Jump to content

Shultz & Larsen som mi første rifle?


ungjegern

Recommended Posts

Hei! Eg veit det finst fleire slike trådar og har lest ein del av dei, men finn ikkje akkurat det eg er ute etter :roll:

 

Eg er berre 14, men eg er ekstremt intrisert i alt som har med jakt og skyting å gjere så både eg og pappa er enige om at det ikkje er noko vits for meg å kjøpe ei billig rifle å ha i ett par år for å finne ut om eg vil drive med jakt eller ikkje :)

 

Den rifla eg har mest lyst på er Shultz & Larsen Classic, så eg vill gjerne høyre folks erfaringar med denne børsa :D Eg er open for andre typar også ;)

 

Kikkertsikte har eg ;)

 

Lyddempar kjøper eg etter kvart, men kva kaliber skal eg velga? Pappa meiner eg bør ha 6,5 med tanke på rekyl, men eg sjølv har meir lyst på 308 win :) Eg kommer til å jakte for det meste på Hjort (Når eg vert 16 selfølgelig) Men kjem til å jakte Rev, Tiur, Kråker o.l og Elg, Reinsdyr og Rådyr :) Kva meinar dåke?

 

PS har skifta overskrift og innhald då Blaser vert for dyrt

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Gå til en forhandler som har begge og bruk litt tid på å håndtere dem. Velg den du føler deg mest komfortabel med. Begge er våpen i toppklasse, og hva som er best er et spørsmål om personlig smak og behag. For meg falt valget på R93 Professional.

Glem forresten ikke å regne inn i bdsjettet at kikkertmontasjen til Blaser koster ca. 4.000,- Den er dyr, men totalkonseptet gjør den verdt prisen.

Link to comment
Share on other sites

Skyter du DFS-program i skytterlaget også?

 

Hvis du har budsjett til en Blaser eller Sauer 202 (Pappa?) så tenk heller på en Sauer STR til bruk på banen, og finn en grei jaktrifle på Finn.no.

 

Jeg kunne glatt vært din bestefar, kanskje til og med oldefar, og min første jaktrifle var en ombygd HV-Mauser. Mitt første reinsdyr skjøt jeg imidlertid med bane-Kragen min, 5,8 kg og dioptersikte, så det går an. Mauseren gjorde tjeneste i godt og vel 40 år, da ble den byttet ut med en Weatherby Vanguard i Win 308. Sikkert en del her som vil rynke på nesa av den, men den gjør jobben sin. Antall skudd pr år med den er vel neppe mer enn 20, jeg bruker gamle-Mauseren og min gamle Krag som treningsvåpen.

 

Du vil vel også skyte mesteparten av dine skudd på banen, det er derfor jeg hinter på en STR. Stort sett alt du finner av jaktvåpen i Win 308 vil gjøre "jobben" på rådyr, elg og rein, men du vil nok ha behov for en av 5,6 mm kalibrene til rev. Til tiur og kråke bør du vel tenke hagle? Du er på vei mot en "jaktgarderobe"! Ja, til mengdetrening, kråke også, vil det være kjekt med en 22LR, der får du jo skuddet for ned mot 40 øre. Det er litt forskjell til 6-7 kroner for en patron til STR, eller 20 - 40 kroner for en god jaktpatron i 308 Win. Mitt "problem" var en gang at 6,5x55 til Kragen kostet ca 1 krone pr stykk, og da ble det begrenset hva en skole-elev kunne finansiere av treningsskudd.

Link to comment
Share on other sites

Siden du skal ha lyddemper bør du hvertfall i teorien velde 308win fremfor 6,5, siden 308 tåler løpskapping bedre. Og forskjelden på rekylen i de to kalibrene er så liten at du heller bør se på hvordan rifla oppfører seg med tanke på rekyl, jeg er vandt til og skyte med begge kalibrene og berker ikke noe forskjeld på rekyl ;)

Link to comment
Share on other sites

Jeg hadde en Blaser R 93, men den var håpløst bråkete i oppspenneren. Den var utrolig god å skyte med, og de tekniske løsningene var geniale. Men min var ubrukelig til jakt som krever at man er ekstra stille, slik som åtejakt eller posting på hjort/ rådyr.

