Jump to content

Nøkkel til våpenskap??


Truttofil

Recommended Posts

God kveld, O'forum!

Jeg får muligens et brukt våpenskap i løpet av helga. Aberet er at det er låst, og ingen aner hvor nøkkelen er... Er det mulig å få gjort en nøkkel, og hvem tar jeg i så tilfelle kontakt med? Produsent? Aner ikke hvem som har produsert skapet heller, det er mulig det er et Duun-skap...

Hjælp?

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke noen problemer med og få fikset en ny nøkkel, det du trenger en serie nummer på skapet, som regel sitter dette som en etikett på innsiden av døra. Det kan være et problem her. Men serie nummer på denne type av skap burde være registrert hos leverandør på kjøpers navn.

Link to comment
Share on other sites

Dersom du er heldig er skapet produsert av noen som har nøkkelgaranti, men du får lissom ingen nøkkel bare ved å ringe. Du må oppgi en nøkkelkode og den er som nevnt før i tråden her forhåpenligvis klistret inni skapet, på døren sammen med resten av info om skapet.

 

Du kan selvsagt skjære det opp fra baksiden, men du trenger en stoor vinkelkutter med maange blad, eventuellt skjærebrenner. Glem å kutte hengsler, det er låsebolter i døren, antagelig oppe og i bunnen samt langsmed sidene og eventuellt en låsebøy ved hele langsidene mellom hengslene.

 

Nye skap til inntil fem våpen får du fra ca 2000.- og for meg høres dette ut som noen som ikke gidder å bære ut søpla selv.

Link to comment
Share on other sites

Bilde av Duun reservenøkkel:

Dessverre..

Teksten var vel: dette er nøkkel nr 3 :)

Dem opplyser at dem kan sende nøkkelemne, men har ikke noe register på nøkler hos produsenten. Kan se i skapet mitt i morgen om de står en nøkkekode der. Men og bruke et par tusen på nytt skap kan spare deg mye jævelskap :)

Link to comment
Share on other sites

dersom dette er ett tomt skap som ikke er skrudd fast kan det være du kan se nøkkel kode eller serie nr på skapet ved å lyse / kikke inn i skrue hull på baksiden, mener at slike koder / nr pleier å stå på innsiden avdøra og skal i så måte bli rett rettning fra skruehull, men klart, eventuell topphylle og slikt kan jo komme i konfrlikt sikten inn...

Link to comment
Share on other sites

Dette er relativt enkelt. Brekkjern er disse skapene spesialdesignet for å motstå. Andre ting er mer åpenbare... :twisted:

Det du trenger er en gammel låsesmed. Det er viktig å gå inn i denne dialogen på rett måte... Start med å understreke at skapet er tomt.

At du ønsker å bruke noe som ellers må kastes.

Link to comment
Share on other sites

Kona hadde en gang vi skulle på ferie gjemt unna nøklene til våpenskapet, og fant dem ikke igjen når vi kom hjem.

 

Det måtte en låsesmed til, han brukte en dag på å åpne skapet og montere inn ny låsemekanisme. Det kostet ca 5 500 kroner! Det hadde altså vært mye billigere å kjøpe nytt skap, men det var jo ganske fullt da, så det måtte uansett opp.

 

Noen måneder etterpå dukket nøklene forøvrig opp igjen, de hadde falt bak et skap! :trist:

 

Istmus

Link to comment
Share on other sites

Vet man hvordan skap det er så kan man finne ut hvordan lås som sitter i den. Det finnes maler man legger utenpå låsen som markerer hvor man skal bore for å åpne låsen. Har selv boret flere Fas og Boda sikkerhetslåser med en sånn mal. Det er ikke alle låssmeder som har tilgang til malen men leter man så finner man sikkert en som har. Bruker under 5min på å bore en lås :D

Link to comment
Share on other sites

På mitt Seifuva skap er det en kode bak dekselringen som ligger rundt nøkkelhullet. Den koden må jeg oppgi til Seifuva for å få kjøpe nye nøkler fra dem.

Kanskje jeg bare skulle gjøre det med en gang, pga den nøkkelen kona skulle passe på kan hun i dag ikke svare for, så hvis min nøkkel forsvinner så får jeg vel sitte med skjegget utenfor skapet en stund, for jeg regner med det er en ventestund før jeg får utlevert nøkkel fra produsenten.

