Jump to content

Pruting av utstillingsmodeller


schultz_30-06

Recommended Posts

Utstillingsmodeller er jo "demobrukt" så det er vel helt greit å prute litt på disse, fikk ca 2000 i avslag da jeg kjøpte 223n min som var en utstillingsmodell, denne hadde et lite merke etter en kikkertmontasje på låskasse.

Om butikken vil selge deg utstillingsmodellen er et annet spørsmål, dersom de har tilsvarende våpen på lager.

Link to comment
Share on other sites

Hvis ein ser det i frå butikken sitt syn, vil butikken tape på å selge ein utstillingsmodell med rabatt, då må dei stille ut ei ny rifle som då vil synke i pris. Grunnen til salg av utstillingsmodeller er som regel at dei er tomme på lager av samme modell.

 

Mitt syn på saka, er at det ikkje er min feil at butikken ikkje har tilstrekkeleg med våpen på lager, og hvis eg må ta til takke med ein utstillingsmodell, burde denne vere nedsett pris på.

Om nevnt tidlegare i tråden er rifla mest sansynnelig tørrklikka mykje, sjølv om løpet ikkje er brukt, er fortsatt rifla brukt.

 

Spørsmålet er, kor mange prosent avslag kan ein reikne med?

Link to comment
Share on other sites

Mogleg eg er pysete, men eg tykkjer det er flaut å prute :?

Har ein tendens til å betale meg ut av situasjonen for å sleppe ein lang diskusjon om pris. Dette gjeld kun hjå forhandlerar, ved privat kjøp er det enklare.

 

Jeg var som deg, men når jeg så hvor mange tusen det var å spare på alle mulige slags ting, så ble det umulig å ikke gjøre noe med det.

 

Pruting trenger ikke å være pinlig, du kan fint starte med å spørre om de matcher prisen til en eller annen konkurrent (du har alltid med deg Internett på mobil i butikken), eller om de tilbyr et godt pakketilbud dersom du plukker deg ut flere varer.

 

Om folk velger å donere penger til bedrifter, som har som eneste formål å tjene penger for seg selv, så er det helt ok, men ikke noe for meg. Jeg aksepterer dog at det koster mer å kjøpe lokalt i en liten bedrift dersom man benytter seg av personlig service, men ikke dersom du gjør all jobben selv.

Link to comment
Share on other sites

Det er en selger og en kjøper. Begge har en pris i hodet så blir man ikke enig så må det være greit. Noen varer er det veldig bra avanse på og selgeren kan gå ned mye i pris på andre ikke. Må være opp til hver selger/kjøper å sette den prisen de vil. Et våpen som har stått lenge i hylla og ikke er lettsolgt så er nok selger mer villig til å gå ned i pris for å frigjøre kapital. Ei standar børse det går mye av og er lite avanse på får man nok ikke prutet mye på.

Link to comment
Share on other sites

Jeg skulle handle tv for en stund siden. Var på elkjøp.

Etter å ha sett på modell, og bestemt meg, så spurte jeg kort og godt, "hvor mye kan du slå av på denne ved et salg da?"

 

Med det enkle spørsmålet var 2000kr spart. (ca 20% av salgssum). Så det er ikke så mye som skal til :)

 

Noen skriver her "tenk på den butikken som en gang var.." Du mener da at de antageligvis går konk om folk pruter?

Ja da har jeg hørt det også... Butikker selger som regel med en sinnsyk fortjeneste, og kan i de aller fleste tilfeller slå av noen kroner.

 

Om sjefen tilbyr deg lønnsøkning, takker du nei da? For å "bevare" firmaet?

Link to comment
Share on other sites

I min gren av arbeidslivet har vi forholdsvis mange 0-oppgjør de siste 10 årene for å bidra til å beholde nordmenn i andre stillinger og arbeidsplassene registrert i Norge.

Orker ikke en gang tenke på hva det utgjør i kroner og øre...

 

 

Dere glemmer volum i salget her-en elkjøp butikk selger flere TV pr år enn samlede nysalg av jaktrifler i landet.

Sammenlign med USA og prisene der; er norge så mye dyrere? Jeg tror ikke norske forhandlere har noen voldsom margin på våpen (div tilbehør derimor..)

Konkurs vet jeg ikke, men jeg vet av butikker som har sluttet med jaktutstyr og våpen fordi de tilslutt fungerte som visningsrom for nettbutikker og større forhandlere; folk kom inn for å kikke og klø; fortelle hvor mye billigere de kunne få varen for andre steder og så gikk de.

 

For all del-prut og stå på; men ikke glem at det har en verdi å ha butikker lokalt-kanskje mer enn de 3-4 halvliterene du sparer?

Erfarinsgmessig er det lettere å forhandle seg till litt ekstra (montasjer, pussegreier osv) enn avslag i kroner og øre.

