Jump to content

Åtelys


Vetlevetln

Recommended Posts

Prøvde meg på en snarveg til grønt åtelys - som skal være mindre skremmende for vilt (?)

(Den LED-lyskasteren til høyre i bildet var ikke brukende til åtelys)

 

Lykta koster kun $10, inkludert frakt! 55kr og rett i postkassa!

normal_revelys.jpg

Utgangspunktet er en Ultrafire lommelykt med Philips grønn led. Lykta går normalt med et 3,7V 18500-batteri - dvs modding må til.

Boret hull i lykta, smidde en rundpinne i treverk, kappa den litt kortere enn et 18500-batteri og satte treskruer på hver "pol". Snurra + og - til skruene, pakka inn i lykta og krympa tetting rundt.

Den jeg kjøpte måtte ha fra 3,2V-4,2V, og da måtte jeg bruke et variabelt adapter og stilte det på 4,5V. Gikk greit.

Adapteret fra 240V til 12V røyk etter et døgn, men det tåler vel ikke mer enn 0,5mA pådrag. Bruk en batterilader eller et adapter som tåler mer.

 

Ser NÅ at de har endret kretskortet i lyktene, slik at du kan servere lykta fra 3,0 til 18,0Volt :overrasket: , så nå går det an å bruke direkte fra et bilbatteri, eller en 12V-lader eller -adapter.

 

Gir greit skytelys på 50m. Litt for konsentrert og skarpt avgrenset stråle med den reflektoren på gamlemodellen, men det ble ordnet med litt klart RX-lim som ble smurt på reflektoren for å gi større og jevnere lysspredning.

 

http://www.dealextreme.com/p/ultrafire-wf-501b-philips-luxeon-k2-green-led-flashlight-1-18650-2-cr123a-20331

 

Mitt beste tips? Kjøp 2! :)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

I dag kom en ny grønn Ultrafire i posten, og jaggu var det ikke en rød en i pakka også 8)

Den røde LED'en gir litt mindre lysstyrke i lumen, men jeg er spent på om reven er mindre skeptisk til rødt åtelys enn hvitt.

Testing, testing - 2 åter jevnlig besøkt før oppsetting av lyskilde. Den grønne har allerede gitt resultater og traffikken ser ikke ut til å ha avtatt. Den andre åta skal også overvåkes for endringer etter oppsett av rødt lys.

 

Fjerna trykkbryteren bak på lykta (for den er litt dårlig og ustabil) og kobla 2 ledninger direkte til et fulladet bilbatteri!

Fine greier! Ikke ble den varm, og den lyste heller ikke nevneverdig mer enn et godt ladet 18500-batteri på 3,7V.

 

Hvor lenge varer et vanlig bilbatteri?

Link to comment
Share on other sites

Har bestilt pære med grønnskjær til åtelampa mi. Osram HQI-TS 150W/GN EXCELLENCE.

(Metal halide lamps with quartz technology)

Var ikke klar over at de lyste så kraftig da jeg bestilte denne styrken.

13250 Lumen lyser den varmhvite Philipspæra som står i nå. Ei 500w arbeidssol lyser 10500 L.

Osrampæra med grønnskjær lyser 12500 Lumen. Blir spennende å se om det blir forskjell å se på trafikken. Var mye rev nå i januar og skjøt 5 der, men en del rever (5-7) gikk forbi under fjellfoten 30m fra åta uten å komme ned etter at de fem var skutt.

En del av revene som passerte eller ble skutt gikk i skyggene i søkk i terrenget, så de var tydelig obs på lyset. Har bestilt ei lampe på 70w og grønn pære av samme typen som jeg tenkte skulle gå på med timer når jeg ikke er på hytta sjøl.

Den er sikkert sterk nok til åtet som ligger på 74m. Tror det er fordel med så svakt lys som mulig.

Lampa jeg bruker nå skrur jeg bare på når jeg er på hytta.

Her er link til lampefabrikatet:

http://www.powerlite-lighting.com/produ ... es/regor-3

Link to comment
Share on other sites

Ja de er laget for å henge høyt og spre lyset like mye i høyden som i bredden.

Hvis man skal lyse inn i skogen som jeg gjør så blendes man når trærne blir opplyst helt til topps.

Skal lampa henge f,eks på hyttemønet så er det bedre med sidespredning.

Jeg har blendet av nedover med blekk så ikke snøen utenfor hytta lyser opp hyttevegg og vindu så veldig.

Har sikt ca 120m inn i grov skog og ca det samme i bredden.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

http://www.dealextreme.com/p/12w-12-led ... 220v-54857

 

Jeg har kjøpt og ville kjøpt denne eller en tilsvarende!

 

Jeg trikset med lommelykter og diverse i fjor... men har nå endt opp med en slik som ovenfor, men med 9 Watt! (9 dioder)

 

Du er avhengig av disse "samlelinsene" omkring hver diode for å kaste lyset langt nok. Den LED-Lyskasteren lenger opp i tråden er ubrukelig pga. den sprer lyset alt for mye og kaster det ikke lenger enn ca. 15-20 meter.

Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker en 3watt's led lampe fra jula, finner den ikke i nettkatalogen men de har den i hylla. Har glugga 66 meter fra åte og lyset 50 meter fra åte, lyser kjempebra opp med bra spredning.

Mulig jeg setter opp en til og kjører fokus til siden for åte på begge slik at jeg får enda mer av området opplyst.

 

Jeg tror grunnen til at jeg får denne 3 wats lampa å funke så bra er at den henger 15 - 16 meter forran meg og dermed blender ikke snøen nærmest meg noe.

 

prisen tror jeg var 179 kr

Link to comment
Share on other sites

Strafix: Hvor lang rekkevidde har den lyskasteren der da?

 

100 meter går fint!

 

 

Hva med 200m???

 

Paal

 

Det har jeg ikke testet! Men med snø på bakken tror jeg det kan gå... Men om du skal strekke avstanden såpass så bør du nok velge ei lampe med hvitt lys... og ikke varmhvit som den jeg linket til. Varmhvite dioder er ikke like effektive.

Link to comment
Share on other sites

Vet ikke helt om det stemmer men jeg har hørt at hvitt lys er mest skremmende for reven. Varm hvitt lys skal være bedre og farga lys som grønt og rødt er best.

Har montert grønn pære i lampa og skal sitte noen timer i natt. Det ser lovende ut. Har blitt endel barflekker i skogen etter mildvær og regn.

Må nok følge ekstra godt med.

Link to comment
Share on other sites

Har sjøl tatt 9 på dette åtet denne sesongen. 8 med "varm hvit" pære. Mange har jo bare susa forbi uten å stoppe, og noen har gått bare 15-20m fra lampa og sikla på de hundeknottene som lå nærmere lyset uten å våge seg nærmere. Hovedåta er på 74m.

Hvis jeg får ned de 5-7 revene som gikk forbi oppi skyggen ved å bruke grønn pære som skremmer mindre så har jeg oppnådd det jeg ville.

Satte meg klokka 23:25 igår kveld og idet jeg setter meg i stolen ser jeg en rev som går forbi på oversida av åtet mens den kikker ned på det.

Klokka 02:30 begynte det å snø så kraftig at jeg måtte gi opp og legge meg.

De aller fleste har jo brukt hvitt lys i alle år, men det er alltid rom for forbedring. Det er jo ikke mange lamper man får farga pærer til.

Man får diverse farga Osram pærer til "Powerlite. Regor 3"

Link to comment
Share on other sites

For den som ikke har strøm (240v) kan jeg anbefale følgende:

 

Kjøp dette våpenlyset: http://www.fangstmann.no/products/jaktlys-vapenlys" target="_blank

 

Ta ut halogenpæren, og erstatt det med en 4W LED-pære (12V) som du får på Europris til kroner 99 (merket er Effekt).

 

Den originale reflektoren i våpenlyset er tilveksling lik størrelsen på hele LED-pæra.

 

Kople lyset til et 12V fritidsbatteri.

 

Og monter selvsagt lyset fastmontert på vegg.

 

Hvis du vil kan du selvsagt montere en timer på oppsettet.

Link to comment
Share on other sites

Skal ikke skryte på meg noen store kunnskaper her, men kompisen i Sverige hadde satt opp superenkle 12V lamper fra Jula / Clasern eller noe. Fantes i ulike farger. Hadde 2-5 stk pr åte. Funket som snus.

Kan jo være et alternativ til å trekke mye kabel tenkte jeg.

 

Peter

Link to comment
Share on other sites

Går helt fint. Men du MÅ ha LED. I kalde Norge og Sverige (i kulde generelt, selvsagt) dør batteriet temmelig fort med halogen-pærer. Du kan selvsagt seriekoble en drøss med batterier, men det blir svindyrt. LED + fritidsbatteri 12 V funker greit. Du må jo lade dem, og planlegge dette opplegget, men det funker fint.

Link to comment
Share on other sites

  • 11 months later...
  • 1 month later...

Har prøvd ut åtelyset mitt med fritidsbatteri som strømkilde, og dette har nå virket overraskende bra.

 

Jeg har en grønn LED fra Ultrafire til ti dollar http://dx.com/p/ultrafire-wf-501b-philips-luxeon-k2-green-led-flashlight-1-18650-2-cr123a-20331

 

Batteriene er byttet ut med en trepinne med skruer på polene, med lampettledning.

DSC_0314%5B1%5D.JPG

 

Har to fritidsbatteri, ett på 110Ah innkjøpt til anledningen, og ett på 40Ah som ellers står i båten, men som nå er avløser mens det store lades. Det store har jeg hatt på i opptil to uker kontinuerlig.

DSC_0313%5B1%5D.JPG

 

Gir et godt lys på åtet, men også et godt skinn i hele området rundt. Mobilbilde yter ikke lyset rettferdighet. Jeg tenker imidlertid å prøve med litt gladpack over linsa, for litt mer spredning, og mindre konsentrert stråle.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 4 weeks later...
Hvor lenge varer et vanlig bilbatteri?

