Jump to content

Rase til rådyrjakt(losende)


hurrican

Recommended Posts

He he, en novelle av et reklame-innlegg for basset i en "hvilken hund?" tråd ispedd småstikk til andre raser.

Vel, man er sin egen rase nærmest og kjenner den best. Da er det naturlig å dvele litt ved den. At dreveren har rykte på seg for å ville gå til neste prestegjeld er da ikke noe jeg har funnet på. ;) At flinke hundefolk som Jibrag og andre her motbeviser det og får det til, er bra! :D Utover det så har jeg hentet fram de få negative egenskapene petiten har; med pels, søk osv. ;) Jeg snakket om drevprøver for både basset og dachs der dere andre ikke svarer trådstarter på det; kanskje fordi dere aldri har stilt på en drevprøve? Jeg har til og med hentet fram wachtel som et alternativ! 8) Finner du annet som er feil i teksten, så send meg PM. :)

 

@E.J:

Forrige sesong var bikkja mi ute og jaget over 10% av årets dager, det er da enda noe, he he!

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 166
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Har gått igjennom samme prosess som deg. Vurderte i den sammenheng Dachs, Drever, Petit Basset Griffon Vendeen og TJT

 

Har tidligere jaktet med Dachs (strihåret, tilsammen 3 stykker) med blandet resultat. Bikkjene gjorde en god jobb når de følte for det men hvis det ble for vått, for kaldt eller for mye snø så tok de seg gjerne en hviledag. Hadde også litt problemer med at bikkjene tok seg helt ut og fant seg et hus hvor de kunne få seg en matbit og tilbringe kvelden/natten (dette var før GPS på hund ble vanlig).

Når det gjelder personlighet og egenskaper som familiehund er skal det godt gjøres å slå Dachsen.

 

Jakter nå med Drever (nr 2 i rekken). I vårt terreng er Dreveren MANGE ganger bedre enn Dachsen. Utfordringen med Dreveren slik vi jakter er å bemanne nok poster. Ofte går losen en runde eller tre i vårt terreng før den går videre inn i naboens terreng og deretter terrenget til naboens nabo osv. Ender ofte opp med at vi avslutter jakten lenge før bikkja.

Når det gjelder egenskaper som familiehund så velger jeg å stille meg litt nølende. De Dreverene jeg har vært borti har vært / er noen særinger. I overkant upersonlige og syder ikke akkurat over av positiv personlighet og engasjement på hjemmefronten, de bare er tilstede og er fornøyde med det (prøver ikke å fornærme noen her). For Dreveren konkluderte jeg med at den er en utmerket rådyrhund (om ikke den beste) men at jeg ikke ønsker å bo sammen med en.

 

Petit Basset virket i utgangspunktet spennende og er det fortsatt. Kjenner ikke denne fra jaktsituasjoner men da jeg bor 15m fra sjøen kom jeg frem til at jeg ikke orket pelsen og det denne drar med seg inn i huset. Vil vurdere en Petit igjen neste gang jeg skal ha hund.

 

TJT. Har tidligere hatt en JR (stall og sofahund) og har en eldre Staff og liker godt terrierens oppvakthet og mentalitet (alt som skjer er gøy og skjer det ingenting så er dette også greit). Dette kombinert med Tyskerens drevtider gjorde at jeg konkluderte med at TJT var rådyrhunden for meg. Tyskeren vil primært bli brukt i den delen av terrenget som ligger innimellom gårder og sprett bebyggelse hvor faren er stor for at dyrene løper over til naboen, men vil også bruke den på "skauen" for å gi Dreveren noen fridager for å pleie sine såre poter. Selv om bikkja fortsatt bare er valp så er totalinntrykket at den kommer til å gjøre det bra på jakt og at den vil fungere utmerket som familiehund. Skulle jeg peke på en ting som er negativt så er det at den ikke tolererer omgang med enkelte utvalgte fremmede hunder.

