Jump to content

Billig småviltrifle med MANGE krav!!!


ungjegern

Recommended Posts

Heisann :D Har tenkt å kjøpe meg ei "småviltrifle" etter konfirmasjonen, men veit ikkje hva kaliber og kikkkertsikte eg skal velge :forvirra: Børsa/kaliberet MÅ følge disse kravene:

 

1. Den må vere billig

2. Ein må kunne strekke holdet litt på ein vindfri dag, altså til 2-300 meter

3. Børsa må vere stillegående med ein liten demper da det skytes nerme hus og hytter

 

Kikkertsiktet MÅ følge disse kravene:

1. Dette må også vere billig, men fortsatt vere mulig å treffe med :roll:

2. Siktet må minst ha maks forstørrelse på 9, men helst mer.

3. Siktet trenger ikkje ha opplyst retikkel.

4. Siktet må minst ha lysopning på 40mm helst 50 eller meir.

 

Maksimum pris for siktet og børsa= 8000kr tenker eg

 

Bruksområde: Rifla vill for det meste bli brukt til å skyte kråkerfugler, måser, andefugler og muligens litt på Rypa, toppjakt og kansje på rev :smile:

 

Så det eg har sett for meg av børse er CZ 455 american eller thumbhole i 17 HMR, men har ingen anelse på kikkertsikte, muligens red field revolution, men er ikkje sikker på om ein kan skyte måser på 200 meter med 17 HMR :forvirra:

 

Men kom med tips om både børse, kaliber og kikkertsikte, CZen er bare den første eg kom på nett no, men kom med TIPS! :wink:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

@Linka, med å vente meinte eg at eg har ikkje pengane før etter konfirmasjonen min i Mai og att eg ikkje kan kjøpe før da, viss eg skulle kjøpe den hehe :wink:

 

Og det eg meiner med stille er att det er såpass lite smell at eg kan skyte fugl og boksar her heime (som er ganske nerme andre hus og hytter) uten att eg får 30 hyttefolk på nakken som er fly forbanna for att det smeller eller att ein "stakkars" måse får kjenne på ei kule :mrgreen:

 

Og med liten meiner eg att eg ikkje trenger større demper enn den minste Shults & larsen demparen eller hausken mini :D

Link to comment
Share on other sites

ingenting er veldig stille med LITEN demper bortsett fra salong. (kan jo selvfølgelig går for 300 whisper, 308 subsonic el.l men da må du ta med ladeutstyr i prisen også.)

 

høres ikke helt trygg ut den jakta du har tenkt å bedrive!! kom deg vekk fra folk, eller skyt blink med luftgevær!

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Etter at jeg har kjøpt meg en 17hmr også så vil jeg ikke anbefale den til slik generell jakt på småvilt, spesielt om det er litt vind.

Min soleklare favoritt er 222Rem, men jeg ser jo at for de aller fleste jegere så fungerer 223Rem tilfredstillende, og er lettere å finne våpen og ammo til en rimelig penge.

 

Skal holdene strekkes til 2-300meter så er et våpen i kaliber 222/223 det eneste fornuftige av de gangbare småviltkaliberne her i landet, og 17hmr/22wmr ikke noe alternativ!

 

For hjemmeladeren med customfeber så finnes det mye gøy, men det er ikke noe for et totalbudsjet på 8000kr.

 

Skal jeg driste meg ut med en anbefaling - og som jeg selv har gode erfaringer med- så er det å kjøpe ei brukt rifle (gjerne CZ/brno) og en ny kikkert (har gode erfaringer med Nicon Monarc 3-9x40).

Link to comment
Share on other sites

etter kravene du setter så vet jeg ikke om ett kaliber klarer dette.

skyte bokser rundt hytta til å treffe fugler på 200m.

17hmr er jo billig å skyte med men dyrere enn 22lr. men til rev trenger du jo mere enn 22lr.

 

223 funker jo bra på avstand men ville ikke brukt den rundt hyttene til andre,

 

223 til jakt, da har du noe til alt av småvilt, Nei stille blir den ikke,

men en luftgevær funker til bokser rundt hytta.

 

og husk, skal du kjøpe nytt og ha demper koster det å få gjenget også. + demper.

men 8000 får du en grei brukt vis du titter litt. med demper og kikkert.

