Jump to content

Rase til rådyrjakt(losende)


hurrican

Recommended Posts

Om du kjøper Beagle, Drever, Dachs, Basset artesien normand, basset fauve de bretagne, basset blue de gascoigne, alpinsk dachsbracke, tysk jaktterrier, border terrier, eller kongen Petit basset griffon vendeen, så får du akkurat den hunden du vil ha hvis du gjør ting riktig, det eneste du ikke styrer sjøl er helse på hund. Bruk et halvt år på å sjekke oppdrettere av den rasen du faller ned på og se om de gir jakthunder, at det er jaktchampioner hele veien bakover i stamtavla, at du får oppfølging av oppdretter frem mot eventuelle championat, at all den tid du bruker i skogen er kvalitetstid og ikke sammen med andre jegere de første par årene. Det jeg mener er at det er deg det står på!!!!!

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 166
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Dette er verre en beregnet :)

men valget ligger nå på 3 raser: Beagle, Basset Petit, Basset Fauve de Bretagne.

Men må innrømme at valget er vanskelig :)

 

Det som jeg prøver nå er å finne ut hvor stor frekvens det er av hunder som ikke jakter godt på rådyr.

Er selvfølgelig klar over at jeg har et reelt arbeid å gjøre selv også. Men søk, konsentrasjon, stå påvilje(motor) og oreienterings evne har jo også genetisk på virkning.

 

Men virkelig Tusen Takk for deres hjelp og tolmodighet med meg :)

Link to comment
Share on other sites

Dess flere poster, dess flere har du til å vindstøkke og bråke i terrenget, og dess raskere går losen ut.

Samme erfaring som vi hadde for endel år siden.

Ble mer effektiv å være 2-3 mann maks med en tysker som jaga i 20-25 minutter (med rask retur) enn med en dachs som jaga i 3-5 timer

(hvorav 90% av drevet var hos naboene nesten utenfor peilehold :(

 

Stemmer bra det i mange tilfeller. Har et par gjestejegere som aldri har hatt en eneste skuddsjanse til tross for at de gjentatte ganger har fått sitte på generalpostene. MEN, vi skyter uansett flere dyr når vi klarer å bemanne 4 - 5 poster enn det vi gjør når vi kun har 1-2 poster. Min erfaring er at dyrene stort sett tar de samme veiene ut av terrenget alt ettersom hvor de har dagleiet sitt (og hvor losen starter). I de tilfellene hvor vi kjenner dagleiet så er vi nærmest garantert å se dyr på postene når vi er kun 1 - 2 mann som sitter på post. Når vi ikke kjenner dagleiet og dermed heller ikke hvor hunden vil starte losen ender vi ofte opp ved bålet etter x antall timer på post med en Drever i los som stadig går lengre vekk og diskuterer at vi jo burde ha skjønt at vi jo burde ha postert ved vindfallet isteden for ved grana. Mulig dette er spesielt for vårt terreng da vi dyrene ofte ligger innunder en stupbratt ås som går igjennom hele terrenget og med kun få veier opp.

 

Vi skjøt omlag 8 - 10 dyr for Dreveren i fjor. Kan derfor bekrefte at Drever fungerer bra på rådyr men at man veldig ofte blir sittende å vente på bikkja, tid som kunne ha blitt brukt til noe annet. Skjøt omlag like mange dyr i terreng hvor vi ikke kan slippe Dreveren og derfor driver dyrene selv. Forskjellige typer terreng krever forskjellig type hund. Gleder meg til å slippe Tyskervalpen til høsten slik at jeg kan sitte på post istedenfor å sloss meg igjennom overgrodde teiger klemt innimellom gårder, beiter, etc:)

Link to comment
Share on other sites

Du kan jo sjekke antall premierte individer i forhold til populasjon, det forteller ihvertfall mye. Dere kan jo prøve å tippe dere frem til resultatet hvis dere ikke har tilgang til NKK,s dogweb, men det er jo helt tydelig hvem som er høyest rangert. Man kan også gå inn på hver enkelt raseside og se resultat av hvor mye det er av hver premiegrad. Bruk nettet for hva det er verdt i din søken.

Link to comment
Share on other sites

Dette er verre en beregnet :)

men valget ligger nå på 3 raser: Beagle, Basset Petit, Basset Fauve de Bretagne.

Er selvfølgelig klar over at jeg har et reelt arbeid å gjøre selv også. Men søk, konsentrasjon, stå påvilje(motor) og oreienterings evne har jo også genetisk på virkning.

