Jump to content

Tikka våpen - kresen på hylser?


b9600

Recommended Posts

Jeg har en tikka t3 lite som jeg har brukt ett år nå. Jeg har lagt merke til en ting som hjemmelader. Børsa er sykt kresen på hva slags hylser man kan bruke. Jeg får enkelt og greit ikke igjen sluttstykket. Noen andre som kjenner til problemet?

 

Har prøvd å måle lengde på hylsene, men kan ikke se noe forskjell. Kan det være vinkel på halsen til patron? De jeg plages med nå er engangskutte lapua hylser. Er selvfølgelig skutt i et annet våpen.

Link to comment
Share on other sites

Du svarer på det selv i siste setning. De hylsene kan være skutt i et kammer større enn ditt, slik at det ikke hjelper om du helpresser engang. Plukking av hylser overalt gir ofte slike problemer. Bruk hylser som er skutt i ditt eget våpen. Problem løst.

 

 

Sent from my iPhone using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Kunne ikke falle meg inn å lade med hylser skutt i andre våpen, så jeg er nok mere kresen enn Tikka`n. :wink:

 

Og du helpresser går jeg ut ifra? Kan det være at hylsene har hatt en fresk ladning og vel så det? Press hylsene, sot dem og prøv å kamre. Da ser du hvor det tar. Gjør dette selfølgelig før du lader dem så slipper du å kaste bort tiden på ubrukelige hylser.

Link to comment
Share on other sites

Hvis du har ett standard kaliber 223.308 osv. Så får du tak i redding small body dier. Både med og uten bushing. Disse diene sammen med en hylseholder som er plan slipt litt, gi deg muligheten til å bruke de fleste hylser i ditt kammer.

Har for øvrig opplevd trange hylser i sauer 202, rem 700 og sako 75. Så Tikka rifla di er sikkert helt i orden.

 

Klart du skal fortsette å samle hjemmeladerens gull. Som oftest er det jo enkelt å se om hylsene er engangs skutt.

Men nu med dagens nymotens utstyr, KAN du finne hylser som er ultra lyd behandlet. Disse kan være ladet mass ganger og ser fin og blank ut innvendig(bare ett tips)..

Link to comment
Share on other sites

Ok, takk for svar. Jeg må vel bare kjøpe inn flere hylser. Problemet var bare at jeg hadde et par tusen lapua og norma hylser liggende som hadde vært kjekt å bruke. Det gikk fint i min kongsberg 393 å bruke hylser som var skutt med andre våpen. Men det enkeleste er vel å kun bruke hylser skutt i mitt våpen. Men som sagt, det var aldri et problem i kongsbergen, derfor konkluderte jeg med at tikkaen var kresen. Jeg skjønner jo nå at tikkaen ikke er kresen, det er vel heller det at jeg er gnien :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Hvis du har ett standard kaliber 223.308 osv. Så får du tak i redding small body dier. Både med og uten bushing. Disse diene sammen med en hylseholder som er plan slipt litt, gi deg muligheten til å bruke de fleste hylser i ditt kammer.

Har for øvrig opplevd trange hylser i sauer 202, rem 700 og sako 75. Så Tikka rifla di er sikkert helt i orden.

 

Klart du skal fortsette å samle hjemmeladerens gull. Som oftest er det jo enkelt å se om hylsene er engangs skutt.

Men nu med dagens nymotens utstyr, KAN du finne hylser som er ultra lyd behandlet. Disse kan være ladet mass ganger og ser fin og blank ut innvendig(bare ett tips)..

 

Dette må du forklare meir om 6x47, er ikkje alle som er like flinke til å sjå om hylsene er lada fleire gonger :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Shultz...

Hylser som er skutt en gang, har som oftest noe blankt messing synlig inne i støtbunnen på hylsa. Ved flere ganger omlading er hylsene koks farget hele veien inni.

Med flere nye måter å rense hylsene på: Ultralyd ,stål/jern media har jeg lest og sett på nett at hylsene ser tilnærmet ny ut innvendig. Har ikke prøvd annet enn vanlig hylse trommel media(mais/valnøtt skall).

 

Snadde. Hvis du har flere 100 hylser og ønsker å bruke dem i tikka`n er du ikke gjerrig, kall det miljøvennlig :D .

En Redding small body die er ganske rimelig å skaffe.

