Jump to content

Tåler drillingen mange skudd?


Desert-Beagle

Recommended Posts

Tåler drillingen færre skudd (med rifleløpet) før løpet blir nevneverdig slitt i forhold til ei boltrifle? Blir det fort slark i en drilling om en skyter mye? Tåler drillingen kort og godt betydelig mindre enn ei "uslitelig" boltrifle?

Det er sikkert forskjell på merker og kalibre, men i dette tilfellet er det snakk om en Sauer fra det glade 80-tallet med 6,5 i rifleløpet. Et annet spørsmål er jo å definere hva som er mye. Men la oss si 100 skudd i året. Jeg kan tenke meg å fyre av ca 100 treningsskudd pluss et og annet skudd på jakt. Er det mer enn anbefalt om jeg akter å ha børsa til jeg forhåpentligvis blir en gammel mann?

Link to comment
Share on other sites

Drillinger har (som oftest) kaldhamrede løp, og de er sterkere mot slitasje enn løp som er dradd (de fleste boltrifler). Og 6,5x55 har samme kammertrykk enn 7x65R (lavere enn 308W) som er beregnet for brekkvåpen.

 

MEN det er selvsagt en grense for hvor mange skudd som tåles før løpet må regnes som utslitt. Slitasjen skjer selvsagt gradvis, og gir sikkert ingen problemer før etter 5000 skudd (kanskje ikke før 7500 eller 10000). OG puss og kuletype betyr kanskje mere enn anntall skudd.

 

De fleste drillinger blir ødelagt av andre ting enn skuddene: Rust, slark pga feil lukking og løp utslitt av pussestang/pussesnor.

 

Steller du den godt, og skyter inntill 200 skudd pr. år, kan du regne med å bruke den i minst 30 år før du behøver å tenke på ny riflepipe.

Link to comment
Share on other sites

Og 6,5x55 har samme kammertrykk enn 7x65R (lavere enn 308W) som er beregnet for brekkvåpen.
Nå har jeg mast noen år, om at det er ikke bare trykket som avgjør belastningen til brekkvåpen.

 

6,5x55 er en av de værste patronene å ha i brekkvåpen.

 

Er det snakk om en østtysk eller vesttysk drilling?

Link to comment
Share on other sites

Og 6,5x55 har samme kammertrykk enn 7x65R (lavere enn 308W) som er beregnet for brekkvåpen.
Nå har jeg mast noen år, om at det er ikke bare trykket som avgjør belastningen til brekkvåpen.

 

6,5x55 er en av de værste patronene å ha i brekkvåpen.

 

Er det snakk om en østtysk eller vesttysk drilling?

 

Amatør og jeg er sikkert ikke enige om alt her i verden . Vi er nok begge enige om at en 6,5 x55 er noe av det værste du kan ha i en drilling.

Bruker du den fornuftig med rundt 50-60 skudd pr år går det nok utmerket . Du trenger ikke mer. Kun litt javn trening og oppskytning. Dessuten må du ikke lade til full pupp. Heller lade litt ned,

Link to comment
Share on other sites

Ok. Det kan jeg leve med så sant jeg kan trene litt utover prøve og noen jaktskudd før den går i stykker. 6,5x55 er nemlig mitt favorittkaliber og jeg har null problem med å få ut tomhylsa i en fei uten verktøy. Saueren er nemlig lett, smekker, nydelig og etter min smak MYE finere en korpulente/stutttjukke Blasere, Krieghoff`er og Zolier for den saks skyld. Synd at tyskerne laget våpen som ikke tåler noe videre bruk. Og skulle jeg klare å skyte så mye at den går i stykker, får jeg ta det som et tegn på at den iallefall ble brukt, og se meg om etter en ny Sauer i samme kaliber.

Link to comment
Share on other sites

Det er sant at det er mange Øst-tyske drillinger med slark, i 6,5x55 og de fleste andre kalibre. Grunen ligger i hovedsak på dårlig tilpassning av låsehakene. I beste fall kan den ene ha anlegg, ofte ingen. Da blir det selvsagt fort slark når Greener-bolten er eneste låsning.

 

Jeg hadde en i 30-06, med litt slark. Det var egentlig ikke noe problem for presisjon og funksjon. Ved justering av leddbolt og låsning kom slarken fort igjen. Mistenkte geometri-problemer i låseflatene.

