Jump to content

Toppjakta 11/12


AHL

Recommended Posts

Gratis med tiurn Fjørhanen! Så ut som en gammel gubbe det der?

Legg gjerne ut stemnigsbilder fra jakta å!

 

Tusen takk, AHL! må innrømme at jeg var så opptatt med selve jakta at jeg helt glemte å ta stemingsbilder. Synd, for det var fantastiske forhold. Føler at det har løsna litt iår, etter to toppjaktår med mye "stang ut". Gubben veide forressten 4,4 kg og er på vei til utstopping. Lapua Trainer`n gjorde lite synlig skade, så det kan bli et fint resultat.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 168
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Da var årets siste jakttur unnagjort, etter fuglen i hvert fall.

 

Ruslet ut i halv nitida i dag tidlig, i utrolig flott være og knall forhold for toppjakt. Ca en halvmeter snø på bakken, og trærne tynget ned av snø.

 

Ble dessverre dårlig med fugl, og jeg har faktisk, etter fem år (!) enda til gode å se fugl i topp her i landet. Hvordan i all verden det kan ha seg, kan da bare gudene vite. Ser ut som toppjakt bare ikke vil seg for meg, men en vakker dag er det vel en fugl der...

 

Uansett, jeg så tre fugl i dag i det minste. Først en orrhane som kom flyvende mens jeg hadde pause. Så den vinklet ned mot skogen i det fjerne, men jeg fant den ikke igjen da jeg gikk videre. Deretter kom nok den situasjonen som kommer til å sitte litt, både artig og irriterende... Begynte å gå meg tom og var på tur tilbake fra ei myr opp til en skogsvei. Labbet i vei oppover på en hogstflate, med ryggvondt og slitne bein, og når en eller annen idiot hadde lagt igjen skifellene hjemme, var det ikke akkurat knallfeste i motbakke og halvmeter snø (og noen steder mer). Til slutt, etter småbanning og pesing, gikk turen inn i skogen. Da plutselig braste det til med store, tunge vingeslag. De hørte jeg lenge. Ti meter unna meg hadde tiuren sittet i toppen. Masse spor av både mat og avfall nedenfor treet.

 

Etterpå har jeg lurt på om jeg burde sett den på tur opp lia der... Jeg gadd ikke gå ned for å sjekke i hvert fall! Vel, vel... Gikk langs den skogsbilveien mot hytta, og rett før jeg skulle svinge av, ca en halvtime etter tiuropplevelsen, dro det jammen meg ei rype ut fra skogen. Trodde ikke de holdt til nede på 550 meter, men fuglen var da knallhvit, og hadde "rypeform", så da så...

 

Resten av turen mot hytta forløp uten store episoder annet enn noe kravling i en bekk jeg skulle over. Et tykt islag under skia hjalp ikke akkurat på glia...

 

Men, selv om turen ble resultatløs, var det en fin tur. Masse snø, både på trær og på bakken, blå himmel og observert fugl. Var da kos lell!

 

Så får en se om det blir en svensketur på nyåret, men ryggen sier nei. Håper den retter seg litt, men etter å ha hanglet av gårde siden i mai, spørs det vel.

 

Om noen har sett jul i Blåfjell... Blåtimen finnes!

 

IMAG0455.jpg

(Tatt med HTC Desire kl kvart på ni om morgenen)

Link to comment
Share on other sites

Flott lesning. Imponert over hvor mye snø det er omkring sørafør. Her oppe er det ikke noe. Skal en tur nordover nå i jula, tar med arbeidsverktøy med tanke på en tur etter tiur/orhane. Har hørt at det skal være litt snø i de traktene jeg skal. Hadde vært konge å fått skutt en tiur før fredningen.

Link to comment
Share on other sites

Har hatt en kjempeflott helg på toppjakt, som avslutning på jaktsesongen. Som tidligere beskrevet så har jeg ikke drevet noe særlig med toppjakt før, men dette har gitt mersmak.....!

