Jump to content

Jaktski skog & fjell


Blaser_308

Recommended Posts

Først, jeg ble ikke født med ski på beina :!:

 

Skal ha meg noen jaktski, nå som snøen endelig har kommet. Skia blir brukt på jakt i skogen, etter rev. Gå opp løyper til åte. Sjekking av Mår feller ++, og fjell selvfølgelig. Skia er greie, får se hva de har i butikken. Blir med stål kanter siden jeg ikke har hund. Får finne noe brede som passer for bruk i skog/fjell. Men er det noen spessielle bindinger jeg bør gå for, evt sko. Hva med feller under ski, festet opp mot bindinger. Her har jeg lite kompetanse på emne..

Link to comment
Share on other sites

En kamerat kjøpte seg Åsnes Ingstad med Voile bindinger og kortfeller for litt siden. Det var fristende saker, men det koster...

 

http://www.oslosportslager.no/produkt/asnes-ingstad-fjellski-m-fellelas-1112-27232.aspx

 

http://www.oslosportslager.no/produkt/voile-3-pin-cable-telemark-binding-75-mm-fjellskibinding-mvidje-20627.aspx

 

http://www.oslosportslager.no/produkt/asnes-kortfell-60-mm-til-asnes-8765.aspx

 

 

Selv har jeg gamle Åsnes Sondre telemark/fjellski. Helt greie, men litt smale og lange. De er 205 cm, og da blir det litt uhåndterlig i skogen og over grøfter osv, men jeg har da kommet meg hjem igjen! På disse sitter det Rottefella 75 mm super telemarkbindinger. Helt greie, men savner wire bak i blant. Bruker også langfell. Synes det er greit nok. Kortfell passer jo bare på ski med fester til det. Blir ikke bakglatt med langfell! Ikke blir det verdens beste gli utfor heller, men jeg gidder ikke ta av fellene, for om skiene er bløte eller kalde, er det ikke så lett å få de til å sitte etterpå.

 

Skal jeg bytte bindinger, kommer jeg til å gå for noe som Voilebindingene jeg har linket til over. De ser greie ut.

 

Synes for øvrig at 75 mm er greia i ulendt terreng. Har ikke prøvd BC-sko, men innbiller meg at det ikke blir stivt nok når man skal klore seg opp skråninger, over søkk og snu blandt trær og kvister, altså real offroad. Det er jo "styreskinne" under, men når man forflytter seg er jo den ene skoen alltid "oppe" når man tar et steg, og da vil jo bare tåpartiet være i kontakt med skia. Mulig det funker, men jeg har mer trua på 75 mm til denne bruken.

Link to comment
Share on other sites

BC er fint på fjellet. Stivheten i bindingen med rett støvel er intet problem. Bruker i hovedsak BC på fjellet og 75 i skogen. Fordelen med BC er visst du f.eks. skal bruke løypenettet et stykke inn i fjellheimen. Da går Bc bindingen ned i sporet og skifølelsen er fantastisk vs. 75. Bruker selv amundsen på bc med kortfelle og Ingstad med 75 og kortfelle. Langfelle bruker jeg visst jeg skal sitte som lim og truger ikke er et alternativ.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har Åsnes Nansen med BC. Har tråkket utenfor allfarvei inne på Hardangervidda med disse. Trenger ikke wire-bindinger. Skia er litt smale i løssnø men skifølelsen er veldig god med BC. Ser at Ingstad er det samme som NATO-planker. De er nok mye bedre i løssnøen. BC-støvlene mine, som jeg ikke husker hva heter, er veldig gode å gå og "klatre" med.

 

Jeg har jaktet rein og rype i et terreng på Hardangervidda i mange år. Gikk alltid og drømte om å få kjørt ned noen av fjelltoppene på ski. Så endelig i påsken for 2 år siden fikk jeg det til. Utavkroppenopplevelse :-). På rypejakta i høst gikk jeg igjen opp bakkene og lengtet egentlig mer etter snø enn fugl..

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Enig Torf

Når det gjelder BC, men fordelen med 75 er muligheten for wire med en meter pudder i skogen.

Ellers må jeg si BC er førstevalget visst jeg skal ha et par ski til fjell og skog. Har brukt BC siden den kom på markedet og har aldri angret. Jeg må si 95% av tiden har bredere ski ingen effekt på bæreevnen.

Eneste mann må huske på BC er manuell binding!!!

 

Er nok ikke den samme kvaliteten på NATO som på Nansen... har et par av disse fra forsvaret.

Link to comment
Share on other sites

Siden jeg faktisk selger samtlige ski som har blitt omtalt her i tråden vil jeg gjerne komme med mine meninger og hva Åsnes har tenkt og gjort med skiene.