Link to comment
Share on other sites

He he, en novelle av et reklame-innlegg for basset i en "hvilken hund?" tråd ispedd småstikk til andre raser.

Vel, man er sin egen rase nærmest og kjenner den best. Da er det naturlig å dvele litt ved den. At dreveren har rykte på seg for å ville gå til neste prestegjeld er da ikke noe jeg har funnet på. ;) At flinke hundefolk som Jibrag og andre her motbeviser det og får det til, er bra! :D Utover det så har jeg hentet fram de få negative egenskapene petiten har; med pels, søk osv. ;) Jeg snakket om drevprøver for både basset og dachs der dere andre ikke svarer trådstarter på det; kanskje fordi dere aldri har stilt på en drevprøve? Jeg har til og med hentet fram wachtel som et alternativ! 8) Finner du annet som er feil i teksten, så send meg PM. :)

 

@E.J:

Forrige sesong var bikkja mi ute og jaget over 10% av årets dager, det er da enda noe, he he!

 

Drevprøver for dachs er da helt likt som for bassett etter det jeg har forstått. Det er ikke noe feil i det du skriver på samme måte som det ikke er noe feil i det en mor sier når hun står og skryter av sin sønn ;) Pelsen er for mange et stort poeng, jeg synes basseter er svært sjarmerende men jeg orker ikke å dra meg med halve skogen inn etter hver tur, så det kan være et stort poeng for flere.

 

Det eneste jeg er litt uenig med deg i er at det er så forbaska bra linjer på bassett i norge. Rasen sliter med selskapshund-avl og det er slett ikke så garantert at du får en som jager som du vil ha det til. Det finnes gode linjer sånn som din ares, men dette gjelder alle de andre rasene vi har vært innom også.

 

Så at det er "tryggest" å velge basset blir for meg et litt billig og ukorrekt poeng...

Link to comment
Share on other sites

Så at det er "tryggest" å velge basset blir for meg et litt billig og ukorrekt poeng...

Da har man vel tatt på seg "rasebrillene" om man hevder det hardnakket ja!

Jeg har ikke hardnakket hevdet noe, hvor har jeg skrevet dette? Ingen plass. Sitér meg korrekt. :wink:

En annen fordel med petit er at det er mange seriøse og flinke oppdrettere i Norge, og av bassetrasene er den mest tallrik (sikkert ikke uten grunn). Det er dermed godt mulig å skaffe valp med skikkelig jaktblod. Rasen er heller ikke særlig belemret med kun å være sofahund (til tross for søtt utseende), takket være bevisste oppdrettere som helst selger valper til jegere.

Mine understrekinger, og dette handler om at av bassetrasene så er petit det letteste valget, da den er mer tallrik enn de øvrige fem bassetrasene til sammen! Jeg står for det jeg har skrevet slik jeg kjenner bassetmiljøet, og det er ikke korrekt at petiter sliter med selskapshundavl. Gi meg dokumentasjon på det, Pripyat? Kanskje du kjenner en hund som du vet ikke brukes til jakt? Sånt blir gjerne en opplest sannhet hos enkelte som ønsker å generalisere.

Rasen er sterkt representert på både jakt- og sporprøver, og de brukes til jakt. Der sliter beagle og dachs MYE mer, da disse er raser som er mye mer brukt som rene selskapshunder, eller i beste fall rene utstillingshunder. Når det gjelder drevprøver dachs/basset så er det temmelig likt ja, men ikke helt. Ellers kunne jeg som drevprøvedommer på basset uten videre dømt dachs, og vice versa.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ikke hardnakket hevdet noe, hvor har jeg skrevet dette? Ingen plass. Sitér meg korrekt. :wink:

Hardnakket var vel kansje litt drøyt ja,men det kan oppfattes i endel innlegg at petit er guds gave til den som vil ha en drivende hund nesten uansett terreng!

