Jump to content

Tåler drillingen mange skudd?


Desert-Beagle

Recommended Posts

...

Uansett så er jo løp forbruksvare? Jeg ser på rifleløp omtrent som jeg ser på dekk og motorolje - det skal byttes uansett. Og neste gang kan man kjøpe et enda bedre et. Å lage rifler som ikke kan byttes løp på (men det må da gå an?), eller forsåvidt å kjøpe dem, er i mitt hode litt småmerkelig engangs?

...

K

 

Enig, på rifler er løpet forbruksvare. Det er jo fordi vi skyter dem på bane, og trener med dem. Jeg kjøpte akkurat nytt 6.5x55 løp til min Blaser R93, det gamle begynner å spre etter å ha gått noen tusen skudd. En drilling er imidlertid ikke en rifle, og det er en misforståelse å tro at man skal (og kan) bruke den som banevåpen. Det er et spesialisert jaktvåpen. Jeg kjøpte akkurat en drilling fra 1940 som samler godt. Det er jo fordi den ikke er brukt som ei banerifle, men som ei jaktbørse. Jeg for min del skyter med drillingen til jeg finner ladninger som går godt, og så skyter jeg nok med den til at sikring og sånt sitter i fingrene. Forsøker å trene litt på leirduer hagleløpene, and thats it. Baneskyting gjør jeg med rifler.

 

Det er mange kompromisser med en drilling. Morten Vinje kalte det vel for våpenverdenens dorullholder med radio og telefon... Man skyter oftest bedre med en ren rifle, eller en ren hagle. Drillinger med lodda løp kaster andreskuddet, osv osv. Jeg elsker å jakte med drilling, men det er ikke for alle. På gode dager har jeg dobbelt av det gode, på dårlige dager har jeg en halvgod rifle og en halvgod hagle... Jeg har gode minner fra mange fine rådyrjakter. Flotte opplevelser på rypejakt der jeg har smekket på kikkertsiktet og plukket ryper på lange hold, og også skutt double på fluktskudd. Men også opplevelser av og bare bomme og bomme og savne hagla, og at jeg har kikkertsiktet på og ikke finner rypa, at jeg somler med å smekke på siktet og fuglen flyr, osv.

Til trådstarter. Ikke irriter deg over drillingen din. Det er et flott våpen. Skytetrening gjør du med andre våpen. Du vil oppdage at den treningen kommer til nytte når du jakter med smykket ditt.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Jeg har eid en Sauer & Sohn mod 32s fra 1986. Det var kamret i kal 20/76-6,5x55. Våpenet gikk ca 200 skudd i året, men selv mener jeg drillinger/kombier er som @ Skaubjønn skriver bedre egnet til jaktbruk enn baneskyting.

Det fantes ikke slark av noen karakter i dette våpenet, og det ble solgt til en bruker her inne i fjor.

 

Hvis mengdetrening på skytebanen er målet, så kjøp heller ei rifle i et slikt kaliber at det blir moro/billig å skyte. Det er min mening !

Link to comment
Share on other sites

Til trådstarter. Ikke irriter deg over drillingen din. Det er et flott våpen. Skytetrening gjør du med andre våpen. Du vil oppdage at den treningen kommer til nytte når du jakter med smykket ditt.
Helt enig. Ta godt vare på våpenet ditt, det er mange som sleper på kombier som veier med en din drilling.
Link to comment
Share on other sites

Er det virkelig skytinga som lager slark i en drilling? Min drilling har gått mange skudd og er fremdeles like tight. Tittet på låsingen og kan ikke skjønne at trykket fremover skal slite på hengslebolten når man ser på dimensjonen på den og arealet. Hvis trykket ødelegger hengslebolten vil jeg bli veldig skeptisk til alle mine boltrifler som ikke har mye større areal men mye større trykkbelastning. Kan det være sånn at eldre drillinger har dårligre stål og herding? Dårlig tillpassning som gjør at åpning/lukking sliter og gir slark? Er det først slark vil jeg tro at den utvikler seg fort under skyting. Er virkelig moderne drillinger så dårlige at man får slark etter normal bruk (50-100) skudd i året i 10-15 år? Jeg kommer til å fortsette med 100 skudd i året og skal melde fra når min K96 får slark. Etter det mange sier så burde det ha skjedd for lenge siden. Kalibret mitt er 7x57R og bruker 140gr kuler ladd til ca 800m/s

