Jump to content

8X57IS (JS) eller 7,92X57.


Recommended Posts

Patronen har mange navn. Men har den mange brukere å forumet?

 

Jeg sitter litt og leker med tanken på et løp i dette kaliber er tingen til Elg/hjort/rådyr og gris(Vildsvin)?

 

Det jeg da vil vite er bruker erfaringer/og hva dere syns om kaliberet ellers?

 

Favoritt ladninger og bruks området?

 

Den som sitter på noen synspunkter om kaliberet vil jeg skal fortelle om det, jeg tar til meg alt(har lest om patronen i to ladebøker og litt på nettet :roll:

 

Har ingen erfaring med kaliberet bortsett fra ca 50skudd med en Mauser G33/40 som jeg lånte engang.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en gammel 7.92 fra 1940, og det er jo en knall kaliber da. Den stopper jo det meste her i Norge, og langt på vei i det store utland.

 

Jeg har ikke prøvd min på jakt, for jeg har bare gammal krigsammo som er helmantel, og den er visst ikke kamra for 8x57js, så den vil klype litt. Men jeg kjenner flere som har den i 8x57js og dem roser den opp i skyene på alt dem jakter på. Rådyr, elg, hjort osv. Den funker på alt.

Link to comment
Share on other sites

Har en opp-pimpe Mauser til jakt. Den er bygd om fra bunnen av på ei Oberndorfkasse fra 43. Den er jo selvfølgerlig i orginalkaliberet til Mauser'n, 8x57 IS eller 7.92 om du vil. Var ferdig med bygget for 2 år siden og jeg jaktet ikke noe i fjor så har ikke personlige erfaringer på jakt enda med de, men den burde jo stoppe det meste her i landet. Lager jo større hull enn alle .30 kalibrene og den yter respektable hastigheter med 200 gr kuler. Utrolig begahelig å skyte med er den også, gir lite rekyl ift. 30-06 og 300 win mag. Til høsten skal den brukes på rådyr. Skal se om jeg får skutt noe rev med den snart også. Har skutt en del 125 Hornady på bane i vinter. De blir skremt opp i godt over 900 ms så det er nok medisin på Mikke. lJeg jakter ikke elg.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har/hadde en gammel g.33/40 fra 1942 med 8X57IS eller 7,92 hvis du vil. Det er faktisk overhodet ingen forskjell på de, bare kjært barn har mange navn. :lol:

Som dere ser skrev jeg hadde, for det er ikke så mye igjen av den gamle krigeren. Ny stokk(Hogue med helbedding og ettermontert justerbar kolbekam), nytt løp(Shilen match grade løp med grov profil), omsmidd hevarm, M70 sikring og kassa er pusset blank og fin og alt ble blånert(nesten alt, noe er blankt), så det ser faktisk nytt ut. Men har ikke pusset bort de gamle merkene, ørnen med svastikaen under er inntakt, politimerkingen likeså. :wink:

 

God å skyte med. Er ikke så veldig glad i lette børser. Veier 4,3kg med picatinny skinne men uten siktemiddel.

Kan bytte på med Nikon 1,5-6X42, Eotech rødpunkt eller Docter rødpunkt. :mrgreen:

 

Min vil bli brukt som hundeførerbørse på alt fra rådyr til hjort.

Det er etter min mening stort utvalg i kuler hvis du lader selv, alt fra helt lette kuler til fugl til kuler på 220 grain.

Det er synd at de aller fleste Mauserne i norge ble bygget om til 30-06 eller 308. :oops:

Alle de gode orginalpipene ble brukt til armeingsjern og lignende. :cry:

Link to comment
Share on other sites

Har ett lite tillegs spørsmål...Har tilgang på ett løp med 8mm men det har 1/14 i riflestigning og ikke 1/10 som er vanlig...Kan dette løpet bruke og jeg kan forvente presisjon med alle typer kuler? Løpet er foresten 32"(ca 85cm) så jeg vil jo få noe mere hastighet...