Link to comment
Share on other sites

Det er jeg klar over. Syns bare det er rart at fabrikanter som feks Sauer/Merkel/Heym/Krieghoff/Blaser osv selger våpen fra ca 40.000 kr og langt oppover som ikke tåler å blir brukt mer enn noen skudd i ny og ne. Jeg har selvsagt ikke tenkt å skyte tusen skudd i året med børsa mi, men 100 skudd pr år håper jeg den tåler. Såpass vil jeg trene for å skyte best mulig under jakt.

Link to comment
Share on other sites

Problemet er nok beheftet med gamle øst tyske drillinger,som ble opprinnelig ble konstruert for 6,5x57R ,7x57R og 7x65R .Tilpasset det Skandinaviske markedet og solgt med 6,5X55 piper.

Drillinger laget i dag er nok langt mer solide og med bedre stål kvalitet. Uansett har nok bryte våpen bedre av patroner med litt lavere trykk enn 6,5x55.

Uansett bruker du drillingen fornuftig varer den nok lenge,meget lenge.

Skytes den på banen med full ladde norma fabrikk patroner 300 -400 skudd pr år slites den raskt

Jeg skyter aldri mer enn 60-70 skudd med mine drillinger i året.

 

Trening kan du gjøre med en Sauer. Jeg gjør det med Rørleggern ( Ala våpen journalen 1992)

Link to comment
Share on other sites

Okei, Sauer i 6,5x55 tåler ikke mange skudd. Hvilken modell i hvilket kaliber tåler å bli skutt litt med?
Basert på mine beregnigner, vil dette være rekkefølgen av hva som belaster en slik drilling, fra minst til størst belastning:

 

9,3x74R, 8x57IRS, 7x57R, 6,5x57R og 6,5x55.

 

Dette er vel de vanligste kaliberene de ble levert kamret i?

Link to comment
Share on other sites

Har skutt opp mot 1800 skudd med min Merkel K96 i 7x57R fra 97. Fremdeles ingen slark å spore :D Våpen skal brukes og blir de oppbrukt får man kjøpe nytt.

 

Vel vel 1997 Etter fallet av DDR. Så du har en av de nyere. Uansett hva er vitsen med å skryte av 1800 skudd med en drilling . Dette er jakt våpen ikke bane våpen. Jeg har aldri skutt så mange skudd med mine drillinger. De har har vært på jakt både her i Norge og i Afrika. Trenes med hver hvert år.1800 skudd hva er vitsen ,,du kan jo trene med en Sauer.

Link to comment
Share on other sites

Siden drillingen er mitt primære jaktvåpen liker jeg å trene en del med den. 5 runder av 20 skudd ser ikke jeg på som mye når man både skal skyte med kikkert og rødpunkt. 2-300 hagleskudd går med også. Skyter mye med andre våpen men avtrekk stokk osv er forskjellig så ting må trenes med. Våpen er faktisk forbruksvare og man kan ikke forvente at ting skal vare evig.

Link to comment
Share on other sites

Min kjære Sauer 32S er fra 1987 og er laget i GDR. 20/76 og 6,5x55. Smaken er som baken, men det som tiltaler meg mest er at den er utrolig smekker, veier 3050 gram og har fin balanse. enkel/simpel gravyre. Valget på 6,5x55 var bevisst, da jeg rett og slett like kaliberet. Har heldigvis ikke problemer med å plukke ut tomhylsa. Jeg var imidlertid ikke klar over at 6,5x55 er det værste som tenkes kan i en drilling. Lurer litt på hvorfor Sauer og Sohn leverte den i dette kaliberet siden det er det værste kaliberet i drilling. Tror jeg skal snakke med en børsmaker og få at anslag på hvor få/mange skudd en drilling tåler fra den er ny til den er skutt i stykker. Det burde jeg være av interresse å vite for drillingkjøpere.

 

Forøvrig er jeg helt enig med Rufus. Trening er viktig og jeg skyter best hvis jeg trener litt med de forskjellige børsene jeg skal bruke på jakt.

