Jump to content

375 H&H eller 340 wby?


Sixpointer

Recommended Posts

Det er da artig med noe nytt og eksotisk, som 340 wby er. Har sjøl 375 H&H, og det er et kaliber jeg har falt for. Ikke noe særlig dyrere å lade feks jaktamo te den enn feks 6.5 x 55. Rundt 500 kr for ei eske prima jaktkuler på 375 H&H og.

 

Her må hjertet avgjøre, men d er da noe uvanlig og eksotisk med disse wby kal og da.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har skutt mye rart med 375H&H, og som vi alle vet, den virker!

 

Imidlertid kjenner jeg en kar som har jaktet og skutt en masse med 340 Wby, og ifølge han er dette noe av det beste som finns for generell grov storviltjakt, spesiellt om holdene blir litt lange.

Min erfaring med 338 Winmag sier meg også at en opprocka versjon av denne bare må bli bra.

 

Bjørnejakt i Canada (svart eller brun?) kan vel være litt av hvert fra tett "black timber" på Vancouver Island, til laaaange hold i cutlines i Alberta?

 

Jeg ville nok tatt 340 Wby ladet med enten 250 grs A-frame eller 250 grs TSX :D

Link to comment
Share on other sites

Det er vel disse to kalibrene som kan sies å kunne knives om seieren hvis en skulle velge kun en rifle til alt vilt i verden. De ultimate allroundkalibrene med andre ord.

 

Allikevel er de litt forskjellige. 340 wby tar fullstendig seieren hvis holdene blir litt (til veldig) lange, mens 375 H&H nok har en fordel hvis du trenger å stoppe noe som vil ta deg på kort hold.

Link to comment
Share on other sites

Vel, hvis du skal være fornuftig så er det jo bare å bruke den 9.3x62 du har (står i signaturen din)...... Dersom du allikevel skal være ufornuftig så er det vel bare å la havesyken styre? Bjørnen gir jo jevnt f... om det er ei kula fra en 9.3, 340 eller 375 som perforerer den. De virker alle tre.

Men dersom du er som meg og kjøper og selger ting innimellom så synes jeg du skal ta med i beregningen at en 375 nok er mye lettere å selge igjen enn en 340. Beregning av typen: "Da må jeg ha 340'en tilsvarende billigere... "

 

For øvrig: Når du kjøper så post bilder!

 

EDIT: Jeg glemte å skrive min preferanse: 375 H&H. Jeg har hatt noen stykker oppigjennom, koste meg lenge med en 375 Weatherby, hadde en Dakota (som jeg savner), nå har jeg et 375 H&H løp til Blaseren min. Hvis jeg skulle på bjørnejakt så ville jeg ha ladet med 250 grains TSX tror jeg, og neppe skutt på bjørn på lenger hold enn det denne kan brukes...

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Nå er det heldigvis så fint at en ikke nødvendigvis må vurdere ut ifra hva en kan "klare seg med" (ref diskusjonene om vår kjære 6,5x55), men heller hva en har lyst å ta med seg.

 

Og hvis budsjett og lyst tilsier at en kan investere i ny rifle i forbindelse med en slik tur, ja da finns det ikke bremser hos meg ihvertfall :mrgreen:

 

En klar forutsetning er at en mestrer, kjenner og er fortrolig med både våpen og kaliber og at det holder mål i forhold til viltet, men det er jo en selvfølge uansett hva en tar med i felt.

 

340 Wby er fortsatt min anbefaling :wink:

Link to comment
Share on other sites

Men vist du først vurderer kanon,så kan du vel kjøpe 460wby`n min. :lol:

Den skyter flatt nokk og presist nok til all jakt,Og skulle det komme ein sinna ekkorn eller en rosa elefant så stopper den nok deim også :D .

 

460 :overrasket::overrasket::overrasket:

 

Å herre. Si meg, klarer du å tørke deg senere på kvelden etter å vært på skytebanen med den? Den rekylen skal være slem :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Begge kalibrene duger, velg det våpenet du treffer best med, og der stokken passer deg best. Weatherby syntetkolber har cast off, slik at de er ofte lettere å skyte raske stående skudd med.

340 er ikke vanskelig å selge, jeg kjenner flere som har vært på jakt etter slike våpen uten å ha funnet noe brukt.

Link to comment
Share on other sites

Husker en reklame for Bremykt margarin, som postulerte "Du trenger bare én" !

 

Du ser ut til å ha en nydelig 9,3 x 62 i beholdningen. Du trenger bare én, som sagt. 9,3-eren klarer av med alt Nordamerikansk vilt.

 

Hvorfor velge en så minimal patron når du skal skyte bjørn.Med en kulebane som en middels potetkanon er vel denne patronen neppe egnet.Det beste her er nok 375.