 

Ellers så må alle som bruker 8x57IS her komme med erfaringer....Gjærne noen med modernevåpen også ikke bare gamle mausere :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Jeg har Lothar Walther løp. Er ikke sikker på stigninga her faktisk, men det er vel det som er mest vanlig og da er det neppe 1-14. Har fått bra presisjon med kulevekter fra 125-200 gr. Lettere og tyngre kuler har jeg ikke prøvd. Er tvilsomt at du kan skyte de tyngste kulene med 1-14, men dette vil jo en børsemaker vite.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har noen krigsvåpen i dette kaliberet, som jeg ikke har hjerte til å modifisere. For ordens skyld er det IS (Infanterie Spitzer) J er den Gotiske versjonen av I. For min egen del skytes det lite med de av dem som krever manuelle ladeoperasjoner i alle fall.

 

Mesteparten av ammoen jeg har skutt har kommet fra tidligere Jugoslavia. Tror det var noe slikt som $3.50 per 100 skudd jeg betalte i falmede tøybandolærer på stripperklips. Korrosivt som fanden men det går greit når man er klar over det. Jeg kjøpte inn et fjell av den ammoen. Hardt ladet er den også. Jeg må bruke makt for å få ut hver jævla hylse.

 

Siden det klimaet jeg bor i stort sett bare lar deg skyte iført t-skjorte (og riflene mine har rekylkappe som er laget for å smadre skalle når man ikke kommer til med bajonetten) er de litt vel mye for koseskyting. Spesielt k98 har også en ekkel buet, polert, stålkappe som sklir på bomull og drar til deg i trynet for hvert skudd når man begynner å svette.

 

Jeg skyter heller slugs fra kortløpede hagler hele dagen enn å renne 100 skudd gjennom en av disse muskedundrene.

 

Uansett, morsomt kaliber som jeg har brukt diesettet jeg har allt for lite på.

 

Forøvrig: All 2VK ammo av tysk opprinnelse er av type IS. Den Gamle I varianten var laget for M88 og var avlegs før 1VK.

Link to comment
Share on other sites

Har ingen rifle i kaliberet ennå, men den er på plass innen elgjakta regner jeg med! Da jeg omsider fikk overtalt meg selv til å få bygget et customvåpen var kaliberet det første som var på plass: 8x57 IS.

 

Rifla er på god vei til å bli ferdig og vil bli min desiderte "førsterifle"!

 

Jeg har hatt litt forskjellige rifler og kaliber opp i gjennom, men aldri 8x57. Litt rart egentlig, fordi den gang jeg skulle ha min første rifle sto valget mellom den og .270 Win. Ble .270ien dengang, men 8x57 har alltid ligget på lur i hodet mitt når noe nytt skulle kjøpes. Så når jeg etter mange år og våpen omsider skal ha en skikkelig stasrifle var valget veldig enkelt!

 

Europeisk, tradisjonsrikt og dugelig til det meste på alle kontinenter!

Link to comment
Share on other sites

Har ei pipe i kaliberet til blasern. Erfaringen på jakt er foreløpig svært begrenset, kun brukt den i sør afrika nå i juni. Ingenting oppsiktsvekkende og melde og effekten, med ei grei kule på rett sted er utfallet gitt nærmest uansett hva du skyter med. Jeg brukte mest 160gr tonheim med vo 875 men skøt også et par dyr med 200gr accubond, denne med vo på 805. Jeg har tidligere uttalt at jeg ikke lenger bruker flere ladninger samtidig, men i dette tilfellet var det praktisk fordi de hadde samme treffpunkt. Var også litt interessert i å teste ut flere alternativer for fremtidig bruk. Må vel si at kaliberet har kommet for å bli, litt også pga børsa som går svært godt. Kaliberet er passe raskt, passe grovt, passe rekyl, med ei passe tung kule som alt i alt gir meg den rette følelsen. Og det er vel det alt handler om, er det ikke? :D