Å skyte feks 500 skudd med feks Sauer 200STR er selvsagt veldig bra trening og veldig mye av treningsgevinsten er overførbart til all annen rifleskyting. 500 skudd med salong er også veldig bra (og mye billigere) I likhet med Rufus liker jeg altså å trene med mine jaktvåpen slik at jeg er best mulig forberedt på avtrekket, balansen og optikken i akkurat det våpenet det er snakk om. Jeg har to rifler pluss salong og pluss drilling, og alle er ganske forskjellige om en begynner å se på (i værste fall avgjørende) detaljer.

For meg er det nedslående nyheter at drillingen kun er laget til jaktbruk slik 8x 75RS slår fast. Jeg antok selvsagt at det ikke er meningen å skyte 1000 skudd i året med en drilling, men hadde vel håpet at feks 100 skudd i året lot seg gjøre før den er skutt i filler. Jeg kan ikke begripe hvorfor det lages slike flotte og dyre våpen hvis det ikke er meningen at en kan trene feks 100 skudd i året pluss noen jaktskudd.

 

Er det slark eller utskutt løp som melder seg først?

Tåler drillingen også færre hagleskudd enn feks en hagle fra samme merke og årstall gjør?

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Lurer litt på hvorfor Sauer og Sohn leverte den i dette kaliberet siden det er det værste kaliberet i drilling.
Det er ikke noe å lure på. Det kommer av etterspørsel.

 

(Nå var det ikke Sauer & Sohn, som leverte drillingen din heller, Het det ikke Ernst Thälmannwerke?)

Link to comment
Share on other sites

I løpet av ett år skyter jeg bare de tre skuddene til prøven, pluss ett par serier med henholdsvis kikkertsiktet og aimpointen for å se at alt er i senter etter noen måneder i skapet. Utenom dette er det bare jaktskudd,som kan vareiere fra null til fem seks skudd med rifleløpet, hvis det har vært en bra høst. Mulig jeg er overforsiktig, men mener at Heymen min skal barnebarnet mitt få jakte med en gang i tiden. Og han er bare 6 år nå. Det er jo er nødt til å være mye vanskeligere ( og dyrere) å skifte løp på en drilling enn på ei boltrifle. Noe jeg har gjort to ganger.

Link to comment
Share on other sites

Noen som tør anslå hvor mange rifleskudd feks en Sauer 32S i 6,5x55 skal tåle i løpet av sitt korte (korte i betydningen av antall skudd) liv? Det er vel det samme om en skyter tusen skudd ett år, eller porsjonerer 1000 skudd utover 30 år? For ordens skyld; Jeg har ikke tenkt å skyte 1000 skudd før neste høst, men kanskje 50-100. Føler meg litt snytt mtp anskaffelse av et relativt kostbart våpen hvis jeg kun skal ta prøven og skyte noen få jaktskudd pr år for å ikke skyte den i stykker med ei gang.

Litt av gleden med et våpen for min del, er å bruke det. Iallefall litt. Kun 15-20 skudd som Robinson skyter er under grensa for hva jeg har behov for for å ha følelsen inne når et jaktskudd skal avfyres, selv om jeg har 500 skudd med salong og 100 med boltrifla samme høst. Sitter med littkatta i sekken følelse her og gnikker på "engangsdrillingen min" etter å ha lest noen av innleggene.

 

Tåler samme drilling som i eksempelet også betydelig færre hagleskudd enn en Sauer hagle av tilsvarene kvalitet?

Link to comment
Share on other sites

Tåler samme drilling som i eksempelet også betydelig færre hagleskudd enn en Sauer hagle av tilsvarene kvalitet?
Haglepatroner kan du skyte så mye du vil av, særlig lerdueskudd.

 

Hvor mange rifleskudd den tåler, tør jeg ikke spå. Skyt reduserte ledninger, f.eks krag-nivå. En God børsemaker kan tighte opp slark, hvis du skyter for mye.

 

Kjøpte du den brukt? hvor mange skudd var den gått i så fall?

Link to comment
Share on other sites

En av grunnene til at jeg river meg i håret hver gang det dukker opp en kar med splitter ny kombi i 6,5x55 og argumentet: "Samme kaliber som i elgrifla, billig ammunisjon etc."

 

Det er duket for problemer, slark etter lang tids bruk er en ting, muligheten for en omladet patron som er skutt i et romsligere kammer og dermed blir sittende bom fast i kombi/drilling med brukket utdragerstift som resultat er en mer umiddelbar sak.