 

Lørdag var jeg sent i skogen, men jeg forhaster meg ikke når jeg er alene og ingen å ta hensyn til. Klok av erfaring fra forrige helg, hadde jeg nå fått istand (trodde jeg...) bindingene til de gamle NATO-plankene jeg har hatt liggende i årevis. Så de skulle få ett forsøk, med truger i bilen som backup. Det var nydelig med ski! I løpet av uka hadde det vært plussgrader også på høydene der jeg jakter, og det var blitt skare. To cm med nysnø oppå denne ga utrolig fine forhold. Skaren bar akkurat med meg og utstyr oppå de brede og lange skiene, og jeg bare fløt avsted på fløyel. En drøm i seg selv!

Til venstre fra lørdag da det var ett lite slør foran sola, og til høyre er søndagens skarpe sol....

1054987.jpeg 1054988.jpeg

 

Etter å ha tuslet oppover ei løype ett drøyt kvarter, stoppet jeg og pustet på. Idet jeg skulle gå igjen, hørte jeg ett enkelt "gokk", og frøs i steget. Så meg rundt, og joda, der fikk jeg se en svart klump i ei bjørk.... Vurderte litt hvordan jeg skulle gjøre det, hadde ett stort hogstfelt foran meg. Gikk noen skritt til, og fikk se at det satt mange svarte klumper i bjørkene utpå hogstfeltet! Børse sakte av, sekken også. Begynte å legge meg ned, da reiste hele flokken. Det lettet mange fler enn jeg hadde sett, og det måtte ha vært minst 20 fugler der! En utrolig opplevelse i seg selv. Flokken reiste feil veg for meg, og siden det var så mange så trodde jeg ikke jeg skulle få se fler. Tuslet dog videre til nytt hogstfelt. Gikk sakte utpå og langs kanten, studerte alle bjørkene nøye. Ingen svarte klumper å se... Jeg begynte å studere motsatt kant av hogstfeltet i kikkerten (eller avstandsmåleren, bruker bare den etterhvert). Helt på andre siden fikk jeg se to svarte flekker i ei furu... 385 meter unna... Bildet under er tatt dagen etter, men fra det stedet der jeg oppdaget dem. Den røde ringen viser hvor de satt, og den gule linja viser ruten jeg valgte for å smyge meg innpå. Høyden foran ga meg skjul under siste del, og jeg regnet med at når jeg kom på toppen så ville jeg være noenlunde innenfor skuddhold.

Hogstfelt_manipulert.jpg

 

På slutten tok jeg av meg skiene, og skjøv sekken (med hvit kamo..) foran meg over toppen. Jaggu satt de der begge to! Avstanden ble "klokket inn" til 185 meter, og jeg begynte å sikte meg inn. Fortsatt litt puls, så jeg måtte vente litt. Da fløy den ene! Den andre satt med strak hals, og jeg pustet godt ut, begynte å ta avtrekk direkte når den var i sikte. Lyddempern puffet avsted 6,5-kula, og jaggu datt den! Halvveis ned så jeg at den fikk luft under vingene, og jeg fikk hastverk med å hente skier og komme meg dit. Når jeg kom fram ble jeg møtt av disse synene:

1054996.jpeg 1054995.jpeg

 

Kula hadde slått inn litt lavt, så den hadde kommet seg noen meter på bakken før den segnet om. Men var selvsagt død da jeg ankom. Min første fugl på toppjakt ble feiret med en kaffekopp og to pepperkaker i det disige sol lyset.

 

Jeg gikk en stor runde innover toppen, uten å se fulg. Men det var så herlig vær, og føre. Jeg fløt oppå skaren overalt, og med en fugl i sekken var skuldrene lave og trivsels-faktoren høy!

 

Ene bakstroppa på bindingen sa takk for seg plutselig. Det ble å gå med bare tå-binding på ene skia. Ikke lett, men jeg hadde jo ikke hast så jeg kortet ikke ned turen av den grunn....

