Jump to content

Hva skal jeg kjøpe i USA?


M695

Recommended Posts

Skal en tur til statene om en ukes tid.

 

Må jo benytte denne muligheten om det er noen kr å spare på jakt/våpenutstyr.

Tenkte i hvert fall at jeg skulle kjøpe meg en avstandsmåler.

 

Noen andre tips om hva som er lønnsomt å ta med seg når man først er der?

Link to comment
Share on other sites

Du får finne ut hva du trenger, det meste er en del billigere der i forhold til Norge. Men sjekk hva du kan ta med deg ut av USA og hva som er lov å ta inn i Norge. Kniver er et tips, jaktklær av ymse slag og annet jaktrelatert. Men det kan være lurt å finne ut hvilke butikker som finns i det området du skal på forhånd - ofte kan du finne priser på nettet - og dermed få ned butikkprisen en del ved å prute.

Link to comment
Share on other sites

Avstandsmålere ligger fort på halvparten av det det gjør i Norge (kanskje bortsett fra Zeiss og Leica). Kniver har gode priser. Riflestokker, hvis du har bruk for det og du har plass i kofferten. Revolver/Pistolgrep. Prøv å finne f.eks Cabelas der du skal være, så har du noe å holde på med en stund. Leupold-kikkerter/montasjer. Har selv lyst til å dra på et gunshow, mest for å se, men hadde nok fort handlet noe greier der og.

 

Øivind

Link to comment
Share on other sites

Noe det er gode på der borte er kjapp shipping! Anbefaler å titte på f.eks Cabelas.com, og bestille levering til hotellet ditt. De fleste store nettbutikkene tilbyr overnight og tre dagers levering for en (etter norsk standard) rimelig penge.

På denne måten slipper du å kaste bort masse tid på å lete etter forretninger der du er, og som trolig har dårligere utvalg og noe høyere priser enn du finner på nettet.

Cabelas har jeg brukt på denne måten selv, men det finnes sikkert flere andre aktuelle sjapper.

 

God tur!

Link to comment
Share on other sites

Amerikanske merker er det en god del å spare på. Europeeiske merker er det kanskje ikke så mye å spare på. Dette i forhold til fullpris i norge. Men husk at jaktklær tar stor plass. Hvis du skal ha ekstra koffert kan det fort koste litt. Vet at noen flyselskap tar 100 dollar for en ekstra koffert.

Link to comment
Share on other sites

I min erfaring er USA billig på det aller meste. Det eneste jeg ikke syntes var sps billig der var vanlig "consumer electronics" ,men dette er billigere en Norge uansett.. Forsjellene ligger ofte på mellom 20 og 40 pst på mange ting.

 

Klær og sko (vanlige vel og merke) er sinsykt mye rimligere der borte og utvalget størrelser er noe helt annet en her på berget. Stikk innom en Wallmart eller tilsvarende og du vil få deg ett godt sjokk på priser. Wal-mart har også egen våpen/jakt avdeling.

 

Hvilken del av USA skal du til ? Har vært endel i California og Nevada, men har totalt 28 stater på "samvittigheten" så har fått ett ganske godt bilde av åssen ting fungerer.

Link to comment
Share on other sites

Uten at jeg skal påberope meg grenseløst mye erfaring ville jeg også anbefalt en tur innom Wal-Mart. Prøv å finne en Superstore eller hva de nå heter, da disse har større vareutvalg enn "vanlige" WM.

 

Generelt syns jeg at det er mye med "kjekt å ha" faktor i butikker som Bass Pro Shops o.l., og det kan være morro å ta en tur for å se. Sko og slikt må du jo uansett prøve, og det kan være salg i butikken som ikke er på nett osv. Bare sørg for å ha god tid og full mage (burde ikke være noe problem).

 

Husk også div. eksportrestriksjoner på optikk og andre skumle greier. Butikkpersonalet har neppe oversikt over dette.

 

I NOLA ville jeg nøyd meg med å "shoppe" hurricanes :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Vær obs. på at mye av de greiene WalMart selger er kinagreier av heller dårlig kvalitet. Uten å være for snobbete kan man vel si at det er en viss gruppe av befolkningen som shopper der.