Link to comment
Share on other sites

Hvis trådstarter "avslører " hvor han holder til er det muligheter for hjelp. Men uten nøkkel må du ha hjelp på stedet.

Et standard våpenskap 1/2 times jobb + reisetid, det lønner seg som flere har nevnt å kjøpe nytt skap.

 

Morten

Link to comment
Share on other sites

Hadde Egon Olsen eller Dynamitt Harry vært i live.......... :smile:

 

Tror ikke det hadde hjulpet så mye, Harry fikk jo ikke opp en skarve cello-kasse en gang! (Olsenbanden og Dynamitt-Harry) :lol:

 

Jeg har et HADAK-skap for 12 langvåpen, innkjøpt i Sverige tidlig 80-tall, før våpenskap ble påbudt hos oss. Låsesmeden som åpnet det holdt på en hel dag, og slet ut jeg vet ikke hvor mange bor for boring i høgfasthets-stål før han fikk det opp. Det var i hvert fall ingen 5-minutters jobb!

 

Istmus

Link to comment
Share on other sites

Vinkelsliper, 1mm kutteskiver og støvmaske. til tross for hva folk tror er skap av typen "Våpenskap" alt annet en vanskelig å åpne uten nøkkel.

Måtte ta et på jobb før jul, FG-godkjent verdiskap med digital lås som fant ut at nå ville det ikke virke mer, "nødnøkkelen" borte-vekke"; tok mindre enn 30 minutter med en vanlig 5" vinkelsliper å fjeren hele dørfronten med lås, etter det var det bare å dra de berømte stålboltene tilbake og åpne døra.

At kontoret til høvdingen måtte vaskes ned var heldigvis ikke mitt problem:-)

 

Trådstarter sparer seg dog både jobb og penger på å takke pent nei takk til det "gratis" skapet og handle seg et nytt...

Link to comment
Share on other sites

Hvis du trenger å se 'inni skapet' kan du jo kjøpe et snake cam? Dette har jeg kjøpt selv, koster 165,- levert på døra! :shock:http://www.dealextreme.com/p/waterproof-usb-2-0-cmos-white-4-led-illuminated-snake-camera-endoscope-1-5m-length-106839

Bruk et festehull på baksiden, inn med kameraet og les nøkkelkoden... Fantastisk? :mrgreen:

 

 

Forutsatt at nøkkelkoden er plassert slik at den lett kan finnes.

På Seifuva er den litt diskre plassert iblant, under et deksel, lapp i dørens bakkant osv.

Dersom dette skapet det gjelder er et helt vanlig lite skap hadde jeg takket pent nei og heller kjøpt et.

Link to comment
Share on other sites

Hadde Egon Olsen eller Dynamitt Harry vært i live.......... :smile:

 

Tror ikke det hadde hjulpet så mye, Harry fikk jo ikke opp en skarve cello-kasse en gang! (Olsenbanden og Dynamitt-Harry) :lol:

 

Jeg har et HADAK-skap for 12 langvåpen, innkjøpt i Sverige tidlig 80-tall, før våpenskap ble påbudt hos oss. Låsesmeden som åpnet det holdt på en hel dag, og slet ut jeg vet ikke hvor mange bor for boring i høgfasthets-stål før han fikk det opp. Det var i hvert fall ingen 5-minutters jobb!

 

Istmus

 

:lol::lol::lol: Trio Nisse.

 

Morten

Link to comment
Share on other sites

Tror eg hadde holdt meg langt unna vinkelslipper for å åpne skapet.Stor sjans for at gnistene vil antenne papir ellert skummatte i bunnen,gnister på optikken er lik ferdig opptikk. Pluss fullstendig demontering av våpen etterpå for å fa vekk alt jernstøvet.

Det finnes bedre måter å åpne skapet på visst dette er nødvendig men det holder vi for oss selv folkens.

Link to comment
Share on other sites

(...)til tross for hva folk tror er skap av typen "Våpenskap" alt annet en vanskelig å åpne uten nøkkel. (...) tok mindre enn 30 minutter med en vanlig 5" vinkelsliper å fjeren hele dørfronten med lås, etter det var det bare å dra de berømte stålboltene tilbake og åpne døra. (...)