Det ble litt utpå ettermiddagen før jeg tok lunsj. Jeg hadde tenkt å lage bål og virkelig kose meg, men fant ut at jeg var for langt inne i terrenget for det. Jeg skulle jo hjem før det mørknet også...! Etter pausa ruslet jeg hjemover over ei myr. Rundet ett lite tjern (usikker på isen...). Langs kanten er det en smal skogstripe før det er hogstfelt. Der var det da jammen en litt rar klump i ei furu...? Joda, kikkerten avslører at det ER en tiur som sitter der. Jeg ser bare kroppen, ikke hodet. Har liksom ett "vindu", som ville passet akkurat å skyte i. Får av meg ski, sekk og børse, og får lagt meg ned med anlegg på sekken. Avstandsmåleren avslører 115 meter. Den sitter nå med ryggen mot meg, og ser ikke ut til å ha oppdaget meg. Jeg må vente litt så pulsen roer seg, da dugger kikkertsiktet... Etterhvert finner jeg ut at jeg må prøve, det er ikke mere dugg enn at jeg ser godt. Begynner avtrekk... men pokker, hvorfor smeller det ikke? Å ja, sikringa... :roll:

Nytt forsiktig avtrekk, holder midt på fuglen. Plutselig "brekker" avtrekket, og skuddet går. Fuglen går rett ned! For en lykke! Får på meg skiene samt sekken og haster avsted mot treet som er ei hardt beitet furu. Halvveis fram, letter en tiur til fra nabo furua! Men jeg er uansett så uendelig godt fornøyd. For under treet ligger en fin tiur, min første på toppjakt!

1055000.jpeg 1055001.jpeg

 

Faktisk har jeg skutt mine to første fugler på toppjakt denne dagen. Og så å få en tiur, det var helt enestående! Den var voksen, men viste seg å veie litt over fire kilo så det var ingen kjempe. Men jeg synes den var fin! Litt pjuskete i halen, men vi skal forsøke å stoppe den ut allikevel. Nå er de ihvertfall i full fjærham!

 

Jeg var nå ett godt stykke unna bilen, og sekken fikk god tyngde av tiuren og orrhanen. Men en halvveis defekt binding, så kjørte jeg ned bakkene som ei pingle, det skal jeg innrømme tvert! Men fram kom jeg! Veldig sliten, men ufattelig glad og fornøyd over fangsten!

 

Søndag var det mye bedre vær, men mindre fugl. Jeg så to orrhaner på samme sted der jeg støkte stor-flokken på lørdag, siden jeg støkte da, så forsøkte jeg å gå en bue rundt denne gangen for å komme på hold. Men når jeg var framme, så hadde de fløyet. Vet ikke om det var på grunn av meg eller om de bare ville flytte seg. På hogstfeltet der jeg skjøt orrhanen på lørdag, så kom tre stykker rett over hodet på meg. Hadde jeg hatt hagle, så hadde de faktisk vært innenfor haglehold. Men de hadde ikke tenkt å sette seg i nærheten, de forsvant laaaangt unna. Etter det så jeg ingenting på søndag. Men været var ennå finere, og det ble en del bilder. Noen stemningsbilder fra søndagen:

 

1055003.jpeg 1055004.jpeg

 

1055005.jpeg 1055006.jpeg 1055007.jpeg

 

Alt i alt hadde jeg en kjempefin helg med nydelig vær og flott fangst. Jeg er strålende fornøyd. Og det rettet på sesongen ganske betraktelig, jeg er i grunnen godt fornøyd med sesongen allikevel.

 

1055008.jpeg 1055009.jpeg

 

Og med dette ønsker jeg alle jegere, og alle fuglene som ble igjen,

 

GOD JUL!

 

 

Mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

Gammel-Erik er dau!

I dag klappa Gammel-Erik vingene sammen for siste gang. Vi har hatt en del utestående med hverandre denna spesielle tiuren og jeg. Våre veier har stadig vekk kryssa i, og med at n’Erik har hatt fast bopel i samme skogteigen som jeg trives i. Stadig vekk har han skremt livskiten ut av meg, ved å kaste seg på vingene med bulder og brak rett over hue på meg. Eller erte meg med å sitte og strekke hals i toppen på ei furu, vel vitende om at det var han som var sjef og hadde oversikt. Men i dag fikk jeg tatt igjen.

Han Gammel-Erik har levd under et stygt press de siste to ukene. To ganger tidligere har trådkorset ligget høvelig til, men det laga seg liksom ikke helt til. Ei stygg feilbedømming fra mi side, avstanden mellom oss, førte til et dårlig skudd. Gammel-Erik såg heldigvis ut til å ha kommet fra det i god behold, og alt tyda på at jeg hadde bomma, men sikker var jeg ikke. Jeg måtte til skogs igjen, for å se om jeg fant att fuglen som gjorde at samvittigheta gnog. Det var ikke lett. Det var tydelig at det gamle nabolaget var blitt litt utrygt, men etter mye trakking og leiting fant jeg heldigvis att n’Erik...