 

PS. vet ikke hvor mye du har skutt, men det kreves litt trening før du jakter på litt avstander.

Og du må ha jegerprøve,

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Ville gått for bruktrifle i 223. Noe sånt som dette for eksempel:http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=32626051

 

Her er du fremdeles 2000kr under budsjett. Tipper kikkerten som sitter på klarer seg greit for deg, og da kan du bruke resten av budsjettet på en brukt salongrifle(.22lr), som du kan trene rundt hytta med, og også bruke til å knerte fugler og annet småvilt opp til hares størrelse(men ikke hare).

 

Da er du i grunnen ganske godt skodd for småviltjakt/trening/rådyrjakt/langhold et godt stykke utover(litt begrensninger på kikkerten kanskje men..), jaktfelt og i det hele tatt alt annet enn storviltjakt.

Link to comment
Share on other sites

14 år og kjøpe rifle? Er vel ikke du som skal kjøpe da? Og jakta du skal drive med de nærmeste 2 åra er da opplæringsjakt. Kanskje det er like lurt å låne våpen av den som skal være med ettersom du uansett ikke kan bruke det alene? Har du flere du kan jakte/skyte sammen med kan du få prøvd flere ulike typer og finne ut litt om hva du liker. Da får du en viss erfaringsbakgrunn som du kan foreta valg ut fra. Men fristende med eget våpen selvsagt..

Link to comment
Share on other sites

Hva med å skaffe deg to våpen; en billig 22lr for trening/plinking og en 222/223 for jakt?

22lr får du kjøpt billig brukt og er perfekt til trening. 222/223 er mer egnet for jakta du beskriver.

 

17hmr er ett tøft kaliber, men er veldig utsatt for vind. Og du kan ikke strekke holdene ut over 140-150 meter, da

detter kula mye og futten i den vel ett gram tunge kula er veldig liten. 200-300 meter er for langt for den lille rakker'n.

Og den smeller mer enn du tror :!:

Link to comment
Share on other sites

Og det eg meiner med stille er att det er såpass lite smell at eg kan skyte fugl og boksar her heime (som er ganske nerme andre hus og hytter) uten att eg får 30 hyttefolk på nakken som er fly forbanna for att det smeller eller att ein "stakkars" måse får kjenne på ei kule :mrgreen:

Tror du glemmer en vesentlig ting her..sikkerhetsavstand under skyting med rifle.

Poltilennsmann blir ikke glad hvis en fjortis hopper og spretter rundt i hagen til mamma og pappa å skyter naboens måker...

Start med luftgevær på pappblinker er mitt råd..foreløpig. Til du har fått inn sikkerhetsreglende.

Link to comment
Share on other sites

Leste litt andre innlegg du har skrevet og la merke til et par ting.

Det virker som om du har god tilgang til våpen. Dermed skulle ikke behovet være så akutt at du må ha nytt våpen nå.

Det virker som om dere ikke tar regelverket veldig tungt.

 

Tips: Det er ikke alltid lurt å fortelle på åpne forum at man driver med jakt som i beste fall tøyer regelverket. Er mange som leser...

Link to comment
Share on other sites

Ser det er ein god del spørsmål som må besvares her :roll:

 

1. 2-300 meter var kansje litt i overkant, men opptil 150 meter må nokk gå ann

2. Skytetrening har eg nokk av, skyter minst 2 ganger i uka pluss skytestevne annakvar helg.

3. Ja eg er 14. og det er selfølegelig pappa som skal kjøpe, men eg som kommer til å bruke den og får den når eg blir gammal nokk :winke1:

3. Pappa er selfølgelig med meg på jakt

4. Me har ikkje hytte, folk har misforstått litt her, me BUR (har hus) på ein plass der det er mange hytter.

5. Selfølgelig er denne jakta trygg og sikker bakgrunn er eit must, men mange hyttefolk fra byen reagere fort om dei høyrer smell.