 

 

Sondre/Vidda: Samme ski. Billigski, billig på alle måter. Sålen er dårligere enn Fischers europamodeller. Den er nesten umulig å mette med voks, selv med varmeovn. Den suger glider selv etter 5 påföringer.

Skien er forholdsvis smal og går lett i löypespor.

 

Denne er det ellers mye tull med. Reklamasjoner på delaminering i tupp og og brudd lengre fram enn normalt gjör at jeg ikke vil anbefale denne skien.

 

Bruksområdet vil väre billiglösning, om du er ute etter kortfellefeste og til lett turbruk og samtidig skal endel i löype.

 

Amundsen: Dette er en kvalitetsski fra Åsnes. Sålen er meget god og lett å mette under prepp. Skien har et relativt kraftig spenn og er beregnet på lange skiturer på relativt flat mark, gjerne med pulk på slep eller sekk på ryggen.

 

Nansen/Cecilie: Samme gode såle som Amundsen. Litt bredere ski enn Amundsen, men den har mindre spenn og en aanelse innsving. Denne vil jeg kalle en hybrid mellom fjellski og utpåtur ski. 8) Det begrunner jeg med at den er maks bredde for å gå i et löypespor, og mer enn god nok bredde til at den kan velges kort nok for praktisk gåing i skog og fjell. En fjellski vil man IKKE ha for lang. Men såklart, har man noen kg ekstra må man dessverre opp på lengden.

Cecilie er samme ski, men "for jenter".

 

Ingstad/Natoplanken: Ja det er samme ski idag! Må ikke forveksles med de tidligere versjonene av natoplanken fra Åsnes. Idag har begge skiene samme kvalitetssåle som overstående. Dette er det jeg vil kalle en fullverdig fjellski. Den har god innsving og bäreevne til tusen! Innsvingen gjör skien veldig morro om man behersker telemarksvinger, og bredden gjör at den kan velges kort nok for praktisk bruk i fjellet. Jeg er selv 187 og har 200cm utgaven av Ingstad. Herregud så kult det er med old school telemark. :mrgreen:

 

Breidablikk: Samme ski som ingstad men uten stålkanter. Ypperlig for alle med bikkje! Jeg må nok kjöpe et par sånne også.

 

 

 

Bindinger: Tydeligvis et sårt emne for alle som ikke vil tenke nytt/gammelt.

Noen sverger til BC og noen til Rottefella supertelemark eller enda värre, utgåtte modeller.

 

For det förste, så fungerer alt! Men det er store forskjeller på bruksområde og tankegang bak bindinger.

 

Rottefella BC manuell har overlevd lenge, og ikke uten grunn. Denne har gåkomfort som ingen 75mm binding vil matche. Må for all del ikke velge en "automat" binding om du vil ha BC. Da kjöper du Rottefella manuel! Dette er en binding for de som drar pulk på platmark eller trasker i löyper. Jeg ville aldri satt denne bindingen på Ingstad skien, og grösser når jeg får bestillinger om denne kombinasjonen. Til Nansen er den ok, og til Amundsen helt topp!

 

Rottefella Riva: (Ute av produksjon) Jada den fungerer den. Mange som sverger til den fordi den er så lett å reparere. Selv vil jeg plages minst mulig med reperasjoner på tur, og om tådelen knekker er man uansett rävkjört. Dette har jeg opplevd. Var heldigvis skare så jeg kom meg hjem.

 

Rottefella super telemark: (Ute av produksjon) Helt ok binding. Den klemmer tuppen av skoen, og kan suppleres med wire for trykk på helen. Problemer med at wiren ryker.

 

Voile 3pin cable: Mitt lille hjertebarn. Har skrevet om den tidligere, men den fortjener plass her også. En solid 75mm som gir deg mulighet for gåkomfort uten helkabel, og når du står på toppen klar for å tegne fjellsiden full av svinger så er det på med kabelen og cruiseee!

Bindingen er dönn solid, og jeg har aldri hatt problemer eller reklamasjoner med den.

 

 

Sko

 

Herregud nå ble det mye tyting på denne karn.

 

BC: Alpha Gaiter, Alpha Skarvet, Crispi Stetind. All goood shit. Gaitern er konge, om man har råd!

 

75mm: VARG! Varg er et norsk "gammelt" merke som först ble produsert kun for Skandinavisk höyfjellsutstyr. Idag selges de over alt og går som varmt hvetebröd. De sys i Italia og er meget solide skinnsko.

 

Varg Morgedal er den med mest gåkomfort.

SKAVL er en stivere stövel for telemarksvinger i särklasse.

Polar er skavl med en innersko. Perfekt for kalde kalde toppturer, gjerne med telt. Innerskoen er topp å ha i soveposen og i teltet :)

 

Ellers er Crispi Sydpolen med Goretex og Alpha Gaiter 75mm bra stövler!