Link to comment
Share on other sites

Ja selv hagla mi er tyngre enn drillingen, og som nevnt opptil flere ganger har jeg ikke tenkt å skyte serie på serie på bane med drilling. Det bruker jeg ei av riflene til. Det jeg ønsker er kun litt trening med drillingen i tillegg til de andre våpnene mine, nettopp fordi jeg antagelig skyter bedre på jakt om jeg er litt forberedt på hvordan avtrekk, sving og balanse er i akkurat dette våpnet.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Hei, har en eldre sauer drilling. Var på skytebanen idag og istede for og bruke den fremre avtrekker,så tok jeg feil og brukte den bakre avtrekkeren. Det som skjedde var at rifleskuddet gikk av. Dette kan vel ikke være riktig ?? Dette er modellen med sikkringen på siden av kolbehalsen. Løpsvelgeren stod på rifle og sikteskuret var slått opp,men trodde du kun kunne bruke fremre avtrekker til rifleløpet.

 

Noen som kan forklare hvorfor ?

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
Litt gjetning utifra faktiske forhold:

- 6,5x55 koster mye mindre per skudd enn kravepatroner.

- Man får øvingsammunisjon til 6,5x55.

 

Kan det være at man skyter mer med en drilling i 6,5x55 fordi man har tilgang på rimelig ammunisjon? Og at mer bruk har gitt mer slark? Nå finnes det ikke telleverk på børser, men det er vel rimelig og anta at slarken skyldes at det er gått flere skudd igjennom våpenet enn at det er kamret i 6,5x55?

 

Øivind

 

Støtter den.. Er det noen som kan DOKUMENTERE at 6,5x55 er så mye dårligere enn en kragpatron (eller noe annet kaliber) eller er det bare rykte som går å går :?::?::!:

... ja jeg har hørt det noen ganger, men ingen kan komme med noe konkret dokumasjon :?

Har selv spurt en børsjemaker om det, å han var ikke helt enig i det var noe problem. Hvis det skulle bli noe slark så kunne han (eller en annen børsjemaker) fikse ny bolt..

Link to comment
Share on other sites

Støtter den.. Er det noen som kan DOKUMENTERE at 6,5x55 er så mye dårligere enn en kragpatron (eller noe annet kaliber) eller er det bare rykte som går å går :?::?::!:

... ja jeg har hørt det noen ganger, men ingen kan komme med noe konkret dokumasjon :?

Har selv spurt en børsjemaker om det, å han var ikke helt enig i det var noe problem. Hvis det skulle bli noe slark så kunne han (eller en annen børsjemaker) fikse ny bolt..

 

 

Dokumentere....nei, har ikke sett dokumentasjon, men siden de drillingene jeg har sett med velutviklet slark er i nettopp 6,5x55 så er det lett å bli skeptisk.

Særlig hvis man måler det opp mot det Rufus skrev her lenger oppe:

 

"Er det virkelig skytinga som lager slark i en drilling? Min drilling har gått mange skudd og er fremdeles like tight. Tittet på låsingen og kan ikke skjønne at trykket fremover skal slite på hengslebolten når man ser på dimensjonen på den og arealet. Hvis trykket ødelegger hengslebolten vil jeg bli veldig skeptisk til alle mine boltrifler som ikke har mye større areal men mye større trykkbelastning. Kan det være sånn at eldre drillinger har dårligre stål og herding? Dårlig tillpassning som gjør at åpning/lukking sliter og gir slark? Er det først slark vil jeg tro at den utvikler seg fort under skyting. Er virkelig moderne drillinger så dårlige at man får slark etter normal bruk (50-100) skudd i året i 10-15 år? Jeg kommer til å fortsette med 100 skudd i året og skal melde fra når min K96 får slark. Etter det mange sier så burde det ha skjedd for lenge siden. Kalibret mitt er 7x57R og bruker 140gr kuler ladd til ca 800m/s"

 

For her står det jo svart på hvitt at han bruker 7x57R som jo er konstruert nettopp for kombi og drilling.

Link to comment
Share on other sites

Det samme gjelder vel stort sett i dag, så lenge det er etterspørsel vil det være produksjon.

Nå bør det vel bemerkes at få jegere skyter så mye som den norske jegerstanden.

Det er ikke mange som har et system likt det vi har med treningsskudd og storviltprøve.

 

En drilling eller kombi i 6,5x55 vil garantert ikke utvikle slark før garantiperioden har gått ut. :wink:

Link to comment
Share on other sites

For å gjøre forvirringen total: Jeg har hatt 2 sauer drillinger. En i 6,5x55 og en i 8x57JRS. Saueren i 6,5x55 var tight og fin, den i 8x57JRS var slarkete som fy. Hadde den inne til reperasjon flere ganger, og den var tilsynelatende tight igjen. Etter noen titalls skudd, kom slarken igjen.

