Jump to content

Optikk til 9,3.


KnutH

Recommended Posts

Har en S&L med både 6,5 og 9,3 løp. Sikte er S&B 2,5-10x50.

Siktet ble kjøpt med rifla, hovedsaklig for å bruke til 6,5. Men har også brukt det til 9,3 på elgjakt. No ser jeg behovet for å kjøpe et sikte som kan ha ferdig innskutt til 9,3. Slik at jeg bytter både løp og sikte. Så slipper jeg å stille om S/B.

Ser for meg et sikte opp til 6x forstørelse, ser ikke behovet med mere.

 

Men det jeg egentlig var ute etter var hvilke erfaringer dere hadde. skal jeg gå for et sikte med eks 1,5-6x42 eller sikte med 1,1-4x24.

Går mye som hundefører, og siktet vil bli mest brukt på Elgjakt og ettersøk.

 

Vil man merke i feks tett skog/litt dårlig lys at eks 1-4x24 har for liten lysåpning?

Link to comment
Share on other sites

Usikker på dette med lysstyrke, men etter å ha skiftet en Leupold 1,5-5x20 til en Swaro 1,5-6x42 merker jeg at større utgangspupill gjør det mye enklere å hive opp riflen og finne "hullet" gjennom kikkerten raskt, spesielt om man står/går/sitter litt dårlig til. Spesielt til bruk i tett terreng og på korte hold synes jeg at det er en fordel.

Link to comment
Share on other sites

Er det 30mm rør på alle x24 kikkertene? Ser Meopta har i hvertfall. Men magefølelsen sier 42, må vel komme meg til noe som har div slik at man før prøvd litt.

Har det bare vært å ønske så er SWAROVSKI Z6I 1,7-10X42 ILLUMINATED en jeg kunne tenkt meg, men det spørs om ikke det har blitt noen netter i kjellerstua :trist: .

Men jeg har no fått ho til å tro at no når jeg er med i viltnemda her, så må jeg ha ei børse som er klar hele tiden, så da blir det enten ei ny 9,3 eller ei ny jaktfeltrigg. Har ikke sakt at man kan ha to sikter på den jeg har. Så man skulle vel bare ha tatt den helt ut :D:D

 

Vektforskjellen er no vel ikke det helt store, tror ikke man merker det helt store. Har no ellers mye dritt som man drar med seg.

Og med en 42 kikkert, så er vel ikke begrensningene noe større enn 50 sånn i praktisk jakt.

Link to comment
Share on other sites

På hjort og elgjakt i skogsterreng har jeg brukt 1-4 kikkerter på flere våpen, Doctor, S&B og tidligere også Weaver. Det er ikke behov for mer forstørrelse, men i skumring blir det fort lite lys.

Større lysåpning gir deg litt mer lys på stor forstørrelse, men ikke mer inn i øyet på 1-2 ganger forstørrelse fordi utgangspupillen på kikkerten blir større enn pupillstørrelse i øyet som er ca 3-5 mm i noenlunde lys og maks 7 mm i dårlig lys.

F eks er 42:6=7, 24:4=6, 42:2=21 og 24:2 =12

Link to comment
Share on other sites

Jeg gikk fra 3-12 til 1,56x42, ganske tidlig i min "elgjaktkariere" pga synsfelt!

Det blir lett mye pels i kikkerten på trange poster!

Har en Kahles 1,5-6x42 på elgbørsa i dag (30-06), den er vel en av de kikkertene jeg har som gir best "totalnytte".

Godt synsfelt, nok forstørrelse og grei nok lystyrke.

 

Mvh.

Griffon

Link to comment
Share on other sites

Takker for meninger og erfaringer.

Magefølelsen sier en 42 kikkert av noe slag. Men det er sikkert mye bra i 24 også. Syns det må være 30mm rør, men det er vel det. Det er vel kansje 22 som er " rør.

Skal tråle litt å se etter brukt, ser jo mye som selges av div butikker på finn.

Link to comment
Share on other sites

Mellomrøret har bare noe å si for synsfeltet på lav forstørring. Med for lite mellomrør vil man til slutt få dorulleffekt. Jeg forstår ikke hvilken marginal teknisk fordel du snakker om toaal?

 

Med dorulleffekt er det ikke vits i å skru forstørringen under en hviss grense, og er forklaringen på hvorfor den ene av disse er 1-4, og den andre 1,25-4:

 

TR24.jpg

TR21.jpg

 

Bortsett fra mellomrøret er disse siktene mer eller mindre like.

Link to comment
Share on other sites

Jeg valgte zeiss conquest 3-9x40. Over 10 cm øyeavstand og mer enn god nok optikk for dagjakt. Har brukt den på 9,3`en èn sesong og har vært veldig fornøyd. 3 i forstørrelse som minimum har vært lite nok for meg. Trange poster her og ... :) Rimelige er de også, særlig brukt og importert. :D - Men til dette formålet er det jo mange gode kandidater.

 

Langlo

Link to comment
Share on other sites

Mellomrøret har bare noe å si for synsfeltet på lav forstørring. Med for lite mellomrør vil man til slutt få dorulleffekt. Jeg forstår ikke hvilken marginal teknisk fordel du snakker om toaal?

 

Med dorulleffekt er det ikke vits i å skru forstørringen under en hviss grense, og er forklaringen på hvorfor den ene av disse er 1-4, og den andre 1,25-4:

 

Bortsett fra mellomrøret er disse siktene mer eller mindre like.

 

Beklager amatør. For meg er forskjellen mellom 1 og 1,25 som minste forstørring nettopp det; marginal.

 

Etter MIN MENING så er disse små kikkertene så uendelig mye smekrere med 1" mellomrør at det gjør "hele utslaget"

Men det er min mening.

Sikkert trivelig med 35mm mellomrør også, da kan man kanskje bruke 0,8 som største forstørrelse? :winke1:

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
Vil man merke i feks tett skog/litt dårlig lys at eks 1-4x24 har for liten lysåpning?

Mener svaret er nei på dette, om en ikke skal jakte langt utover kvelden.

Selv har jeg en Leupold VXlll 1,75-6x32 med heavy duplex på 9.3`

God optikk, lang øyeavstand, lett og solid. Perfekt for en 9.3 :wink:

Et annet bra alternativ er en Leupold European 2-7x32 med #4.

Jeg jakter en del, og innrømmer herved at jeg heller bruker disse siktene til vanlig jakt- en siktene fra Zeiss og Swarowski.... :oops:

Link to comment
Share on other sites

Har både 1,5-5 x 20 leupold vx3 og zeiss classic 1.1-4 x24, zeissen har (i mine øyne) faktisk overlegne egenskaper i dårlig lys. Liker også tysk 4 bedre enn duplex. (Begge kikkerter er noen år, nå fås vel leupolden med grøvre kors.) Skulle gjerne hatt zeissen med medforstørrende kors, liker det bedre.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...