 

 

Ellers til deg som sier at skibredden ikke har noe å si for bäreevnen. :lol::lol:

Tror du bör revurdere den påstanden. Ellers kommer Kidsa med pudderplanker og tar deg!

Link to comment
Share on other sites

Jeg står for bæreevnen! Det er svært sjelden noen forskjell på en type bc ski og 75. Ja, på skrivebordet mulig, men ikke i felten. Jeg håper kvaliteten på nansen er bedre enn nato. For de har jeg knukket mange par av med tung sekk. De rett å slett knakk bak bindingen!! Jobbet selv i den avdelingen som spekket og testet skiene. Nei det er ikke forsvarets vinterskole og heller ikke telemarks bataljonen eller hva de kaller seg....

 

Når det gjelder sko mener jeg det kun er et valg! ALFA ! :-)

Link to comment
Share on other sites

Herregud da mann, all logikk sier da at större areal gir bedre bäreevne.

Det som ofte er med bc ski er at de (må) velges lengre og dermed föles like bärekraftig (hihi) ut som det du kaller "75" ski.

 

Derfor kan og bör man velge korte brede ski om man skal bakse mye i skog/fjell hvor det kan väre dyp snö. Er man på flatmark kan man ha lange smale ski med bedre gå komfort.

 

 

Hvorfor tror du "pudderplanker" er mye bredere enn carvingski? Hvorfor tror pudderkidsa orker drasse med seg sykt brede ski opp på höge topper! Jo nettopp fordi bäreevnen i pudder er helt sykt overlegen.

 

Dermed holder jeg fast på min påstand om at du bör tenke deg om en gang til 8)

 

Ingstad har större areal/bäreflate pr skilengde, og bärer dermed bedre snöen enn nansen! Sånn er det bare.

 

 

 

Og ja Alfa er bra sko, men de passer ikke alles lest. Varg er forresten helt på höyde med Alfa. Crispi også for den saks skyld.

 

Men du har kanskje ikke prövd noe annet, siden du ikke vil si noe annet enn Alfa?

 

 

 

De förste utgaven av Natoplanken var et sorgens kapittel, og det er ikke de samme som produseres idag. Nå er nansen, amundsen, nato/ingstad av samme gode kvalitet, og med samme såle.

 

Kvalitetsski knekker alltid närt midten. Og jeg har ikke hört om brudd i de tre nevnte skiene. Sondre derimot har jeg flere reklamasjoner pga brudd.

Link to comment
Share on other sites

BC er fint på fjellet. Stivheten i bindingen med rett støvel er intet problem. Bruker i hovedsak BC på fjellet og 75 i skogen. Fordelen med BC er visst du f.eks. skal bruke løypenettet et stykke inn i fjellheimen. Da går Bc bindingen ned i sporet og skifølelsen er fantastisk vs. 75.

 

Monterer du oppbyggingsplater melom ski og binding kan du bruke 75 mm i spor, siden bindingen da kommer høyere enn sporet. I alle fall med de eldre 20 mm som jeg har under Riva bindingene på fjellskia. Er ikke 100 % sikker med 10 mm som leveres sammen med Chilli nå om dagen.

Link to comment
Share on other sites

Kjøpte Åsnes Combat for 2 år siden, med Voile 3 pin cable bindinger, 10 mm oppbygningsplate og hælløfter. Er 166 cm høy, og kjøpte 180 cm lengde, De er litt myke, så kortfellene ligger nedpå hele tiden, men jeg er utrolig fornøyd.

 

Som støvler bruker jeg spesialbestilte Lundhags, men annet skaft enn standard med bedre snøreløsning og uttagbar ullfiltsokk. Litt myke i ankelen til de store nedfartene, men de duger. Det viktigste er at jeg er varm og god på bena, og det er jeg. Utrolig godt fornøyd med dette oppsettet til fjell, jakt og tur.

Link to comment
Share on other sites

Jeg gikk på Ficher Jaktski med Rotterfella super telemark og kraftige lærstøvler i fjor vinter. Er kjempefornøyd med skia i laussnø. Jeg er tung, og skia bærer godt. Men den smørefrie sålen klorer seg imponerende godt fast. Idealbruksområdet tror jeg er kaving og baksing i laussnø i tildels ulendt terreng, hvor flest km pr time ikke er hovedfokus.

 

Skia har sine begrensninger. På skare eller hardt føre er de for dårlige, veldig vanskelig å "sladde" med på hardt føre. Det er en lausnøski slik jeg ser det, og et kompromiss mellom truger og fjellski.

Fischer jaktski erstatter ikke fjellski, men er et suplement.

Link to comment
Share on other sites

Siden jeg faktisk selger samtlige ski som har blitt omtalt her i tråden vil jeg gjerne komme med mine meninger og hva Åsnes har tenkt og gjort med skiene.