Han satt å storkosa seg i siste rest varmen og lyset fra adventsola i toppen av ei nedbeita furu, da det kom en stygg smell, det reiv stygt i bringen og kvisten var ikke til å sitte på lenger, og han datt livlaus i snøen rett ved rota på go’furua.

Gammel-Erik vil alltid bli hugsa!

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Må holde liv i tråden!

 

Noen som skal avgårde til helga?

 

Noen som har formening om føret inne i midt sverige?

 

 

Vi reiser inn til samme område i fjor, nord i jamtland...nest siste helga i januar. Det blir sykt spennende.

 

I fjor spottet vi ca 20 tiur på 2 dager...dårlig vær måtte ta skylden for skjær tiur. I høst var det 2 bekjente som aldri hadde skutt tiur før. De hadde 40 tiurer i oppflukt, og det ble felt 2 stk på støkk.

 

Tiuren trives året tundt i dette terrenget. Trodde den flyttet mere på seg....sommer-vinter...?!

Link to comment
Share on other sites

Noen som har vært av gårde i helga?

 

Rapport med bilder kreves! :wink:

 

Uansett, det er interessant å høre hvordan forholdene er på den andre siden av grensa.

 

Det blir bare en kjapp tur for meg i år. Reiser til Orsa fredag 20. og hjem igjen 22. Blir bare to dager jakt, men slik er det når jobben ødelegger for fritida. Fikk høre fra han jeg skal besøke at det er lite snø der nå, og hardt, så det har nok vært mildvær der og. Satser på at det kommer litt snø før jeg drar over, ellers blir det vel nesten håpløst.

 

Var og skjøt inn ordentlig i dag. Ladet meg 40 Sako Speedhead 50 grs fmj i går kveld, til 800 m/s (13,8 grs N-110 og COL 53,3 mm for de interesserte) (QL-data). Det gikk bra. To samlinger på 9 mm er jeg fornøyd med. Kikkertsiktet jeg skal bruke, har mildot-retikkel. Dette har jeg aldri hatt noe til overs for, for e småklumpene er jo bare i veien... Men i dag fikk jeg en liten ahaopplevelse. Prøvde et skudd på skiva, med første mildot under krysset. Da gikk kulene omtrent 12 cm over (12 mm samling tre skudd. To av dem satt i hverandre, så tett at jeg måtte se lenge på hullet for å se at det faktisk var to skudd der. 12mm'eren utenfor var ei "flue" jeg kjente jeg trakk av) . Det tilsvarer 175 meter på Norma sin balistikkalkulator. Dumt jeg ikke prøvde neste dot og. Vet ikke hvor reelt det er, men om en da dobler høyden på 100 meter, altså 1. dot = 12 cm og 2. dot 24 cm (er vel slik i teorien i mitt hode i hvert fall), så vil 2. dot treffe på 210 meters hold. Med andre ord stuper kula ganske bra fra ca 150 meter og utover.

 

Men, jeg kan jo bruke retikkelet til det det er skapt for da. Får se om det blir en tur til før jeg reiser over, og da skal jeg prøve 2. dot'en og.

 

Og nå er 75 mm skisko skaffet (nok en gang, takk Jmonsen!) og nye skifeller kjøpt inn (for jeg roter bort omtrent alt jeg har...).

Link to comment
Share on other sites

Drar østover torsdag for å oppleve skogen siste gang på denne siden av sommeren. Har drevet iherdig e-tjeneste i dag mtp snømengde; førjulsturen vi hadde hadde forhold, som ikke krevde ski. Litt usikker nå, virker som det er store lokale forskjeller..?

 

I morra er det duket for skytebanen! Herlig med egen nøkkel. Tenke seg til. Og all honnør til Jakt&Friskluft, som tar ansvar og sender meg det som trengs når noe oppstår. Veldig bra!!