Link to comment
Share on other sites

Har ei pipe i kaliberet til blasern. Erfaringen på jakt er foreløpig svært begrenset, kun brukt den i sør afrika nå i juni. Ingenting oppsiktsvekkende og melde og effekten, med ei grei kule på rett sted er utfallet gitt nærmest uansett hva du skyter med. Jeg brukte mest 160gr tonheim med vo 875 men skøt også et par dyr med 200gr accubond, denne med vo på 805. Jeg har tidligere uttalt at jeg ikke lenger bruker flere ladninger samtidig, men i dette tilfellet var det praktisk fordi de hadde samme treffpunkt. Var også litt interessert i å teste ut flere alternativer for fremtidig bruk. Må vel si at kaliberet har kommet for å bli, litt også pga børsa som går svært godt. Kaliberet er passe raskt, passe grovt, passe rekyl, med ei passe tung kule som alt i alt gir meg den rette følelsen. Og det er vel det alt handler om, er det ikke? :D

 

Det er som du sier til slutt der...Passe grovt, raskt, rekyl og kulevekt. Pluss den er litt mere spessiell enn 30-06 og 308Win.

Link to comment
Share on other sites

Det er en kraftig kaliber, så her kan du kappe løpet ned til lovlige 47 cm. uten å miste stort med effekt. Og lyddemper skal etter det jeg har hørt, og spurt forhandler om, funke like bra som på andre våpen. Blir jo selvfølgelig ikke stille, men det demper den "farlige" smellen for øra.

Link to comment
Share on other sites

jeg har 24"" Lothar Walther i mi børse. Får greie hastigheter men børsa blir framtung med ALM IMS M2 demper på. Jeg bruker den slik den er uansett da børsa brukes til posteringsjakt. Demperen funker som på alle andre kaliber. Tar bort nesten all rekyl og reduserer munningssmell. Når man stort sett sitter med børsa i fanget gjør det ikke så mye om den er litt framtung. Skal jeg jakte uten demper så bruker jeg aktive hørselværn. Er lei øresus i flere dager etter jaktskudd. Det tør jeg ikke lenger.

Link to comment
Share on other sites

hvilke løpslengder er passe med 8x57IS?

Eller sagt med andre ord, er dette som 308w ett kaliber som passer med kortløp og demper?

 

Ja! Forholdet mellom hylsevolum og tverrsnittsareal er nokså likt for de to kalibrene.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Trur dere ikke butikken hadde klart og selge børsa dere :evil:

 

Ble mildt sakt litt forbanna....Men de hadde en Brno VZ.24 i samme kaliber. Ga 800kr for den som plaster på såret den var priset til 900.

 

Noen som vet hva noe slikt er verdt? Børsa er millitær av utseende med rettbolt og er kamret i 8X57IS. Sliten i blåfargen men ingen rust jeg kan se. Gleder meg til og skyte med den..Håper jeg rekker det i morgen :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Dette er et fint storviltkaliber som fungerer utmerket til rev, hare, tiur med riktig kule.

Var et vanlig elgkaliber her i landet til litt utpå 80-tallet.

Hadde ikke de norske jegerne hvert så amerikanskinspirert hadde den hvert vanlig den dag i dag.

Mange 8*57 adolfmausere har blitt offer for løpsbytte til 30-06 og atter en del i 6,5*55 0g 308W.

Jeg holder på å skaffe meg er løp i kalibret til min Sauer 202. Kun for at det et uvanlig kaliber.

Og jeg ville valgt den lenge, lenge før 308 og 30-06.

Link to comment
Share on other sites

min favorittladning er xxgrain med N160 og xxmm col med en 250 grains woodleigh RN, denne brukes til rådyr, våpnet er en mævser med boksmagasin, pipa er på 47cm påmontert en demper, utgangshastigheten er snaue 485 m/sek :wink:

 

 

Kan du fortelle om ekspansjon og skuddvirkning med den hastigheten?

 

8x57 er en av mine store favoritter, har brukt mest mange grs med N140 og Barnes 180 grs FBX, ca 850 m/s.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Hei.

Er helt ny på forumet og har et par spørsmål, har prøvd å lete etter svar andre plasser, men ikke helt funnet det ut.