 

Rottefella BC manuell har overlevd lenge, og ikke uten grunn. Denne har gåkomfort som ingen 75mm binding vil matche. Må for all del ikke velge en "automat" binding om du vil ha BC. Da kjöper du Rottefella manuel! Dette er en binding for de som drar pulk på platmark eller trasker i löyper. Jeg ville aldri satt denne bindingen på Ingstad skien, og grösser når jeg får bestillinger om denne kombinasjonen. Til Nansen er den ok, og til Amundsen helt topp!

Hei

Hvorfor ikke velge automat binding?

Hvorfor ikke velge BCpå Ingstad skien?

Link to comment
Share on other sites

Automatbindinger er det mye mikkmakk med. Og de iser ofte fast. Selv i langrennsporet har jeg hatt problemer med automatbindinger.

 

Det eneste som er problemet med manuell BC er at du må bøye deg for å ta på/av skia :lol:

 

 

Ingstad er ei ganske brei fjellski, med god bæreevne i dypsnø i skogen og den har rikelig med innsving til å gjøre hjemturen fra rypefjellet ganske morro! Da er det på sin plass med en 75mm binding med helkabel.

 

Med en BC binding får du ikke med deg bakskia på samme måte i svingene, og i dyp løssnø er det godt med litt press på helen.

 

En BC binding er derimot overlegen når det gjelder gåkomfort på lengre turer med pulk eller sekk, og da ville jeg valgt en annen ski. Nansen eller Amundsen.

Link to comment
Share on other sites

  • 9 months later...

Sitter å vurderer å bestille meg Ingstad skiene. Men har rett og slett ikke peiling på hvilken lengde jeg burde gå for. 170 eller 190? Jeg ønsker så korte ski som mulig men vet ikke helt om jeg får bæring nok i løssnø med 170.

 

Jeg er ca 74 kg i tørrvekt. Så kommer jo utstyr i tilleg.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Jeg hadde et håp om at mine Fischer jaktski var alt jeg behøvde. Det er de ikke. Kjøpte de lengste (189 cm) da jeg er stor og tung. I laussnø er de fantastisk gode og er lette håndtere/beintere i rimelig tett kratt og kupert terreng. Forbausende godt feste. Greie å renne med er de også. Men de erstatter ikke truger fullt ut syns jeg. Truger er bedre når det er tett og bratt og ikke minst med våpen i hånd. På skareføre kommer jaktskia til kort. Kanten på jaktskia er hard og kvass nok til å skamfære hundebein men kan ikke måle seg med fjellski med stålkant på skareføre. Min konklusjon er at en trenger både truger, jaktski og fjellski med stålkant. Har lyst på Åsnes Ingstad, men tar meg ikke råd så lenge jeg har ca 20 år gamle Åsnes Nansen på 205 cm.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er en forholdsvis smekker kar på 115 kg..nå i disse dager sikkert 120.. :mrgreen:

 

Kjøpte meg disse i fjor med bc bindinger http://madshus.com/skis/annum-ski-1213

 

Anbefales på det varmeste på toppjakt. Smørefritt og bærer veldig godt. Litt trasig på knallhardt føre, men hadde da sikkert blitt bedre med voile binding.

 

Folk som ferdes på jakt og løs snø vil helt sikkert bli fornøyd.

 

God jul forresten!

Link to comment
Share on other sites

Hans Kristian Wear har noen enorme russiske treski i butikken sin. De er nok 15 cm breie. Det er de som må til når 36" truger ikke er nok.

Selv bruker jeg Åsnes Nansen, perfekte på hard, forblåst fjellsnø, men alt for smale i pudder

 

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2

Link to comment
Share on other sites

Jeg skal ikke blande meg borti hva du skal velge, men et lite tips er å handle et sted med 100% fornøyd garanti. Jeg var innom tre forskjellige typer sko før jeg landa på Alpina. Jeg valgte Rossignol til å begynne med, etter første skitur hadde jeg vannblemmer oppå samtlige tær!

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...
  • 2 weeks later...

Har sjelden hatt behov for spesialski for jakt, men har brukt Åsnes Sondre Telemark av type gammel (ca tidlig glassfiber Nato-plank?), med 75 mm Rottefella. Har fungert bra det. Imidlertid solgte jeg skiene i vinter og rett og slett tok et par gamle alpinski, fjernet bindingene, lakkerte dem hvite og satte på 75 mm Voile-bindinger. Skoene kjøpte jeg fra USA.

 

20140217_192921_zps880bdb2d.jpg

 

Skiene er 190 eller 195 cm lange. Husker ikke. De er i hvert fall bredere enn Åsnesskiene og omtrent samme lengde som de var. Blir interessant å prøve dem etter hvert, kanskje allerede neste helg. :-)

 

Slik så skiene ut før:

 

20140205_105857_zps7830e0f3.jpg

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...