Jeg har bestemt meg for å prøve 22-250-løpet denne gangen, og i så måte har vi i laget funnet ut at hrlmantelkuler, både i 30.06 og 6.5, kan forårsake for liten effekt, selv om skuddet er av godkjent art, i hvert fall på skrivebordet...derfor skal en 69 gr scenar prøves ut i morra, med to ulike ladninger. Blir grisespennende!! Håper på bedre enn 25 mm. Hvis ikke blir det plan B og en 36 gr grenade, fortrinnsvis plassert i øyenbrynpiercingen til tiuren. Nei, spøk til side, jeg tror faktisk at disse varminterkulene, som har en helt hinsides presisjon, av flere grunner kan nyttes til matfugl. Dette er kanskje en gammel debatt..?

 

Dessuten litt stilig tanke å komme tilbake til jaktkompisene med to-tre haner uten hode :twisted:

 

Spent på høstsesongen, lite ungfugl å se. Har noe dårlig magefeeling på 2012-høsten..

 

Hører av meg i neste uke, fint om noen har innspill til akkurat det jeg er oppmerksom på for tiden!!

Link to comment
Share on other sites

Jeg har bestemt meg for å prøve 22-250-løpet denne gangen, og i så måte har vi i laget funnet ut at hrlmantelkuler, både i 30.06 og 6.5, kan forårsake for liten effekt, selv om skuddet er av godkjent art, i hvert fall på skrivebordet...derfor skal en 69 gr scenar prøves ut i morra, med to ulike ladninger. Blir grisespennende!! Håper på bedre enn 25 mm. Hvis ikke blir det plan B og en 36 gr grenade, fortrinnsvis plassert i øyenbrynpiercingen til tiuren. Nei, spøk til side, jeg tror faktisk at disse varminterkulene, som har en helt hinsides presisjon, av flere grunner kan nyttes til matfugl. Dette er kanskje en gammel debatt..?

Dessuten litt stilig tanke å komme tilbake til jaktkompisene med to-tre haner uten hode :twisted:

 

Hører av meg i neste uke, fint om noen har innspill til akkurat det jeg er oppmerksom på for tiden!!

 

30-06 og 6,5mm har for dårlig effekt selv med godkjent treff og du har tenkt å bruke varmintkule i din 22-250 istedet ? Unnskyld at jeg ler,men dette må være en spøk.

Link to comment
Share on other sites

Har det litt vondt her jeg sitter, skulle være på toppjakt i sverige men istede er jeg på jobb langt ute på nordsjøen!

Ringt og fått referat ifra han jeg skulle reise sammen med og etter 2 dager var 2 tiurer og 2 haner et faktum :/

Hvor seint på året har dere erfaring at det er mulig og jakte fugl i topp? blir det bare værre og værre fremover? hører de sier at det første snøfallet er lettest og jakte på

Link to comment
Share on other sites

Nei. Ingen spøk. Derimot tror jeg at du ikke har forstått det jeg ønsket å formidle. Poenget mitt er at tiur kan bli dødelig såret, uahvenging av kaliber, og likevel komme seg et stykke avgårde, nok til at det har blitt trøblete å finne fuglen igjen. Jeg vet utmerket godt at treffer jeg høyt i brystet, slik at hjerte og lunger får det, så er det geim åver.

 

Uansett, jeg ønsker en høyere knall&falleffekt. Derfor skipper jeg helmantel enn så lenge. Håper dette gjorde det noe mer klart. Latteren får du ta som en rein bonus :wink:

Link to comment
Share on other sites

Tror ikke det er mange som vil anbefale varmintkule på fuglen. Da må du konsekvent sikte på hals/hode i så fall. Et treff, i skroget, og fangsten er kun brukendes til fluebinding og hundefor.

 

 

Kjenner jeg begynner å bli noe "nødin", som vi sier på hedemarken. Sjekker langtidsvarselet for Hansjö (ved Orsa) hver dag, og pr i dag er det meldt klarvær og to minus torsdag 19. Om det holder seg den helga blir det ikke så høggende gæli! Nå er vel overskyet vær bedre enn klarvær har jeg hørt, men bare en slipper unna tungt snøfall og kraftig vind, skulle det bli bra uansett. I fjor ble den ene dagen ødelagt pga voldsom vind, med flygende kvister og dertilhørende bom på en orrhane. Og flere plussgrader siste dagen gjorde det blytungt å gå og. Satser på litt bedre forhold i år i alle fall!