Noe alle som har jaktet med rasen (og andre ) veit at ikke stemmer ;)

Link to comment
Share on other sites

Hardnakket var vel kansje litt drøyt ja,men det kan oppfattes i endel innlegg at petit er guds gave til den som vil ha en drivende hund nesten uansett terreng! Noe alle som har jaktet med rasen (og andre ) veit at ikke stemmer ;)

Jo selvsagt, det er jo verdens beste bikkjer, enten det er flatt, kupert eller bratt, i snø eller barmark, store eller små terreng! 8):wink::D

 

He he, jeg provoserer visst noen en liten smule nå, jeg er ikke hardnakket når det kommer til stykket. Alle stuttbeinte raser har styrker og svakheter, felles for de alle er at gode bikkjer innen rasene er bra jakthunder. Petiten blir nok en slags gylden middelvei; midt mellom beagle og dachs, med tanke på både fart, drevtider, søk osv, en flott allroundrase som passer til alt terreng. For meg finnes det ingen bedre rase fordi jeg er veldig fornøyd, og det skinner selvsagt gjennom i mine meninger her. I det øyeblikket jeg tar på meg dommerhatten og skal dømme en hund på drevprøve, så spiller ikke rase noen rolle, alle hunder bedømmes ut i fra de samme kriterier og individets prestasjoner.

Link to comment
Share on other sites

Wachtelen er en fin rådyr og hjortehund der terrenget er ulendt. Jager ikke for lenge og har stor iver. Kan jakte flere kortere drev i steden for ett stort... Har noen spørsmål om wachtelen skal jeg kunne svare på de fleste, og om noen ønsker å se dem i aksjon så kommer Hermes og jeg gjerne på besøk i jakta. Vi kjører rund om kring i jakta uansett, bland annet i nevnte Sogn artikkel... :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Nå har jeg frem til dags dato hatt to dachs, og i skrivende stund har jeg en petit, og hvis det bare er pelsen som er kriteriet for at en ikke skal velge petit, bør en finne seg en ny hobby.. jeg har hatt en strihåret dachs, og en langhåret, og begge har nå dratt inn like mye skog hjem fra jakta som petiten gjør! Alternativt må du velge korthåret! Et annet moment med dachsene jeg har hatt, er at de har vært en smule sær og til tider litt ustabil i knotten! D kan være jeg som har vært ekstremt uheldig med valg av hund, men d er nå min erfaring! Petiten vi har nå er verdens snilleste familie og jakthund, så jeg angrer ikke på at jeg skiftet rase!

Link to comment
Share on other sites

Så bra Hjorgel, og er helt enig med deg. Petiter (og andre basseter) er kjent for sitt familievennlige og trygge gemytt, med sterke nerver. Småbarn er ingen hindring, da basseten med sin sterke flokktilhørighet øyeblikkelig adopterer disse inn i flokken sin. Petiten er også veldig greie med andre hunder, vennligheten sjøl.

Link to comment
Share on other sites

Nå ble det mye skryt av Basseter her!

En kompis overtok en slik av en eldre jeger som måtte avslutte sin karriere pga alder. Knakende god rådyrhund mente han! Vi slapp den på et jorde der det stod et rådyr i andre enden. Når bikkja endelig fant sporet ( den ville ikke mer enn 30 meter unna far) var det blitt 5-6 minutter gammelt, så da var det helt uinterressant...

Eneste gangen han hørte den lose, var da han stekte ostesmørbrød på kjøkkenet. Da var det taktfast los mot komfyren til smørbrødene var ferdige...

 

Dreverene er tomme i hodet! Lyset er på, men ingen er hjemme! Om du plyster på den i skogen, leiter den etter deg feil vei i 50 % av tilfellene. Når du går tur drar den i båndet til den kveles eller spyr. Når den atter får blod til hjernen igjen, går det 10 sekunder så drar den like hardt. Jeg har en 7 mnd gammel drever, og i går dreit den inne to ganger. Jeg skal ikke påberope meg at jeg er knakende god på dressur, men jeg fikk da elgbikkja dressert og husrein etter 2-3 uker med samme metoder som jeg har prøvd på dreveren.