 

Har man kombi/drilling i 6,5x55 bør man ha med seg pussestokk på banen og utelukkende bruke fabrikkammunisjon til jakt.

Link to comment
Share on other sites

Det er merkelig at det produseres kombi/drilling i dette kaliberet når det er så elendig. Hvis det skyldes etterspørsel som noen her slår fast, er det fortsatt merkelig at kjente og kjære fabrikkmerker produserer noe som de vet er håpløst dårlig. Skulle tro det ikke ville lønne seg på litt sikt. Men hva vet vel jeg.

Link to comment
Share on other sites

Dersom man lader selv så er det jo ikke noe problem? Det er ikke vanskelig å få tak i 100 grains kuler til trening. Lad disse ned i hastighet, og de gir lite trykk (og hvis Fortuna står deg bi, likt treffpunkt som jaktskuddene). Det er jo ikke så mange jaktskudd man behøver å skvise ut hver sesong.

Jeg må jo si at jeg er litt usikker på hvor stort problem dette er i virkeligheten? Hvor mange har opplevd slark? Jeg hadde en drilling med rifleløp i 6.5x55 i mange år, uten at jeg hadde noen problemer.

Link to comment
Share on other sites

Ja har sett dem før, og gikk over dem igjen nå. Og jeg har ikke kompetanse til å vurdere holdbarheten av vurderingene. Oppsummert virker det som at de aller fleste med en eller annen ingeniørfaglig bakgrunn er enige med deg, og at flaskehylser er en ulempe/mest mulig rettveggede hylser er en fordel.

Og det er fint med simulringer. Jeg sitter allikevel igjen med spørsmålet: Hvor uegnet er uegnet? Eller som trådstarter spør om: Hvor mange normale (ladet til trykk på fabrikknivå) skudd skal det til før låsen ryker? Det er jo flere momenter som spiller inn her, blant annet tilpasningene. Men hvor mange er det som har erfaring med dette (altså ikke kvalifiserte gjetninger) og som kan si noe om hva som skjer i real life? Importørene burde kanskje vite noe om dette? Hvor mange reklamasjoner/reparasjoner etter hvor mange skudd?

Link to comment
Share on other sites

Hvor uegnet er uegnet?
Det kommer selvsagt an på hva den er dimensjonert for. Jeg kjenner ikke den aktuelle konstruksjonen i detalj, så det eneste jeg kan si med sikkert er at akkurat 6,5x55 er værre enn de andre vanlige patronene i slike våpen. De andre vanlige er 7x57R, 8x57IRS og 9,3x74R.

 

Det finnes helt klart konstruksjoner som tåler 6,5x55 helt greit, men nå er det akkurat slik østtysk drilling kamret i 6,5x55, som har fått det rykte på seg, at de utvikler slark. Simuleringene viser att det er mulig at en konstruksjon som holder for 7x57R, Kan være for svak for 6,5x55.

 

Det er ikke vanskelig å få tak i 100 grains kuler til trening. Lad disse ned i hastighet,
Vekten på kulene påvirker ikke nødvendighvis makstrykket. Det er gjennomsnittstrykket som normalt blir lavere, slik at følt rekyl blir lavere.
Link to comment
Share on other sites

Litt gjetning utifra faktiske forhold:

- 6,5x55 koster mye mindre per skudd enn kravepatroner.

- Man får øvingsammunisjon til 6,5x55.

 

Kan det være at man skyter mer med en drilling i 6,5x55 fordi man har tilgang på rimelig ammunisjon? Og at mer bruk har gitt mer slark? Nå finnes det ikke telleverk på børser, men det er vel rimelig og anta at slarken skyldes at det er gått flere skudd igjennom våpenet enn at det er kamret i 6,5x55?

 

Øivind

Link to comment
Share on other sites

...

Vekten på kulene påvirker ikke nødvendighvis makstrykket. Det er gjennomsnittstrykket som normalt blir lavere, slik at følt rekyl blir lavere...

 

Dette forstår jeg ikke. Mener du at dersom man lader lette kuler til lav hastighet så får man ikke mindre belastning på låsen enn dersom man lader tunge kuler til høy hastighet? F.eks i 6.5x55, 100 grains rekruttkuler i krag-hastigheter eller lavere.

Link to comment
Share on other sites

Dette forstår jeg ikke.