 

1. Hva er forskjellen, om der er noen på 8x57IS og JS? Er det bare gotisk utgave av bokstaven I som det står i tråden eller har det noen som helst pratisk betydning?

2. Noen som selger slik ammo i Oslo-området? Har snart brukt opp mitt gamle lager fra en butikk på Andenes

3. Jeg har en selv og bror en (begge visstnok rappet fra tysk våpenlager i Oslo under krigen). Min er fra 1916, har en veldig nett stokk, registrert som 8x57JS og med god presisjon (Leupold Vari XII og omsvidd hevarm + endret sikring). Men har lyst til å sette på tofot, noe stokken ikke er egnet til. Noen som har tips om god syntstokk til en billig penge? Ser de har på Midway, men vil de passe en 8x57JS rifle fra 1916?

4. Bror sin er fra 1942, litt anderledes stokk (men med mer behov for utskifte enn min stokk) ellers dønn lik; 8x57JS omsvidd arm + Leupold + ombygd sikring. Vil en fornuftig stokk fra Midway passe der også?

 

Våpnene har slått ihjel alt vi har siktet på (rein, rådyr, gris) og i bestefars hender en del andre dyr på samvittigheten, men lysten på tofot og en stokk trenger sårt oppgradering. Våpnene har affeksjonsverdi i sin eksistens, men siden antageligvis stokker ikke er originale og ombygning har blitt utført i senere tid så stresser vi ikke med at vi burde beholde stokkene etc.

 

Hjertlig takk for svar.

Mvh

Gard

Link to comment
Share on other sites

Hei.

Er helt ny på forumet og har et par spørsmål, har prøvd å lete etter svar andre plasser, men ikke helt funnet det ut.

 

1. Hva er forskjellen, om der er noen på 8x57IS og JS? Er det bare gotisk utgave av bokstaven I som det står i tråden eller har det noen som helst pratisk betydning?

2. Noen som selger slik ammo i Oslo-området? Har snart brukt opp mitt gamle lager fra en butikk på Andenes

3. Jeg har en selv og bror en (begge visstnok rappet fra tysk våpenlager i Oslo under krigen). Min er fra 1916, har en veldig nett stokk, registrert som 8x57JS og med god presisjon (Leupold Vari XII og omsvidd hevarm + endret sikring). Men har lyst til å sette på tofot, noe stokken ikke er egnet til. Noen som har tips om god syntstokk til en billig penge? Ser de har på Midway, men vil de passe en 8x57JS rifle fra 1916?

4. Bror sin er fra 1942, litt anderledes stokk (men med mer behov for utskifte enn min stokk) ellers dønn lik; 8x57JS omsvidd arm + Leupold + ombygd sikring. Vil en fornuftig stokk fra Midway passe der også?

 

Hjertlig takk for svar.

Mvh

Gard

 

Nei fy vetdu hva ødelege tråden min på denne måten :mrgreen: Hehe neida bare tuller med deg :wink:

 

Nr 1 ser jeg høggern svarte på så den hopper jeg over.

Nr 2 Jakptdepotet har 8x57 ammo pluss xxl. Sikkert flere også men er ikke ofte i oslo for og handle ammo.

Nr 3 Alle stokker laget til Mauser M98 passer selv om kassa er laget i 1898 eller 1945. (Må noe modifisering til i somme tilfeller slik som hevarm utspåret og slik men ikke noe grovt arbeid.

Nr 4 ble besvart i svar på nr 3. Ps ett lite tips til en mauser stokk til tofor osv er Fajen Walking Varminter laminat stokken. Kjempe stokk bare hør med Mauser68 :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Steike, det var ekspeditt respons. Takker takker :P

Noen fordeler med laminat vs syntetisk annet enn det estetiske, ikke så klar for for mye oljing og fill av stokken. Holder lenge med pussing av stålet, da noen har fått overdose av det her og der :)

 

Alle stokker passer? Dvs alle stokker passer til alle løp? Mitt løp blir tynnere og tynnere utover i rundtomkring 3 steg skulle jeg mene å huske. Men dette skjer vel kanskje så langt mot munningen at stokkens bedding/utforming er irrelevant?

