Jump to content

KRÅKEFUGLJAKTEN 2012 / 2013 !


kiwii

Recommended Posts

  • Replies 248
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Har kun blitt noen kjappe runder med rifla. Begynner ikke med lokkejakta før etter at jakta på ravn har startet. Men har blitt noen kråker.

 

Bilde0104%5B1%5D.jpg

 

Denne fikk en 36 grn Barnes varmint grenade i maskineriet, fra en 22-250. Kommer nok flere oppdateringer på bloggen etterhvert.

Link to comment
Share on other sites

Tror ikke det er lurt å sette opp hubroen dagen i forveien.. Bare et tips :)

Det var rett før det ble mørkt og så var vi ute igjen klokken 4, så jeg tror ikke det var noe problem :) bruker egentlig å sette den opp når vi er på jakt, men siden vi satt opp netting osv. så da satt vi den bare opp, så alt var klart :)

Link to comment
Share on other sites

hei,

 

har vert ute på kråkejakt noen dager for å drive litt viltstell, men det er ikke en kråke å se. for ca en mnd siden var det massevis av de, men nå er alle søkk vekk. noen som vet hvor de har tatt veien??

 

har prøvd hubro,kråke lokk med fløyte og cd spiller.

 

mvh

kolltveit

Link to comment
Share on other sites

No har de nok forlatt rede og tatt turen til nermeste fylling. Det høres ut som samme som her, bare her e det ikkje masse, men enkelte par hekker her, og er vekk når jakt begynner. Du må nok utvide jakt området til der de trekker.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
Skjøt sesongens første kråker i dag, fikk 4 stk :D X3M1 dressen er bare helt suveren! Kråkene er veldig sky her, men alle fire ble skutt på mellom 10 og 20 meter. Ammo var Federal Waterfowl Load 12/70 #2, stål.

 

29cbc4i.jpg

 

Har dere skuddpremie på kråke i leirfjorn?

Link to comment
Share on other sites

Heisann!

 

"Låner" tråden for å spørre om noe:

 

Er helt ny innenfor dette med kråkejakt. Skaffa meg en CZ 452 Style i sommer. Var noen turer innom jordet til farmor og farfar for å forhåpentligvis finne noen kråker å skyte. Har ikke sett en eneste en på jordet der. Prøvde å sette ut hundemat, men den ble ikke rørt.

Har aldri jakta kråke, eller noe annet før.

 

Noen som kan gi en kort "startpakke" med tips og veiledning til hva jeg bør gjøre?

Hvordan skal jeg i det hele tatt "få tak i" kråka? :?:

 

Tusen takk for alle tips! :)

Link to comment
Share on other sites

Ja, du må finne en plass der de trekker, har faste flyge ruter oftest. Legg mat på en godt synlig plass i nærheten, bruk gjærne lokkekråker v maten. samt lyd for å lokke dem inn:) ligg stille og ha god kamo:) gjør alt klar før lysninga, kråkene ser og varsler om alt...

Lykke til:)

Link to comment
Share on other sites

Jeg står ovenfor et dilemma.

 

Vil gjerne ha mer hare og fugl i skogen derfor burde jeg ta alle kråker og korp jeg ser, men samtidig har jeg et stort problem med mus og har tatt ca 50-60 i felle på loftet/ på kjøkkenet og på soverommet hvert år de 5 årene jeg har bodd der jeg nå bor. Derfor ønsker jeg jo at det rovdyr som kan hjelpe til litt.

 

La i sommer også merke til at skjæra er en jævel på å ta insekter i hagen/ terassen min og det setter jo jeg pris på, men da blir det også mindre mat til andre fugler. Selv om jeg nok må innrømme at jeg ikke har hatt storfugl i hagen.

 

Så hva gjør man ? Skyter kråker i skogen, men ikke på jordene i nærheten av huset ? Vil nok anta at det er de samme fuglene da terrenget grenser til bebyggelsen der jeg bor.

Link to comment
Share on other sites

7homas

Skyt alt det du kommer over av Kråkefugl. Du får mange ganger flere småfugler rundt hiset ditt. Og flere skogshøns og hare i skogen rundt huset ditt. Og de tar mye innsekter. Men ikke glem at Reven er den som er mesteren i egg og unge predasjon.

Mus knekkes enkelt med feller. Lag et hybelhus med x-antal feller i hvert hus og du bir overasket over mengden du tar ut.

Link to comment
Share on other sites

Heisann!