Når du har presset hylsene i ei small body die. Vil de som oftest entre kammeret, kanskje litt trangt. Dette blir bedre etter første omskyting i det nye kammeret. Body diene strekker hylsa litt ekstra. Men det er kun kroppen som blir presset.

Så selv om hylsene er trimmet, må de kanskje en tur til innom hylse trimmeren.

 

Etter min middels husk leveres small body die i 223, 6PPC, 6 BR, 308,30-06

Link to comment
Share on other sites

Det enkleste er å smergle av hylseholderen slik at du får pressa hylsa di det lille extra som skal til for å kamre hylsa.Her trenger du ikke ta mye.En hylseholder koster jo ikke så mye,og er et mye billigere alternativ til å kjøpe nye small body dier.Tror nevnte dier i utgangspungtet var laga for halvauto våpen som ofte krever litt godt pressa messing for å kamre skikkelig.

Har slipt av min hylseholder og bruker selvplukka hylser i min Tikka Supersporter i .308Win.

Fungerer bra :smile: Har vært borti en Tikka med trangere kammer enn min som hadde problemer med å kammre enkelte typer fabrikkammo.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 years later...

Interessant tråd, dette her. Ei stund siden siste post, så jeg prøver å blåse liv i den for å se om det har kommet fram nye erfaringer siden sist. Jeg strever med å lade til ei T3 i 6,5x55. Den vil ikke engang ha alle hylser som bare er engangskutt i dette våpenet. Det er Norma rekrutt og Lapua jaktammo. Butter i mot når sluttstykket skal lukkes. Body die hjelper ikke. Men jeg ser at hylsa ikke blir pressa helt ned til skuldra. Det gjenstår et lite felt på kanskje 1-1,5 mm ned til skuldra som er 0,3 mm tykkere enn øverste del. Dien (Lee) er skrudd helt ned, men det er likevel ikke mulig å nå ned til skuldra. Utstyret er kjøpt brukt, men har neppe gått veldig mange skudd. Eieren var meget pertentlig, og smøring og bruk har sikkert vært bra. Så noe særlig slitasje i dien er vanskelig å se for seg. Har to hylseholdere, og vurderer å smergle av en for å se om det hjelper. Soting har jeg ikke prøvd ennå, børsa er ikke innomhus her nå. Har noen noe nytt å tilføye siden sist?

Link to comment
Share on other sites

Har to hylseholdere, og vurderer å smergle av en for å se om det hjelper.
Når du er ferdig med vurderingsfasen, og kommet over på gjennomført/utprøvd fasen. Da kan du jo komme med en oppdatering i denne tråden, så andre kan få se om dette er en god løsning. :wink:
Link to comment
Share on other sites

Har fått sjekka det nå, skutte hylser går ikke inn igjen. Har også prøvd noen ferdige patroner i ei anna børse, Krico. Der gikk de så vidt inn, litt motstand, men det gikk. Det behøver ikke bety noe som helst, men kan muligens antyde at denne dien lager store patroner. Disse var også presset om igjen i body die. kanskje en ide å låne ei anna die og prøve.

Link to comment
Share on other sites

Har fått sjekka det nå, skutte hylser går ikke inn igjen.

 

Første bud er at skutte hylser går inn igjen i samme våpen. Er de tunge å få ut også? Hvis du drar av et skudd, løfter hevarmen, og så tar den ned igjen, går det fremdeles tungt? Neste steg er å ta ut hylsa, dreie den et kvart turn og prøve igjen. Er du sikker på at dia ikke kan skrus lenger ned? Ofte er det mer å gå på enn folk tror. Full kontakt med hylseholder + enda litt til. Pressa svikter litt med hylse i dia, så se etter lysåpning mellom hylseholder og die. Prøv fabrikkpatroner fra Lapua. Stort bedre enn det blir det ikke, så da vet du hvor lista ligger.

Link to comment
Share on other sites

Du har nok et kammer som ligger nært min. mål, men jeg regner med at du klarer å kamre engagsskutte hylser igjen før pressing? Likeså med necksizede hylser.

Mine observasjoner tyder på at skuldra kommer fram når FL dia begynner å presse på kroppen. Dia må derfor justeres ned til den presser skuldra tilbake til under kammermålet igjen, gjerne en 1/100 del eller to. En grei måte å holde kontroll på dette er å bruke et case gauge vertøy og skyvelær. Mål først på ei skutt hylse så har du utgangspunktet. Jeg bruker Hornady sitt.