6. Luftgever er uaktuelt.

7. Eg har 22

8. Skal snart få meg mauser m67 i 6,5x55 som eg og pappa holder på med nå. (begge børsene er det selfølgelig han som eiger)

9. Er selfølgelig ikkje nerme folk, men det er hytte på den andre sida av den lille vika me bur i.

10. Skal eg berre satse på å bruke 6,5en og holde meg LANGT unna folk?

11. Når eg jakter måser blir det hovudsaklig på tre øyer 1 km utenfor huset, men det er ofte måser og ender ca.40 meter fra huset med Sikker bakgrunn som eg altid tenker at det kunne vert kjekt å jakte på i lag med pappa.

Link to comment
Share on other sites

Leste litt andre innlegg du har skrevet og la merke til et par ting.

Det virker som om du har god tilgang til våpen. Dermed skulle ikke behovet være så akutt at du må ha nytt våpen nå.

Det virker som om dere ikke tar regelverket veldig tungt.

 

Tips: Det er ikke alltid lurt å fortelle på åpne forum at man driver med jakt som i beste fall tøyer regelverket. Er mange som leser...

 

Okei det der blei eg nesten lei meg av å høyre, for det første REGLER ved bruk av våpen her i huset er ekstremt strenge, aldri i verden om at eg hadde fått vandra aleine med våpen rundt å skutt fugl i hagen!!! Og eg får ikkje akkurat lov til å berre ta ei børse å stikke ut å sette opp ei pappskive og skyte, da må pappa vere med og me finner oss ein plass med fin bakgrunn og setter opp mange planker bak skiva og så skyter!!!

 

Så våpen skal ein ikkje tulle med her i huset, det er derfor luftgever er uaktuelt fordi då kan det bli sånn att ein plutselig får lov til å ta geveret og berre gå ut og sette opp ei pappskive og så skyte helt uten videre!!!

 

så det att mange av dere oppfordrer til kjøp av luftgever er ikkje bra fordi det kan virke som om dette ikkje er noko farlegt med luftgever!!!!

 

Så ALLE regler innen jakt og skyting blir fulgt her i heimen

Link to comment
Share on other sites

Det høres veldig bra ut.

Jeg kan kanskje presisere hva jeg mente. Det aller meste du har skrevet er i jeg form. Dermed virker det som om det er du alene som jakter. Ut fra det du sier nå går jeg ut fra at du egentlig mener "vi". Altså du og f.eks far som sniker dere inn på kråkene sammen. Du er heldig som har noen å jakte med!

Link to comment
Share on other sites

har du tatt jegerprøven?

det er et krav til jakt, selv om det er med andre.

 

og luft ble anbefalt siden sikkerhets avstanden på et luftgevær er kort, så vis det går noen 500meter inne i skogen uten at man kan se dem så er de trygg for luftgeværet.

 

vis du har 22lr så har du jo noe å skyte bokser med, og fugl med som du ville at det nye våpnet skulle passe til.

med lyddemper så har du ett stille gevær,

 

sikkerhets avstand på 22cal er vel rundt 2000meter.

rifle 5000meter.

så jakt ute på øya 1km utenfor hus, fortsatt ikke helt innenfor vis du sikter i den retning

 

du sier stille smell. hvor mange skudd løsner man når man jakter da? tror ikke det kommer klager om det smalt 3-4 ganger i skogen på en dag. så lenge du driver med lovlig forsvarlig jakt har de ikke noe å si egentlig.

Link to comment
Share on other sites

Ups, har ikkje tenkt på at eg skreiv som om det berre er meg :roll: Og ja eg synest eg er veldig heldig som har ein å jakte med, som i tilleg er veldig ansvarsfull, og er du med han i 1 time og snakker om våpen, dfs skyting eller jakt så kan eg garantere deg att du får lært deg eit par nye ting :D Sånn er det vertfall for meg, og det beste eg veit er når eg og han sitter i skogen med eit felt vilt og snakker, eller når me er på garasjeloftet og skrur på børser :)

 

Men la oss komma oss on-topic no og gje meg tips om børser, kaliber og kikkertsikter folkens!!! :D

 

@rommling du trenger ikkje jegerprøven for å gå på oppfølgingsjakt på småvilt med ein voksen over 20 som har hatt jegerprøven i over 4 år :wink:

Link to comment
Share on other sites

Nå skal ikke jeg påberope meg å være en spesialist, men den Weatherby Vanguard'en i .223 Rem til fire høvdinger som er linket til lenger opp i tråden er det mange som sier er OK mht presisjon, og høres ut som det kaliberet du er på jakt etter. Jeg har tafsa litt på den, og likte godt utseendet på den. Fint mønster i stokken :D På minussida lyder den litt hult når man kakker litt i stokken, men det finnes noen prosjekttråder du kan lese i før du tar med rifla og faren din opp på garasjeloftet - som forøvrig hørtes ut som et trivelig sted :D - for å finne ett eller annet du kan putte i stokken for å få den litt tightere. Skum kanskje? Grunnen til at jeg ikke kjøpte Vanguarden, var at jeg nok ikke har like trangt budsjett som deg etter 12 år med hard nedbetaling på boliglån, samt et par tiår i jobb. Så jeg endte med noe annet utenfor ditt budsjett.

 

Kikkert er nok litt verre å finne toppkvalitet på innenfor budsjettet ditt. Det generelle rådet er å legge mer penger i optikk enn i børse. Men et tips er å sjekke bruktmarkedet etter gode kikkerter. Men Leupold lager jo mekanisk solide og optisk ganske greie kikkerter. Leupold VX II 3-9x40 får du ny på Jakt og friluft for 3500 spenn. Jeg fikk tips om å styre unna VX I pga dårlige (manglende?) knepp på siktejusteringa. Hvis du følger rådene til Poachcer og Roe her på forumet - noe du egentlig bør gjøre - skal du ha kikkertsikte med mil-justering og medforstørrende retikkel. Men anbefalingene til de gutta vil sprenge budsjettet ditt temmelig kraftig.

 

Nå er du oppe i 7500 kroner (+ montasjer hvis du må kjøpe det), og med den minste danskedildoen (S&L Hardcore) skrudd på munningen, er du oppe i 9000 kroner + montasjer (Jakt og friluft). Det smellet som er igjen da er det ikke stort å få gjort noe med.

 

Lykke til med valg av børse :D

Link to comment
Share on other sites

 

@rommling du trenger ikkje jegerprøven for å gå på oppfølgingsjakt på småvilt med ein voksen over 20 som har hatt jegerprøven i over 4 år :wink:

 

Opplæring i jakt og fangst

 

Den som har fylt 14 år og fram til fylte 16 år kan likevel delta i småviltjakt med våpen og delta i fangst av villmink, mår, rype, kråkefugl og måker i opplæringsøyemed når vedkommende:

 

a) har samtykke fra foreldre eller foresatte og

b) er under forsvarlig tilsyn av person som har fylt 20 år. Tilsynspersonen må ha utøvd jakt og betalt jegeravgiften i minst tre år. Tilsynspersonen skal også ha tillatelse fra rettighetshaver. Den som har tilsynet skal ha mulighet til å kontrollere og instruere vedkommende.

Link to comment
Share on other sites

Har ein kombi i 222.rem, fantastisk kaliber til småvilt, personleg syns eg at 222. er ei meir harmonisk patron enn 223. som har for stor fart på kulene til at det blir noko spiseleg kjøt på rådyr

 

Har du erfaring med dette? Jeg har eid 222rem og eier nå 223rem og det der synes jeg var feil argument, da det ikke finnes noen forskjell på rådyr mellom disse to patronene.

222rem leveres som regel med 50grain kuler og har da i fabrikksammo en hastighet på rundt 970m/s

223rem leveres som regel med 55grain kuler og har da i fabrikksammo en hastighet på rundt 970m/s

 

223rem har større spekter av kuler du kan bruke i fabrikksammo, vekter opptil 77grain finnes med veldig redusert hastighet. Samt en annen fordel er billig fabrikksammo i butikken, mye billigere i mye større utvalg enn den døende 222rem. Nå etter det Norske forsvar har gått over til 223rem fra 308win vil høyst sannsynligvis 222rem dø ut her i landet også slik som har skjedd i for eksempel USA.

Men om du lader selv spiller det jo ingen rolle, du kan lade både 222 og 223 fra en subsonic salongrifle til en god rådyrrifle.

 

Svaret på spørsmålet som ble stilt er enten 222 eller 223 og begynn å lad patroner selv, en støpetang er også fint for billig plinkeskudd rundt hytten i 22lr styrke. samt Nosler ballistic tip eller v-max på måker opptil 300 meter.