Link to comment
Share on other sites

Enig i det Chiefen. Elkjøp er jo det store stygge eksempelet på dette. De lever omtrent bare på å flytte varer med 0-marginer, det er volumet som gjør at de tjener penger.

Bunnlinjen er ikke-eksisterende.

Når man omsetter for 5 milliarder og har 30 millioner i overskudd sier det seg selv at det ikke akkurat er mye å gå på ( dette er elkjøp fullt ut komfortable med, de skal i første rekke slå alle andre aktører konkurs, siden kan de skru prisene i været igjen)

Link to comment
Share on other sites

Nå er det slik at det er stoore forskjeller i avanse. Våpen vet eg er liten avanse på. Klær er sånn rundt regnet 400% avanse på. Deler til båtmotor er mitt siste skremmende eksempel:

Kjøpte for 4500,- inkl moms og frakt fra USA. Pris hos forhandler i Bergen 14K. Disse kjøper fra samme stedet, Yamaha. Kom ikke å si at det ikke er rom for pruting. Den evindelige forklaringen om kostnadsnivået forklarer ikke en forskjell i pris på 300%. Her er det noen som lever godt....

 

Så et avslag på 2K på en Tikka f.eks. er faktisk et mye bedre kjøp enn en bukse til halv pris på Dressmann....

 

Og utstillingsmodeller bør ha et avslag, men butikken selger nok ikke utstillingsmodell før dem er tom på lager eller det er en utgående modell.

Link to comment
Share on other sites

Enig i det Chiefen. Elkjøp er jo det store stygge eksempelet på dette. De lever omtrent bare på å flytte varer med 0-marginer, det er volumet som gjør at de tjener penger.

 

Dette er helt feil, om du går inn i en Elkjøp butikk, så er prisene priset svært høyt, og med solid avanse. Dette er enkelt å avsløre ved å f.eks sjekke Elkjøps egne Internettsider, hvor prisene er lavere. Men også i butikken matcher de alle egne Internettpriser (så lenge de ikke er merket med "Internett deal"), eller priser fra konkurrerende firmaer.

Om de helt uten videre kan slå av 20-25%; så skal du ikke fortelle meg at de taper penger på det. Med mindre du kommer fra klesbransjen såklart, og ser på alt under 400% avanse som "0-marginer".

 

Ved å ikke "prute" på elkjøp, så subsidierer du oss andre som handler billigere, jeg takker og bukker :)

Link to comment
Share on other sites

Så du får slått av 20-25% hver gang du handler på elkjøp mener du? Det er imponerende..

Vær litt forsiktig med å avfeie hva andre sier som tøv, jeg har jobbet i elkjøp når jeg var 19-20 ( 5-6 år siden), og det var ofte svært lite avanse eller til og med tap ved å selge enkelte varer, spesiellt kampanjevarer og annonserte produkter. Det man tjente penger på var

 

1, mersalg

2, det å få kunder over på en annen modell med mer avanse

 

Det er en veldig uheldig måte å drive butikk på ifht. kundene, men de som vet hva de vil ha får ofte varer omtrent til innkjøpspris. Det elkjøp tjener penger på er alle med litt lavere kunnskapsnivå som lettere lar seg overbevise, samt alt mersalget.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er nok ikke noe godt statistisk eksempel, da jeg aldri går på Elkjøp uten å vite hva jeg skal ha, og dermed får et noe unyansert bilde på helheten. Men 20-25% er langt fra noe uvanlig avslag på de tingene jeg kjøper.

Om man derimot er av typen som leser tilbudsavisen med dertilhørende lokketilbud, så vil man selvsagt ikke få samme resultatet, da er det opp-salg og volum som redder fortjenesten.

 

Er generelt helt enig med deg, elkjøp takler markedet svært riktig når de segmenterer kundene sine i to hovedgrupper.

De tjener maks på "Ola Nordmann" som ikke vet helt hva han skal ha, samtidig som de klarer å selge til "Internettgenerasjonen", med mye lavere fortjeneste, men bedre enn ingenting.

 

Jeg kjøper f.eks nesten aldri noe av Elkjøps vareutvalg hos diverse billige nettbutikker, da jeg uansett får samme prisen på Elkjøp om jeg spør, og dermed sparer både porto og kronglete reklamasjon. Win-win.

Link to comment
Share on other sites

Ja, det er det jeg mener med "flytting av varer". Om ikke annet så tar de salg fra alle andre småbutikker og kjører følgelig dem på dunken, det er aldri feil å bli kvitt konkurrenter.

Med det kvantaet de tar inn har de også finansielle muskler til å kjøre prisene i bånn for å forhindre andre kjeder fra å kapre marginer.

 

Lefdal og Elkjøp er også en og samme sak, de deler til og med lager og datasystem.