Link to comment
Share on other sites

LeifR,

 

Vet ikke om dette hjelper, men...

 

Bruker du orginalmagasinet, eller 5-skudds magasin?

 

Jeg har ikke peiling på lading, men "sleit" med mitt nye 5-skudds magasin på min Tikka T3.

Når jeg fylte 5-skuddsmagasinet så ville aldri den første patronen kamre. Butta imot...

 

Men jeg fant ut at jeg var for "pysete" og snill med både magasin og sluttstykke. Ladet/kamret forsiktig.

 

En kompis av meg lo godt da jeg skulle vise hva som var galt. Han sa: "Lad magasinet med 5 skudd, "slå" det mot bordkant så alle patronene setter seg i endeslag. Ikke vær "snill" med hevarm, bruk litt makt og vær kjappere med ladinga." Prøvde dette og den kamrer så fint atte...

 

Som sagt, kanskje irrelevant i denne tråden, men jeg følte på frustrasjonen mens jeg leste denne tråden.

 

PS! dette gjaldt bare første patron i 5-skuddsmagasinet, og kun "ferdigrullet" ammo. Ikke hatt problemer utover dette.

Link to comment
Share on other sites

Takk til alle som har bidratt med kommentarer og forslag. Børsa er ikke mi, og er ikke her i huser nå, så det er vanskelig å prøve ut det som er foreslått, men det kommer. Kom gjerne med nye innspill. Alt blir vurdert og prøvd ut.

Nå har vi ladd opp noen skudd til ei anna børse, og det gikk fint. Dermed har vi vel konstatert at problemet ligger i ei kresen Tikka.

 

32-40 Win: Hittil har jeg slipt av litt på en hylseholder slik at jeg er sikker på at hylsa bunner i dia. Ved soting ser jeg at skuldra på hylsa blir pressa noe, så det var et godt tips.

Motorhead74: Når det gjelder magasinet, så har det nok ikke noe med det å gjøre, vi prøver patronene en og en uten magasin. Men takk for tipset.

Vavlo: Necksizing er ikke forsøkt ennå. Interessant forslag om case gauge. Takk for den.

Toby: Body die presser ikke halsen, det stemmer. Men fremdeles vil ikke patronene kamre.

 

Takk til alle, kom gjerne med mer.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Skrev noe om dette for lenge siden.

"Fikk lada opp en del Oryx som ikke kunne bli matet inn i Tikkaen min. Annet hvert skudd ville ikke inn. (2 og 5) Det viste seg at den butte tuppen på kula stoppet, slik at patronen ikke faller inn i løpet....."

 

Det jeg gjorde (en annen smarting gjorde) var å file en, eller var det to, millimeter av blekket i øvre forkant på magasinet.

Vips, så var det ikke noe problemer med å få patron 2 og 5 inn. :)

 

Dette var en gammel Tikka og ikke en T3 lite, men mulig at problemet er det samme?

Link to comment
Share on other sites

Eg har ingen erfaring å lade anna enn 308, men der er problemet det motsatte av det dei fleste kjem med her: Om du skrur dia helt ned, blir hylsene pressa til 'colaflaske'-form og vil ikkje kamre.

 

(Eg har klart det med to presser, den eine er RCBS heile vegen, den andre ein kombinasjon av fleire fabrikat.)

Link to comment
Share on other sites

I begge tilfella RCBS dier, Lee hylseholder og presse den eine gangen, RCBS presse og hylseholder den andre. Det buttar i mot i geværet før colaforma er synleg, så eg justerte dia ned litt til.

 

No er pressa justert, og eg gidd ikkje stille den om for å øydelegge hylser med vilje.

 

Når eg tenker meg om, så er 'Idun ketchup' kanskje meir dekkande enn Cola.

 

Edit: Rota litt i skrapkassa

normal_hylser.jpg

Link to comment
Share on other sites

Ta med rifla til en skikkelig børsemaker og få tolket kammeret.

Det høres ut som kammeret er for trangt.

Dette er grunn til reklamasjon.

Få eventuelt børsemakeren til å justere kammeret til normal dimensjon.

Dette er den riktige løsningen, istedet for å klusse med sliping av shellholder osv......

Rifle med for trangt kammer er knapt verdt å eie, et våpen som skal brukesmå fungere med ammo ladd etter standard frmgangsmåte.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...