:mrgreen:

 

Det er vanlig å bruke raskere krutt når en lader lettere kuler. Også når en skal ha lavere hastighet. Da kan kammertrykket Pmax godt bli like høyt. Skal en oppnå noe så må en lade ned med langsomt krutt - ned til kragladninger omtrent.

Det jeg ikke forstår er følgende: Hvis Pmax er like høyt, men sender ei lettere kule ut i lavere hastighet, da var trykkpulsen kortere tid, den gjør mindre arbeid på kula - gjør den ikke da også mindre arbeid på låsen? Amatør?

 

K

Link to comment
Share on other sites

Jeg ser at ikke sammenhengen er så lett å ta intuitivt. En noe forenklet forklaring.

 

Men hvis man presser en gjendstand mot en annen (f.eks en spiss mot en plate), vil man ikke få noen forflyttning før flatetrykket blir høyere enn flytegrensen. Altså er det ingen vei, bare kraft, så arbeidet er null. (ser bort fra elastisk arbeid) Først når kraften er stor nok, vil spissen bevege seg inn i platen, og det blir utført et deformasjonsarbeid.

 

Metaller blir hardere av deformasjon, deformasjonsherdet, så om man gjentar dette, vil det ikke bli bevegelse av spissen , før man er helt på maksimal kraft. og det blir bare den korte tiden hvor kraften er maksimal at man så vidt kan få ytterligere deformasjon. Derfor blir det bare makstrykk som spiller noen rolle, ikke hvor lang trykkpulsen er.

Link to comment
Share on other sites

Takk for god forklaring!

 

Ang det Skaubjønn var litt inne på med tunge og lette kuler. Gitt at disse har samme oppbygning, da antar jeg at den tyngste kulen har større friksjonsflate på vei ut løpet. Vil da ikke den tunge kulen gi høyere friksjon og kan derfor har noe å si? Eller vil denne kraften være så liten at den er neglisjerbar?

 

Setter stor pris på forklaringene dine Amatør!

Link to comment
Share on other sites

Som helt fersk på brekkvåpen/rifle følger jeg denne tråden med spenning. Min nyforvervede drilling hadde et litet glapp som vokste litt etter noen få skudd. Ettersom jeg overtog den fra min far er jeg kjent med halvparten av livet til den, ca 20 år. Den er ikke mye brukt i den perioden, men, farsan har fått for seg å gå med åpent våpen på till skuddet skal falle. Altså belastning på bolten konstant. Dessuten tror jeg ikke den vært smurt eller pusset oftere en var femte lillejulaften.

Dessverre rakk jeg å fyre av noen skudd slik at det ble litt mere slakk. Får begynne på ny bolt!

Riflekalibern er 5,6x50r, nokså hissig ifølge hastigheten i ladetabellen.

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke billig ammunisjon som er årsaken til mitt valg av 6,5x55. Jeg har kun hatt (dvs har enda) fire forskjellige riflekalibre i boltrifler. Av disse liker jeg rett og slett 6,5x55 best og kjenner den best. Derfor tenkte jeg i min enfoldighet at så lenge flere produsenter leverer drilling i dette kaliberet, måtte det være greit. Det var det jo derimot ikke, har jeg skjønt i denne tråden. Det jeg derimot har skjønt er at jeg må skyte minst mulig med den, og da spiller pris pr patron uansett liten rolle.....

 

Så jeg er ikke en av dem som sparer penger på å velge 6,5x55 i drilling. Det er vel få økonomer som velger drilling, iallefall ikke en som ikke tåler å bli skutt med... :forvirra:

Link to comment
Share on other sites

Derfor blir det bare makstrykk som spiller noen rolle, ikke hvor lang trykkpulsen er

Ja så lenge en er under flytgrensene. Jeg er nok litt for vant til å studere messing, og der er jeg overbevist om at trykkpulsens varighet har betydning - det er muligens "tid over flytgrensen" som betyr noe for deformasjonens størrelse.

 

Uansett så er jo løp forbruksvare? Jeg ser på rifleløp omtrent som jeg ser på dekk og motorolje - det skal byttes uansett. Og neste gang kan man kjøpe et enda bedre et. Å lage rifler som ikke kan byttes løp på (men det må da gå an?), eller forsåvidt å kjøpe dem, er i mitt hode litt småmerkelig engangs?

 

K

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...