Forskning på Ås viser at følgende momenter er arvbare, i større og mindre grad:

- Søket

- Drevsikkerheten

- Drevmåte/fart

- Mål/hørbarhet

- Losføring/nyansering

- Samarbeid

- Jaktlyst

 

Dette er hele 7 av 10 momenter som vi dømmer basseter etter, men det gjelder alle drivende raser. Derfor er det viktig at du finner valp etter bra jaktlinjer, og gjør en god innsats sjøl. Har bikkja arvet et godt søk, så er det svært fort gjort å ødelegge det ved å føre bikkja feil i skogen. Har bikkja arvet et dårlig søk, så kreves det mer for å utvikle det, men det er fullt mulig å bedre det.

Ståpå-vilje kommer vel innunder dette med jaktlyst og kondisjon, og med orienteringsevnen mener du dette med å kunne returnere i sitt eget bakspor antar jeg. Kommer du inn i bassetfamilien så er du hjertelig velkommen i klubben, en hyggelig klubb som satser mye på drevdommerutdanning og drevprøver! Det burde passe deg:) Ønsker deg lykke til i valget uansett hva du velger! :)

 

PS:

Når det gjelder det som vilma viser til, så kan du gå inn på Norsk Bassetklubbs sider, klikke på "Raser", og klikke på feks petit basset griffon vendeen.

Da får du opp denne siden: :arrow:http://www.norskbassetklubb.no/page5355733.aspx

Der finner du undermenyer med en god del info, og nederst finner du Årbøkene for de forskjellige år, med resultater fra utstillinger, spor og drev for alle hunder som har vært med på noe. Der har du mye lesestoff i lang tid framover, ved å lese drevprøveprotokollene får du et inntrykk av hvordan bikkjene har gjort det, og du kan feks se hvor bra søket er ved å se på egenskapspoengene, som er fra 1-6 hvor 6 er topp. Max oppnåelige totalsum er 60 Egenskapspoeng, og man må ha minst 42 for å kvalifisere til 1. premie.

 

Om du hører om en parring på gang, så kan du kanskje finne de hundene i Årbøkene og studere de nærmere. Registreringsnummer på hunder av interesse kan notere deg og søke på i Dogweb på NKK sine sider, så kommer hundens historikk fram ved å klikke på de forskjellige menyene. Prøver, utstillinger, titler, avkom, søsken, foreldre osv. Er du kjent med Dogweb og registrert der? Regner kanskje med det, siden du har en lang historikk med brukshunder som sikkert er registrert hos NKK. Da kjenner du prosedyrene.

 

En ting er sikkert; bassetfolket er hjelpsomme her, ikke sant? :wink::wink::wink:

Link to comment
Share on other sites

Husk å velge den rasen du selv føler du vil ha, og la ikke meg og mine meninger, eller andres, være avgjørende. Jeg ville ikke anbefalt deg en rase jeg ikke har tro på, men du må selv bruke filter og gå for det DU tror på.

 

Orker du å lese, så finner du 75 sider med petit basset griffon vendeen i denne tråden! :mrgreen:

:arrow:viewtopic.php?f=7&t=13953

 

NB: Det er kommet endel endringer i jakt- og utstillingsregler etter starten på den tråden.

Link to comment
Share on other sites

Det går fint :)

Men for mange år siden kjøpte jeg meg en såkalt stygg hund bare på grunn av dens egenskaper. Må innrømme at det er det beste jeg har gjort noen gang :) Den stygge hunden ble min store favoritt og hjerte knuser :) siden har jeg aldri orket å bry meg med ekstriør.

 

leser mye fortiden liker godt de tre variantene jeg står ved nå, regner med at Drever og Beagel er de sikreste valgene, men jeg heller veldig mot en av bassetene :)

Link to comment
Share on other sites

Men for mange år siden kjøpte jeg meg en såkalt stygg hund bare på grunn av dens egenskaper. Må innrømme at det er det beste jeg har gjort noen gang :) Den stygge hunden ble min store favoritt og hjerte knuser :) siden har jeg aldri orket å bry meg med ekstriør.

Ja jeg ville aldri kjøpt en en hund fordi den er pen, når det er andre egenskaper man forventer av ei bikkje. Det skader selvsagt ikke at bikkja er både pen og dugende i skogen, har for eksempel sett noen pene drevere også. Jeg vurderte faktisk en gang i verden drever etter å ha jakta med en god en, men så kom petiten inn i bildet og feide drever og andre kandidater av banen, med sine tiltalende egenskaper i skogen. At jeg likte utseendet var bare en bonus.

