Jump to content

Ladesett


dannyboy76

Recommended Posts

Jeg går med planer om å begynne med hjemmelading av riflepatroner. 6,5x55 og 30-06. Ser det selges en del komplette ladesett i forskjellige prisklasser. Ønsker tips om hva som er brukbart og evt. butikk/nettbutikk og om det er evt. sett som jeg bør styre unna.

Link to comment
Share on other sites

De aller meste er bra saker!. Hadde før Lee challenger(tror det het d, billigste settet fra Lee), men det ble for spinkelt. Dårlig vekt og det tennhette isetter verktøyet var mer leke tøy. Men for å si det, så har Lee mye dritt bra ladeutstyr, når en går vekk fra de billigste settene mener jeg da.

 

Har sjøl et RCBS rockchucker ladesett som er ca 20 år gammelt, og har fungert uten noe tull. Solide saker. Ser de store jaktkjedene og butikkene har dette settet til rundt 3000 kr. Jeg vil anbefale hjemmelading.no han har det meste av kuler, krutt og ladeutstyr inne. Både Lee og RCBS finner du hos han. Særiøs og flink mann/firma mener jeg.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har selv i 10 år brukt RCBS sit rock chucker supreme master kit.

Dette er jeg godt fornøyd med og alt fungerer fremdeles tilfredstillende.

Du får dette settet hos "de aller fleste".

 

Var vell test av ladekitt for noen år siden hvor Lyman sitt kitt kom veldig godt ut. Mener Jakdepoet har dette.

 

Om du gjør søk hær på kammeret så finner du flere trådet om dette med utstyr for "nybegynnere" og hvilket utstyr som er bra/dårlig.

Link to comment
Share on other sites

På Lee Classic Cast faller de brukte hettene igjennom et hull i stempelet og ned i et plastrør under pressa. Røret er utstyrt med en kork og tømmes ved behov, eller det kan ledes ned i en passende dunk/flaske. Jeg liker det veldig godt, ikke noe søl av sot som legger seg alle steder på pressa, og alle de brukte hettene havner der de skal være. Har aldri opplevd en eneste hette på gulvet :wink:

Link to comment
Share on other sites

Jeg starte med et LEE anniversary sett, det eneste jeg bruker i dag er kruttrakten... Har riktignok kjøpt en LEE classic cast, og den er mer enn verdt pengene. Men at den er best uansett prisklasse tviler jeg på.

LEE ga meg en dårlig følelse sammenlignet med hva jeg bruker nå. Men LEE er billig, det skal ingen ta fra de.

 

Kjøp noe annet enn LEE er min anbefaling.

Link to comment
Share on other sites

Men at den er best uansett prisklasse tviler jeg på.

Jeg også. Men at den er en av de beste i sin klasse uansett pris i denne klassen, er jeg derimot fremdeles ganske sikker på.

Kjøp noe annet enn LEE er min anbefaling.

Jeg synes dette er ganske tynt når noen spør om råd. Det du implisitt sier når du sier ikke kjøp LEE uten å begrunne det med noe som helst, er at alt annet, uansett merke, modell og pris er bedre enn LEE - og det er, unnskyld utsagnet, bare tull.

 

Jeg ser eksempelvis mange skryter av RCBS Rock Chucker, og det er ei grei presse, hadde det ikke vært for at konstruktøren(e) åpenbart ikke har brukt hodet eller hatt et minimumsbegrep om hvordan krefter i mekaniske konstruksjoner virker. Pressa skrues fast i benken med to bolter, plassert på hver side av støtstanga - ingen i bakkant, der kraften virkelig ville bli tatt opp grunnet god momentarm til å motvirke mekaniskmen under pressing. Resultatet er at dersom man ønsker stabil operasjon, må ladebenken forsterkes unødvendig mye. Så vidt jeg har sett, har de fremdeles ikke gjort noe med dette - så når en ellers funksjonell ladebenk truer med å brekke ytterst for så å ramle i fanget på brukeren, blir det for dumt. Irriterende og unødvendig - jeg ga bort min til en som driver med tungt havfiske, og håper han bruker den som søkke til agnfiske på store dyp i sterk strøm.

