Jump to content

Zeiss Classic 3-12x56 eller classic 2.5-10x50 med lys?


lilleulv

Recommended Posts

Til kammerfolket som kjenner Zeiss og optikk generelt:

 

Jeg skal ha et sikte til hjortejakt, primært til postering og jakt i dårlig lys. Budsjettet er på max 10 laken. Spørsmål; hva har du størst nytte av; 50 mm åpning og med lys eller 56 mm uten lys?

 

Fint om noen kan øse av sin kunnsskap.

Link to comment
Share on other sites

Jeg hadde samme problemstilling nylig, stod mellom de to.

Endte opp med en Victory 3-12x56 uten lys. Jeg tenkte at hvis jeg ikke skulle ha lys skulle jeg i allefall ha noe bra og overbeviste med selv om at i en alder av 28 med godt syn burde jeg klare meg fint uten.

Link to comment
Share on other sites

Amatør; jeg ser at du er klar på at at man skal heller bruke penger på bedre optikk enn lys. Men er forskjellen så stor på 50 kontra 56 (gitt samme linsekvalitet), at du mener det er viktigere enn lys?

 

Prismessig kommer de noenlunde likt ut, så her faller argumentet om å bruke mer penger på optikken bort.

Link to comment
Share on other sites

Men er forskjellen så stor på 50 kontra 56 (gitt samme linsekvalitet), at du mener det er viktigere enn lys?

 

Nå er 56mm 25% større areal enn 50mm, så det betyr en del. Normalt vil en slik konstruksjon også ha best oppløsning på den midterste forstørringen, dvs 5x for den minste og 6x for den største. Har du unge øyne, får du best bilde på 7x, på den minste og 8x, på den største. Da blir det også kortest relativ avstand fra 6x til 8x.

 

Øyets kontrast er også større for lavere romfrekvenser, så forstørring er også viktig.

 

Men, ønsker du et mer universelt sikte, og ikke legger så mye vekt på postering og dårlig lys. Velg den minste.

Link to comment
Share on other sites

Jeg ville spart litt mere penger, er vel ikke så langt opp til 56 m lys. Når du først skal bruke så mye penger...

'

 

+1

 

har zeiss i 56 md lys og brukererfaring med og uten lys i skumring / måneskin. med lys uten tvil er min konklusjon. PS finn er et fint sted. betalte 8 laken for min zeiss 3-12x56 md lys

Link to comment
Share on other sites

Jeg har aldri følt at opplyst retikkel er nødvendig. Jeg har alltid sett retikkelet godt nok når jeg har sett siluetten av dyret. Lysåpning er viktig, jo mer lys du får inn, jo lettere kan du stille kikkerten slik at du ser dyret godt. Med større lysåpning kan du stille forstørrelsen høyere uten å få for liten utgangspupill på kikkerten, og da vil du se dyret mye klarere. Se amatørs innlegg litt tidligere, der gies det flere detaljer.

Jeg har kikkert med opplyst retikkel, men de 3-4 siste årene har jeg ikke hatt lys på under jakt, det har ikke vært behov for det.

Link to comment
Share on other sites

Jeg hadde Zeiss 3-12 x 56 uten lys i alle år, og da jeg skulle ha med lys passet jeg på å få vekk tubaen og gikk over til Zeiss 2,5-10 x 50.

Ikke angra på dette. Det var så irriterende at kikkerten tok borti altmulig.

Lyset er nå et absolutt must føler jeg. Viktigere enn 56mm kikkertsikte.

Link to comment
Share on other sites

Kjøpte 2,5-10x50 med lys. Bruker den på åtejakt, der jeg ikke har mulighet til fastmontering av lys pga manglende bebyggelse. Åte ligger i skogen ved et jorde. Synes det er en super kikkert. ikke blir den for stor heller.

 

Presisjons skyting på 100meter er den super. I trådkorsets senter er det en svart prikk når lyset ikke er på. Den dekker akkurat nesten en svart klisterelapp på 100 meter. Meget enkelt å ha samme siktepunkt for hvert skudd, når det skkytes på papp skive.

