Jump to content

Jakte i hagen, er det lov?


SofaBamse

Recommended Posts

De eneste naboene som kan tenkes å høre noe er vel stort sett slekt, så de er ikke noe problem. De som bor lengre unna er vel vant med litt støy fra industrien like ved, så jeg tenker at om jeg kjører lyddemper evt. subsonic så er det kun barnehage på tur som kan lage krøll (de er et stykke unna men går forbi titt og ofte).

 

Beliggenhetsmessig er det et gammelt småbruk som er delt opp ettersom generasjonene har tuslet avgårde, pr. nu er det omtrent fem mål med "vår" mark (areal der fint få av grunneiere stiller spørsmål om jeg knerter en måke eller så, får trolig skamros for det). Her er det tre hus og en fjøs fra nittenhundreogdyregrav, og far min eier i tillegg naust med tomt ut i fjorden. Fra naustet er det klar bane rett utover i flere kilometer, om man ser litt til side så er det land et par kilometer unna og nærmere jo lengre ut i siden man kommer. Vil tippe at det holder seg utenfor to kilometer helt til en molo dukker opp på venstre side ved cirka 45 grader, på høyre er det vel mer "jevnt" fra femten-tjue grader og innover. Når det er lavvann er det vel en ti meter eller så fra naustet til vannlinjen, kan det gå an å legge ut åte her når far min er grunneier? (Jøss, ble rene boligannonsen dette jo...) Hvor skarpt ut kan en .22 finne på å sprette fra siktelinjen når den treffer vannet i lav vinkel?

 

Hvordan blir det juridisk om jeg skyter vilt på grunnen til slekt som ikke har noe å utsette på det? Blir det noen juridiske og økonomiske krav ut over den vanlige jegeravgiften?

 

Og hvordan kan jeg ta med våpenet fra mitt litte lune skap og hjem til ho mor som ikke har noe FG-godkjent? Må jeg ha sluttstykket på kropp hele ferien siden jeg ikke ligger og reduserer fuglebestanden hele tiden?

Dette ble litt hit og dit, er litt forskjellig jeg lurer på.

Link to comment
Share on other sites

Finnes jo ikke noe minsteareal for smaåvilt I Norge.

Sånn som du beskriver det er det kun geskjeftige naboer som kan ødelegge. Siden det høres ut som alle relevante naboer er slektninger som ikke bryr seg, kan jeg ikke se noen grunn til at du ikke kan skyte utøy som måker og kråker, eller rev. En ting du må undersøke er de lokale reglene for grunneierrett. Mange steder må du eie minst 50 daa for å hevde grunneierrett og dermed jaktrett. Dette er I grunn det springende punktet. Dersom det ikke holder mål, snakk med de lokale grunneierne og jeg er sikker på at du kan jakte det du vil av småvilt på egen grunn. I hvert fall alt av utøy og elendighet. :mrgreen:

 

edit: glemte en vesentlig og interessant viltart. De fleste grunneierne er forbannet på minken. Og med god grunn. Er sikker på at du ved å spør om å få begynne fangst/jakt på mink på egen grunn får lov til å jakte/fangste på denne over større områder. Dessuten ved sånn holdning er det god grunn til å tro at du slipper greit til på annen småviltjakt, ja kanskje storviltjakt etter hvert.

:thumbup:y

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Har skutt nøtteskrike i hagen har nesten 2 mål. nærmeste hus er vel ca 100 meter. Så lenge du skyter i sikker rettning så gjør du ikkje noe ulovlig. No bor eg på landet og folk rundt her e vant til skyting. Men eg begrenser skyting i hagen mest mulig. Bak huset er finst det ikkje hus før du kommer over på nabo øyen og det er så mange kilometer at det er ingen problem.

Link to comment
Share on other sites

Jeg vokste opp i et normalt, vanlig nabolag med naboer på alle kanter. Jeg skjøt med luftgevær, pil og bue og 22.cal rett som det var uti hagen :) Ingen som noen gang sa noe på det..

 

Men den dagen jeg skulle ta med meg 6,5en uti hagen, i en alder av 27år måtte fathern sette ned foten :) hehe..

 

I de fleste politivedtekter står det litt om akkurat dette. I vedtektene for min kommune, står det at skyting på, ved eller i umiddelbar nærhet av offentlig sted, ikke er tillatt.