 

Det finnes mange meninger om hvor dårlig LEE er, men forsvinnende dårlig utvalg i hvorfor. Jeg anbefaler Classic Cast til alle som ønsker ei god, solid og gjennomtenkt enstasjonspresse, nybegynner eller erfaren. Skal man klare å slite ut den i løpet av livet, har man ikke tid til jobb, familie, venner eller søvn - og kanskje rekker man det ikke da heller. Også er den god å bruke, den kan helpresse alt av patroner opp til og med 50 BMG og kan utstyres med Hornady Lock N Load hurtigskiftesystem for dier, slik jeg har gjort. Jeg har en RCBS Ammomaster II (det er ei schwær og god presse) med samme mulighet, men av en eller annen grunn er det Classic Casten jeg stort sett bruker til alt, bortsett fra når jeg lader progressivt eller på karusellpresse. Men det er noe helt annet.

 

Edit:

Bare så det er sagt; LEE lager også utstyr jeg ikke vil ha fordi det ikke holder mål for meg. I likhet med alle andre produsenter av ladeutstyr jeg kjenner til.

Link to comment
Share on other sites

Den første pressa mi var en Redding Ultramag som jeg har hatt i nesten 30 år. Lader mye på den. Jeg jar også en RCBS A4 og en Dillon 650. Jeg lader all jaktammo på enstasjonspressene. Jeg syntes Reddingsettet var dyrt da jeg kjøpte det tidlig på 80 tallet, men sett i lys av alle årene jeg har hatt settet, vil jeg si at investeringen ikke har vært stor. Lee Classic Cast pressa er ei bra presse, men resten av settet er mye plastikk. Jeg vil heller satse på Redding eller Co-ax.

Link to comment
Share on other sites

Trond Alvestad selger billige Lee ladesett. Ser noen klager på kvaliteten til hette isetteren der, men tviler på at dem har prøvd den så nøye. Syntes også det så ut som leketøy ved første øyekast, men blir bare mere å mere imponert over hvor bra det fungerer.

Så om du bare skal lade til vanlig "hjemmebruk".......så holder det billigste settet fra Lee i massevis. Diene i dette settet er samme som i mange dyrere sett. Lader glatt noen hundre skudd i uken om du bare vil.

Har både til 222 og 30.06. like lett å lade begge sortene.

Link to comment
Share on other sites

Morten,

Jeg er ikke sikker på om spørsmålet er rettet til meg, men jeg vil prøve å svare. Redding Ultramag ble valgt fordi den er åpnere og har lettere tilkomst i front. I tillegg festes den til benken med fire bolter. Nå har jeg montert et stål kanaljern på 20 cm på benken så det er ikke så nøye om pressene har 2 eller 4 bolter. Jeg borer nå bare nye hull i kanaljernet som er tilpasset hver enkelt presse. Kanaljernet flekser ikke og selv RCBS pressa mi er dønn stabil, selv med 2 bolter. Jeg har ingenting mot Lee Classic, men når det gjelder Lee sine kruttmål og kruttvekter kan jeg som sagt lenger oppe, styre meg. Med mitt ladesett fulgte det med Redding BR kruttmål og Redding kruttvekt i stål. Funket helt topp, men nå bruker jeg Lyman 1200.

Link to comment
Share on other sites

Jeg kjøpte LEE anniversary settet hos Alvestad. Ga vel rundt 2000 for settet med hetter,kuler å krutt til mine første hundre skudd om jeg ikke tar feil. Eneste jeg har kostet på meg etterpå er en kruttdrypper og ei digital vekt til drøye hundrelappen på ebay. Jeg lader bare en 3-400 skudd i året å det holder den til i massevis.Har montert det på en halv kvadrat stor benkeplate som jeg setter fast med tvinger på spisestua :lol:

Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker det billigste lee settet, challenger tror jeg det heter og har ladet enormt mye med det funker helt topp til mitt bruk. Bare husk å ha en skikkelig sak du bolter det fast i. (benk)

 

Samme her! Denne har flere tusen patroner bak seg, null tull!

Link to comment
Share on other sites

Sjekk ut Redding sitt Deluxe ladesett, dette er truleg eitt av dei beste setta, om ikkje det aller beste, som er på marknaden. Dei ekstra kostandane blir marginale når ein fordelar dei over levetida på utstyret. Dette kjem i tillegg med hylsetrimmar og krutdryppar om eg ikkje hugsar heilt feil. Jaktdepotet hadde desse før til rundt 4000 kr, prisane er kanskje litt høgare no.