 

Dachser skal jeg ikke si noe om, annet enn at jeg har en jegerkompis som blir regelrett irritert hver gang han ser en slik. Dette fordi han har noen timer/ dager/ uker sittende på en stubbe ventende på at noe skal skje på jakt med slike. terrenget i indre agder passer dårlig for dachs.

 

Alle raser har sine svakheter/ styrker, og det skal sies at jeg har vert på jakt med noen virkelig gode dachser og basseter. Terrenget avgjør hvilken hund man bør velge.

Link to comment
Share on other sites

Nå ble det mye skryt av Basseter her!

En kompis overtok en slik av en eldre jeger som måtte avslutte sin karriere pga alder. Knakende god rådyrhund mente han! Vi slapp den på et jorde der det stod et rådyr i andre enden. Når bikkja endelig fant sporet ( den ville ikke mer enn 30 meter unna far) var det blitt 5-6 minutter gammelt, så da var det helt uinterressant...

Eneste gangen han hørte den lose, var da han stekte ostesmørbrød på kjøkkenet. Da var det taktfast los mot komfyren til smørbrødene var ferdige...

 

Dreverene er tomme i hodet! Lyset er på, men ingen er hjemme! Om du plyster på den i skogen, leiter den etter deg feil vei i 50 % av tilfellene. Når du går tur drar den i båndet til den kveles eller spyr. Når den atter får blod til hjernen igjen, går det 10 sekunder så drar den like hardt. Jeg har en 7 mnd gammel drever, og i går dreit den inne to ganger. Jeg skal ikke påberope meg at jeg er knakende god på dressur, men jeg fikk da elgbikkja dressert og husrein etter 2-3 uker med samme metoder som jeg har prøvd på dreveren.

 

Dachser skal jeg ikke si noe om, annet enn at jeg har en jegerkompis som blir regelrett irritert hver gang han ser en slik. Dette fordi han har noen timer/ dager/ uker sittende på en stubbe ventende på at noe skal skje på jakt med slike. terrenget i indre agder passer dårlig for dachs.

 

Alle raser har sine svakheter/ styrker, og det skal sies at jeg har vert på jakt med noen virkelig gode dachser og basseter. Terrenget avgjør hvilken hund man bør velge.

 

Nå spruta kaffen utover tastaturet her. Dette var et innlegg i flyfisher-klasse :lol::lol::lol:

Jens, jeg blir ikke provosert - vi har skjønt at du har sansen for basset, det blir bare litt i overkant i blandt :wink:

Link to comment
Share on other sites

Jeg har sett Lyset veit du, klart jeg messer mitt budskap til hordene da! :mrgreen:

 

Du er ikke alene! Godt du snakker varmt for rase. Morro med folk som er engasjert. Og om en drøy uke skal jeg hente meg en ny

petit. En kommende jaktchampion!!!!!

 

Velger du en petit får du i hvert fall en hund med charm.

Link to comment
Share on other sites

Du er ikke alene! Godt du snakker varmt for rase. Morro med folk som er engasjert. Og om en drøy uke skal jeg hente meg en ny

petit. En kommende jaktchampion!!!!!

 

Velger du en petit får du i hvert fall en hund med charm.

 

Jaktchampion????? Trippelchampion i minimum to land!!!!! Såpass må vi forvente av valpekjøperene.

Link to comment
Share on other sites

Bra, det kom ikke fram om du har eller skal eller hvordan det eventuelt gikk i ditt noe kryptiske svar, men det er rette veien å gå for å komme videre i avlen innen rasene.