 

Personlig handler jeg heller elektronikk hos f.eks Frys eller Best Buy og sportsklær/sportsutstyr hos REI eller Academy. Bass Pro er nevnt, Gander Mountain er også greie butikker for jakt og fiskerelaterte ting.

 

Kjenner man noen som har medlemskort hos CostCo eller Sam's Club åpner det seg straks flere muligheter.

Link to comment
Share on other sites

det er en viss gruppe av befolkningen som shopper der.

:oops:

Er nok mye Kinagreier på WM ja, men man kjenner gjerne kvaliteten (eller mangelen på kvalitet) når man tar i ting. Dyre elektronikk-dingser ville jeg forresten ikke kjøpt i USA hvis jeg ikke skulle bo der mens jeg brukte dem, hvis noe svikter/må repareres går fort vinningen opp i spinningen og vel så det. Dyrt å sende frem og tilbake med flyfrakt.

 

Litt OT: Jeg fikk alltid inntrykk av at de som handlet på CostCo/Sam's Club var de samme som handlet på WM, bare at de hadde større familie... :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

CostCo og Sam's er et sånt Thybring-Gjedde opplegg som er laget for forsyne små og mellomstore firma. Jeg har inntrykk av at det er mye asiater som handler på begge stedene. Siden begge steder krever at man betaler for årlige medlemskap for å få handle så blir nok kundegruppen litt mer selektiv.

 

Kvaliteten på varene man finner på Sam's er vel noe bedre enn Walmart, mens CostCo jevnt over selger bra greier er i alle fall mitt inntrykk.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har kjøpt mye både jakt og båtutstyr i USA og har spart masse på det. Enig i det andre har skrevet over hva gjelder utstyr, men et annet tips som jeg har benyttet med stort hell er å bestille på nettet med leveranse til ditt hotell i USA. Da får du virkelige USA priser, men pass på å avstem med hotellet så de ikke roter det til. Har alltid funket for meg.

Link to comment
Share on other sites

Ladepresse! Forster Co-Ax eller eller Dillon 550/650/1050 (Square Deal, hvis du skyter pistol.). Bare husk at grensa for innførsel er kr 6.000,- (eks mva/vat). Ladeutstyr generelt, f.eks elektronisk ladevekt fra PACT, RCBS eller Dillon. Man kan kjøpe en sånn greie som automatisk måler ut og veier krutt for mindre enn det enkelte norske forhandlere tar for en helanalog balansevekt.

 

Øivind

Link to comment
Share on other sites

Eg hadde no vertfall ikkje hatt problem med å få kjøpt stesj i usa, til de prisene de har e det lett å gå bananas. Friluft stesj, jakt stesj, fiske stesj. Kniver. E vel ikkje noe problem å bruke penger. De som kan være litt slitt e å finne ut kor butikkene ligger. Men spør du på hotellet så hjelper de deg nok.

Link to comment
Share on other sites

Ser du har tenkt å handle avstandsmålar M695. Det gjorde eg òg når eg var der borte(Leica) og kom vel heim før eg kom på at den målte YARDS... :?

I tillegg handla eg spottingscope(Nikon), Zeiss Conquest 8x30 og ein heil del knivar. Det gjekk fort eit nokre tusenlappar på Cabela's i Lehi. I tillegg til "vanlege" klede og sko, sjølvsagt. Eg og dama reiste burt med ein kuffert på deling og kom heimatt med to kvar + handbagasje heilt på vektgrensa. :lol:

 

Men no skal eg til Houston på kurs i 2 veker i løpet av våren og tenkte å shoppe litt meir. Vurderar å skaffe meg eit brukbart sikte til langhald. Maks 10k NOK. Nokon som veit om kva kikkertsikte med Mildot retikkel som har metriske (mil/mil) klikk? Har fått med meg at Trijicon 5-20 skulle komme med det? Nokon som veit sikkert?

 

Eller kanskje nokon som har betre forslag?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...