Link to comment
Share on other sites

Hvis eksteriør er uten betydning, så får du ikke valp der du vil. Oppderettere hjelper deg gjerne, men de vil ha god pr igjen. Det betyr stille på utstilling og starte på jaktprøver. Blodsporaktivitet er ikke noe arvbart, men noen oppdrettere vil sikkert at du skal prøve det også.

Link to comment
Share on other sites

He he! :lol:

 

Når det gjelder penhet for min del, så skiller jeg på tiltalende farger osv, kontra hvordan eksteriøret er i denne sammenhengen. Jeg vil ikke si at en Mexicansk nakenhund er særlig pene bikkjer, men en sånn en kan ha knallbra eksteriør i henhold til rasestandard. Eksteriøret må holde en viss standard, siden det har klar sammenheng med den jobben bikkja skal gjøre i skauen.

Link to comment
Share on other sites

jektegenskapene isolert sett er vel dreveren uten særlig konkuranse vil jeg si...nå har jeg et bein i hver leir...i og med at jeg har både dachs og drever,,,

Jeg har jaktet en god del med basset, og har et greit inntrykk av rasen sånn generellt.

 

Men, året har andre dager enn jakt også og hunden skal være en del av husholdningen ellers også.

 

Dachs; morsom hund med mye innfall og humor, er ram på å stjele mat, mase tigge, skal ligge i stoler, senger sofaer osv...og nåde den som ikke har fyrt opp i ovnen på litt gråkalde dager...jeg vil vel alltid ha en dachs i huset for underholdningensskyld..

 

dachsen har ofte fine rådyrloser som bukter på små områder, men sammenliknet med drever blir jaktdagen litt kortere og sesongen adskillig kortere med snø i mengder over anklene

 

Drever; jaktmaskin, aldri sårelabber, bjeller, eller er lei skogen. er roligere enn dachsen, mindre lyd, mindre vesen av seg -eter mer, driter mer. Dreveren er bedre å få lydig. har i de senere årene fått frem et fantastisk godt lynne, min er så snill at jeg får litt vond av han.

 

Jager hare på en ofte skapelig måte

 

og fulle jaktdager i skogen :lol: men etter Garmin gjorde sin entre med astro, er ikke langjag noe særligt problem

Link to comment
Share on other sites

jektegenskapene isolert sett er vel dreveren uten særlig konkuranse vil jeg si.

Nåja,man skal vel ha utrolig uflaks om man får en tysk jaktterrier som ikke fungerer på jakt!

 

Og en artigere rase skal man lete lenge etter. Aldri ett kjedelig øyeblikk om man vil ha litt action!

Samt at de er dresserbare og kan benyttes året rundt og på utrolig mange viltslag og jaktformer!

Link to comment
Share on other sites

men etter Garmin gjorde sin entre med astro, er ikke langjag noe særligt problem

…Kan du utdype det litt? Henter du bikkja, eller hvordan er det Astroen bidrar i så måte? Bare nysgjerrig. :) Jeg hadde ikke peiler på bikkja før den var borti to år, og han vendte alltid tilbake på peilerløse dager også. Må si jeg liker veldig godt tryggheten Astroen gir, men en av de største fallgruvene med den er at folk blir fristet til å kjøre og hente bikkja, istedet for at den skal ta baksporet sitt hjem til hundefører. Hva lærer bikkja da? "Jo, jeg blir da vel alltids plukket opp ved en eller annen vei…"

Link to comment
Share on other sites

Jeg vurderte faktisk en gang i verden drever etter å ha jakta med en god en, men så kom petiten inn i bildet og feide drever og andre kandidater av banen, med sine tiltalende egenskaper i skogen. At jeg likte utseendet var bare en bonus.

 

 

Så var det dette med objektiviteten igjen da Ranger :lol::lol:

På hvilken måte FEIER petiten drever og dachs av banen i skogen?