 

Han er kun 8 måneder, så han er helt i startgropa. Men jeg må jo stille på prøver, han er sønn av kvilestads fibbe og mora har 5 x 1.p på 5 starter - så linjene skal det ikke være noe galt med.

Link to comment
Share on other sites

Hadde valgt dachs uten tvil, det skal ikke bare jaktes med hund. Den skal fungere hjemme også.

Det er flere måneder uten jakt enn med.

 

Alle rasene fungerer vel forsåvidt hjemme - grunnen til at jeg valgte dachs er at jeg nesten synes de andre rasene blir kjedelige i forhold. Enormt med personlighet i de strihårede dachsene. Det kan dog bli mye rampestreker, så jeg skjønner de som heller vi ha en "sove 20 timer i døgnet " bikkje som bare er snill også.

 

Horses for cources.

Link to comment
Share on other sites

Tusen takk for et kjempe bra engasjement :) Slikt varmer :)

Men en ting som jeg erfarte når det gjelder raser er at de generelt har forskjellig kapasitet. Altså hvor mange dager de orker å jakte, klarer å holde seg oppe i vekt osv. da jeg stort sett har mulighet til og jakte hele perioden.

Hvordan er det på disse rasene?

Jeg er ikke redd for at en hund ikke skal fungere hjemme. For meg er det mitt ansvar som hundeier å sørge for at det fungerer.

I motsettning til andre så kjøper ikke jeg en hun d fordi den er søt eller pen, men jeg kjøper kun hund utfra hva den skal brukes til. En god hund er lett å bli glad i :) Orker ikke å bruke tid på dårlig hund.

Hvor vanskelig er det å få en som fungerer bra fra deres rase?

Siden jeg har tre meget forskjellige terreng så regner jeg med at det er en fordell med litt proposjonert hund (beagel. favn, petit) ? eller ?

For meg er det ikke noe tema om en må kjøpe i det ene eller andre landet i nord europa. Øker det mulighetene for en god hund, så er det fort vært turen :)

Link to comment
Share on other sites

Det virker som du du kun er ute etter en god jakthund, og det er vel og bra det, men husk på at uansett hvor gode linjer en hunden har, så finnes det individer som alikevel jager dårligere enn andre. Jeg bare sier det slik at du er klar over det, for en hund lever i 12- 14 år! Når det er sagt, så er det ikke veldig stor forskjell på kondisjon på de kortbeinte rasene. Vekt og kondisjon har mer å gjøre med forarbeidet, enn rase på disse hundene! Er du flink å mosjonere hunden, og gir den rett for før og under jakt så holder de mye lenger. Slurver du med forarbeidet, så får du en hund som ikke holder lenge.

 

Det er mange som tror at d bare er å skaffe seg en jakthund så vil den automatisk være god på jakt(jeg sier ikke at du er en av de), men for å få en god jakt hund ligger det gud vet hvor mange treningstimer bak det!

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Best sjangs til å få til en brukende jakthund om man er nybegynner må vel uten tvil være drever. Jeg har til gode å høre om en drever som ikke jager. Passer man på å ikke ødelegge den i innjaginga ( gå for mye for den så den blir vant med at du finner rådyrene for den), samt trener litt på innkalling, så kan det nesten ikke gå galt. Man kan få en jaktidiot som aldri gir seg, men det er lang færre av disse enn mange vil ha det til. Uansett, i disse GPS tider vil jeg mye heller ha en jaktmaskin man må leite litt etter av og til, enn en som pusser skoene dine, eller gir seg rett før losen kommer til posten din. Så får man heller leve med at lyset er på, uten at det er noen hjemme 8)

Link to comment
Share on other sites

D virker som du du kun er ute etter en god jakthund, og d er vel og bra det, men husk på at uansett hvor gode linjer en hun har, så finnes det individer som alikevel jager dårligere enn andre. Jeg bare sier det slik at du er klar over det, for en hund lever i 12- 14 år! Når det er sagt, så er det ikke veldig stor forskjell på kondisjon på de kortbeinte rasene. Vekt og kondisjon har mer å gjøre med forarbeidet, enn rase på disse hundene! Er du flink å mosjonere hunden, og gir den rett for før og under jakt så holder de mye lenger. Slurver du med forarbeidet, så får du en hund som ikke holder lenge.