 

F.Eks lade en ca 45 grain kule (hjemmestøpt f.eks) med 3 grain N350 vil gi omtrent 350m/s som er i perfekt for å plinke bokser, skyte ryper med o.l. Lad opp 50grain Nosler ballistic tip med 22grain N130 så har du en super måkepatron på 300 meter.

 

Hele poenget med å lade selv er at du oppnår større frihet til å gjøre riflen din om til mange kaliber. Jeg solgte salongen når jeg fikk meg 222rem, og når det løpet var utskutt vraket jeg riflen og fikk meg en 223, har ikke bruk for 22lr eller 22magnum eller 22hornet når du har dette, bare lad deretter og du har alle disse 22 kaliberene for hånd.

17hmr er ikke noe brukbart på lengre hold, ett vindkast så treffer du nada.

Link to comment
Share on other sites

For det første finnes ikke det du etterspør i ett våpen (ok Blaser R93 med forskjellige løp fikser det, men da ryker budsjettet big time).

 

Du skisserer opp to typer skyting og jakt, disse må man vurdere vær for seg:

 

Først Plinking og "Nærjakt" (nytt begrep oppfunnet av meg her og nå :wink: ), som skal være stillest mulig.

Til dette bruket er det kun 22lr med en grei demper som duger (normalt er lille A-Tec cmm4 standard nivået for demping av 22lr i dag, naboene vill ofte ikke ane at det ligger noen kun noen 100m borte og koser seg med å skyte kråker og blink).

 

Sikte stilles det ikke store krav til, men jeg ville ha vurdert mildot og lavest mulig vekt (for bedre balanse i våpenet, mye viktigere enn hva mange innbiller seg for gode jaktskudd når muligheten pluttselig byr seg). 3-9x40 er det største jeg ville ha vurdert (med 22lr er det mye viktigere enn hva mange tror å ha lav forstørrelse på laveste innstilling, da man ofte skal ta ut skjora på greina mindre enn 20m unna. Man har normalt ikke allverden av tid på seg med å finne målet ved slik kortholdsjakt, og stor minste forstørrelse har kostet meg flere kråker enn for liten maks forstørrelse (som aldri har kostet meg ett eneste vilt, kun hull i papp).

 

 

Din andre form for tiltenkt jakt er mellomdistanse jakt.

 

Typisk kaliber er 223r, og distansen går normalt fra ca 50m og ut til 200m.

Ny demper gir seg selv (SL hardcore e.l.). Demper på rifle til denne type bruk, er etter mitt syn i dag påkrevd (for å slippe sure naboer, og sure egne ører).

 

Rifle i passende prisområde ny eller brukt. (det meste duger).

Sikte i området 3-9x40 / 4-12x50, unngå de tyngste her også.

 

Smellen vill være betydelig, men for de fleste til å leve med i form av rene jaktskudd. Dette avhengig av hvor mye reflekterende flate det er på skuddstedet og langs kulens bane.

 

P.s En DFS rifle er ikke noe godt jaktvåpen i original konfigurasjon, så egne dedikerte rifler må vurderes (obs snakker ikke om presisjon ang DFS våpen, kun egnethet).

Link to comment
Share on other sites

223rem har større spekter av kuler du kan bruke i fabrikksammo, vekter opptil 77grain finnes med veldig redusert hastighet. Samt en annen fordel er billig fabrikksammo i butikken, mye billigere i mye større utvalg enn den døende 222rem. Nå etter det Norske forsvar har gått over til 223rem fra 308win vil høyst sannsynligvis 222rem dø ut her i landet også slik som har skjedd i for eksempel USA.

Men om du lader selv spiller det jo ingen rolle, du kan lade både 222 og 223 fra en subsonic salongrifle til en god rådyrrifle.

 

Svaret på spørsmålet som ble stilt er enten 222 eller 223 og begynn å lad patroner selv, en støpetang er også fint for billig plinkeskudd rundt hytten i 22lr styrke. samt Nosler ballistic tip eller v-max på måker opptil 300 meter.

