Jump to content

Bruktpris på rifle


pepperman85

Recommended Posts

Enig i omtrent 40%, litt avhengig av popularitet på våpenet og utgangspris.Dersom du kjøper ei dyr rifle til 50k for eksempel vil du ikke regne med like stort prosentvis tap som om du kjøper noe billig. Har du kjøpt noe relativt dyrt, som selger dårlig og som så kommer på salg, så vil det påvirke bruktpris. Kjøper du ei rifle til 20.000.- og den kommer på salg for 10, så kan du ikke regne med å selge din 2 år gamle for 12000.-....

Link to comment
Share on other sites

Spør fordi jeg er på utkikk etter rifle, og er av oppfatning av at det lønner seg å kjøpe nytt.

Er vel omtrent ingenting som "lønner seg".

Du kan vel regne med å få "litt over halv ny pris for tilsvarende rifle på salgstidpunktet" for en brukt rifle.

Altså kan du i teorien, med pristigning osv få mer enn du betalte, eller omtret det du betalte igjen, om du har hatt rifla lenge nok og den er pent brukt. Feks en børse som kosta 2-3000 i 1980, kan du faktisk få mer enn 2-3000 for i dag om den er lite brukt og i god stand.

Men skal du selge så kjapt at prisstigninga ikke har kommet noen vei kan du regne med sikkert 30-40% verditap.

Link to comment
Share on other sites

Dersom man ikke er redd for å velge en brukt rifle som er kamret for noe annet enn "norske standardpatroner" kan man fort gjøre et meget godt kjøp. Ulempen er at det selvfølgelig at situasjonen blir den samme hvis man skal selge den videre. Jeg har opplevd å kjøpe en så og si ubrukt rifle til omlag en fjerdedel av nypris siden den var kamret for .270 Win.

Link to comment
Share on other sites

Jeg lever litt etter den filosofien at ingen selger en (brukt) rifle som samler kanongodt / leverer kanongode samlinger. Kjøper du en ny rifle, kan du være heldig eller uheldig med hensyn til om våpenet samler bra eller mindre bra.

 

De 2 siste riflene jeg kjøpte kjøpe jeg nye hos forhandløer in off season med 30 % rabatt.

 

Dessuten vedlikeholder jeg våpnene mine nok noe bedre enn gjennomsnittet - synes det er kjekt i seg selv å ha et våpen jeg har passet på "helt fra fødselen av" (nei: jeg er ikke mentalt syk...jf. min sammenligning her), og liksom vet hva våpenet har vært gjennom, hva som måtte være endret fra det ble levert nytt etc.

 

Jeg kjøper brukte biler, og sparer en del på det, men når jeg kjøper våpen, unner jeg meg heller nytt.

 

Når det gjelder kjøp av brukt optikk er jeg mer åpen for det, selv om jeg har kjøpt det jeg har nytt - ofte med "god rabatt" fra seriøse utenlandske nettbutikker.

 

Synes ellers jeg har gjort en grei deal i desember/ januar med kjøp av Zeiss Classic 2,5 - 10 x 50 m/ lys + Leica ER 2,5 - 10 x 42 (begge XXL tilbud) til en samlet sum av 11998,-. : - )

Link to comment
Share on other sites

Hei

 

har ikke fått Leicaen enda, og vet ikke helt hva jeg skal bruke den til. Kjøpte nettopp Zeiss Classic for å få optikk med lysprikk. Var for så vidt også godt fornøyd med Leupold VX III jeg hadde i omtrent samme forstørrelse og dimensjon fra tidliger og har nå solgt, men jakter mye på natta og tenkte lys kunne være (muligens) en oppgradering av "utstyrsparken".

 

Hva Leicaen skal dekke av behov, som jeg ikke finner i Zeiss Classicen eller andre Leupold VX II sikter jeg har vet jeg faktisk ikke. Leupold er glimrende nok til dagtidsjakt, og Classicen med lys blir vel å bruke på natta, så da får jeg se om Leicane får en plass den også eller går ut på Finn om en stund/ blir solgt til en eller annen jaktkompis.

Link to comment
Share on other sites

Det lønner seg IKKE å kjøpe ny rifle!!!

Har 3 stk kjøpte den ene ny for 9500, fikk selvfølgelig bedre pris enn veil men får MAX 7000 hvis jeg selger den (ikke mulig å få tak i brukt)

 

nr 2 har ny pris på ca 8500, kjøpte den brukt hos forhandler for 5500 for 5 år siden skutt noen hundre skudd med den og forenter å selge for 5000-5500

 

nr 3 har nypris på 30000 med to løp kapping gjenging montasjer kikkert osv betalte 13000 da hadde den gått ca 80 skudd

vil jeg selge denne får jeg igjen pengene mine.

 

Konklusjon kjøp brukt kvalitet, plutselig får du lyst på noe annet da ka du selge og få igjen pengene dine!!

 

Hvis du ikke kan så mye om våpen, kjøp brukt hos forhandler, litt dyrere men de selger deg ikke noe dritt.

Link to comment
Share on other sites

Kan vel skrive under på at enkelte rifler ikke gir det en forventer ved videresalg.