 

Noen velger 9,3x62 til jakt her hjemme,selv om 6,5x55 klarer av med alt norsk vilt. :wink:

 

(klarte ikke å la være)

Link to comment
Share on other sites

Av disse ville jeg valgt 375 fordi jeg synes 340 o.l. har for heftig rekyl, men det er sikkert bare fordi jeg er pysete. 375 har jeg brukt en del og det er et kaliber jeg liker godt. Til bjørnejakta spiller det ingen rolle hvilken av disse du velger. Begge er spurv med kanon - med mindre det er snakk om kodiakbjørn. En vanlig svartbjørn eller mountain grizzly er jo ikke store dyr.

Ellers foretrekker jeg helst pil og bue da:-)

 

Lykke til med valget!

Link to comment
Share on other sites

Jeg hadde en 340 wby, min bror har sin fremdeles.

Av de to du nevner, ville jeg gått for 375. Enkel tilgang på ammo, ladekomponenter, lettere å selge.

lander du i Afrika uten kofferten med ammo, sliter du med .340en men med 375 er det bare å dra kredittkortet.

Liker heller ikke montecarlo stokken på dagens Wby, så der ville iallefall jeg ha fått bygd ei customrifle.

Skulle jeg hatt ei jaktrifle med 338 kuler, ville det ha blitt ei vanlig 338 Win mag. ikke 340.

Og 375 er jo lovlig på big 5 skulle du få lyst på en slik tur.

Link to comment
Share on other sites

Har en Weatherby i 375 H&H, og den har den karaktistiske monte carlo(som alle Weatherby rifler har). Liker veldig godt den stokken, og kan ikke skjønne at mange misliker den. Mmm?, om den er så veldig vakker kan jo diskuteres da, men den fungerer på mi rifle. Du kommer litt høyrer opp pga den "oppover bakken", og ser mer rett i kikkerten enn "vanlige" skjefter. Men det viktigste er jo at på rifler med litt rekyl som både 340 og 375 H&H, så viper pipa litt opp ved avfyring, skjeftet litt ned og vekk fra jekslene.

 

Men å lade 375 H&H amo er en fryd da. Massevis av kuler å velge i og til priser som er lik de vanlige kalibrene. De lange og kona hylsene er også en fryd å kjøre igjenom pressa/diene. Så er 375 H&H veldig flexsibel og du kan kjøre både lette og tunge kuler i den, etter som bruks området.

Link to comment
Share on other sites

Jeg hadde en 375 Weatherby i noen år og skal ikke ha det igjen. Likte godt stokken på Weatherby, sparer jekslene som det sies over her, men kan ikke se at det er noe å hente på Wea fremfor H&H hylser. Teoretisk er det jo det, man kan bruke H&H i et knipetak, bare å skyte H&H så skyteformes hylsa i kammeret. Det man får er litt høyere utgangshastighet, betydelig mer rekyl (man mister den gode skyven i H&H og får en krappere dunk i skuldra), en kulebane som er marginalt flatere (snakker om noen fattige meters forskjell før man må begynne å skru eller forlegge siktepunktet) og minimalt med forskjell i terminalballistikken.

 

Jeg synes at H&H er en genial konstruksjon. Gjør alt den skal, veldig ballansert. For meg blir det meningsløst å presse de siste m/s ut av en hylse... Vil du ha mer fart så er det vel bedre å bytte kaliber? Hvorfor presse en 30-06 til bristepunktet, det finnes jo 300 kalibre? Hvorfor skvise en 223 maksimalt, kan jo bare bruke 22-250? og hvorfor blåse opp en 375 H&H hylse så du får litt mer futt, dersom det er målet å få mest mulig fart ut av 375 kula kan man jo bare gå for en 378? Jeg synes som sagt 375 H&H er veldig godt ballansert slik den er. Kulebane som en 30-06, håndterbar rekyl og upåklagelig effekt i dyrene. og til bjørnejakt slik trådstarter skal burke den til er H&H også overkill. Kommer til å legge mest energi igjen i lyngen på andre siden av bjørnen allikevel.

Link to comment
Share on other sites

Gled deg!, du har nå valgt et morsomt, presist og historisk kaliber. Har som nevnt også samme kaliber, og er blitt storvilt kaliberet nr1 for meg nå. Litt morro med litt grovt kaliber å skyte så og si hull i hull.

Alt er bare morro med 375 H&H. Helt vanlige priser på kuler. En fryd å lade i pressa disse lange kona messing pluggene. PGA nevnte formen kamrer de også i rifla som smør!. Artige saker!!!!!!.

 

Saueren i 6.5 x 55 er blitt rådyr rifle det nå.