 

"Låner" tråden for å spørre om noe:

 

Er helt ny innenfor dette med kråkejakt. Skaffa meg en CZ 452 Style i sommer. Var noen turer innom jordet til farmor og farfar for å forhåpentligvis finne noen kråker å skyte. Har ikke sett en eneste en på jordet der. Prøvde å sette ut hundemat, men den ble ikke rørt.

Har aldri jakta kråke, eller noe annet før.

 

Noen som kan gi en kort "startpakke" med tips og veiledning til hva jeg bør gjøre?

Hvordan skal jeg i det hele tatt "få tak i" kråka? :?:

 

Tusen takk for alle tips! :)

 

 

For å få ned kråke på reveåta har jeg hatt god erfaring med å legge ut beinrester med litt kjøtt på. Virker som de kvite beina vises godt fra lufta og drar kråke og ravn ned. Men de lærer fort.

Jeg skyter helst ikke kråke på åta, de virker som en magnet på reven ;) Kråke på dagtid gir ofte revebesøk på kveldstid. (har fått jevnlige bilder fra åta av kråke å ravn i hele dag så i mårrakveld smeller det forhåpentligvis igjen)

Link to comment
Share on other sites

Er korpen så smart at den flyr i unnamanøver når den oppdager deg ?

Kom en brått på meg i går ettermiddag. Jeg rakk nesten å få opp børsa før den forsvant bak noen furukroner så jeg gadd ikke forsøke en gang. Men jeg så den skar 270 grader mot høyre og fortsatte utover en myr i veldig hakkete mønster. Så ut som en som løper i sikk sakk for å ikke bli skutt på film. Kan ha vært sidevind ? Det så iallefall ut som om den hadde blitt skutt etter 10 minutter tidligere og visste hva som var i vente når den så meg.

Link to comment
Share on other sites

Er korpen så smart at den flyr i unnamanøver når den oppdager deg ?

Kom en brått på meg i går ettermiddag. Jeg rakk nesten å få opp børsa før den forsvant bak noen furukroner så jeg gadd ikke forsøke en gang. Men jeg så den skar 270 grader mot høyre og fortsatte utover en myr i veldig hakkete mønster. Så ut som en som løper i sikk sakk for å ikke bli skutt på film. Kan ha vært sidevind ? Det så iallefall ut som om den hadde blitt skutt etter 10 minutter tidligere og visste hva som var i vente når den så meg.

 

hehe...

Link to comment
Share on other sites

Heisann!

 

"Låner" tråden for å spørre om noe:

 

Er helt ny innenfor dette med kråkejakt. Skaffa meg en CZ 452 Style i sommer. Var noen turer innom jordet til farmor og farfar for å forhåpentligvis finne noen kråker å skyte. Har ikke sett en eneste en på jordet der. Prøvde å sette ut hundemat, men den ble ikke rørt.

Har aldri jakta kråke, eller noe annet før.

 

Noen som kan gi en kort "startpakke" med tips og veiledning til hva jeg bør gjøre?

Hvordan skal jeg i det hele tatt "få tak i" kråka? :?:

 

Tusen takk for alle tips! :)

 

kan anbefale deg i å kjøpe en lokkefløyte. da trenger du ikke å være hos besteforeldrene dine like ofte for å se etter til åta. også i tilleg er det så mye gøyere å lure flokken som plutselig er over deg :twisted:

 

(med en lokkefløyte trengs det også ett par øvingsblås som du burde gjøre ett annet sted enn der du skal jakte)

 

Skitt jakt

:D

Link to comment
Share on other sites

Har holdt på med åtejakt på kråka i ei stund no med Salong, men dette er ikkje serligt effektivt då det ofte kan ta mange dagar, til og med veker før kråka kommer på åte igjen etter eg har skutt fugl.

SÅ eg har lyst til å prøva lokkejakt med hubro, fløyte og hagle. Hagla eg har tilgjengelig er ei einløparhagle, men lurer på om det er forsvaligt å jakte med denne då eg ikkje har sjangs til å skyte to skudd på ein fugl???

Har litt skot liggande, dei er i hagl nr.5.. Er dette brukandes til kråka??

Og så til slutt.. treng eg hubro eller klarer eg meg med berre fløyta??

Link to comment
Share on other sites

første kråkejakt-turen i år resulterte i 21 stk. fudsa og faulks-kråkelokk gjør jobben!

 

 

20120923101421.jpg

17 vises på bilde, de siste 4 ble plukket opp etterpå noen hundre meter bortenfor i og med at de fløy litt lengre før de kollapset.

 

20120923100654.jpg

skjulet

 

20120923101619.jpg

å et lite bilde av jægaren sjøl med fangsten :D:D

Link to comment
Share on other sites

Guest
This topic is now closed to further replies.

×
×
  • Create New...