 

Jeg skøyt alltid med kragladninger i 6,5 drillingen, hva forrige eier gjorde vet jeg ikke. 8x57 JRS burde jo være et sikkert kjøp, ikke mange som skyter hudrevis av skudd årlig med en slik skulle man tro...

Link to comment
Share on other sites

Skulle gjerne sett noe statistikk fra produsenter/importørere eller andre som har et rimelig datagrunnlag å snakke ut fra. Det er fort å tenke at Opel er en drittbil om man har hatt 5 stk mandagseksemplarer. Men for å vurdere om man skal kjøpe Opel eller Skoda må man vite feilprosent og feiltype på et stort volum av begge bilene. Da kan man se om det er mer feil på den ene enn den andre. Dette gjelder jo mange av diskusjonene her inne... "jeg skjøt en elg med Oryx kule og det ble et grisete slakt så Oryx er dårlig.." "Jeg skjøt tre elger med 6.5x55 og alle løp mange hundre meter før de falt, den ene jeg har skutt med .308 gikk rett ned i smellen så 308 er mye bedre". Det er altså fort å generalisere fra et alt for lite utvalg.

Link to comment
Share on other sites

Vi må huske at det er flere variable ute og går her. Det er ikke slik at det automatisk er årsakssammenheng mellom to ting, selv om de varierer sammen. Favoritteksemplet mitt er økningen i antall barnefødsler i Danmark, som skjedde samtidig med en oppgang i storkebestanden - det kan være en sammenheng, om storken leverer unger...

 

Myten sier: "Drillinger i 6.5x55 er mere slarkete enn andre drillinger"

 

Skyldes det:

- at 6.5x55 sliter mer på våpnene, 6.5x55 er en høytrykkspatron, og har høyere trykk enn nesten alt annet som puttes i drillinger - særlig i europeisk, Norma/Lapua-støpning - mulig?

- at eiere av drillinger i 6.5x55 skyter mer enn andre, ikke like behagelig å skyte 9.3? - mulig?

- at så og si alle drillinger i 6.5x55 er av billigste og mest masseproduserte sort? Folk som kjøper 6.5 drilling pga. lav ammokostnad kjøper gjerne ikke de dyreste drillingene? - mulig?

- All of the above? Sannsynlig?

 

En annen myte kunne like godt si:

"Billige østeuropeiske drillinger har mer slark", og så kan en se hvor 6.5x55 drillingene kommer ifra?

 

Det hele kan også godt være en ren myte. Skapt av drillingen til en eller annen norsk våpenprofil, som har skrevet eller sagt det engang, og da er det fort fakta i dette landet?

Det fins mange myter innenfor norsk våpenkultur som er rent oppspinn

 

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Jeg betrakter dette som førstehåndsinformasjon:

Slark fra 6,5*55 og 30-06 gjelder Sauer 32 fra 70-tallet. Jeg så selv bøssemakermester Enerhaugen hos Gresvig "tighte" opp flere. Noen av disse drillingene var solgt nye og kom inn som reklamasjon. Enerhaugen forbannet disse stillingene nord og ned i disse kalibrene. Når kunden fikk tilbake et reparert våpen i 6,5 fikk vedkommende streng beskjed om kun å benytte Krag-ammo, storviltkrav eller ei, i drillingen sin.
http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?p=682965#p682965

 

Min teori viser at det kan være en sammenheng mellom kaliberet og slitasjen, men jeg har ikke statistikk som kan bekrefte dette. Mulig dette gjelder bare DDR-drillinger, kanskje det nesten ikke finnes Vest-tyske drillinger i 6,5x55 i Norge? Kanskje ble det nesten alle DDR-drillinger, solgt i Norge på '70-tallet, i 6,5x55?

 

For å gjøre forvirringen total: Jeg har hatt 2 sauer drillinger. En i 6,5x55 og en i 8x57JRS. Saueren i 6,5x55 var tight og fin, den i 8x57JRS var slarkete som fy.
Var begge disse DDR-Sauere (vorm sauer) eller var noen Eckernförde Sauer?
Link to comment
Share on other sites

Jeg tror begge var DDR Sauere. Jeg mener 6,5x55 saueren var den nyeste og var produsert på midten av 70 tallet. 8X57 drillingen på 60 tallet. Sistnevnte var nok mer brukt en den andre, den var ihvertfall ganske brukspreget, men den trenger jo ikke ha gått så mange skudd for det.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...