Jeg byttet i en Sauer 202 og har ikke angret på det. Litt mer plundrete løpsbytte, men helt lydløs sikring. Avtrekket er også i en helt annen klasse. Dette er mine erfaringer med de to riflene.

Link to comment
Share on other sites

Det kommer til å komme mange svar her men jeg våger meg likevel til å komme med en anbefaling og det er å velge en tradisjonell boltrifle noe en S202 er. Blaser er et flott våpen det også men igjen som det blir nevnt, til 25K så SKAL en rifle har bedre avtrekk enn det Blaser har. Et annet moment som jeg synes er viktig, er at ja, løpsbyttet er enklere på en Blaser og har man veldig mye penger slik at man kan kjøpe flere kvalitets kikkertsikter komplett med fester, ser jeg klart fordelene med løpsbytte systemet til Blaser. De færreste tar råd til å kjøpe en Swaro eller Zeiss optikk til børsa, men enda færre kjøper to(sammen med kikkertfeste til 4K alene) for å kunne effektivt bytte kaliber uten å skyte inn på nytt og vi kjøper jo ikke en dyr børse og billig optikk vel?.

Derfor ser jeg på løpsbytte systemet til Blaser egentlig bare som en bedre løsning for de med veldig veldig mye penger, alle andre vil få mye mer igjen for en slik løsning som feks Sauer har. Vi skal heller ikke glemme S&L her.

 

Hvis man tenker på å reise og vil ha en kompakt løsning for å ha i en koffert vil jeg påstå at det er enklere å demontere kolben på en S202 enn å fjerne løpet på en Blaser.

 

Jeg har heller ikke snakket med folk som jakter mer over lengre perioder under kummerlige forhold men jeg ser for meg at en Blaser er mer følsom for is og snø i mekanismen enn en tradisjonell boltmekanisme(klart ingenting slår en M98 der). Dette er ikke en påstand men noe jeg ser for meg kan være en sak(mye dippedutter på en Blaser)!

 

Til sist vil jeg kanskje anbefale en tradisjonell boltmekanisme til førstegangskjøper og en S202 er temmelig mye mer enn jeg noen gang kunne drømme om når jeg var 14 år. Det er sikkert en veldig råflott børse til en 14åring men samtidlig med dagens regler så er det å velge en systembørse med en gang slett ikke dumt selv om den strengt tatt er 5-6 ganger dyrere enn det en førstegangs børse trenger å koste. Jeg var 34år før jeg kjøpte meg den børsa jeg alltid har ønsker meg men så lang tid trenger det ikke å ta. :lol:

Link to comment
Share on other sites

en liten opplysning. r93 koster 16900kr å ikke 25000. du får verken problemer med is eller sand med r93. har testet ut det. 1 måned på svalbard og en 14 dagers tur i kalahari. at du sier at avtrekket ikke er bra kan jeg overhodet ikke forstå. har skutt med 202 og kan ikke si at jeg synes at det avtrekket var verken bedre eller verre.

Men er enig at det er et dyrt opplegg, men langt fra dårlig! Uten blaser vil jeg heller anbefalt Mauser M03, drømmerifla uten tvil :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg hadde nettopp samme dilemmaet som deg.

Etter litt frem og tilbake falt valget på R93.

Kompisen min kjøpte seg 202 outback i vinter, og det er en kjemperifle på allemulige måter.

Grunnen til jeg falt på Blaser var at deres løsninger er litt mere nytenkende.

Følte også Blaseren lå litt bedre i hendene, men dette er jo en smaksak.

Link to comment
Share on other sites

Alle riflene som har vært foreslått i tråden oppfyller ønskene med god margin. Tenk som følger: Når man kjøper en rifle i denne klassen, så er det en investering for resten av livet. Derfor, la hva du føler du vil trives med være avgjørende, ikke hva andre synes.

Link to comment
Share on other sites

Ang bråk med oppspenneren, så kan jeg garantere at ingen som har skrevet i denne tråden hadde klart å spenne opp den Blaseren jeg hadde lydløst. Sannsynligvis er ikke alle like ille, jeg har flere kamerater som ikke synes oppspenneren bråker. Men det er noe som må prøves. Ekspeditøren der jeg kjøpte begge riflene sa flere hadde byttet inn blaserene pga dette. En annen ting er at om du synes den er stille nok i butikken mens ekspeditøren snakker til deg samtidig, høres det veldig annerledes ut på revåta en klar januarnatt. Avtrekket er kort og konsist, men er ikke justerbart. Det har også lang ettervandring. Man får kjøpt justerbare avtrekk til Blaseren som sikkert overgår Saueren sitt. Det reklameres stadig for disse på Finn, men de er dyre.