 

Heldigvis tar det laaaang tid for en patron å dø ut. Det selges nok ikke mange nye rifler i .222 lenger, men utvalget i ammo og priser er heldigvis ikke på tur opp. .223 har nok større utvalg, men da må man til en butikk med større utvalg! Har vært i flere butikker og tittet, og det er stort sett det samme. Alle har svindyre Normapatroner eller rimelige S&B. Så er det litt mer tilfeldig... I .223 kan du få billigbillige helmantelskudd, om butikken fører merket. De er ikke kjent for verdens beste presisjon (har jeg hørt vel å merke), men de funker til trening. Ville selv aldri skutt med det, for jeg vil ha tette samlinger på pappen. Jaktammo er like dyrt for begge kalibrene, gjerne med litt høyere pris på .223. Sjekk rundt selv. Utvalget i .223 blir ikke så stort om man ser på riflestigning. De rimeligste leveres gjerne med 1:12 (vanlig i .223), og da er i grunn 55 grs max kulevekt. .222 har gjerne 1:14, med samme 55 grs som max, med et par unntak (Norma rådyr 62 grs går gjerne godt).

 

MEN! Hva i all verden skal man med så mange, uendelige muligheter? Hvorfor skyte med sytti forskjellige kuler og kulevekter?

 

Jeg gjør det utrolig enkelt: Èn varmintkule, èn helmantelkule, èn blyspisskule. Ferdig med det! Hvorfor gjøre et komplisert? Hvorfor skape seg behov? Jeg begynte med å prøve en del forskjellige kuler, men har endt opp på tre stk og gidder ikke dille med noe annet mer! Dyra i andre enden gir da vel blanke så lenge de dør. De aller, aller fleste skyter bra nok med omtrent hva som helst av fabrikkammo likevel. Da MÅ man jo ikke gjøre det vanskelig for seg selv... Snakker av egen erfaring... Ble jo bare surr med kulemerker, kulevekter, kruttmerker, kruttvekter, friflukt, patronlengder...

 

Ellers kan en gjøre gode kjøp på brukte .222'er, i og med at folk sier den dør ut. Den er mindre populær enn .223 i dag, men det kommer ikke til å utgjøre noen praktiske problemer i uoverskuelig fremtid! De to, kanskje tre lappene man sparer på børse, kan man bruke på ammo, og man får jo litt da.

 

Se ellers gjerne etter en brukt/ny Tikka T3 i .223, for de har 1:9 mener jeg å huske, og da får du større muligheter da du kan bruke tyngre kuler. Problemet, eller utfordringen, er at du må lade selv. Har aldri sett tyngre enn 62 grs ferdigladede. Lader du selv, kan du skape et større utvalg selv (selv ikke JEG ser helt nødvendigheten om man er vanlig jeger og bare skal trene/jakte i blant), da man har muligheten til det.

 

Bruker selv en Brno Fox i .222. Denne kommer jeg nok til å ha til den er brukt opp. Liten og nett med låskasse tilpasset kaliberet. Ulempen med de rimelige nye, er at det gjerne er samme låskassen som .308, .30-06 eller lignende. Da blir børsa klart tyngre og. Min tass veier 2,4 kilo (eller ca 3 med optikk og demper)... T3 Light veier 2,8, tror jeg. Da går det an, selv med grovere børse. Vekt er for øvrig subjektivt. Jeg går med børsa i sekken og vil den skal være så lett som mulig. Posterer man er det jo ikke så nøye.

 

Mitt neste våpen i småviltkaliber aner jeg ikke hva blir selv. Har nå blitt glad i .222, men ser jo at .223 er den nye "folkevogna". En aldri så liten Sako kanskje... :)

 

Men mitt tips er: Finn en T3 Light i .223. Den gir alt du trenger til ditt bruk. Har du sykt flaks, kan det hende du finner en til åtte lapper, med kikkert. De koster ca åtte ny, uten sikte.

 

Ellers har du en rimelig, full pakke, her: http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=32626051. Dersom det er en Remington SPS, noe det sikkert er pga lav pris, er ikke stokken den beste. Noe myk. Vet at flere skifter stokk. Kvaliteten er grei, og man får kjøpt uendelig med utstyr til disse 700-modellene. Sikkert 1:12-stigning her, men hva gjør nå det..?

Link to comment
Share on other sites

Det finnes vel ingen gode grunner til å velge en ny 222, annet enn å prøve å være et unikt snøfnugg.