Link to comment
Share on other sites

Om folk velger å donere penger til bedrifter, som har som eneste formål å tjene penger for seg selv, så er det helt ok, men ikke noe for meg.

 

Trodde det var hele meninga med det å drive butikk jeg. At man skulle tjene til livets opphold ved å selge med avanse, men tydligvis ikke. :roll::roll:

Link to comment
Share on other sites

Om folk velger å donere penger til bedrifter, som har som eneste formål å tjene penger for seg selv, så er det helt ok, men ikke noe for meg.

 

Trodde det var hele meninga med det å drive butikk jeg. At man skulle tjene til livets opphold ved å selge med avanse, men tydligvis ikke. :roll::roll:

 

Øh, her er det tydeligvis noe du har misforstått.

 

Det er jo nettopp det som er poenget mitt, de ønsker å tjene mest mulig, jeg ønsker å spare mest mulig. Da pruter man til begge er "litt misfornøyde", så blir det win-win.

Om folk syns det er greit å subsidiere små butikker ved å betale overpris, fordi de ønsker å holde de kunstig i live, så må de selvsagt få lov til det, men for meg blir det feil. Da går man bort fra kjøp/salg, og bedriver donasjon i steden. Unntaket er de hederlige små butikkene som gir en merverdi, noe som f.eks kan være utvalg eller personlig oppfølgning.

Link to comment
Share on other sites

Hvilket er poenget. Du holder dem ikke kunstig i live som du litt nedlatende kaller det.

Du betaler for et litt annet utvalg, personlig oppfølging og ekstrakompetanse.

Det finnes selvfølgelig dårlige småbutikker som med alt annet, og disse må gjerne gå fløyten for min skyld - men jeg betaler gjerne litt ekstra hvis jeg føler det er verdt det.

Hvor mange bysentrumer har ikke blitt tildelt gyttorpspokalen ved at et kjøpesenter har etablert seg like ved?

 

Det er litt synd.

 

Om 10 år får man vel knapt tak i annet enn Tikka og blaser her på berget..

Link to comment
Share on other sites

Det som gjer at butikker i dette landet er nødt til å tjene ein god slump penger på varene er mange faktorer, som nokon av desse her :

 

- dyr strøm/husleige..

- dyr arbeidskraft..

- høge statlige avgifter, arbeidsgiver avgift osv..

- kunder som trur at dei er dei einaste som har kjøpt varen og skal selfølgelig ha respons på minuttet, garanti til nesten vedkommende er i pensjonsalder, samtidig som dei aller helst ikkje skal betale for det heller.. Kjøpe dei ein sluk til Kr : 45.- og den får litt lakkskader på første kastene, så bør jo dette selfølgelig reklameres på, jaddda....

- dyr markedsføring og reklame, dette tar engros firmaene betalt for av forhandlere også..

- endå meir statlige avgifter, dei skal pokker meg ha moms på det også..

 

Problemet er at litt lengre inn i framtida, så sitter me som ikkje bur i større byer og tettsteder med frisører, bensinstasjoner, butikker som selger mat, klær, byggevarer i nærområdene, alt det andre er borte vekk, kvitevarer, elektronikk, data, små spesialbutikker, jernvare og sport/våpen butikker.. Fordi me idiotene, kun tenker så langt nasetippen rekker, og bestiller varer på internett og i utlandet.

 

Den dagen det ryker ein dings og du driver på med ein viktig ting, så kan du ikkje køyre til butikken å kjøpe det, den er borte..

Så må du låne av ein kompis ( hvis du ikkje ødela forrige ting du lånte, eller nokonsinne kom tilbake med det ) og så må du surfe på internett til du finner den billigste dingsen, service og kvalitet, neisjda den er god nok for meg.. :roll:

 

Men prute, ja det bør ein gjere, det er opp til forhandleren om han vil selge varen, til den prisen du har foreslått, eller om han skal handle det ein annen plass. :)

Link to comment
Share on other sites

Det er en grunn til at butikker har priser som kalles Veiledende, eller villedende som jeg liker å kalle det.

De har som regel endel og gå på, og mange butikker slår gjerne av noen kroner om du spør.

 

Men såklart, om noen vil betale mer enn de egentlig trenger, så hvorfor ikke..

Link to comment
Share on other sites

Prute? Hva er det?

 

Det gjør jeg aldri.

Jeg spør om prisen - og er den for høy - er bare samtalen slutt.

 

Det samme om jeg skal selge noe.

 

Averterer jeg noe for kr 3000,- - så er det kr 3000,-.

Hadde jeg tenkt å selge det rimeligere - hadde jeg avertert det rimeligere :wink:

 

Jeg bor da i Norge :) - og ikke på en sydlandsk øy med noen varer under en presenning :lol:

 

Reklamasjoner?

 

Ja - hva gjør jeg da?

Sender kona :oops: !!!!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...