 

Jeg tok meg ikke råd til Outbacken, men den er betydelig lettere enn standardmodellene, som er relativt tunge. Selv med kunstskjefte.

 

Ellers er det helt unødvendig å starte på et slikt nivå etter min mening. Man får en brukt remington eller Tikka for det samme som kikkertmontasjen til blaser koster. :overrasket: Slikt betydde ihvertfall mye da jeg var 14 år gammel...

Link to comment
Share on other sites

200 STR har eg p.g.a eg skyt DFS, men no har eg snart konfirmasjon og får meg kansje sommarjobb også. Og no er eg ganske overbevist om at det blir Blaser etter sommaren :D Sjølv om skinne og montasjar kostar 4000 så er det soleklart verdt det. Eg har skote med Blaser ein gong før og eg sa til meg sjølv då at det skulle ikkje bli den siste ;)

Link to comment
Share on other sites

Helt enig med Varj. "The proof of the pudding lies in the eating" som min gamle professor på universitetet pleide å si.

 

Spørsmålet er altså; Vil du få mere vilt nedlagt med en Blaser enn med en allright brukt rifle fra Finn.no?

 

Hvis ikke er Blaser eller Sauer 202 et utslag av "have-syken". Ikke noe galt med den, om du har pengene til det, men nesten hva som helst annet vil gjøre den samme jobben!

 

En liten historie (som vel er et argument for at du skal kjøpe Blaseren :lol: ). Jeg var på bjørnejakt i Sverige høsten 2010. Bjørnen ble sporet i en tett kronglebjørkskog, og snudde på et tidspunkt og gikk tilbake. Sporeren fikk bjørnen i syne på 8-10 meters hold (det var omtrent sikten du hadde i denne krongleskogen) og skjøt bjørnen med en Blaser 93. Jeg stod post ca 250 meter unna. Det kom først et skudd, det var rett i mot bjørnen, den snudde seg litt etter dette skuddet, og fikk 3 skudd i siden i kjapp rekkefølge. Hadde det ikke vært en Blaser hadde ikke skuddene falt så tett. Bjørnen gikk rett ned etter dette, det var en svær bamse, ca 250 kg!

 

Lykke til uansett hva det blir :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Vedr. valg så er det vel ingen vei utennom å sammenligne disse to samtidig. Jeg gjorde det på messen i går.

FØR jeg gjorde sammenligningen var jeg fast bestemt på en sauer 202, men det ble en Balser R8 proff.

 

I all rettferdighet skal det sies at i Links så har ikke sauer en synth stokk, det har blaser.

 

Da jeg ikke har bolt rifle fra før (men B. BAR) så ble jeg mektig imponert over hvor enkelt man spenner våpenet på Baseren. Dessuten så er det mye enklere ladegrep på de neste skuddene. UTROLIG!

For meg er det ingen tvil om at skuddtakten vil være høyere på baser enn sauer.

 

For meg som driver mye med rypejakt med hagle, ligner sikringsfunksjonen på Balseren mye på Hagle, spesielt når man har skutt bare ett skudd med haglen.

Link to comment
Share on other sites

Det er sant at ei billigere rifle vil gjøre samme jobben, men kjøper eg Blaser så er det ei børse eg kan ha heile livet, og eg kan ha fleire typar kaliber til samme rifla. Og så er det denne fantastiske retttrekkeren som er sjølve prikken over ien på børsa. Ein Blaser r 93 professional er tross alt ikkje meir enn 3-4000 dyrare enn dei fleste Sako 85ane, og eg meiner den er verdt dei lappane ;) Og eg er ikkje bortskjemt sjølv om det sikkert kan virke sånn, men eg er så jakt og våpeninterisert at eg skal bruke nesten heile sommarferien på å jobbe for å få pengar til å kjøpe Blaser :)

Link to comment
Share on other sites

Mener du at du faktisk klarer å skyte raskere og samtidig treffe med en blaser kontra en boltrifle?
Jeg kan ikke svare for istmus, men heller selv til den oppfatningen at hvor raskt du klarer å levere et oppfølgingsskudd som sitter der det skal er mer et spørsmål om å trene og gjøre seg mest mulig fortrolig med den riflen man har valgt enn om hvilken type mekanisme den har.