Link to comment
Share on other sites

Tøys gutter, for meg var det ikke tvil når jeg fikk oppleve petit i skauen, ei slik bikkje skulle jeg ha! :wink: Og jeg er den lykkelige eier av avkom etter den første petiten jeg jaktet med, det eneste kullet hun hadde. For meg feide den bikkja vekk all tvil ja, men som sagt det er MINE betraktninger, hva andre måtte ha av preferanser er jo ikke min sak, folk får velge den rasen de vil. ;) At mor, datter og sønn har blitt henholdsvis nr. 2, 3 og 1 i Årets Drevhund er en hyggelig bonus, som iallfall forteller meg at jeg valgte riktig, synes selvsagt det er artig med så bra resultater i nærmeste familie. :D8):wink: Forøvrig er det vel ingen som har beskyldt meg for å være objektiv! :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Missforstå meg Rett Ranger. Det petitene jeg har jaktet med (med untak av 10 minutters driveren) har imponert meg :)

Første gangen jeg hørte målet på petit tispa til en bekjent (hun tok ut ca.300 meter unna meg) så trodde jeg det var uttak på dachsen mellom beina mine :lol:

Men du verden hvor mange bra dachser,drevere og andre det finnes også ;)

Link to comment
Share on other sites

Undersökning inför Uppfödarkonferensen 2008

 

Inför Uppfödarkonferensen 2008 har Svenska Basset Griffon Vendeen Klubben genomfört en undersökning bland sina medlemmar. Ett frågeformulär skickades till 650 medlemmar i klubben samtidigt gavs det möjlighet att svara på hemsidan.

Svarsfrekvensen blev 39 % vilket är anmärkningsvärt högt i dessa sammanhang – 253 Petitägare har tyckt till om sina hundar och det spännande resultatet redovisas i denna artikel.

Som en övergripande sammanfattning kan vi med fog nu säga att;

 

Petitägaren är en erfaren jägare med lång erfarenhet av drivan

 

Undersökning inför Uppfödarkonferensen 2008

 

Inför Uppfödarkonferensen 2008 har Svenska Basset Griffon Vendeen Klubben genomfört en undersökning bland sina medlemmar. Ett frågeformulär skickades till 650 medlemmar i klubben samtidigt gavs det möjlighet att svara på hemsidan.

Svarsfrekvensen blev 39 % vilket är anmärkningsvärt högt i dessa sammanhang – 253 Petitägare har tyckt till om sina hundar och det spännande resultatet redovisas i denna artikel.

Som en övergripande sammanfattning kan vi med fog nu säga att;

 

Petitägaren är en erfaren jägare med lång erfarenhet av drivande hundar och han/hon jagar ofta med sin Petit. Man har i stor utsträckning, eller har haft, även Tax, Drever, Stövare samt Beagle.

Petitens favoritvillebråd är utan konkurrens Rådjuret och ägaren är i stort nöjd med de drevtider hunden presterar. Vad man vill ha bort är drevtider under 30 minuter samt över 90 minuter. 96 % anser att mellan 30 och 90 minuter är önskvärd drevtid.

Drygt 40 % av de svarande startar sina hundar på drevprov och när de själv bedömer sin hunds egenskaper i skogen så är det genomgående höga poäng, skallet får högst egenskapspoäng (4,9) och tapptarbetet lägst (3,9).

I snitt har Petitägaren besökt veterinären 1,4 gånger och problemen har då som oftast varit öron och hals relaterade.

 

Ett dominerande omdöme är att vår Petit är;

 

"En fantastisk jakthund, dock sent mogen i skogen men med ett stort jaktintresse och med ett fantastiskt skall, och samtidigt en underbar familjehund."

 

Det är mycket jobb med pälsen men det tycker man övervägs av de positiva egenskaperna och framför allt då av den fina mentaliteten.

 

Här är resultatet av undersökningen:

 

1. I vilket landskap jagar du oftast med din Petit?

 

 

2. Hur länge har du jagat med drivande hund?

 

 

 

 

3. Hur många ggr/år jagar du med din Petit?

 

 

4. Om inte din Petit är din första hund - vad hade du tidigare för ras(er) ?

 

 

 

5. Vad är normala drevtider för din Petit?

 

 

6. Vilka drevtider skulle du önska att din Petit hade?

 

 

7. Vilket är din Petits "favoritdrevdjur”?

 

 

8. Har du startat din Petit på drevprov?

 

 

9. Poängsätt själv hur din Petit normalt utför momenten nedan under en jaktdag

 

 

 

© 2007 Anders Veen Huis

 

 

Utställning

Drevprov

Viltspår

Nya Champions

SKK's RAS-data

Championat per uppfödare

Grand-sidan

Undersökningen

Skicka in resultat...

SÖKMOTOR 1976-2010

2012

2011

2010

2009

2008

2007

2006

2005

2004

Alla drevprovs-resultat i RAS-data, från 1993...

Vilka hundar har domaren dömt i skogen?

Rasmäster-

skapen

Basset SM

Småhunds SM

2011

2010

2009

2008

2007

2006

2005

2011

2010

2009

2008

2007

2006

2005

2006

2005

Viltspårs-resultat från 1981 och framåt...