 

Sliter dog litt med å tolke en slik løs vedtekt.. Hva er da definert som umiddelbar nærhet? Dette er jo et begrep som jurister slenger rimelig løst rundt seg. Se denne posten viewtopic.php?f=8&t=85364 for en liten diskusjon om hva som menes med dette begrepet.

Link to comment
Share on other sites

Enkelte steder er det lokale politivedtekter (like over hele landet) hvor det står at skyting i umiddelbar nærhet av offentlig sted ikke må finne sted.

 

Da er det greit å anta at skyting som ikke foregår i umiddelbar nærhet av offentlig sted er lov.

 

Umiddelbar nærhet i dette tilfellet er etter min mening bare snakk om noen få meter. Samme som om du jakter på sjøen

Link to comment
Share on other sites

"I umiddelbar nærhet av offentlig sted" er en idiotisk dårlig definert ting, og det vanvittig at slike tolkningsspørsmål kan gjøre så store utslag for enkeltmennesket som evt rammes.

 

Men i alle tilfeller vil du slite om hagen er definert som tettbebygd strøk, da er det best å la være.

Link to comment
Share on other sites

Spørsmålet er egentlig hva som er definert som tettbygd strøk. Jeg har ikke klart å finne annen dokumentasjon enn at Tettbygd strøk ikke er nærmere definert, kun tettbebyggelse er nærmere definert i Norsk lovverk (Mer enn 200 personer med maks avstand mellom husene på 50m).

 

Tettbygd strøk er enkelte steder definert som steder der man må ha felles resurser som kloakk og eget veinett (Byggefelt)

 

Ellers er begrepene særs vide slik jeg leser de i politivedtektene rundt om (Her fra Haram kommune):

Merk at begrepet brukt er offentlig stad, Tettbygdstrøk etc. er ikke nevnt.

§ 1. Offentleg stad

Med offentleg stad er i denne vedtekta meint gate, veg, her medrekna fortau, stig, park, torg e.l., plass, bru, bryggje, kai, strand, anlegg eller annan stad der det er allmenn ferdsle eller som er bestemt for allmenn ferdsle.

§ 5. Farleg eller skremmande verksemd

På, ut over eller like attmed offentleg stad er det forbode:

1. å skyte med gevær eller anna skytevåpen eller med boge, sprettert e.l.,

2. å brenne av krutt, fyrverk eller sprengstoff utan at politiet har gjeve løyve,

3. å kaste eller sleppe stein, snøball eller anna som kan vere til skade eller ulempe for dei som ferdast der.

Det er forbode å bere ladd skytevåpen på offentleg stad.

Man kan jo undres om følgende:

1: Stier i utmark/innmark der grunneier er jaktberettiget, er vi fratatt reten til å jakte skyte fordi der er stier i/på stedet?

2: Jakt i fjæra, det er tillat med almenn ferdsel i de fleste strandsoner i Norge, Er det da forbudt å skyte og jakte i fjæra mi?

3: Er jaktberettiget på begge sider av privat bomveg. Er det etter forskriften da forbudt for meg å jakte og skyte på ved denne veien?

4: Appropo stier, satt på en slik i utmark med skarpladd våpen og ventet på hjorten (No show) i går tidlig. Ser jaggu ut som om jeg har brutt politivedtektene på alle mulige måter med våpen og jakt. Er der definisjoner som begrenser disse særs vide begrepene i politivedtektene? Dette da de synes gripe langt inn i ting som er regulert av annet lovverk.

5: Jakt eller skyting (T.d. Med luftgevær) i min egen hage, så langt det kan gjøres sikkert uten å skremme noen? (Ligger i ett lite byggefelt med vei på to sider).

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

vingemutteren. Tror nok at det som er nevnt under §1, er beregnet på steder i "tettbebygd strøk" og i ikke i bl.a. utmark. (Mange kommuner bruker denne parragrafen i sine politivedtekter nesten ordrett. Men det er best å sjekke selv, i aktuell komune.)

 

Folk har lov til å gå, både på stier og utenfor, også i utmark. Men, det kan vel ikke betraktes som "offentlig sted" for det.

 

Og vi er uansett ansvarlig for hvor vi skyter og skal ha trygg bakgrunn! Men jeg er enig i, at en slik parragraf kan virke difus.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...