 

En liten kommentar på dette hadde vært toppers. Nei, nå er det på tide å komme seg hjem.

 

Mvh

Gard

Link to comment
Share on other sites

Det er en kraftig kaliber, så her kan du kappe løpet ned til lovlige 47 cm. uten å miste stort med effekt. Og lyddemper skal etter det jeg har hørt, og spurt forhandler om, funke like bra som på andre våpen. Blir jo selvfølgelig ikke stille, men det demper den "farlige" smellen for øra.

 

 

Legger ved meget god artikkel om 8x57IS. Tatt fra wild und Hund. De har testa patronen i forskjellige laboreringer både på banen og på jakt. ( Blaser CDP, RWS DK, Sako Hammerhead og S&B Barnes XLC.

Flere børser med forskjellig løpslengde. Den siste tabellen sier litt om hastigheten med korte versus mer normale piperlengder

 

http://www.wildundhund.de/r30/vc_conten ... 7_1106.pdf

Link to comment
Share on other sites

Må bare fortelle at jeg har en 8x57IRS i min ny-restaurerte drilling av merket sauer(sulhl) fra 1963, Mars :P . Ladet 200gr nosler accubond i denne. Flotte samlinger. Vakker børse som jeg fikk bygget opp stokken på, rensket opp i kassen, justert snellert, påsatt "rett hake-montasje" og pusset ned løpene og 5 nye lag med "brunering". Alt gjort med kjærlighet på børsemakerlinja på støren til en fornuftig penge :lol:

Link to comment
Share on other sites

Må bare fortelle at jeg har en 8x57IRS i min ny-restaurerte drilling av merket sauer(sulhl) fra 1963, Mars :P . Ladet 200gr nosler accubond i denne. Flotte samlinger. Vakker børse som jeg fikk bygget opp stokken på, rensket opp i kassen, justert snellert, påsatt "rett hake-montasje" og pusset ned løpene og 5 nye lag med "brunering". Alt gjort med kjærlighet på børsemakerlinja på støren til en fornuftig penge :lol:

 

Her forventer jeg intet mindre enn en full presentasjon med bilder i Kammeret for kombinerte våpen.... :D

Link to comment
Share on other sites

Må bare fortelle at jeg har en 8x57IRS i min ny-restaurerte drilling av merket sauer(sulhl) fra 1963, Mars :P . Ladet 200gr nosler accubond i denne. Flotte samlinger. Vakker børse som jeg fikk bygget opp stokken på, rensket opp i kassen, justert snellert, påsatt "rett hake-montasje" og pusset ned løpene og 5 nye lag med "brunering". Alt gjort med kjærlighet på børsemakerlinja på støren til en fornuftig penge :lol:

 

Her forventer jeg intet mindre enn en full presentasjon med bilder i Kammeret for kombinerte våpen.... :D

 

 

 

he he jar forsøkt å laste opp bilder, men av en eller annen grunn klarer jeg ikke det....hmmm data...... :shock:

Link to comment
Share on other sites

Med en gammel krigsMauser i 8x57js var kalibervalget enkelt når "armeringsjernet" Rem 7400 Auto i 30-06 skulle byttes ut.

Blaser R93 offroad 8x57js. Storfornøyd med børsa, elgkalv double og 2 hjortekoller i høst.

Har brukt Oryx, men skal også prøve Woodleigh hvis jeg kommer i gang med lading.

 

Knut

Link to comment
Share on other sites

Steike, det var ekspeditt respons. Takker takker :P

Noen fordeler med laminat vs syntetisk annet enn det estetiske, ikke så klar for for mye oljing og fill av stokken. Holder lenge med pussing av stålet, da noen har fått overdose av det her og der :)

Alle stokker passer? Dvs alle stokker passer til alle løp? Mitt løp blir tynnere og tynnere utover i rundtomkring 3 steg skulle jeg mene å huske. Men dette skjer vel kanskje så langt mot munningen at stokkens bedding/utforming er irrelevant?