Link to comment
Share on other sites

Det kommer an på hvor dårlig lys det kan bli når du skyter. Når det nærmer seg grensen til det forsvarlige er det best å kjøpe kikkert med lys, men hvis du skal telle antall tagger på hjorten eller se forskjell på spissbukk og kolle før du skyter, klarer du deg med kikkert uten lys.

Jeg foretrekker å bruke lyspunkt.

Link to comment
Share on other sites

Prismessig kommer de noenlunde likt ut, så her faller argumentet om å bruke mer penger på optikken bort.
Gjør det egentlig det? Hvis du tar utgangspunkt i hva en 2,5-10x50 koster, kan du enten legge ekstra penger i lys, eller ekstra penger i optikk.

 

 

.... Men du får ikke 25% mer skuddsjanser med den største kikkertsiktet.

 

Har du vurdert å kjøpe et brukt sikte? da kan du få mye for pengene.

Link to comment
Share on other sites

Kupper tråden litt med ett relevant spørsmål til trådstarters emne.Jeg er også i samme tenkeboks, lurer på om en zeiss 3-12x56 varipoint m/2biledplan, slipper mindre lys igjennom enn den samme m/lyspunkt, jeg hadde tenkt å satse på varipointen for å være sikker, det er 1.k. i mellom. Jeg er 61 neste jakt, så kansje jeg skulle hatt en 6-24x72 ? men 27000.- :evil::shock:

Link to comment
Share on other sites

Jeg har aldri følt at opplyst retikkel er nødvendig. Jeg har alltid sett retikkelet godt nok når jeg har sett siluetten av dyret. Lysåpning er viktig, jo mer lys du får inn, jo lettere kan du stille kikkerten slik at du ser dyret godt. Med større lysåpning kan du stille forstørrelsen høyere uten å få for liten utgangspupill på kikkerten, og da vil du se dyret mye klarere. Se amatørs innlegg litt tidligere, der gies det flere detaljer.

Jeg har kikkert med opplyst retikkel, men de 3-4 siste årene har jeg ikke hatt lys på under jakt, det har ikke vært behov for det.

 

men hvorfor trenger man så sabla høy forstørrelse? du ser jo vanlivis bra nok med 4x til og skjyte på en åte opptill 100 meter.

så da blir vitsen med 56mm borte. da er det heller bedre med 50mm med lys.

Link to comment
Share on other sites

...lurer på om en zeiss 3-12x56 varipoint m/2biledplan, slipper mindre lys igjennom enn den samme m/lyspunkt.
Hadde det vært opp til meg, hadde det vært forbudt å snakke om hvor mye lys et kikkertsikte slipper igjennom. Det er ikke det som avgjør.

 

 

Men, i følge den gamle testen i Vapentidningen, er Varipointen litt dårliger under de vanskeligste lysforholdene.

Link to comment
Share on other sites

men det har jo kommet meget vektige argument for større objektiv.

 

Sikkert riktig i teorien ja, men jeg har ikke gode nok øyne til å se forskjell mellom 50 og 56 åpning. ( har hatt flere toppsikter med begge) Jeg gidder ikke dra på den ekstra vekta som kikkerter med 56 åpning gir lenger, siden forskjellen er så minimal.

Forskjellen mellom med lys og uten er imidlertid som natt og dag. For min del ihvertfall. Jeg hadde tendens til å skyte for mye "midt på" med tysk 4. Med vomsøl som resultat. Man måtte tvinge seg til å sikte så langt frem man turte. Med lysprikk er det som å skyte på dagen. Men man kan sikket trene seg opp til å skyte godt på natta uten lys i kikkerten også.