Link to comment
Share on other sites

svehella;

Ultramag er en av de best konstruerte C-pressene jeg har sett, no argue there. God presse, synes jeg.

 

Ellers er jeg litt motstander av å kjøpe sett, men det er min personlige mening. Jeg kjøpte et Aniversary-sett fra LEE, basert på Challenger BreechLock-pressa bare for å se hva dette var for noe. Jeg likte nemlig ideen med Challenger-pressa (og gjør det fortsatt - selv om den ikke egner seg til å presse om ståltermoser til turkopper, det gjør jeg med Ammomasteren og Classic Casten)), og settet var så billig at jeg ville gjøre et lite forsøk. For meg selv. Jeg ladet opp noen patroner med kjente data med kun dette settet - altså en av mine standardladninger i riflestørrelse. Det fungerte helt brillefint. Kruttvekta; LEE Perfect Powder Measure er blant de mest presise jeg har prøvd (uansett pris, I shit you not)), selv om den kan være fiklete å stille inn. Pressa er fremdeles i bruk blant annet som min primære bane-presse, til tross for at jeg også har en Wamadet.

 

Poenget mitt, med nybegynnerperspektiv er;

* Kjøp noe du har råd til, og se om dette er noe for deg.

* Kjøp et skikkelig skyvelær. De elektroniske er ikke mer presise enn manuelle med nonieskala, men enklere å lese av og en drøm å konvertere fra millimeter til tommer og omvendt. Skyvelæret brukes ofte.

* Kjøp et rimelig Mikrometer på Biltema (overraskende presist, faktisk)

* Baser kjøpet med fokus på ei god presse, ikke vektlegg alt det andre så veldig - det kommer du til å bytte ut uansett, i alle fall store deler av det om du fortsetter med hjemmelading. Ei god presse kommer du til å beholde.

* Når du har fått litt greie på dette, og ser at det er noe for deg, kjøp ny kruttvekt - da har du en idé om hva du vil ha, og ikke bare andres meninger. De digitale er enkle å bruke (ikke nødvendigvis mer presise), og har dessuten blitt svært billige.

 

Herfra kan du ta alt til himmels, men det er ikke sikkert utstyret du kjøper gir deg bedre patroner - det er det hovedsaklig du selv som gjør ved å bruke utstyret riktig. Men nytt, polert utstyr med sexy, maskinerte detaljer gir enkelte (undertegnede inkludert) en ny dimensjon ved gleden av å lade selv, og jeg innbiller meg at jeg får gladere patroner på den måten ;-)

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...

Grattis Thomas84! Nå har du virkelig gjort det store... :mrgreen:

 

Nå blir du ladenerd, og frue/samboer/kjæreste ser deg bare når du skal ha mat eller skal på do i blant. Etter hvert glemmer du hva hun heter, og de små menneskene som kanskje bor i huset, har du aldri sett før. I tillegg kommer du til å bli helt grå av for lite dagslys, spesielt om du innreder et kjellerrom. Da kan du også fort få kroppslige råteskader pga fukt, så kjøp fuktsluker. Og kjenner du en mystisk råtten lukt i huset som forsvinner etter en tid, ikke tenk på det. Det er bare bikkja du glemte å fòre for noen uker siden.

 

I tillegg kommer du til å legge merke til bilskilt og andre skilt eller tenke på noe som du kommer til å forbinde med kalibere. Dette legger du selvsagt ut på tråden "Du vet du er ladenerd når..." :wink:

 

 

 

Ellers funderer jeg på å kjøpe meg en Lee turretpresse med plass til fire dier selv. Lader bare .222 og .308 for tida, og da hadde jeg sluppet å fikle med de evinnelige diene som ujusterer seg litt for hver gang. Prisen er ikke avskrekkende, så kan hende jeg ønsker meg det til jul!

Link to comment
Share on other sites

Takk takk Ko-Stens!

 

Der måtte jeg le litt... :lol:

 

Ja jeg frykter alt det du sier der :overrasket:

 

Jeg sitter for tiden fastlåst på en supplybåt utfor sør England, jeg har lest så mye instruksjoner og tips og ideer på nett nå at jeg er usikker om jeg greier å holde kontroll på hodet i 11 dager til... Jeg vil hjem å begynne å klø å kose på...... pressa såklart.