 

Tiltredes. Eg har egenhendig opna eit Duun-skap med kun eit "stikk" med ein 5" vinkelslipar. Eg brukte lang tid for å dobbeltsjekke at vi skar på rett plass og at oppmerkinga stemte med terrenget. Dessuten tok det nokre minutt å lage mal og pønske ut korleis vi kunne gjere det enklast mogleg. Men om ein har opna nokre skap før bør det være gjort på svært få minutt. Men det er nok ikkje verdt bryet. Døra og låsen blir jo øydelagd, og då er det ikkje mykje nytte igjen av skapet.

Link to comment
Share on other sites

Dørene er doble, en innvendig (tynn)plate dekker låsemekanismen på så godt som alle skap.

Det skal ellers mye til for at gnister fra en vinkelsliper antenner noe som helst, inkludert papir og skumplast. Optikk er derimot all grunn til å ta hensyn.

Der er eg ikkje enig Chiefen etter et langt liv i industrien har eg sett mye rart ta fyr etter uforsiktig omgang med vinkelsliper.

Link to comment
Share on other sites

De aller fleste våpenskap har ikke doble dører, kun de med brannsikring vil isåfall ha det.

Vet du ikke hvor låskassa går (iblant er de faktisk ganske små) vil hele innholdet i skapet bli mer eller mindre "sandblåst" av gnister som brenner seg fast og lager nupper i det meste.

Som forrige tråd nevner er det fort gjort at ting tar fyr ved bruk av vinkelkutter.

Link to comment
Share on other sites

Mange vil gjerne hevde at man kapper opp et bra skap på ytterst få minutter.

Fullt så enkelt er det ikke, de er laget av tykt stål og holder godt igjen!

Se på dette skapet, det er maken til mitt http://www.safebutikken.no/Brosjyre%20S ... 202011.pdf og er svært solid laget.

 

Svakheten på de fleste skap er i bunnen, men bolter du skapet ditt slik det står i FORSKRIFTEN lar det seg ikke løsne med mindre du bruker taubil...

 

Jeg skal demontere låsesystemet på mitt skap og glo litt...

Mange rimelige skap som er laget i Kina har stålkvalitet på høyde med verktøy fra samme sted...altså bare møl.

For de som surrer med nøkler leveres digital kodelås til mange av Seifuva.

Hvorfor jeg skriver varmt om disse skapene?

Fordi jeg har ett så klart.

Link to comment
Share on other sites

Å åpne et skap byr som regel ikke på problemer. Tid og verktøy, spreng det til helvete, og du åpner det.

 

Greia er om du har tenkt å BRUKE skapet etterpå, som kanskje er tilfellet med trådstarter :D

 

Og om det er verdt å skjære opp et skap uten nøkkel, selv om det er tomt. Kostnaden for å få tak nøkkel, samt reparere skapet koster vel mer enn et nytt ok skap.

 

Låsesmeden bør få det opp, men igjen, kostnaden kontra nytt skap, med nøkler, ja det er lett å regne på.

Link to comment
Share on other sites

Kona hadde en gang vi skulle på ferie gjemt unna nøklene til våpenskapet, og fant dem ikke igjen når vi kom hjem.

 

Det måtte en låsesmed til, han brukte en dag på å åpne skapet og montere inn ny låsemekanisme. Det kostet ca 5 500 kroner! Det hadde altså vært mye billigere å kjøpe nytt skap, men det var jo ganske fullt da, så det måtte uansett opp.

 

Noen måneder etterpå dukket nøklene forøvrig opp igjen, de hadde falt bak et skap! :trist:

 

Istmus

 

Litt OT, men er du fremdeles gift ? :mrgreen::mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Døren til Seifuva er relativt solid. Ytterplate av 4-5mm stål, innvendig er det en "kasse" i 4mm stål som skjuler stag, bolter og lås, den er sveiset fast i ytterplaten og inni kassen er den fastsveiset ytteligere en 4mm plate som ekstra beskyttelse dvs tre lag stål.

Selve låsen er ikke i vanlig stål.... den lot seg ikke borre i med "vanlige" stålbor.

 

Dørkarmene på selve skapet har jeg ikke målt, men de er forsterket og måler kanskje 2 tommer. Ikke snakk om at noe brekkjern eller slegge vil skade disse unntatt litt lakkflass.

Da skal du slå lenge! Selve låsen er plassert litt anderledes enn vanlig, så uten mal tror jeg du skal bore lenge.... Solide sveiser. Alle bevegelige deler er laget i samme 4-5mm stål unntatt bolter såklart. Alt er smurt. Virker som et solid skap faktisk.