Link to comment
Share on other sites

Jeg må ha rare øyne, for jeg ser ingenting på høyeste forstørrelse i dårlig lys. Jeg skrur mer og mer ned på forstørrelsen ettersom det blir mørkere. (skjeldent under 4 riktignok) Dette har vi diskutert før, og jeg vet du er uenig, men slik er mine øyne. Forøvrig har jeg både 12 og 10 ganger på Zeiss kikkertene mine nå som har 50 åpning, og har hatt 8x56 og 2,5-10X56 kikkerter. Jeg synes sistnevnte var bedre i mørket, siden jeg kunne skru den ned på feks 5 når det virkelig var mørkt. Dette var riktignok en fast 8x56 doctor og en variabel S&B.

Videre så kommer jeg aldri igjen til å jakte med tysk 4 på natta, etter at jeg har fått kikkerter med lys. En annen ting er at tysk 4 sladder alt for mye av synsfeltet etter mitt syn.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

@zeppern - Ut fra det du skriver er det åpenbart at du ikke har erfaring fra jakt under dårlige lysforhold. Før du prøver å lære bort noe bør du vite hva du skriver om, ellers blir disse trådene fylt opp av tullete innlegg slik som ditt.

 

Har jaktet den del under dårlige lysforhold jo. det er uansett ikke forsvarlig å skjyte over 100m når man driver sånn jakt. og istedenfor og kritisere det hvorfor ikke lære det bort da?

og ja jeg er klar over at man får 100% lysgjennomgang hvis man drar forstørrelsen på max.

mn hvorfor ikke prøve en nightforce ?

http://www.wingevapen.no/index.php?do=product&id=2320

Link to comment
Share on other sites

Nå er det vel nettop slik at man ikke får optimalt bilde ved å dra forstørrelsen på max, med mindre max er nettopp 7-8 x og objektivet opp imot 56 mm.

 

Min vurdering blir å velge mellom

 

1) Med 56 mm å kunne nyttegjøre seg en større forstørring med optimalt bilde. De fleste vil nok anerkjenne at det er et godt argument å kunne "trekke dyret nærmere seg" nettopp under dårlige lysforhold.

 

2) Med 50 mm få litt lavere forstørrelse ved optimalt bilde, men å lettere kunne plassere trådkorsen på en god måte.

 

Så får vi se da hva det blir til etterhvert...

Link to comment
Share on other sites

Jeg må ha rare øyne, for jeg ser ingenting på høyeste forstørrelse i dårlig lys.
Det er helt normalt, hvis du ikke har alt for gamle øyne. (og siktet kan gi for liten utgangspupille)

 

... har hatt 8x56 og 2,5-10X56 kikkerter. Jeg synes sistnevnte var bedre i mørket, siden jeg kunne skru den ned på feks 5 når det virkelig var mørkt. Dette var riktignok en fast 8x56 doctor og en variabel S&B.
Hvis du fikk et bedre bilde med Schmidt & Benderen stilt på 5x, enn du fikk i den faste Docteren, må det ha vært noe feil på den siste.

 

Jeg tipper du glemte å skru på fokuseringen på okularet. Det er mindre nøye med riktig fokus på de lave forstørrelsene.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Hei!

 

Jeg er i tvil om jeg skal gå for 2,5-10x50 eller 3-12x56. Begge med lys.

 

Jeg trenger en alrounder ettersom det kan bli både elgjakt, hjort i skumring og toppjakt på vinteren.

 

Blir 3x forstørelse litt mye på en trang elgpost?

Er det så stor forskjell på Classic og Victory som selgeren skal ha det til?

Holder x50 på skummring/nattjakt.

 

Alle begrunnede råd tas imot med takk :D

Link to comment
Share on other sites

Denne Docter'en på til salgssidene er vel i klasse med Classic 3-12x56 med lys, og litt rimeligere i tillegg: http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=105&t=73255

 

Jeg har for øvrig en Classic 2,5-10x50 uten lys og hadde med den på hjortejakt i slutten av oktober i fjor. Stupmørkt, men du verden så imponert jeg ble av den. Selv uten lys var den utrolig bra syntes jeg. Nå fikk jeg aldri sammenlignet denne med en 3-12x56, men inntrykket mitt var at jeg ikke har følt behov for å gå opp.