Jeg valgte Blaser fordi den ergonomisk sett passer meg svært godt, jeg trives med den og skyter intuitivt godt med den. Da prøvde jeg det som var på markedet av systemrifler og valgte den som passet meg best.

Link to comment
Share on other sites

Jeg var opprinnelig ikke engang en tviler, Blaser var ikke brukendes til noe fornuftigt slik jeg så det. Mer om akkurat det senere.

 

Så kjøpte jeg meg en systemrifle ( en flott S&L Victory med KKC stokk som passer meg godt), til denne har jeg 3 løp (308w, 6.5x55, 22-250r).

 

Det jeg oppdaget er at 308w løpet står på fra rett før Hjortejakta og til Jul, deretter er det 6.5x55 som kommer på da jeg starter treningsskytingen/oppskytingen med det.

Om jeg er tidlig ferdig med oppskytingene, blir 22-250r løpet satt på frem til Hjortejakta.

 

Problemet er at jeg egentlig trenger 22-250 løpet (eller tilsvarende) hele året, og da mener jeg trenger det skuddklart og innskutt (til kråke etc.). Mens praksis viser at enten 6.5x55 eller 308w løpet står på rifla grunnet trening eller storviltjakt.

 

Jeg har løst problemet med å kjøpe meg en ny "salong" i 223r til altmulig fra Rådyr og ned. Men har da samtidig innrømmet at jeg ikke har noe nytte av det eksisterende 22-250r løpet jeg har stående i skapet.

 

Dette problemet oppstår fordi jeg aldri har vært interessert i å skyte inn rifla flere ganger om dagen (kl1100 trening på skytebana, kl1330 skyte kråker etc.), og det tror jeg de fleste andre også betakker seg for.

 

Med Blaser og separate montasjer og sikter for hvert løp, hadde jeg kunnet bytte løp etc. på minutter. Og hatt skuddklart og innskutt våpen for småviltjakt klart fra det øyeblikket våpenet var skrudd sammen. Dette går kun an på våpen med siktet festet i løpet, på alle andre med siktet festet i låsekassen vill der alltid ligge en tvil bakerst i hjernen. Det kan ihvertfall ikke jeg leve med.

 

Så med tanke på at du ønsker deg systemvåpen, ser jeg Blaser og tilsvarende konstruksjoner som førstevalgene om man har behov for stadige kaliber bytter.

 

Så til dette med Blaser antipatien min. Den fikk seg ett alvorlig skudd for baugen, etter at jeg prøvde en riktig lekker en med kick stop og 6.5x55 (uten demper ).

Passet helt greit, den var fin fin å skyte med, lett og hendig. Ja kort sagt, jeg skulle gjerne ha hatt en slik i skapet, sammen med S&L en.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Hei du,

 

Denne var vrien :?

 

På en skala fra 1-10 bruks og funksjonsmessig

 

Sauer 202: 9,99

 

Blaser R93/R8: 10

 

Kjøp Blaser :wink: (under forutsetning av at den passer deg naturligvis)

 

Er du så jakt og våpeninnterresert som du sier og har penger til de riflene du nevner her kan jeg ikke se noen grunn til å kjøpe en rimelig rifle for så å bytte den ut senere.

 

Lykke til med valget

 

Mvh

SAUERhansen :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Har funnet ut at Blaser blir litt dyrt når montasjene koster 4000 :roll: Og har i staden begynt å sjå på Shultz & Larsen Classic :) Eg har fått veldig lyst på Shultz med tanke på presisjonen og Avtrekket som kan vere kjekt å ha på Jaktfelt :) Også synest eg at den har ein veldig fin stokk :D Er det nokon som har erfaringar med denne?

Link to comment
Share on other sites

Eg har hatt S&L classic i snart 5 år pluss ein M-97 DL i eit år.

Knall bra rifler, presis og supert avtrekk. som du sikkert veit er det forskjell på classic, og classic DL. sistnevnte har løpsbyttesystem.