Ser for meg at det blir en fin hobby som man kan lære mye av.

 

Diene jeg kjøpte med er av typen Lee Deluxe set. Med hylseholdere og kruttskje. Har du noe kjentskap til disse?

Snikreklame:

 

No case lubrication required

Reduced or eliminates case trimming

A ten times increased case life

Unmatched speed and convenience

Minimum bullet runout

Most uniform neck tension

Link to comment
Share on other sites

Har aldri angret på at jeg kjøpte Lyman T-Mag.

 

Den har plass til 3 kaliber på en gang, eller som jeg gjør det: de 2 mest brukte kalibrene, kuletrekker og en ledig plass til kalibre jeg sjelden lader.

 

Om jeg skule kjøpt på nytt er det mulig jeg ville kjøpt Redding T-7 Turret

 

Lykke til med ladingen, det er artig uansett utstyr..... Husk bare å mate bikkja..... :lol:

Link to comment
Share on other sites

Diene jeg kjøpte med er av typen Lee Deluxe set. Med hylseholdere og kruttskje. Har du noe kjentskap til disse? Snikreklame:

 

Personlig bruker jeg kun disse diene, og de fungerer i hvertfall fint for meg. De er enkle å justere, rimelige og er etter min erfaring av god kvalitet. Kruttskjeene har jeg nesten aldri brydd meg med.

Link to comment
Share on other sites

Den snikreklamen refererer til Lee`s "Collet Neck Sizer", altså en die til halspressing(les mer om det i Ladeboken; hvis du ikke har den er julegaveønsket fra kona i boks). Denne er med i Deluxe-settet sammen med en kuleisetter-die og en vanlig helpresser-die, som må smøres som alle andre sizer-dier for flaskehalspatroner.

Men diene er helt ok.

Link to comment
Share on other sites

Hiver meg på denne tråden. Vurderer Redding T-7 fra skytesport.no(har ikke funnet den på mange nettbutikker) og for å være ærlig passer min latskapsnivå med mange stasjoner slik at jeg kan ha to kaliber(308w og 6,5x55) på plass hele tiden klar til bruk. En god enstasjonspresse ville nok dekke mitt behov for kapasitet i lange baner men liker litt tanken om å ha alle dier på en plass(har ikke jævla god plass heller så en kompakt løsning er greit for meg). Er det noen grunn til at man leser veldig lite om revolverpresser her på forumet og i det store og det hele?

Det virker som enten er det enstasjonspresse eller progressive som er tingen(sistnevnte har jeg funnet ut er overkill så det holder for meg), hvorfor er det sånn - hvis det er sånn da?

Lyman T-mag2 settet virker jo også utrolig billig og grei men her kan jeg tenke meg at "turreten" kanskje ikke sitter så godt som den bør over tid. Virker litt spinkel på bildet i allefall.

Er ideen om revolverpresse bare å forkaste dersom man ønsker å lade presis ammo i 6,5 og jaktammo i 308 eller er det bare litt stilt rundt de fordi de er i skyggen av progressive presser?

Link to comment
Share on other sites

Vurderte Redding T7 men av forskjellige grunner endte jeg opp med en Forster Co-ax presse. Den er en stasjons men har en snedig løsning der dier påsettes en låsering. Du justerer dien en gang og kan så ta den ut og inn i pressa når du vil uten å justere den. Den er i samme posisjon som forrige gang automatisk. Smetter lett ut og inn av pressa. Har laget et system med fargemerking av dier fra forskjellige kalibre så jeg slipper lese liten skrift ved diebytte. Diebytte går veldig fort , nesten som en turret presse tenkte jeg første gang jeg brukte det.

 

 

nielsa

Link to comment
Share on other sites

Ja Co-ax er nok sikkert en god presse men er det ikke en svakhet at diene bare sitter fast i ringen? Låseringen har vel aldri vært tiltenkt å være det eneste holdepunktet for dier men kun en ring for å låse(duh) dien på fast plass mens selve gjengene på hodet er det som holder hele greia der den skal være. Funker sikkert men synes at designen ser litt snodig ut med tanke på hvor solid alt det andre er.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...