 

Denne kikkerten blir høyst sannsynlig med på hjortejakt til høsten og, om jeg ikke heller tar med en Diatal 7x50 med opplyst kors (ret 66) i stedet. Den er garantert best i skumringen av de to, men på trange poster i den lysere perioden...

 

Får skaffe ringer til den, så kan en ta med begge...

Link to comment
Share on other sites

Blir 3x forstørelse litt mye på en trang elgpost?

Jeg synes det. Men da synes jeg egentlig også at 2,5 blir for trangt, iaf i en Classic. Her er Victory litt bedre, men fortsatt blir det trangt. Forskjellen mot en 1,5-... er stor. Mange lærer seg dog å skyte bra med høy forstørrelse på kort hold, men jeg har skaffet meg en 1,5-6x42 som sitter på det løpet som vil bli brukt på slike plasser.

 

Er det så stor forskjell på Classic og Victory som selgeren skal ha det til?

Ja og nei. Skumringsegenskapene er stort sett like. Jeg er ikke helt sikker på om jeg egentlig ser forskjell. Snakker her om vanlig Victory kontra Classic; har ikke brukt nye HT i praksis. Victory har bredere synsfelt på laveste forstørrelse og Lotutec-coating som er kjekt i fuktig vær. Men optisk er Classiv vanvittig bra.

 

Holder x50 på skummring/nattjakt.

Ja. Og nei. Dersom du ikke trenger stor forstørrelse holder det fint; fordelen med et sikte med x56 er at du kan skru opp forstørrelsen mer uten at kikkerten blir for mørk. Under bukkejakten i fjor sammenliknet jeg en Classic 2,5-10 og en Victory 3-12 ganske mye og så ikke forskjell med kikkertene stilt på ca. 5x (det som passet best på den posten).

Link to comment
Share on other sites

Hoi!

 

Valget mitt stod mellom Classic 2.5-10x50 med lys og 3-12x56 uten, utifra budsjettet mitt.

 

Men jeg endte opp med 3-12x56 og med lys...Dette fordi siktet skulle stå på ei rifle dedikert til postering på hjort, og at jeg dermed anså skumringsegenskaper som det viktigste.

Til jakt i skogen så har jeg en børse med fast 2,5x kikkert, men kommer til å investere i en 1.5-6x ett eller annet. Jeg ønsker enda lavere forstørrelse enn 2.5.

 

Mao så mener jeg at jeg trenger to kikkerter for dekke alt fra trange poster til måneskinnsjakt...

 

Av de to alternativene du har så er nok 2.5-10x50 mest allround.

Link to comment
Share on other sites

Mao så mener jeg at jeg trenger to kikkerter for dekke alt fra trange poster til måneskinnsjakt...
Helt sant.

 

Jeg leste i en Zeissbrosjyre engang at Zeiss anbefaler at man har to innskutte kikkertsikter i hurtigmontasje til hvert våpen. Kanskje ikke så rart at de mener det, men det er noe i det...

Link to comment
Share on other sites

Fordelen er at du ofte kan klare deg med en mye billigere kikkert i lave forstørrelser ettersom disse oftest brukes i greie lysforhold og på kortere avstand. Du trenger ikke verdens beste optikk for å treffe en elg på 30m. Leupold, Redfield m.fl. har gode kikkerter som fungerer fint. Med f.eks. Leupold QR-montasjer kan du fort bytte kikkert, og montasjene koster ikke allverden heller.

Link to comment
Share on other sites

Det ble til slutt Zeiss Classic Diavari 3-12x56 med lys og kulebanekop :D

 

Bestilte den fra Winge for 10 000. Sitter nå egentlig bare her hjemme og angrer på at jeg ikke tok turen til Moss for å hente den selv;)

 

Så er det bare å håpe at jeg blir fornøyd...

 

 

 

....Og nå er jeg enda mer misfornøyd med at jeg bestillte levering på døren gjennom posten. De klarte ikke å levere som avtalt på fredag pga dårlig kapasitet så jeg må vente til etter kl.18 på mandag :(

 

Moralen er: Hent stæsjet selv!!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...