Får man en god deal på brukt børse kan det være verdt det, men kun dersom man lader selv eller skyter få skudd i året.

 

Lav pris er en ting, men godt utvalg er en forutsetning for å finne noe som går godt i akkurat din børse.

Link to comment
Share on other sites

De rimeligste leveres gjerne med 1:12 (vanlig i .223), og da er i grunn 55 grs max kulevekt. .222 har gjerne 1:14, med samme 55 grs som max, med et par unntak (Norma rådyr 62 grs går gjerne godt).

 

Hvordan fungerer denne logikken?

 

1:14 stabiliserer like bra som 1:12 i 55grain? og 1:14 klarer å stabilisere fint i 62grain men ikke 1:12?

 

Jeg har skutt massevis av Winchester 64grain powerpoint (rådyrskudd) i 1:12 og det er hull i hull på 100 meter med denne, 62grs Norma treffer perfekt også, i VV sin ladetabell er 1:12 anbefalt opptil 69grs som er anbefalt 1:10 og som er anbefalt til 75grs og 1:7 fra 75grs til 90grs.

 

Men problemet er 1:7 kan få lette 35grs kuler til å detonere i luften, da de rives i filler.

Link to comment
Share on other sites

Det gamle tipset om å kjøpe billig rifle og dyr kikkert gjelder fortsatt. God optikk er utrolig givende i både blink og jaktsituasjoner.

Du beskriver en jakt som egentlig ikke krever kjappe oppfølgingsskudd. Og til jakt på og nær sjø bør du tenke på at børsa ikke blir så pen etterhvert.

 

En Baikal enkelsskudd, eller en H&R 1871 er nokså mye billigere enn alt annet du kan finne, og presist nok i massevis. Da får du både demper, montasje og anstendig kikkert innenfor budsjettet.

Kjøp gjerne rifla brukt, og ikke heng deg forferdelig opp i kaliber. De fleste vanlige duger. Til den jakta du beskriver har ikke .222 noen som helst ulempe i forhold til .223. 30-30, 6,5 og .308 er fint brukelige de også.

 

Til sånn finskyting kan det være greit å vurdere justerbar kinnstøtte og tofot, det kan nok også lirkes inn i budjettet med en rimelig fattigmannskipplauf.

 

Selv bruker jeg Baikal IJ18 i .222 og har glattet opp avtrekket selv. En børsemaker skal ikke ha mange hundrelappene for å hjelpe deg en hel del med dette.

 

 

Lykke til med valget :-)

Link to comment
Share on other sites

De rimeligste leveres gjerne med 1:12 (vanlig i .223), og da er i grunn 55 grs max kulevekt. .222 har gjerne 1:14, med samme 55 grs som max, med et par unntak (Norma rådyr 62 grs går gjerne godt).

 

Hvordan fungerer denne logikken?

 

1:14 stabiliserer like bra som 1:12 i 55grain? og 1:14 klarer å stabilisere fint i 62grain men ikke 1:12?

 

Jeg har skutt massevis av Winchester 64grain powerpoint (rådyrskudd) i 1:12 og det er hull i hull på 100 meter med denne, 62grs Norma treffer perfekt også, i VV sin ladetabell er 1:12 anbefalt opptil 69grs som er anbefalt 1:10 og som er anbefalt til 75grs og 1:7 fra 75grs til 90grs.

 

Men problemet er 1:7 kan få lette 35grs kuler til å detonere i luften, da de rives i filler.

 

Ordla meg nok litt dumt her... :oops:

 

Om kula stabiliseres og gir ønsket presisjon kommer også an på lengden på kula. Jo tyngre, jo lenger (den kan jo ikke bli tykkere, for da er det jo ikke .22-kaliber lenger!). Lange kuler trenger raskere twist for å gå i mål dit man vil. 55 grs varierer i form og lengde. Noen har boat tail, mens andre er flate. Noen er butte, mens andre er spisse. I min .222 går Lapua fmj og sp med flat base og litt butt nese greit, mens feks Hornady og Partizan sin bt går i alle retninger. Dette har jeg også sett og hørt folk med 1:12 i .223 oppleve. Vil nok tro at 1:14 i .222 kan være mer sær med disse kulevektene. Norma sin 62 grs går greit da den har flat base vil jeg tro, og ganske butt spiss som gjør den kortere enn tilsvarende (hvordan ser Win 64'en ut?). Har ikke prøvd den i Fox'en selv, og kommer heller ikke til å gjøre det. Siden .223 har 1:12 vil jeg anta at disse kan gå enda bedre da den tross alt har litt raskere stigning. Selv bruker jeg kun Lapua sin 55 grs sp om jeg skal jakte rådyr. For min del samler 50 grs bedre enn 55 grs. Lapua 55 fmj samler fra 15 - 25 mm, mens Sako Speedhead fmj og Norma 50 grs fmj (forrige jaktmatchkula, som ikke produseres lenger) samler fra 6 - 15 mm.