 

Det er mange som tror at d bare er å skaffe seg en jakthund så vil den automatisk være god på jakt(jeg sier ikke at du er en av de), men for å få en god jakt hund ligger det gud vet hvor mange treningstimer bak det!

 

Hei :)

det stemmer. jeg er kun ute etter en god jakthund, dette fordi at det å bli glad i den blir jeg automatisk., og per i dag har vell alle hundene jeg har hatt(ikke jakthunder, men brukshunder) hvert perfekte kamerater.

Men kan ikke tenke meg noe tristere enn å ha en dårlighund uansett bruk. så derfor spør jeg om hvor lett det er å finne en brukbar hund av rasene. hunder som ikke er bra, har jeg alltid plasert om til familiehund.

Link to comment
Share on other sites

Finnes det noe NM i det ?

Hvordan er prestasjonene på drev prøver?

Det er ikke NM for basseter, et forslag om det ble nedstemt på årsmøtet i 2011, da klubben ikke følte seg stor nok til et slikt arrangement ennå. Jeg håper dette kan komme på plass etterhvert. Hvis det er konkurranser du er sugen på, så er jo det ambisiøst skjønner jeg. Det er vel rundt fire årlige ordinærprøver hvor det kåres Prøvens Beste Hund i Norsk Bassetklubb, og alle hunder som stiller på drevprøver i løpet av sesongen kan kjempe om sammenlagttittelen Årets Drevhund i hver rase. Den henger høyt. ;)

 

Prestasjonene på drevprøver er jevnt over bra med bassetene, det er litt vanskelig å si noe kategorisk om det, men ca halvparten av drevprøvene i fjor endte med 1. premie. Eller du kan snu på det og si; ca halvparten klarte ikke å karre til seg 1. premie. Det skal ikke være bare en walkover heller, det er 10 momenter som skal bedømmes i tillegg til at drevtiden skal fylles. Som Hjorgel skriver; det er de som legger ned den beste innsatsen som får de beste hundene. Itjnå som kjæm tå sæ sjøl! ;) Om lyset er på men ingen hjemme som enkelte sier om dreveren, så går iallfall bassetene for å være smarte og intelligente hunder. Og jeg synes petiten har det desidert flotteste losmålet av alle kortbeinte bikkjer; sjelden kvekk og kvink, mye kraft og nyansering! :D

 

Jeg legger ved link til min YouTube-kanal, det er slett ikke for å være far som skryter av sin sønn, men der kan du se og høre litt på noen av filmene, de som omhandler bikkja i skauen.

:arrow:http://www.youtube.com/user/jeoverv/videos

 

Skal du velge den letteste utveien og er fornøyd med det, så velger du drever. Synes du dreverens egenskaper tiltaler deg, så er det det tryggeste rasevalget. Beagle er også flotte og hardføre bikkjer, og dachsene har ikke fått sin menighet uten grunn. Nå har vel jeg snakket mer enn nok om basseter generelt og petiten spesielt! :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

 

Utfordringen med Dreveren slik vi jakter er å bemanne nok poster. Ofte går losen en runde eller tre i vårt terreng før den går videre inn i naboens terreng og deretter terrenget til naboens nabo osv. Ender ofte opp med at vi avslutter jakten lenge før bikkja.

 

Nabolaget har "alltid" hatt det på samme måte. En hel brått med kæill som posterer rundt og i store terreng, prøver så godt de kan å "stenge" helt. Hundene tar ut og jager dyra ut av terrenget etter rimelig kort tid, og etter det dekker de stort sett hele bygda.

