Jump to content

sauer 200


fredda83

Recommended Posts

Jeg har en 200 STR med et 70 cm løp...kneppetabellene på 6.5 Lapua scenar pakkene mine går utifra en sauer 200 str med 70 cm løp. Et kortere eller lengre løp vil kanskje gi litt forandring i kulebanen, men kneppetabellene til Lapua Scenar er testet på et 70 cm løp. Et 76 cm løp blir for langt, og meningen med et sånt løp er at den skal gi ekstra stabiliet ved DFS skytestillinger, ellers har det ingenting å si. 67 cm løp blir tynnere og gir kanskje mer vibrasjoner enn de to lengre løp.

Link to comment
Share on other sites

kommer disse sauer pipene til str med en fast stigning. eller er det flere å velge på? hva finnes? hvilken stigning bør jeg da evt velge. er dette relevant i noen stor grad?

Sauerpipene leveres m 1:9" stigning.

En helt kurrant twist til å håndtere både lette og tunge kuler, men sauerpipene skyter nok best med kuler i området ca 120 grs

Scenar 108 grs og en passende dose N11 skyter også rimelig tett i sauerpipene.

 

Nye Sauerpiper leverer uten unntak samlinger på 9 - 17 mm. Noen piper kan ha litt grov overflate finish innvendig, men det ser ikke ut til å påvirke presisjonen nevneverdig.

 

Det er heller ikke mye presisjon ekstra en tyner ut av Sauerepipene om en lader selv, da kjøpeammoen også går styggbra.

Må imidlertid "prøvast" som Jørund Lien sier, for å finne best mulig kombinasjon, for operatøren er det jo aldri feil på :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Sauerpipene leveres m 1:9" stigning.

En helt kurrant twist til å håndtere både lette og tunge kuler, men sauerpipene skyter nok best med kuler i området ca 120 gr

Følgende Sauerløp er i vanlig omløp, Sauer 200STR leveres naturlig nok med Sauer løp originalt.

Sauer: 220mm/8.66"

S&L: 205mm/8"

Heym: 225mm/8.85"

 

Alle håndterer alle kuler som er i vanlig salg, den kula med lavest Sg, og som mange har litt problemer med, er 107gr Scenar. Men mange får også god presisjon med den?

 

Min erfaring er at de enkleste kulene å få til i 6.5x55 er 139 Scenar og 140gr Amax, evt 140 SMK. Disse går det nesten ikke an å få til å gå dårligere enn 15-17mm om en bruker rett krutt :roll:

130gr Norma VLD (GT) er også grei , til vanlig bruk, høy BC har den også - den har imidlertid et noe frynsete rykte på de virkelig lange holda. Men det er litt i det blå.

 

For presisjon, 40 gr N550 og ei av "9"g kulene, eller N19 og ei ladning fra boksen. For fart 54gr N570 og samme kuler - 78mm? 76, 79, spiller ingen rolle.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Min erfaring er også at i alle løp jeg har prøvd i så samler med 139 grs scenar, 140 grs AMAX, 140 grs sierra MK, 140grs nosler CC, 144 grs sierra MK meget bra. Spesielt om man legger seg i hastighetsområdet 800msek +/- 40 msek.

 

Forresten har det kommet walther løp til sauer 200str. Og en jeg kjenner på vestlandet meldte om god presisjon.

Link to comment
Share on other sites

takker for mange bra svar..

ringer landrø å bestiller nå :D:D

håper det ordner seg med en nightforce til en rimelig penge fra det store utland også nå da.. tenkte på en picatinny skinne til den, ser det er noen som har her til 200str. husker ikke navnet sånn i farta men.. noen som har noen andre forslag/innvendinger??

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 3 weeks later...
Tips......ta en titt på ERA sin TAC serie. det er saker. Blitt veldig positivt overrasket over de greiene der.

Finish, toleranser, og utførelse er topp. Grei logistikk også

 

Har de en model som passer rett på 200STR?? (evt. hvilken?)

Regner med at du må gå veien om en picatinny skinne for å bruke ERA TAC på STR.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...