 

Hvor langt er et tau? ;-)

 

Et bilbatteri's kapasitet oppgis i Ah. (Amperetimer.) Et lite bilbatteri kan f.eks. ha 60Ah. For å vite hvor lenge det varer må du da kjenne strømforbruket tll lampa. Hvis forbruket er 1 Ampere varer batteriet i 60 timer dersom det er toppladet. Hvis forbruket er 100mA varer det i 600 timer, osv.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Nettopp bestillt denne:12W 12-LED 780-870LM Warm White Flood Light/Projection Lamp (220V) på dealextreme. Koster ca 300 nok. Blir artig å få denne i posten etterhvert:) Stor tru på at dette lyset går bedre enn fjorårets lampevalg. (Arbeidslampe led frå Mekk.no) Diodene er sterkt svekket grunnet kulda, tror jeg.!

Link to comment
Share on other sites

LED med grønt lys synes fornuftig.

 

"Hvor lenge varer et vanlig bilbatteri?"

 

Mange bilbatteri er 60 Amperetimer kapasitet.

Hvis du bruker ett slitt startbatteri så kan du regne med at kapasiteten er vesentlig mindre.

Det skulle allikevel holde i en god del dager.

Jeg vil gjette på at batteriet holder lenger enn kadaveret

med mindre det er dypfryst.

Du kan sammenligne med kapasiteten på det batteriet

som skal stå i originalt og regnes til å holde en time.

 

Fulladet er ett vanlig blybatteri 12.60 Volt når det står over natta etter fullading.

0% lading regnes til 12.00 Volt spenning.

Hvis du kjører blybatteriet under 12.00 Volt så regnes det som destruktivt.

Ett vanlig billig blybatteri av starttypen tåler typisk 90 ladesykler.

Ett fritidsbatteri gjerne 300 sykler eller mer.

Truckbatteri koster alvorlig med penger og omtales ikke her.

Ett råttbillig digitalt multimeter hvor de aktuelle måleområdene er kontrollert på forhånd er som regel godt nok for Hvermansen.

Analoge multimeter har en stygg tendens til å få opphenget til nåla ødelagt første gangen det faller i garasjegulvet.

Det er uansett ikke nøyaktig nok.

Ett digitalt multimeter på ebay.com til 5-6 dollar er som regel godt nok for de fleste. Praktisk å ha til grunnleggende feilsøking på en bil f.eks.

Lading skjer gjerne rått og brått med billige ladere.

For de som har litt bedre tid og kan lade over natten, så vil jeg anbefale 13.80 Volt +- 1%. Hvis du holder deg innenfor den gamle DIN normen og reduserer 1% til 13.65 Volt så får du merkbart redusert avgassing og skåner batteriet.

Spesielt gunstig er dette for lukkede batterier hvor etterfylling av H2O ikke er praktisk mulig.

Det er ikke alltid nymotens fjas er det beste.

Konservativt tilbakeholdne løsninger virker ofte bedre om enn mindre sexy for konstruktøren som higer etter å dytte inn siste skrik i en lader.

Det verste jeg har sett var en lader med 5 stykk Z80 CPU som skulle drømmetyde hvilket batteri som var koblet på og lade deretter. 2 reparatører så på hverandre. Uten ett ord gikk laderen rett i bingen for miljøavfall.

Folk uten teknisk dannelse kjøper Lurium og dør lykkelig uvitende.

 

Mvh

Jim114

Link to comment
Share on other sites

Vet du om det er mulig å skifte ut diodene? Tenker da på endring av farge

 

Det er ofte fysisk mulig å skifte diodene, men det er lite praktisk.

Dioder krever forskjellig drift ut fra type/størrelse og farge.

I praksis er det skifte av lyskilder/moduler du havner på.

 

Mvh

Jim114

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
http://www.dealextreme.com/p/12w-12-led-780-870lm-warm-white-flood-light-projection-lamp-220v-54857" target="_blank

 

Jeg har kjøpt og ville kjøpt denne eller en tilsvarende!

 

Jeg trikset med lommelykter og diverse i fjor... men har nå endt opp med en slik som ovenfor, men med 9 Watt! (9 dioder)

 

Du er avhengig av disse "samlelinsene" omkring hver diode for å kaste lyset langt nok. Den LED-Lyskasteren lenger opp i tråden er ubrukelig pga. den sprer lyset alt for mye og kaster det ikke lenger enn ca. 15-20 meter.

 

Ble fristet av denne fra dealextreme.com og "lovnaden" om at den lyser godt på 100m. :shock: Lyskasteren kom i dag og er selvsagt montert :D

Nå har mørket senket seg over Trøndelagen og min nyervervede lampe lyser opp utresket åker og trærne på grensa mot naboen hvor åtet ligger. Og dit er det 75 meter :mrgreen:

Er bare å glede seg over dette :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...