Spesiellt ikke hvis en har kostet på en del ekstra og kalibret ikke er ett av de "tre store".

 

Etter at jeg kom hjem fra Namibia i fjor la jeg min Ruger Hawkeye African i 375 Ruger ut til salg.

Rifla hadde vært innom Rogne Våpen for en vesentlig oppgradering, men fikk faktisk ikke en eneste respons ...nada! :?

(Ikke det at jeg trodde at dette var en investering da jeg kjøpte den.)

Den bor fortsatt hos meg og er nå dedikert til elgrifle, selv om den tydeligvis er unødig kraftig for bruk i Norge :trist: (ref sitat nedenfor fra en annen tråd)

 

På PHS brukes en bok som heter "Skytevåpenidentifisering" i undervisningen; der kan en bla lese at 9,3x62 er i kraftigste laget for norsk jakt og at 460Weahterby ikke har noe fornuftig bruksområde i norge..

 

Trøsten er at kommer det forbud mot blyholdig ammo, går den steike godt med Barnes TSX :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Jeg lever litt etter den filosofien at ingen selger en (brukt) rifle som samler kanongodt / leverer kanongode samlinger. Kjøper du en ny rifle, kan du være heldig eller uheldig med hensyn til om våpenet samler bra eller mindre bra.

Njae. Jeg har i løpet av de siste par måneder solgt et veldig lite brukt Sauerløp i 9,3 som gikk som bare det (skjøt ca 20mm på fem skudd fra benk med mine fem første 9,3-skudd noensinne, kan ikke klage på det). Solgte fordu jeg synes løpsskifte på Saueren var tungvint og jeg derfor utelukkende ville ha 6,5-løp i denne fremover.

Sauer'en har jeg forøvrig kjøpt brukt i fjor. Betalte 20K med to løp og tre kikkertsikter. Med det jeg har solgt unna sitter jeg nå igjen med en 202 med løp og en Zeiss Conquest 4.5-14x50 som totalt har kostet meg ca 10K.

Har også nylig solgt en S&L som var vanvittig presis. Denne samlet marginalt bedre enn Sauer'n med STR-løp i 6,5. Solgte denne fordi jeg bruker Saueren på bane (pga stokk, sikring, løpsskifte) og ville ha noe som tåler mer misshandling og er mer fleksibelt på jakt (=Blaser). Her gjorde noen en god handel; men jeg hadde desverre ikke anledning til å la denne riflen bli stående i skapet (selv om det fristet veldig). Den fortjener dessuten en eier som bruker den mer aktivt enn jeg ville ha gjort fremover.

 

=> Det er mange gode bruktkjøp å gjøre. Jeg kommer helt klart å fortsette å handle en del brukt, både rifler, løp og sikter.

Link to comment
Share on other sites

Jeg lever litt etter den filosofien at ingen selger en (brukt) rifle som samler kanongodt / leverer kanongode samlinger.

 

Jeg deler ikke den filosofien :)

 

Har selv kjøpt en rifle i 308win som selger sa gikk bra, men den gikk styggbra! Han hadde skiftet pipe og fått bedda rifla (jeg bytta riktignok stokk etterpå men ikke pga presisjonen).

Link to comment
Share on other sites

Enig i omtrent 40%, litt avhengig av popularitet på våpenet og utgangspris.

 

Og hvem du selger til. Hvis en forhandler gir 4000 for et bruktvåpen må han selve samme våpen for 5000 for å gå i null, ettersom kjøpet er uten mva og salget er med mva... Dermed kan normalt sett ikke forhandler betale like mye for bruktvåpen som markedsprisen tilsier...

Link to comment
Share on other sites

 

 

Og hvem du selger til. Hvis en forhandler gir 4000 for et bruktvåpen må han selve samme våpen for 5000 for å gå i null, ettersom kjøpet er uten mva og salget er med mva... Dermed kan normalt sett ikke forhandler betale like mye for bruktvåpen som markedsprisen tilsier...

 

 

Sikkert derfor forhandler er høyere priset enn privatpersoner.

Link to comment
Share on other sites

Enig i omtrent 40%, litt avhengig av popularitet på våpenet og utgangspris.

 

Og hvem du selger til. Hvis en forhandler gir 4000 for et bruktvåpen må han selve samme våpen for 5000 for å gå i null, ettersom kjøpet er uten mva og salget er med mva... Dermed kan normalt sett ikke forhandler betale like mye for bruktvåpen som markedsprisen tilsier...

 

Tilføyer... (Hvis f.eks forhandler selger det for kunden:

Videresalg av brukte varer mv. – enkeltstående kjøp og salg

 

(1) Når brukte varer, kunstverk, samleobjekter eller antikviteter er kjøpt for videresalg, herunder salg i kommisjon eller ved auksjon, kan beregningsgrunnlaget ved videresalget settes til differansen mellom innkjøpsprisen og salgsprisen for den enkelte varen. Det er et vilkår at varen er kjøpt fra en selger som ikke skal beregne merverdiavgift av salget eller som ikke oppgir merverdiavgift i salgsdokumentet etter bestemmelser gitt i eller i medhold av bokføringsloven.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...