Rasmästerskap

2011

Rasmästerskap

2010

Rasmästerskap

2009

BassetSM

2010

Drev

Viltspår

Utställning

Årets Utställnings Petit

Årets Drevprov Petit

Årets Viltspårs Petit

Årets Petit

Drevprovsregler

Viltspårsregler

Utställningsregler

Årets Petit

PBGV Rasstandard

PBGV Rasdata

Undersökningen

GBGV Rasstandard

Grand-sidan

Avelskommittén

Avelsstrategi

Hanhundslista

Championat per uppfödare

Ögonlysta hundar

Valp-ikon

de hundar och han/hon jagar ofta med sin Petit. Man har i stor utsträckning, eller har haft, även Tax, Drever, Stövare samt Beagle.

Petitens favoritvillebråd är utan konkurrens Rådjuret och ägaren är i stort nöjd med de drevtider hunden presterar. Vad man vill ha bort är drevtider under 30 minuter samt över 90 minuter. 96 % anser att mellan 30 och 90 minuter är önskvärd drevtid.

Drygt 40 % av de svarande startar sina hundar på drevprov och när de själv bedömer sin hunds egenskaper i skogen så är det genomgående höga poäng, skallet får högst egenskapspoäng (4,9) och tapptarbetet lägst (3,9).

I snitt har Petitägaren besökt veterinären 1,4 gånger och problemen har då som oftast varit öron och hals relaterade.

 

Ett dominerande omdöme är att vår Petit är;

 

"En fantastisk jakthund, dock sent mogen i skogen men med ett stort jaktintresse och med ett fantastiskt skall, och samtidigt en underbar familjehund."

 

Det är mycket jobb med pälsen men det tycker man övervägs av de positiva egenskaperna och framför allt då av den fina mentaliteten.

 

Här är resultatet av undersökningen:

 

1. I vilket landskap jagar du oftast med din Petit?

 

 

2. Hur länge har du jagat med drivande hund?

 

 

 

 

3. Hur många ggr/år jagar du med din Petit?

 

 

4. Om inte din Petit är din första hund - vad hade du tidigare för ras(er) ?

 

 

 

5. Vad är normala drevtider för din Petit?

 

 

6. Vilka drevtider skulle du önska att din Petit hade?

 

 

7. Vilket är din Petits "favoritdrevdjur”?

 

 

8. Har du startat din Petit på drevprov?

 

 

9. Poängsätt själv hur din Petit normalt utför momenten nedan under en jaktdag

 

 

 

© 2007 Anders Veen Huis

 

 

Utställning

Drevprov

Viltspår

Nya Champions

SKK's RAS-data

Championat per uppfödare

Grand-sidan

Undersökningen

Skicka in resultat...

SÖKMOTOR 1976-2010

2012

2011

2010

2009

2008

2007

2006

2005

2004

Alla drevprovs-resultat i RAS-data, från 1993...

Vilka hundar har domaren dömt i skogen?

Rasmäster-

skapen

Basset SM

Småhunds SM

2011

2010

2009

2008

2007

2006

2005

2011

2010

2009

2008

2007

2006

2005

2006

2005

Viltspårs-resultat från 1981 och framåt...

Rasmästerskap

2011

Rasmästerskap

2010

Rasmästerskap

2009

BassetSM

2010

Drev

Viltspår

Utställning

Årets Utställnings Petit

Årets Drevprov Petit

Årets Viltspårs Petit

Årets Petit

Drevprovsregler

Viltspårsregler

Utställningsregler

Årets Petit

PBGV Rasstandard

PBGV Rasdata

Undersökningen

GBGV Rasstandard

Grand-sidan

Avelskommittén

Avelsstrategi

Hanhundslista

Championat per uppfödare

Ögonlysta hundar

Valp-ikon

 

 

Her har du litt lesing!

Link to comment
Share on other sites

Først og fremst-bli kjent med de forskjellige rasene. Bli med på jakt med de forskjellige rasene hvis mulig.

 

Dette er MINE erfaringer :wink:

 

Dachs er som du sier utelukket i tøft terreng. Ja har jaktet med flere her (lindesnes),men fungerer fint på østlandet mellom kårnåkrene..

 

Drever: Du kommer ikke utenom. Generelt veldig mye bra mtp. fysikk,mål,jaktlyst++

Noen som husker tv reklamen om han i sportsbutikken,som står å ser på fiskestenger, og en av betjeninga viser kunden ei rigle og spør om han skal fiske eller ha fisk :wink:

Hadde drever etter gode linjer,men avlivet den grunnet begynte å bli aggresiv(ble verre etter kastrering). Fikk nylig vite at 3andre i kullet også var avlivet av div. grunner,lite jaktlyst,nervøs..