 

Ellers kommer det jo an på personen som bruker børsa selv og da. Rådyrkuler som samler innenfor 35 mm er jo mer enn bra nok for de fleste. Jeg er ikke fornøyd med over 25 mm selv på blyspiss til slikt bruk, og jeg er misfornøyd med alt over 15 mm med helmantel og varmintkuler da målet blir mye mindre. Men slikt er jo subjektivt da. Ellers opplever jeg at jeg klarer bedre samlinger med hjemmeladet enn med fabrikkladet. Feks fikk jeg ikke børsa til å samle under 25 mm med ferdigladet jaktmatch, mens persen er 6 mm med samme kula ladet selv. BT-kuler på 55 grs, eller andre kuler over dette, kommer jeg ikke til å prøve, men hører jo at Norma sin 55 grs fmj bt går bra i andre våpen, så mulig den går bra og. Kommer nok en del an på hva slags kulemerke og, om den går bra eller ei. En må jo prøve seg frem, noe jeg har gjort og sett andre gjort. Jeg gjør det derfor enkelt og bruker det jeg vet går i børsa mi!

 

Om jeg går for .223 senere, kommer jeg nok til å velge en med raskere enn 1:12 stigning, for da er jeg i hvert fall sikker. For alt en vet kan jo tyngre kuler gå bra i et våpen, men ikke i et annet og. Om jeg kommer til å bruke tunge kuler, er en annen sak! Men en har da muligheten i det minste. 75 grs til rådyr feks er nok vel så bra som 55 grs!

 

Men, om man ikke lader selv og ikke har planer om det, er det like greit å skaffe seg en med 1:12, for det er ikke lett å få tak i noe over Norma sin 62 grs ferdigladet... Dessuten gjør feks en 55 grs Oryx jobben i et rådyr den og.

 

MEN, det var ikke dette tråden handlet om :wink:

 

En annen liten sak som kan tittes på med omhu, er CZ 527. Dette er arvtakeren til Brno Fox, og den fås i ulike kalibre, også .223. En yndig liten sak med låskasse tilpasset kaliberet. Er egen tråd her som omhandler denne børsa (og Fox): http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=14&t=7940&hilit=CZ+fox

Link to comment
Share on other sites

Her er vel omtrent akkurat det du spør om??

billig rifle, god demper og kikkert med kompensator til forskjellige avstander:

 

http://www.thegunsource.com/Savage-17-HMR-Rifles.aspx" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank

http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs ... e=29967962" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank

http://www.midway.no/BSA-Sweet-17-Rimfi ... icle-Matte" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank

Link to comment
Share on other sites

Har lest alle svar her nå, og trur ikkkje det blir noko kjøp av børse i eit så lite kaliber alike vell :crazy:

Grunnen til det er at eg og pappa holder på meg å pusse opp ein Mauser m67 på "garasjeloftet" og trur heller at eg kjøper meg to fot til denne og lyddemper. Og med 6,5 kan eg vell strekke holdet noko lenger enn med alt fra 17 hmr til 223 :D

 

Men går det ann til å få kjøpt ferdiglada V-max i 6,5 :forvirra: Viss ikkje så trur eg kansje dette kaliberet kan vere brukbart til predatorer som rev, kråker og måser http://www.jaktogfriluft.no/display.asp ... odid=21427

 

Viss ikkje så lader pappa litt DFS kuler, så kansje han kan lade V-max for oss, eller trur dåke eg kunne klart å lade sjølv eller burde dette bli gjort av litt eldre folk? :problem:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...