 

I fjor var en av gutta på det laget arbeidsledig en periode (han hadde jobba seg til en fødselspermisjon, er vel rett å si) og tok med seg den desidert verste "langjageren" på laget ut på jakt alene. Og hadde 4-5 timers loser som tura rundt han i samme terreng, runde på runde.

 

Dess flere poster, dess flere har du til å vindstøkke og bråke i terrenget, og dess raskere går losen ut.

 

At dreveren har rykte på seg for å ville gå til neste prestegjeld er da ikke noe jeg har funnet på.

 

Jeg opplever det som at det er noe som henger igjen fra tida når en ikke kunne å jakte rådyr med hund. Jeg tror dette handler mer om jaktmåte og jegernes oppførsel, enn rasen. Har som sagt ikke så mye kjennskap til andre raser enn drever, men har jakta med både Fauve og Beagle som både jager raskere, hardere og over lenger tid enn de dreverne jeg jakter med. Men selvsagt handler det jo også om innjaging og hvordan eieren opptrer...

Link to comment
Share on other sites

Dess flere poster, dess flere har du til å vindstøkke og bråke i terrenget, og dess raskere går losen ut.

Samme erfaring som vi hadde for endel år siden.

Ble mer effektiv å være 2-3 mann maks med en tysker som jaga i 20-25 minutter (med rask retur) enn med en dachs som jaga i 3-5 timer

(hvorav 90% av drevet var hos naboene nesten utenfor peilehold :(

Link to comment
Share on other sites

Helt enig med Jibrag om at mye står og faller på de som posterer i terrenget, og hvordan de gjør det. Evner man å ta hensyn til vinden og holde kjeft, så vil et rutinert jaktlag kunne få godt utbytte av en god los. Prating på vei til post og på post gjør rådyr oppmerksomme i flere hundre meters radius at det er folk der, jeg vet, for jeg har syndet mot dette sjøl.

Flotte youtube-filmer jens, perfekt med kaffekoppen i "off-season"

Takk for det, noe må man ha å trøste seg med på denne tiden av året også.

Link to comment
Share on other sites

Det har lite med rasenes lostid å gjøre E.J, er dyra oppmerksomme på folk så stikker de ut nesten med det samme. Det fine med petiten er at hvis den merker at det går en kilometer eller to rett ut, så legger de av og kommer inn til fører. Regner med terrier også gjør det, og andre raser til en viss grad. Som tidligere nevnt, en veldig fin egenskap. Finnes selvsagt dager med unntak her også.

Link to comment
Share on other sites

Det fine med petiten er at hvis den merker at det går en kilometer eller to rett ut, så legger de av og kommer inn til fører

Har vel opplevd det stikk motsatte også jeg med petit,men er mye i det ja :)

Kjenner til 10 minutters petiter og de som jager i 3 timer!

Gjelder å gjøre hjemmeleksa som kjøper uansett rase!

Link to comment
Share on other sites

Litt kjedelig om man jakter alene og rådyret hadde snudd et par hundre meter lengre ute da Ranger :)

Om du tenker på det å legge av etter ei stund, så er det jo bare å vente til bikkja kommer inn, slippe på nytt og vente på neste los… Heller det, enn en hund som jakter på egen hånd flere kilometer unna mens jaktlaget sitter og ser på klokka, føler jeg da. Og ja, min hund har også jaget bortimot 3 timer unntaksvis, helst på hare. Men at han har fulgt etter rådyret forbi alle poster og mere til skjer ja, bikkja er til tider litt i raskeste laget og kan henge hardt på.

Han gir seg ikke så lett bestandig, noe som kan illustreres med dette bildet, der han loser over et vann rådyret svømte over:

 

302183_2135306107015_1150923623_n.jpg

I og for seg en "hjertetihalsenopplevelse" som jeg håper han ikke gjentar.

Dette er skummelt, det var kaldt vann og bratte bredder på vannet.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...