Eg har lite eller ingenting å utsetje på S&L :) løp og kjøp

 

det har vore diskutert litt rundt kvaliteten på orginalmontasjene , mange brukar heller leupold QR.

Link to comment
Share on other sites

Eg har hatt S&L classic i snart 5 år pluss ein M-97 DL i eit år.

Knall bra rifler, presis og supert avtrekk. som du sikkert veit er det forskjell på classic, og classic DL. sistnevnte har løpsbyttesystem.

Eg har lite eller ingenting å utsetje på S&L :) løp og kjøp

 

det har vore diskutert litt rundt kvaliteten på orginalmontasjene , mange brukar heller leupold QR.

 

Må ein kjøpe skinne til Shultzen eller treng ein berre ringar?

Link to comment
Share on other sites

 

Må ein kjøpe skinne til Shultzen eller treng ein berre ringar?

 

Du må kaupe leupold basar i tillegg, orginalmontasje passar rett på.

Tidlegare måtte ein borre hol i låsekassa for montering av basar, dei nye riflene skal visst ha ferdig hol frå fabrikk.

 

Prisen blir omtrent det same for orginal montasje kontra leupold

 

Finnes og picatinny skinner til S&L, det er kanskje det beste alternativet.

 

viewtopic.php?f=43&t=66128&hilit=larsen+picatinny

Link to comment
Share on other sites

Har en S&L classic dl, med 3 løp. 22-250 , 6,5x55 og 30-06. Supert våpen!!. Har tre kikkerter innskutt til hvert enkelt løp. Skrur du til skruene med samme moment hver gang du bytter løp får du minimalt treffpunktsavik. Du holder deg innenfor 10'ern på DFS skiva. Er du fersk riflejeger så tenk økonomi. Bruk heller ekstra penger på ammo og skyt mye. Ikke kast bort en haug med penger på et svinedyrt førstevåpen. Kjøp deg heller et litt dyrt kikkertsikte. Ekstra løp i div kalibre trenger du heller ikke stresse med. Du kan skyte alt fra mus til elg med et normalkaliber. Så får du nerde med nye løp/kaliber etterhvert. :)

 

 

Sent from my iPhone using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

S&L Classic DL hadde vært mitt klart første valg dersom jeg skulle gått for en jaktbørse under 20K. Over 20K, Sauer - under 20K, S&L. Jeg skjønner nesten ikke hvorfor denne børsa ikke er mye mer vanlig enn den tross alt er.

 

Godt spørsmål!

Virkar som tikka har bra rykte på seg som god rifle under 20 k, sjølvsagt er det ein grunn til det, men S&L er minst eit like godt val. :)

Link to comment
Share on other sites

Har hatt Tikka T3, og kan ikke skjønne at noen kan finne på å nevne den i samme åndedrag som S&L riflene. Ikke at T3 er dårlig, det er ikke det (Det er nesten verre enn som så, den er kjedelig og upersonlig). Når en setter en T3 og en S&L (samma hvilken) side om side er det tydelig at man snakker om to forskjellige filosofier. (Og så misliker jeg sterkt den lille utkaster åpningen på T3).

 

Forøvrig var det etter å ha tafset på en S&L Classic på Ulefoss (husker ikke hva butikken heter), at jeg bestemte meg for at S&L rifler var gode greier.

Det hører med til historien at jeg var på ferie, og kjørte fra butikk til butikk fra Moss til Ulefoss, og kjente på TC (alt som var), Howa (alt som var), Rem, Browning (A-bolt), + alt annet, men jeg fikk ikke godfølelsen med noe av det jeg så på (alt var bra nok, det var ikke det, men etter fadesen med å Kjøpe en T3SV var jeg klar på at rifla på ett vis måtte ha noe å gi meg utover funksjon).

 

Til slutt kom en litt betuttet og oppgitt Sunnmøring frem til Ulefoss og slekta til fruen, og der kom jeg tilfeldigvis til å ta turen innom den lokale sjappa på Ulefoss.

Jeg tuslet omkring og tafset på litt forskjellig, til jeg tok frem S&L Classicen. Der var det som ikke var hos de andre, og en følelse av å ha noe spesielt mellom hendene var faktum.

Jeg var solgt etter første ladegrep, uten at jeg egentlig kan forklare det. (Senere ble storebroren Victory innhandlet, men jeg har alltid egentlig angret litt på at jeg gikk i fra den Classicen på veggen i Ulefoss).