 

Også lurer jeg på hva jeg skal glemme denne gangen. Hver j... gang jeg skal på jakt, er det et eller annet som ligger igjen hjemme! I fjor var det jakthansker, så vasset rundt med vanlige skinnhansker i stedet. Greit det ikke var så kaldt da i det minste... Ellers har jeg klart å glemme forskjefte til hagla, ammunisjon til hagla, mat til bikkja, dekken til samme, GPS, jaktstøvler, jakke, sovepose, liggeunderlag med mye mer... Og jaggu glemte jeg ikke både hagle og rifle på hytta da jeg dro hjem en gang. Makan...

 

Så et godt tips: IKKE pakk siste kvelden/rett før du drar! :twisted:

Link to comment
Share on other sites

Glemte å lade om fra reveammo til helmantel en dag i fjorhøst da jeg skulle på jakt med spetsen. Skjøt en røy med v-max, varmint ammo, sikta heldigvis høyt i fuglen, og skjøt så å si av halsen i nakkegropa. Ble knall og fall-effekt kan du si! Ødela ikke ett gram kjøtt.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har fra flere hold, og dette er flinke folk, gode beretninger og ditto erfaringer på bruk av varmintammo på matvilt. Grågås i dette tilfellet. Konklusjonen til mine to medjegere er at vinkelen, altså skuddplasseringen, er alfa-omega. Rett forfra gikk helt supert. Hele ryggen var riktig nok borte, men utsøkt i filetene. Nesten samme virkning ved reint sideskudd i vingeknoken, det var en restverdi på over 90& på filetene. Og det smaker jo...fugl!! Kjekt med alle innspill!

Link to comment
Share on other sites

Jeg har skutt et titalls tiur og noen orrhaner med 22-250 og Sako 50 grs helmantel ladet til ca 1100 m/s. Knall og fall på samtlige og minimale ødeleggelser. Jeg ser ingen som helst grunn til å bruke ekspanderende kule på toppjakta. Holdene har variert fra snaut 100 m til snaut 300 m, og effekten har vært den samme.

Link to comment
Share on other sites

Rakkelfant,hvis du er så god til å skyte at du kan sette kula der du vil så kan du jo selvsagt bruke hva det skulle være,men da kan du vel likegodt bruke fmj i 6,5,eller 30-06 ;). Når man jakter skogsfugl er det greit å bruke ei kule som funker ok uansett vinkel. Man kan selvsagt drive å smyge seg til man får tiuren i riktig vinkel hvis den sitter uhøvelig til,men de fleste nybegynnere(og mange erfarne) tenker ikke på dette når tiuren sitter plutselig der og man har slitt i tung snø i timesvis på forhånd :).

 

At varmintkuler kan fungere er jeg sikker på da jeg har brukt det selv med godt resultat,men dette var i 22 hornet,og ladet ned til lav hastighet. Dette var en kule som er heter scierra varmint, og er kjent for å holde godt sammen i lav hastighet og er mye brukt av svenske spetsjegere.

 

Det er greit at man kan redde brystfileene selv med bruk av varmintkule,men personlig foretrekker jeg at fuglen ser penest mulig ut når den kommer ned fra treet og ikke ser ut som en vrengt polvott.

Link to comment
Share on other sites

Kjenner jeg liker dette...! BusterG, jeg er delvis enig med deg når du skriver at det er det samme hva som nyttes. Delvis, fordi jeg også tenker at et godt skudd i en tiurhals er fellende, nærmest uavhengig av kaliber. Likevel ville en dårlig treff, måtte Diana forby, med helmantel i halsen kunne medføre flukt og påfølgende ettersøk. Det er der jeg mener varmintkuler utgjør forskjell. Så..en ting er skrivebordstilnærming og gode konklusjoner etter lange dager på skytebanen. Det er ofte annerledes i skogen...

 

Det er dette jeg har så grundig lyst til å finne ut!

Link to comment
Share on other sites

Herreguud og jeg sikler på en toppjakttur til Sverige ;) Hadde bare lommeboka tålt det :D Synd skogsfugljakta ikke holder på lengre enn 23/12 i Norge, så hadde en slippet og dratt til Sverige for å få jakta topp, er ikke lov med toppjakt i fjellet her jeg jakter hare osv, ellers er det greit med fugl.

