deg en rundtur til forskjellige oppdrettere og finn ut av hva som er den riktige hunden for DEG :) Den er ikke bare et verktøy, det blir et familiemedlem også vet du :)

 

Og uansett linjer kan du å bikkjer som ikke jager hvis du er uheldig, ja til og med Bassett :wink:

Spot on :)

Spiller ingen rolle hvor bra bikkja jager om man ikke tåler trynet på den til daglig!

Hvor mange kan si at de jakter 5% av tiden de har bikkja?

 

jeg bryr meg ikke om hvordan hunden ser ut.

for jeg er glad i alle dyr, og en god hund er lett og bli glad i :) spesielt ettersom de gode og mindre positive opplevelser kommer med god latter og kos.

har aldri kjøpt hund på utsende, og har i dag hatt 11 hunder.

Link to comment
Share on other sites

tusen takk for kjempe fine svar :)

ja jeg liker reklame for rasen, det er for meg en god måte og bli kjent med den, og jeg liker å høre hvorfor folk valkte akuratt sin rase.

 

må si jeg gleder meg kjempe masse til første høstjakten med egen rådyrhund :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...