 

Moralen er at det er viktigere at børsa passer og likes av eieren (gir god følelsen), enn hva den koster.

 

Som eksempel har jeg nå også en Savage Stevens 200 (223r) i skapet, med den simpleste stokken i verden (nytt forsøk på å få til det som T3n feilet på).

En perfekt lett og kompakt bruksrifle, som jeg om nødvendig ikke er redd for å slå dyra ihjel med når det er tomt for amo. Den kan dras gjennom steinura (selv optikken er rimelig), og er lett å bære.

Med kappet løp og demper, er den i prinsippet en kraftig salong. Rett og slett den perfekte "Fjøregunner". Plast til tross, denne rifla "snakker" med meg. Den sier: "Kom igjen, ut på tur." når den står i skapet, og når noe dukker opp, er det: "knall de ned, knall de ned." :lol:

 

Jeg kan også nevne ett annet våpen som gir meg en spesiell følelse, og det er den gamle M96n fra 1911 med åpne sikter som for tiden er innleid hos meg. Den luftes stort sett kun ett par ganger i året, men tenk dere følelsen av å legge seg ned med en gammel kriger, og skyt fem fine i villreinen, når en ser andre sliter med super duper siktene sine. :twisted:

 

Noen våpen har det i seg, og andre ikke. Så enkelt, og samtidig så vanskelig er det. Enda verre er det at hva som gjør utslaget, er forskjellig fra person til person. Det er derfor man altid får rådet om å kjenne på og prøve våpen før man handler.

Link to comment
Share on other sites

Nja T3 blir jo fine spett. :wink:

 

Når det er sagt, en T3 med GRS stokk er ikke feil (Ei Sambygding har en slik i 6.5x55, og hun er så vidt jeg vet godt fornøyd. Prøvde den selv også, flott sak. Men jeg bytter ikke inn Victoryen min).

 

Som sagt, det som er rett for meg, er ikke nødvendigvis rett for en annen. (Blir akkurat som med kvinnfolk/mannfolk, noen duger for livet, andre kun for en natt).

Link to comment
Share on other sites

Kjøp noe billig (og bra) først, så kan du enklere gjøre opp formening om hva du egentlig ønsker senere. Med mindre du faktisk har så mye penger at pris ikke spiller noen rolle i det hele tatt.

 

Helt enig med deg varj skjønner ikke helt folk som kommer med forslag om sære og dyre børser som f.eks Merkel KR1 til en 14 åring som skal ha sin første børse. Mitt råd: kjøp heller en billigere god tradisjonell bolt rifle. og vil du absolutt bruke masse penger på våpen så legg det heller i god optikk. For husk at selv en reltivt billig børse kan vare livet ut.

Og med tanke på folk som argumenterer med at en rettrekker kan du pøse ut så så mange flere skudd mer i "sekundet" en en bolt og at det er viktig på f,eks bjørnejakt, så vil jeg bare si at jeg syntes det er mye viktigere å oppfordre en fersk 14 åring til å konsenrere seg om å få et godt førsteskudd kontra å lade fortest mulig og pøse ut flest mulig skudd! Det er ikke antall skudd i lufta som dreper, men antall vitale treff.

Dessuten nevnte han ingen umiddelbare planer om jakt på farlig vilt.

Å uansett så med litt trening lader du mer enn fort nok med en bolt rifle.

 

Personlig har jeg en Tikka T3 som jeg er veldig fornøyd med, Av andre rifler jeg kan anbefalle i nogenlunde stigende rekkefølge hva pris anngår kan jeg anbefale Howa, Tikka, shults & Larsen, Sako og sauer. De har gode boltrifler i mange modeller for de fleste preferanser:)

Link to comment
Share on other sites

Nja T3 blir jo fine spett. :wink:

 

Når det er sagt, en T3 med GRS stokk er ikke feil (Ei Sambygding har en slik i 6.5x55, og hun er så vidt jeg vet godt fornøyd. Prøvde den selv også, flott sak. Men jeg bytter ikke inn Victoryen min).

 

Som sagt, det som er rett for meg, er ikke nødvendigvis rett for en annen. (Blir akkurat som med kvinnfolk/mannfolk, noen duger for livet, andre kun for en natt).

