Jump to content

Lee Einfield No 4 MK 1


Jacob84

Recommended Posts

Jeg har fått tilbud om å ta over en Lee Einfield No 4 MK1 av en Eldre nabo, som takk for at jeg har hjulpet han.

Denne naboen viser seg å være en av våre krigshelter, og våpenet det er snakk om har litt av en historie. (kan komme tilbake til den ved en senere anledning, om det er ønske om det)

Riflen skal være registrert på han, og alt skal være etter boken.

 

Jeg har fra før tilatelse for hagle, og får vel straks på Cal .22, 17 HMR og 308W. (søknad i posten).

Våpenskap og jegerprøve er også i boks.

Problemet er vel at dette neppe kan søkes på som "jaktvåpen", og jeg er ikke med i noen skyteklubb.

Så jeg er redd for å få avslag på søknaden, og våpenet vil bli destruert. (Naboen er ganske skral)

For min del, som er over gjennomsnittet interesert i WW2 historie, er dette et klenodium.

 

Hva skal jeg gjøre ?

 

PS jeg får ikke lov for naboen å plombere den.

Link to comment
Share on other sites

Burde ikke være noe problem å få igjennom denne som jaktvåpen hvis jeg tolker det riktig med at du har en, og skal ha 3 til, fra før. En søknad på boltrifle i .303 (om det er det den er kamret i da) til la si hjortejakt burde holde i massevis.

 

Historien vil vi svært gjerne høre:)

Link to comment
Share on other sites

En jeg kjenner arvet en ombygd Lee i .303 av sin far, han bruker den på drivjakter og etter villsvin med 174 og 215 grain Woodleigh kuler. Han er meget fornøyd med den kombinasjonen. 10 skudds magasin og lett kikkert har hjulpet på jaktene hans i tette drev. Og en lett repetert rifle som en skyter fort med.

 

Og ja , jeg er også en av de som vil høre historien . :D

Link to comment
Share on other sites

Det var betryggende å høre at dette går greit. Personlig så mener jeg det er bedre at våpenet blir oppbevart forskriftsmessig av meg, enn det ligger oppe på et skap i en ulåst kjeller. Spesielt siden jeg har både ønske og tid til å velikeholde det.

Uansett så er våpenlovgivningen streng i Norge, og det er vel ikke alltid fornuften seirer over regelverk.

Den diskusjonen skal vi ikke ta her, ettersom jeg råder alle til å følge reglene, så godt det lar seg gjøre.

 

Våpenet vil nok ikke bli førstevalg når det gjelder jaktvåpen, men det hadde vært moro å felle en hjort med den.

Hvordan det vil bli å skyte opp med åpne sikter er en annen historie, ettersom dette vil være nytt for meg.

I hovedsak vil vel dette bli et minne fra en gammel nabo, med en histore ikke så mange vet om.

 

Fredlaus: ja den bruker selvfølgelig .303 British.

 

 

Historien til nåværende eier av våpenet.

 

Han dro rett før krigens utbrudd til England for å verve seg i britisk teneste i en aldrer av 17 år.

Når krigen brøt ut, ble han kontaktet av Martin Linge, og ble overført til hans avdeling.

Der fikk han opplæring i sabotasje og radiobruk.

Han deltok ved senere ved svolvær raidet (opr Claymore) og var stasjonert ulike steder i Norge som telegraf/sabotør.

I slutten av krigen var han gnist ved MILORG`s base i fjellene mellom Sogn og fjordane og Hordaland,

bedre kjent som BJørn West.

Ved krigens slutt, var han med i den første båten som dro til Bergen for å motta kapitualsjonen til de tyske styrkene.

Dette var en sermoniell affere , der tyske offiserer og soldater hadde stilt opp på ei kai i Bergen, for å overgi seg.

Sitat "De va 250 Tyska på kaia, og 12 av oss i en båt. Ej holdt på å pisse på mej".

Bare uker i forveien hadde det vært kamper mellom Bjørn West, og alpejegere som nå stod på kaia.

Det var derfor sterker følelser på begge sider, og det var en potensiell kruttønne.

Heldigvis gikk alt pent for seg, og ingen ble skadd, men det kunne gått mye verre.

 

Etter krigen jobbet han for den Norske etteretningen, til han gikk av med pensjon.

Kona hans desverre gått bort, og han sitter igjen alene.

Som de fleste andre så blir man ensom

Når jeg klippet plenen hans i sommer,ble jeg med inn på en kaffe.

Det angret jeg IKKE på. Han hadde mange historier både fra WW2 og den kalde krigen.

 

Nå over til selve våpenet.

Han har mener han brukte det under Svolvær aksjonen, men dette er han usikker på.

I såfall er det noen av de første som ble byggd av denne modellen.

Han vet at han hadde det med seg fra England til Sognefjorden, og det er brukt oppe i fjellene i Matre.

De ble droppet flere våpen av denne typen fra fly, men disse skal være av nyere modell (Går ut i fra han mener No 4 MK1*)

Riflen skal være godt brukt, og deltatt i de flere kamper. Hvorvidt den har tatt liv er jeg usikker på, men dette er ikke noe jeg ønsker å spørre om. Han leverte aldri inn riflen etter krigen, og har hatt den liggende siden den gang. Han har en "Super Colt ca .45" som jeg skal få arve, men denne ligger nå på et museum til utlån.

(jeg må nok melde meg inn i pistolklubb om denne skal skrives over på meg vel ???)

 

Har en del historier fra kampene, men usikker på hva han synest om jeg deler dem på nettet.

Derfor avstår jeg fra det inntil videre.