 

Beagle: Er på min andre nå. Veldig godt fornøyd med den jeg har nå. Er etter gode jaktlinjer og det er viktig skal du ha beagle! Er mye dårlig avling mtp. jakt. Den første jeg hadde kollapset lungene på etter samjag med dunker. Den jeg har nå jager med et fantastisk mål. jager noe fort i forhold til det som er mest "effektivt". Er generelt trivlige hunder.

 

Bassetrasene kjenner jeg lite til,vært med en rød sak. stor var den,grenseland på rådyr,jagde raskt og med sparsomlig og enstonig mål.

 

Uansett hva du velger,bruk tid på å finne valp. Sjekk nøye! Er ikke så stor prestasjon å bli JCH på 20 starter..

Lykke til!

Link to comment
Share on other sites

Tysk jaktterrier har alltid kommt høyt opp på lista mi, men med litt store jaktterreng og glissent med rådyr i perioder, gjør at hos oss er dreveren et hakk forran. En tysker har vel også sansen for det som er under jorda også....og her er det mye grevling...

 

smal hobby...med bikkje,spade og pistol...

 

Men bevares, jeg hilste på en tysk jaktterier på villmarksmessa ei ung dame som hadde en tispe på 7 mnd som var skikkelig flott representant for rasen. (ja, bikkja åsså !!!)

Link to comment
Share on other sites

men etter Garmin gjorde sin entre med astro, er ikke langjag noe særligt problem

…Kan du utdype det litt? Henter du bikkja, eller hvordan er det Astroen bidrar i så måte? Bare nysgjerrig. :) Jeg hadde ikke peiler på bikkja før den var borti to år, og han vendte alltid tilbake på peilerløse dager også. Må si jeg liker veldig godt tryggheten Astroen gir, men en av de største fallgruvene med den er at folk blir fristet til å kjøre og hente bikkja, istedet for at den skal ta baksporet sitt hjem til hundefører. Hva lærer bikkja da? "Jo, jeg blir da vel alltids plukket opp ved en eller annen vei…"

 

 

Det er ikke dreveren som er problemet her, men dachsen..han har aldri kommet kommet i spora sine noen gang trur jeg...men hentet (med bil) på ett eller annet sted...hvor jeg da har måttet kaste meg over`n i beste keeperredning for å få stoppet rådyrdrevet...gjerne 5 -6 timer når han var arbeidsfør...han er nå 15,5 år og ikke heeeelt den samme lenger.

 

Drever`n kommer momentant tilbake...såfremt det ikke skulle være et harebeite han tilfeldig ramlet oppi....gudhjepe meg...da går timene :lol:

Link to comment
Share on other sites

Petitägaren är en erfaren jägare med lång erfarenhet av drivande hundar och han/hon jagar ofta med sin Petit. Man har i stor utsträckning, eller har haft, även Tax, Drever, Stövare samt Beagle.

- Kan vi si "case closed" Leif? :wink:

 

Årets drevhund blandt alle raser,blandt basseter eller blandt petiter?

Blant petiten ja, dette går rasevis, men ofte har det vist seg at det i praksis vil si alle bassetrasene, med noen hederlige unntak fra endel gode fauver.

Likevel; et år var alle Ti på Topp-petiter foran den beste fauven i poengsum. Det skal sies at det er en god del flere petiter enn fauve, og jeg har inntrykk av at petiteieren er generelt ivrigere til å stille bikkjene sine på drevprøver. Noe som også gjenspeiles i den svenske undersøkelsen over her.

Link to comment
Share on other sites

Ok :)

Kompisen som hadde petit før skaffet seg en fauve som får selv en drever til å virke som kortdriver :lol:

Hun har vel blitt litt bedre nå i en alder av 6 år.

Men 4-5 timers loser skjer vel oftere enn ønskelig

 

Så nå venter han på en tyskervalp så han kan bruke i ukekveldene og når fauven er på langtur!

Link to comment
Share on other sites

Ja det finnes petiter også som kan finne på å jage i 5-7 timer, det er ikke evnen det står på, men hvordan vi ønsker å prege bikkjene. Basseter generelt skal ikke jage like lenge som drever og beagle, og man forsøker å stimulere de til en passe drevtid, normgivende 60 minutter, men 30-90 minutter er det folk liker under praktisk jakt.