 

Har selv en tikka T3 i 30.06 med kkc stokk og A-teck CTM-4 lydemper kronet med en swarovski på toppen. er langt fra noe spett men noe av det bedre jeg har skyti med! Og rundt 50 hjortevilt har bukket under for de siste 5 årene.

 

Butikken på ulefoss heter jegerservice og bruker jakt og friluft som importør:)

Link to comment
Share on other sites

Nja T3 blir jo fine spett. :wink:

 

Når det er sagt, en T3 med GRS stokk er ikke feil (Ei Sambygding har en slik i 6.5x55, og hun er så vidt jeg vet godt fornøyd. Prøvde den selv også, flott sak. Men jeg bytter ikke inn Victoryen min).

 

Som sagt, det som er rett for meg, er ikke nødvendigvis rett for en annen. (Blir akkurat som med kvinnfolk/mannfolk, noen duger for livet, andre kun for en natt).

 

Har selv en tikka T3 med kkc stokk og A-teck CTM-4 lydemper kronet med en swarovski på toppen. Er langt fra noe spett men noe av det bedre jeg har skyti med! Og rund 50 hjortevilt har bukket under for desiste 5 årene.

 

Butikken på Ulefoss heter Jegerservice og brukerjakt og friluft som importør:)

Link to comment
Share on other sites

Jeg har S&L Vic 6.5x55 & 9.3x62 og T3 varmint stainless i 30.06. T3 virker perfekt hver gang. S&L skal skrues rigtigt sammen, med samme moment og uden olie imellem lås og løb. Gider du at gøre dig lidt ulejlighed mht disse sager, så er S&L med forskellige løb mest divers. S&L er så osse en smuk og gedigen riffel på en anden måde end T3'n

 

Men min T3 er min "mazda 323" pålidelig og ikke øm over at den skal ud i regnvejr. Begge skyder bedre end jeg og begge har 10moa picatinnyskinne fra HG Firearms, så kikkerter kan bruges på begge rifler. Skinne og leupold qrw koster 1500 - S&L & optilock montager er fine men ikke interchangeable.

 

Jeg personligt valgte at købe en S&L med vekselpiber først. Det er bare et klasse basisvåben.

 

 

 

Sendt fra min GT-I9100 med Tapatalk2

Link to comment
Share on other sites

Takk for alle svar ;)

 

Etter to dagar med nesten berre tenking på dette børsespørsmålet mitt så begynner eg å komme i mål trur eg :roll:

 

Så det vert ikkje Blaser, Sauer eller Shultz & Larsen som mi første børse :mrgreen: Derrimot så blir det ein flott Mauser m67 :smile: Pappa har ein M67 som me skal bygge om til ei fin jaktrifle. Grunnen til at eg velger denne i staden for Shultz er pris (då eg kansje ikkje får sommarjobb) og at eg ikkje får kjent på ein Shultz, medan eg har kjent på M67en og den stokken passar perfekt til meg :) M67en blir nokk litt tyngre enn ein Shultz hadde vorte, men den vert mykje billigare og dessutan har den kjempe presisjon og avtrekk :D

Link to comment
Share on other sites

Ikke for å ta motet fra deg, men den stokken blir nok ikke å passe like bra når du har fått et kikkertsikte på den. Men Mauser er aldri feil! Gode børser!

Og overtar du den fra din far, så kan har du jo masse penger til overs som du kan bruke på ammo!

Link to comment
Share on other sites

Var overtreet eg meinte ja, takk for svaret ;)

 

Vill ha av overtreet slik at kikkertsikte kan stå lavare ;)

 

Me har både 308 win og 6,5x55 løp til den :D men eg kommer til å ha 6,5 løpet no først sidan eg vill jakte gås, rev, kråker og annet småvilt med den til å begynne med :D Og så får eg sjå kor glad eg vert i børsa om eg vil ha den til hjortejakt også om to år :)

Link to comment
Share on other sites

M67 er en flott børse. Jeg får stadig en liten tåre i øyekroken når jeg tenker på M67'en som fattern hadde men kasserte fordi han mente den plutselig begynte å gå så dårlig. I ettertid visste det seg at det var kikkerten som lagde kvalme. Fin børse med idiotsikker sikring og som alltid smeller.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...