Kan annbefale bøkene som er skrevet om Bjørn West, men ikke alt er helt sånn som bøkene skal ha det til.

Link to comment
Share on other sites

"Super Colt cal 45"?

Super Colt er i 38 Super, ikke i 45ACP. For din del, så håper jeg det er en i .38 Super, som er en virkelig artig patron.

http://en.wikipedia.org/wiki/.38_Super" target="_blank

 

Børsa er en del av norsk historie, så ta vare på den, skyt med den.

Har selv trasket en del oppi fjellene der bjørn west holdt til, og lest det meste som er skrevet om dem.

Link to comment
Share on other sites

Det er nok en Super Colt i cal .38 super ja......

Har ikke så mye erfaring med pistoler, og tenkte colt cal .45 automatisk.

 

Jeg Sverger på jeg IKKE skal bygge den om. Det nærmeste jeg kommer vil bli å sende den til service til en habil børsemaker, så jeg vet den er trygg å skyte med. Ser helt grei ut, men sluttstykker er litt treigt, og glipper litt.

 

På en annen side så hadde det vært moro å kjøre på med rosa duracoat, og rødpunktsikte. :twisted:

 

NEIDA....

 

 

Bilder av den er vel ingen som vil se ????

Link to comment
Share on other sites

303 er en fin patron, rett ladet er den helt grei til hjort. Jeg har også en orginal Lee som kommer fra Bjørn West, bor omtrent midt i området :) Det kom lee enfield rifler av både No 1 mk3 og no 4 mk 1, samt noen Enfield P14 (ikke Lee Enfield) Har du diopter med oppslag eller kun 300 og 600 yards?

Link to comment
Share on other sites

Det tok sin tid, men nå er de her....

Sluttstykket glipper når jeg tar ladegrep, går ut i fra det ikke skal være sånn.

Er det noe jeg kan gjøre selv, eller må en børsemaker se på saken ?

Jeg vil uansett ha en proffesjonell til å se på riflen, men er jo gøy å fingre litt på den da....

Link to comment
Share on other sites

Du sier at sluttstykket glipper. Mener du sideveis slark i åpen tilstand? Det er helt normalt på disse. selv har jeg hatt to, begge har vært med på jakt. En original, og en Kanadenser ombygget med jaktstokk, nytt løp med åpne sikter (fortsatt .303) " og en liten billig kikkert i B-square montasjer. Disse festes isteden for baksiktet, så de gir ingen permanent ombygging. Kinnkontakt ordnes med en "knyt på" kinnpute som festes rundt kolben med paracord eller lange skolisser.

Presisjonen på mine var helt grei. Det som kan være greit å vite om disse er at patronspillet kan justeres med utskiftbare sluttstykkehoder. Ofte kan det være nødvendig å halspresse hylsene for best levetid.

 

lykke til med et flott klenodium, og husk såpevannspuss om du koser deg med original ammo. (sure tennhetter)

Jeg har god erfaring med å demontere originalammo for å skifte tennhette, både presisjon og driftssikkerhet gikk betraktelig opp på den måten...

 

Og jeg er like deler misunnelig og takknemmelig for at du vil ta vare på krigshesten.

 

Kred!

Link to comment
Share on other sites

Gikk en djevel i meg, sånn jeg bare måtte sette meg ned å tafse på "nye dama" (dama er sjalu, for jeg ikke svarer når hun prater til meg). Etter litt fomling, så fant jeg ut at sluttstykket var satt litt feil inn. Hvordan jeg har fått til dette kan vi sikkert diskuter i lange baner, men nå virker den som jeg hadde forventet.

 

Nå står bare omregistrering igjen, og da dukker det opp spørsmål.

Våpenet er jo dekorert med tall og koder. Hvilket er serienummeret som skal føres på søknaden ?

Med dekorert så mener jeg både på kolben, sluttstykket, og selve låskassen.

Takker for svar så langt.

Link to comment
Share on other sites

støtter naturligvis at du ikke skal tukle med denne, men om du faller for Enfieldbasillen og vil ha fler, så sjekk noen muligheter her: http//:www.specialinterestarms.com)

 

Når det gjelder våpennummer står det gjerne på låsekassa. smådeler har ofte de tre siste siffrene inngravert. Du kan også sjekke våpenkortet til nåværende eier.

 

(nå har jeg selv et våpen som er registrert med "feil" nummer.. altså ikke serienummeret, men et annet nr. Har spurt tante blå om det er nødvendig å endre kortet, men det brød hun seg ikke om. Det "feile" nummeret står også på våpenet så det var greit for henne.)

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Nå har jeg endelig fått fikset meg våpensøknad, så da skulle alt være i orden.

Trodde jeg i allefall.

 

Nytt problem: Han har ikke våpenkort, men mener er helt sikker på han registrerte våpene under amnistiet som var på 90 tallet. Han har til og med skrevet det ned i "boka" si, men jeg kan ikke finne noen kvitteringer.

(Boka = ei bok han skriver ned viktige ting i. Alt i fra pinkoder til når han gjorde ting.)

 

Så hva gjør jeg?

Går jeg til Politiet, og de ikke finner noe, så tar vel de rifla?

Gjør jeg det ikke, så bryter jeg loven.

Finnes det alternativer?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har snakket med en lokal politimann, og fortalt han hvor landet ligger.

Han kjenner både meg å min nabo, så jeg håper han kan hjelpe meg.

 

Ellers så hadde jo det vært synd, om han tok fra meg rifla.

Jeg kan jo tenke meg, at det er lite gøy, å må tømme postkassen sin for avføring fremover. :angel:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...