Ved å kalle inn etter halvannen time, eller i det minste la være å skyte etter 90 minutter, så vil bikkja i teorien begynne å holde seg til maksimum slike drevtider. Skyter man konsekvent losdyr i uttaket, innenfor 5-10 minutter for en unghund, så risikerer man på samme måte å få en kortjager. Derfor er det viktig som vilma skrev tidligere her, at man helst foretar innjaging uten et forventningsfullt jaktlag på post. Da må iallfall jaktlaget være inneforstått med premissene ved slipp av unghund. Dette gjelder alle drivende stuttfotinger.

Link to comment
Share on other sites

Bassets skal vel strengt talt ikke jage særlig lenger enn 30 minutter max vel? (var det jeg fikk opplyst når jeg sjekka opp petit i 1996)

Er vi her i norden som skal ha alle raser til å jage lengre og lengre for å matche de eksisterende drevhundene

Link to comment
Share on other sites

Nei 30 minutter er feil, det holder bare såvidt til en 3. premie på drevprøve. De skal jage normgivende 60 minutter, som tilsvarer 1. premie. De fleste synes det er greit om bikkja jager litt mer enn det, slik at de har en god margin ved eventuell drevprøve. Kjipt om bikkja ikke kan klokka nøyaktig og gir seg etter 55 minutter i et ellers perfekt drev…

 

I hjemlandet Frankrike finnes det drevprøver hvor bikkjene bare skal jage 5 minutter (i pack på 4-6 bikkjer), og ved 10 minutter risikerer de å bli kalt jaktidiot! :lol:

Så du kan godt si at vi i Norden har tilpasset bassetene til våre hjemlige forhold, mer likt andre raser ja.

 

EDIT: Noen synes jo selvsagt det er nok med 30 minutter drev, det kommer an på størrelsen på terrenget osv. En smakssak.

Link to comment
Share on other sites

Ja,det er etter drevprøvereglene som det dømmes etter her i norden ja og som er de som det norske drevchampionatet gis ut i fra!

Men jeg snakker om hvilke drevtider rasen er avlet der den kommer fra!

Ikke hva vi i Norge og Sverige har som regelverk for rasen

Link to comment
Share on other sites

Det finnes forskjellig type drevprøver i Frankrike og Europa forøvrig, med ulike krav til drevtid, såvidt jeg har forstått. Jeg kan lite om dette, kanskje vilma eller andre kan si noe om det. Det sterke flokkinstinktet fra generasjoner i packs er en av årsakene til at basseter kan slite litt med søket, det er sterkt nedarvet at de skal jakte sammen med noen, og i mangel på andre bikkjer i et pack, så blir ofte hundefører "flokken" og de vil ha han med. I Norge og Sverige har vi siden begynnelsen av 1980-tallet, da de første bassetene kom hit, forsøkt å endre litt på dette, og med bra suksess. Vi har jo en annen jaktfilosofi her på berget som stammer fra århundrer med støver og harejakt; nemlig "en jeger og hans hund", ikke en hel flokk i slipp samtidig.

Link to comment
Share on other sites

Bassetene er stort sett avlet for jaging i Pack (4-5 hunder) som driver.

Husker ikke hva som er drevtider, men det er mer en 30min.

De er sterke nok i hodet til å jage alene, derfor egner de seg godt til "nordisk" jakt på Rådyr og Hjort.

Min første var en jaktmaskin, som kunne jage 4-5 timer.

Men han var noe spesiell i alle hensender!

Han jeg har nå er en mer typisk, forsiktig type. Fin i huset, venlig mot de fleste (alle hunder har vel noen individer de ikke tåler trynet på) som driver en snau time.

 

Mvh.

Griffon

Link to comment
Share on other sites

Grattis hurrican, og jeg ønsker deg også varmt velkommen inn i bassetfamilien generelt, og petitfamilien spesielt. :D Meld deg inn i klubben, og er det noe du lurer på så finner du alltid noen som kan hjelpe i petittråden og i klubben. Vilma er et levende kartotek når det gjelder petit, og det er som sagt mange oppdrettere som setter fokus på jaktlig avl. Det er pr i dag ikke noe krav om jaktpremiering for å avle, men de som driver avlen framover setter strenge krav til egne avlsdyr. Jeg har sendt deg link tidligere på PM over oppdrett på Norsk Bassetklubbs nettsider, så det er et sted å begynne. Ser deg på Vegaprøven om et par-tre år da, ville vært moro å dømme bikkja di på prøve! :D