 

Edit: skriveleif

Link to comment
Share on other sites

Litt OT, men er du fremdeles gift ? :mrgreen::mrgreen:

Yezz, hadde akkurat 37 års bryllupsdag! Bare for å ha sagt det; kona betalte, litt surmulende riktignok, regningen fra låsesmeden. :lol:

 

Jeg synes diskusjonen her er litt "uaktuell". Dersom trådstarter har/hadde til hensikt å benytte skapet videre er vinkelsliper, slegge, Dynamitt-Harrry etc ikke noe alternativ. Står ikke noe om strørrelsen på skapet, men når et skap for 5-6 langvåpen koster litt over 2000 så har det ingen hensikt å kalle ut låsesmeden. I mitt tilfelle er det for det første et stort skap, det kostet i sin tid, 1983 eller der omkring, ca 3500 svenske. Pris for et tilsvarende skap i dag er nok rundt 10 store. For det andre var skapet ganske fullt, slik at de brutale måtene ikke var noe særlig tillokkende. Derfor en proff, og det var som sagt ikke noen halvtimesjobb.

 

Istmus

Link to comment
Share on other sites

Masse blabla, men fakta er at en helt vanlig vinkelsliper, en kutteskive av god kvalitet og litt tid så åpner en "sikkerhetskap", om de er sveiset sammen i NOrge, Sverige eller Kina spiller ingen rolle.

Låsene og boltene kan være i mangan så mye de vil, det er ikke de en angriper..

Kravet for FG-godkjenning er at skapet skal motstå angrep med håndverktøy (Slegge, brekkjern og slikt ) i 10 minutter.

Link to comment
Share on other sites

" target="_blank Dette kan være noe..)

 

ville du åpnet skapet ditt på denne måten hvis d hadde dine våpen og kansje penger og andre verdigjendstander inni ? :lol: Tror man fort går i minus da :)

Og ikke minst litt ugunstig å gjøre inne siden skapet egentlig skal boltes fast (lurer på hvor mange som synder her. Det er nok mange skinnhellige sjeler ja :) )

Link to comment
Share on other sites

" target="_blank Dette kan være noe..)

 

ville du åpnet skapet ditt på denne måten hvis d hadde dine våpen og kansje penger og andre verdigjendstander inni ? :lol: Tror man fort går i minus da :)

Og ikke minst litt ugunstig å gjøre inne siden skapet egentlig skal boltes fast (lurer på hvor mange som synder her. Det er nok mange skinnhellige sjeler ja :) )

 

 

Det går nok å åpne det aller meste, med tid og midler til rådighet. Noen som har hørt om Anker Rogstad?

 

Det er mange her som glemmer bort utgangspunktet for trådstarter; Han kunne få et brukt og tomt skap som det ikke var nøkkel til, han hadde tydeligvis intensjon om å bruke skapet videre.

 

Da er vinkelsliper, slegge og Dynamitt-Harry ikke alternativer, skapet må åpnes på annen måte, og det kan fort bli dyrere enn å kjøpe et nytt skap hvis man må ta låsesmed i bruk.

 

Fastbolting gjelder kun skap som veier under 300 kg sier bestemmelsene, er det noen som vet om dette gjelder tomt skap, eller skapet med innhold? Jeg satser på at det er det siste som gjelder, men om jeg tar feil der er det greit å vite slik at man kan skru inn et par bolter.

 

Istmus

Link to comment
Share on other sites

 

Fastbolting gjelder kun skap som veier under 300 kg sier bestemmelsene, er det noen som vet om dette gjelder tomt skap, eller skapet med innhold? Jeg satser på at det er det siste som gjelder, men om jeg tar feil der er det greit å vite slik at man kan skru inn et par bolter.

 

Istmus

 

Dette gjelder kun tomme skap ja.så dem fleste som har våpenskap må nokk bolte det fast skulle jeg tro..jeg å :roll:

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Skar opp et skap for et par uker siden. Et xxl skap der låsen hadde gått i vranglås. Låssmeden sa at vinkelsliper var det eneste som funket. Skar på baksiden med en liten vinkelsliper. Brukte ikke et blad. Sørget for å riste/snu rundt skapet slik at alt lå i den andre enden av skapet. skar slik at gnistene alltid gikk vekk fra våpene. Ammo, papirer og våpen med opptikk var like helt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...