Jump to content

Rase til rådyrjakt(losende)


hurrican

Recommended Posts

He he! :lol:

 

Når det gjelder penhet for min del, så skiller jeg på tiltalende farger osv, kontra hvordan eksteriøret er i denne sammenhengen. Jeg vil ikke si at en Mexicansk nakenhund er særlig pene bikkjer, men en sånn en kan ha knallbra eksteriør i henhold til rasestandard. Eksteriøret må holde en viss standard, siden det har klar sammenheng med den jobben bikkja skal gjøre i skauen.

 

Blir for dumt å avle fram stygge bikkjer og syns du ikkje?

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 166
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

He he! :lol:

 

Når det gjelder penhet for min del, så skiller jeg på tiltalende farger osv, kontra hvordan eksteriøret er i denne sammenhengen. Jeg vil ikke si at en Mexicansk nakenhund er særlig pene bikkjer, men en sånn en kan ha knallbra eksteriør i henhold til rasestandard. Eksteriøret må holde en viss standard, siden det har klar sammenheng med den jobben bikkja skal gjøre i skauen.

 

Blir for dumt å avle fram stygge bikkjer og syns du ikkje?

Du vet hva man mener med begrepet eksteriør i denne sammenhengen?

 

Vet ikke helt hva du tenker med "å avle fram stygge bikkjer", avler man på en rase man synes er pen så liker man jo gjerne utseendet på rasen...

Link to comment
Share on other sites

Ja, man skal jo helst ikke avle på bikkjer som har dårlige vinkler, svai rygg, svake poter osv, så det er jo det jeg mener med at eksteriøret må holde en viss kvalitet, siden det har sammenheng med bikkjas evne til å løpe i skauen og gjøre det den er ment til.

Link to comment
Share on other sites

det er vell umulig å kunne avle på dårlig ekstriør på en bruks,jakt,trekk hund hvis en avler på hundens egenskaper?

slik jeg ser det er det ikke mulig å få en hund med feil ekstriør, mentalitet mm til og prestere innenfor dette. da den ofte vill bli avlivet på grunn av halthet, allergi, hd, såre poter, osv. for det er vell ikke mange seriøse bruks folk som legger mangfoldige timer i en hund dem knapt nok får brukt?

vet for egen del, at jeg hadde avlivet en hund som jeg ikke kunne bruke. ser ikke det helt store i å finansiere en vetrinær i ca 10 år samtidig som en skal utsette hunden sin for alle lidelser det ville medført.

Link to comment
Share on other sites

Man kan godt si at det er forskjell på om en jakthund greier å holde ut en firetimers drevprøve, kontra det å jaktes med hver dag i ei uke, for eksempel. Førstnevnte bør være barneskirenn, også for en hund med defekter i kroppen - som da vil kunne oppnå topp premiering, men den samme hunden vil antakelig slite hardt for å holde ut ei hel uke. Da har man et lite dilemma…

Heldigvis er det sånn at man ikke får stille basseter på drevprøve hvis de ikke er utstillingspremiert først. Da har man kontroll på at eksteriøret er godkjent og bikkja bygd for å tåle jakt, og bra er det, siden både utstillinger og drevprøver er et redskap for å velge ut individer til avl (i tillegg til at det er innmari artig).

Link to comment
Share on other sites

Er vel det samme som kortdriverprov andre steder!

En wachtel og tysk jaktterrier skal jo også ha drevtider mellom 5-15 minutter i utgangspunktet.

Mest effektivt på steder med stor tetthet av vilt og drevgrupper

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...

Låner tråden litt i stedet for å starte en ny, da det ser ut til at det meste som kan krype og gå av kapasiteter på området har ytret seg her :-)

 

Finnes det ei bikkje for oss? Her er kravene/ønskene (jeg har lest mye her inne og har gjort meg opp en mening om rase selv, men manlger erfaring)

 

Skal jakte rådyr og hjort (primært), men mange års erfaring med trivelig harejakt har også satt noen spor :-)

Små/moderate vald, med stor vilttetthet. Ikke så veldig ulendt (Hitra, sør)

Lite snø og sjelden streng kulde

Allsidig jakt (mest alene/2-3 mann, men også noen "stor-jakter")

Har ikke småbarn lenger, men her kommer ei utfording: kjæresten min og jeg bor ikke sammen, men har tenkt å ha hunden sammen....altså to boliger

Kan ikke ha en hund som ikke tåler å være hjemme på dagtid uten å søyke på alt og alle

(Jeg har erfaring med breton, retriver og dessuten jakt med finsk støver)

Liker en god los, og vil gjerne kunne jakte på søndag uten å risikere å måtte tilbringe mandag på hytta fordi bikkja fortsatt jakter....

 

Skjønner at dette blir mange krav og at jeg kanskje må lempe litt på noen av dem, men når jeg er såpass konkret bør det forhåpentligvis være lett(ere) for en erfaren hundemann å anbefale en eller to raser, evt eliminere noen (?) og gjerne se utover den rasen han selv har :-)

 

Håper dere tar dere tid til å hjelpe meg, for hverken jeg eller hunden har råd eller tid til å gjøre et valg som en ekspert etterpå lett ser at var feil...

 

med vennlig hilsen

Christian M

Link to comment
Share on other sites

Nå er ikke jeg noen expert på området,men for meg høres det ut som du bør undersøke Wachtelhund nærmere.Vi jakter rådyr stort sett med Dachs og Beagle,men ett par ganger har vi hatt med en kar som har Wachtelhund og det har gitt mersmak.

 

Genialt på små og mellomstore teiger,veldig bra hvis du jakter alene da hundefører ofte skyter dyret(ifølge mannen med wachtelhunden)

Link to comment
Share on other sites

Nå er ikke jeg noen expert på området,men for meg høres det ut som du bør undersøke Wachtelhund nærmere.Vi jakter rådyr stort sett med Dachs og Beagle,men ett par ganger har vi hatt med en kar som har Wachtelhund og det har gitt mersmak.

 

Genialt på små og mellomstore teiger,veldig bra hvis du jakter alene da hundefører ofte skyter dyret(ifølge mannen med wachtelhunden)

 

Er det slik at ettersom den kun er kortdrivende så er det lov å slippe den på hjort og rådyr, selv om boghøyden er over 41 cm?

 

Chr

Link to comment
Share on other sites

som et innspill i denne debatten kan jeg legge til at enten så kan petiten være sein med å komme igang, eller så tar du nok feil ;) for jeg har en ett år gammel petit hanne fra jaktlinjer som enda ikke har losa på noe annet enn en lapphund :roll: jeg bor midt i jakterrenget som kryr av rådyr, og har gjort alt etter "boka" siden dagen jeg fikk han. han er veldig gira på spora, og følger ferske spor 7-800 meter unna meg i opp mot et kvarter, men enda ikke hørt et pip fra han. spora inn på fall flere ganger i høst har han og... men når det er sagt så er det verdens herligste twist-dott, og jeg ville ikke bytta han bort mot en jaktkåt drever for alt i verden ;) det er tross alt flere hverdager enn jaktdager :)

Nå er det noen måneder siden du skrev dette, og halve høsten har gått. Hvordan har utviklinga til hunden din vært i høst?

 

Til chmeland: Støtende hund er tillatt med boghøyde over 41 cm ja, men da skal de ikke drive hunden, bare støte den ut med noen få minutter los.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...