Link to comment
Share on other sites

Pripyat; du har ikke skjønt bæra av det jeg sier! :D -Og henger deg opp i retorikk du ikke kan eller vil forstå, selv om jeg har forsøkt å forklare deg det med teskje. :wink: For MEG feide petiten alt annet av banen, og jeg er nokså bevisst på hva jeg ønsker av ei bikkje. Da jeg så en av Norges beste drevere i aksjon, fra den berømmelige Härkila-klanen for ca 10 år siden, så var det dritbra, og jeg drømte om en sånn. Så møtte jeg en petit, og det var bedre… En petit jeg fikk gleden og æren av å bidra til å drive fram til en topphund. Sånn var det for MEG, og de dachsene jeg har sett og hørt i skauen etter det har bare gjort meg sikker på at jeg ikke kunne funnet noe bedre der. DU har din overbevisning, og du har utvilsomt sikret deg avkom etter et par bra dachser (håper det ikke matadoravles på Fibbe, men er redd for det), og ære være deg for å følge den veien, for det er DITT valg. Skjønner? ;)

Link to comment
Share on other sites

Kondolerer med valget av dobørsten...

 

:lol::lol: Neida, veldig flotte bikkjer, selv om jeg fremdeles ikke er med på at de feier drever og dachs av banen ;)

 

pelsen er vell det jeg er minst fornøyd med :lol: men jeg kan nå få hund med kondomdrakt... så det kommer til og gå unna :lol:

Link to comment
Share on other sites

Grattis hurrican, og jeg ønsker deg også varmt velkommen inn i bassetfamilien generelt, og petitfamilien spesielt. :D Meld deg inn i klubben, og er det noe du lurer på så finner du alltid noen som kan hjelpe i petittråden og i klubben. Vilma er et levende kartotek når det gjelder petit, og det er som sagt mange oppdrettere som setter fokus på jaktlig avl. Det er pr i dag ikke noe krav om jaktpremiering for å avle, men de som driver avlen framover setter strenge krav til egne avlsdyr. Jeg har sendt deg link tidligere på PM over oppdrett på Norsk Bassetklubbs nettsider, så det er et sted å begynne. Ser deg på Vegaprøven om et par-tre år da, ville vært moro å dømme bikkja di på prøve! :D

 

Tusen takk :) da er jeg medlem og abonent på nyhetsbrev. så da gjenstår det bare hunden :D Nkk og kort fungerer supert :)

Link to comment
Share on other sites

Pripyat; du har ikke skjønt bæra av det jeg sier! :D -Og henger deg opp i retorikk du ikke kan eller vil forstå, selv om jeg har forsøkt å forklare deg det med teskje. :wink: For MEG feide petiten alt annet av banen, og jeg er nokså bevisst på hva jeg ønsker av ei bikkje. Da jeg så en av Norges beste drevere i aksjon, fra den berømmelige Härkila-klanen for ca 10 år siden, så var det dritbra, og jeg drømte om en sånn. Så møtte jeg en petit, og det var bedre… En petit jeg fikk gleden og æren av å bidra til å drive fram til en topphund. Sånn var det for MEG, og de dachsene jeg har sett og hørt i skauen etter det har bare gjort meg sikker på at jeg ikke kunne funnet noe bedre der. DU har din overbevisning, og du har utvilsomt sikret deg avkom etter et par bra dachser (håper det ikke matadoravles på Fibbe, men er redd for det), og ære være deg for å følge den veien, for det er DITT valg. Skjønner? ;)

 

Jeg bare fleiper Ranger, humor bærer ikke alltid så lett over nettet :)

Skjønner godt hva du mener, for min del er det bare dachs - drever er en bedre jaktbikkje rent objektivt men jeg trives med lav drevfart og de 330 andre dagene i året er det artigst med dachs - synes jeg!

Det er meg bekjent 11-12 kull etter fibbe så langt - om det er matadoravl vet jeg ikke. Men det er ikke så rart at

årets jakthund (uansett rase :winke1: ) er attraktiv avlshingst :lol: Så får man jo håpe at bremsene slås inn etterhvert mht. avl.

 

Fibbe ble faktisk slått forleden av en av sine døtre... 8)

Link to comment
Share on other sites

da er valget tatt. det blir petit.

Tusen takk for all hjelp :)

har dere gode tips på rene jakt hund kennler er det bare å sende dem :)

 

Det er vel noe av det smarteste valget jeg har hørt om, men pelsen er overhodet ikke noe problem. Det gjør bare at de ser enda triveligere ut.

 

Lykke til.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...