 

Det går jo ann å ha drømmen om ei 340 WBY til senere i livet. Godt å ha noe å strekke seg etter.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Vært ute å luftet sakoen litt. Dette var sinnsykt morro.

Skal til å lade litt nå, noen med forslag til en grei treningsladning i 375hh?

Var på skytebanen, som lurte på hvorfor jeg ikke kamret om til 375 wby slik som BigBore nevnte lenger opp i tråden. Har dette noe for seg?

Link to comment
Share on other sites

Noe for seg og noe for seg.... MORRO...

Men som noen sier så begynner rekylen å bli veldig frisk med fulle ladninger og 300grs kule. Husker ikke hvor mye m/s du får ekstra men rundt 10% mer tenker jeg.. Dette er en av de patroner som gir mest av en impr verson.

Saken er jo at du kan skyte vanlig H&H om du kommer i en knipe. Du trenger jo heller ikke kjøre full pupp ladninger. Men du har muligheten dersom du ønsker..

Men du "trenger" ikke dette ekstra.. det er bare MORRO med noe litt annerledes... .

Link to comment
Share on other sites

Jeg har hatt en 375 wea, har 375 H&H nå og har hatt noen stykker i 375 H&H. Jeg ser ikke fordelen med Wea. Du oppnår noe høyere hastighet. Det gir deg

:arrow: marginalt flatere kulebane. 375 H&H har kulebane som en 30-06, så hvor viktig noen få cm flatere kulebane er på jakthold får du jo vurdere selv. Jeg kan ikke tenke meg noe situasjon på jakt der det vil være utslagsgivende. Dersom kulebanen er et argument kan du lett få til det i en 375 H&H ved å bruke lettere kule, en bonda 250 grains for eksempel.

:arrow: Du får også mer grisete slakt.

:arrow: Og penetrasjonen blir sjelden bedre ved høyere hastighet, ut over et visst nivå. Jeg har lest om PH'er som lader ned H&H for å få bedre penetrasjon. Prisen du betaler er mer rekyl, og en del styr med hylser. Sant, du kan skyte vanlig 375 H&H i en 375 Wea, det er slik du skyteformer hylsene. Men det du får igjen er bare styr synes jeg.

 

H&H er en velballansert patron synes jeg. Genialt kaliber, som levrer pilla i passe hastighet. Og den slår med autoritet. Dersom du vil skyte 375 kuler i høyere hastighet så er det vel bare å gå på en 378 wea da vel?

Link to comment
Share on other sites

Har brukt begge disse ! Og sette disse opp mot hverandre er litt smak og behag syns jeg . I utgangspunktet er de temmelig lik ,ladekostnad temmelig lik, det samme rekyl. Så kommer det an på kulebane og hva du ønsker her !! For min del ønsker jeg alltid flat kulebane ettersom jeg jakter i fjell og her er en 340 med Swift 250 gr. helt rå og effekten på dyr liker jeg så min anbefaling blir helt klart en 340 WBY :D:D

Link to comment
Share on other sites

Her skal jeg tillate meg å være uenig med Skaubjønn. En 375 Wby er personlig kanskje den 375 patronen ved siden av Ruger jeg har mest sansen for.

 

375 Wby lukker gapet mellom H&H og digre 378 Wby som er helt for j****ig å skyte med, 375 er helt sikkert er mer enn nok til alt på Nordlige halvkule - skal en sørover derimot er det liten tvil om at ekstra punch definitivt ikke er noe minus.(at en kanskje heller skulle tatt skrittet opp til en 416 er noe vi skal glemme idag)

 

Jeg har skutt en god del storvilt her hjemme og rifla har vært i afrika og stoppet ett par røslige krøtter.

 

375 Wby yter det samme med ei 300grs kule som en H&H gjør med en 270grs, eller ca 50m/s ekstra med det lettere kula. Det du dermed får ekstra er mer penetrasjon med samme kulebane. Om du trenger det - tja si det. Men der er liten tvil om at en patron med større potensiale ofte er en fordel. Ikke nødvendig å kjøre den opp på rødlinja for fortsatt å ha en patron med litt ekstra sammen lignet med konkurrenten.Sammenligningen melom 308 og 30-06 er ganske lik egentlig. Lader du ikke selv kjøp 375(308) lader du selv få deg en 375Wby(30-06) da den yter endel mer med samme trykk.

 

Rifla mi er litt sær og har bestemt forkjærlighet for bestemte krutt kulekombinasjoner og pipa mantler som fytte F med massive kuler og Swift/NF/TBBC som er kulene jeg har brukt.

 

Til trådstarter ville jeg nok kjøpt meg en 340. Litt lettere å skyte med en en rask 375 og .338" kulene er bedre balistisk sett og har særdeles bra tverrsnitt for dyp penetrasjon

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...