En liten kommentar på dette hadde vært toppers. Nei, nå er det på tide å komme seg hjem.

Mvh

Gard

 

Fordelene med laminat er forstogfremst utseende(er mye finere enn andre stokker) De er også veldig stive og stabile slik at maksimal presisjon er lettere og oppnå. De er også litt tyngere noe som bare er en fordel på ei rifle syns jeg da. Dette med løpsprofiler og sli er at de militære trappeløpene passer stortsett rett inn i vanlige løpskanaler. Men har du grovt og tungt løp må du frese/pusse ut de vamlige løpsprofilene til de passer. Kjøper du stokk med varmint eller løpskanal til tungeløpsprofiler så passer de vanlige løpene men de blir jo veldig frittliggende da :mrgreen:

 

Må bare fortelle at jeg har en 8x57IRS i min ny-restaurerte drilling av merket sauer(sulhl) fra 1963, Mars :P . Ladet 200gr nosler accubond i denne. Flotte samlinger. Vakker børse som jeg fikk bygget opp stokken på, rensket opp i kassen, justert snellert, påsatt "rett hake-montasje" og pusset ned løpene og 5 nye lag med "brunering". Alt gjort med kjærlighet på børsemakerlinja på støren til en fornuftig penge :lol:

 

Du må gi oss bilder. :wink: Har ladet litt opp dene kula selv men ingen erfaring med vilt og denne kula enda. Rusler ut i 750m/s i millitær pipa i Brnoen.

Link to comment
Share on other sites

7.92x57 = 8x57JS :P
det du sier der er ikke nødvendigvis 100% rett i alle tilfeller.

7,92X57 KAN være 8X57I å da kan det være farlig å skyte 8X57IS-ammunisjon i børsa.

 

litt oppklaring først. 7,92X57=8X57

videre når det gjelder 7,92X57/8X57:

IS=JS

I=J

 

de første årene ble kaliberet laget med mindre kulediameter og trangere løp. .318 diameter på kula. da ble kaliberet kalt 7,92X57I eller 8X57I.

noen år etterpå(før WW1) ble det byttet til større kulediameter og rommere løp. .323 diameter. da ble kaliberet kalt 7,92X57IS eller 8X57IS

 

alle M98K er i IS, de aller fleste våpen man kommer over er IS. men det kan være at det finnes et eller annet M98 eller jaktvåpen eksemplar med pipe i 7,92X57I, å da er det potensielt farlig å skyte IS ammo i den.

Link to comment
Share on other sites

Hei.

Fått mange flotte svar, men noen som har direkte erfaring med å sette synt-stokk på M98 8x57JS med "large-ring" mauser med stegvis smalere løp.

Fikk tips om en som hadde laminatstokk, men virket som om børsemaker hadde gjort mye av tilpassingen?

Hvor mye tilpassing/beddign trengs egentlig for at den skal kunne skyte helt ok ut til rundt 150m?

Lurer også på om Fajen stokkene til rundt 1000-lappen blir for myke om man bruker 2-fot? Hva må man opp i for å få en stiv nok stokk? Ser at den anbefalte laminatstokken lenger opp i tråden ikke selges lenger...

Kan gjerne bruke laminat også om noen har gode anbefalinger til en som er å få kjøpt, men tenkte å komm meg under 1500kr for hele sulamitten.

 

 

Mvh

Gard

Link to comment
Share on other sites

Hei.

Ser ikke ut til at det var noe direkte svar til forrige spm her, men fant ut at Fajen F34 versjonen trenger noe modifikajson, mens det ikke er nevnt noe om Fajen F54 versjonen av M98 stokken, jfr http://www.gunaccessories.com/Fajen/mauser98.asp , men hva gjør en stakkar da når midway Norge skriver kun sporter eller varmint om de to Fajen stokkene??

 

Noen som har snøring om hvilken av de to stokkene som vil passe best? Det er jo for meg ikke godt å si om sporter = F34 og Varmint = F54 selv om det kanskje lukter litt slik?

 

Mvh

Gard

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...