 

Noen som har no tips til noe som er litt rimelig i Sverige? Sove i telt er uaktuelt :D Blir en 2-3 stk tenker jeg. Men om toppjakt i Sverige blir et faktum før til vinteren igjen er ikke godt å si :D Bare litt morro og sjekke ut priser osv.

 

Mye fine filmer om Toppjakt på youtube også, drømmer seg jo helt bort :P

Link to comment
Share on other sites

Kjenner jeg liker dette...! BusterG, jeg er delvis enig med deg når du skriver at det er det samme hva som nyttes. Delvis, fordi jeg også tenker at et godt skudd i en tiurhals er fellende, nærmest uavhengig av kaliber. Likevel ville en dårlig treff, måtte Diana forby, med helmantel i halsen kunne medføre flukt og påfølgende ettersøk. Det er der jeg mener varmintkuler utgjør forskjell. Så..en ting er skrivebordstilnærming og gode konklusjoner etter lange dager på skytebanen. Det er ofte annerledes i skogen...

 

Det er dette jeg har så grundig lyst til å finne ut!

"Kruttet" er allerede funnet opp vet du

Link to comment
Share on other sites

Herreguud og jeg sikler på en toppjakttur til Sverige ;) Hadde bare lommeboka tålt det :D

 

 

Topptur til Sverige er vel ikke spessielt dyrt? Skal til nordsverige siste helga i januar, 4 stk av oss betaler 1500 svenske pr.pers. for 5 dager overnatting og jaktkort i 4 dager. Det syns jeg en ivrig toppjegers lommebok burde tåle:) det gjelder å holde seg unna inatur og være tilgi ute..

 

 

Mvh

Aannerud

Link to comment
Share on other sites

Blir for dumt med varmintkuler.. Hva i alle dager skal du med en tiur skutt med predator ammo?? Fmj gjør jobben visst du gjør det. Jeg bruker 55grs fmj fra Norma. Sikt på den hvite flekken på tiurn,treffer du, faller fugln.

 

viewtopic.php?f=17&t=59305&p=679370&hilit=55+grs+norma#p679370

 

Her er bevis på to strake tiurfall;)

 

 

Varmintkuler på tiur??hehe..

Link to comment
Share on other sites

Svenskene bruker Scenar mye, så hullspiss i seg selv er ikke å forakte dersom hastigheten holdes nede. Nå er vel muligens Scenar mer sakteekspanderende enn de rene varmintkulene...

 

Siden vi er inne på kulevalg så skal jeg selv bruke FMJ fra Norma i 6.5 neste helg. Dog har jeg kikket litt på Barnes sine Solids (http://www.barnesbullets.com/products/r ... ed-solids/) som man får i mange kalibre. Noen som har testet disse på pip-pip'en, uansett kaliber? Disse burde jo holde sammen sjøl gjennom litt furubar og vingeknoka. Erfaringer, anyone?

Link to comment
Share on other sites

Herreguud og jeg sikler på en toppjakttur til Sverige ;) Hadde bare lommeboka tålt det :D

 

 

Topptur til Sverige er vel ikke spessielt dyrt? Skal til nordsverige siste helga i januar, 4 stk av oss betaler 1500 svenske pr.pers. for 5 dager overnatting og jaktkort i 4 dager. Det syns jeg en ivrig toppjegers lommebok burde tåle:) det gjelder å holde seg unna inatur og være tilgi ute..

 

 

Mvh

Aannerud

 

Det måtte være billig ja. 1500kr er jo så absolutt aktuelt for det du nevner, tenkte mer på at en 4-5000++ blir litt for mye i mine øyer for en tur over i svenske skoger. Det er helt sikkert verdt det, det er ikke det, ikke er jeg gjerrig heller, er bare at økonomien ikke akkurat er så fett :P

Link to comment
Share on other sites

Mye diskusjon om kuler og kalibere her. Jeg har drevet og testet ut litt forskjellig, og har landet på det som går best. Presisjon er alfa og omega i dette gamet. Norma elektron/fågel har jeg benyttet en del. Dro ut med denne i fjor. Fikk ikke gode samlinger i våpenet mitt, (HVA 1900 Sporter) men lempet stauren på ryggen i alle fall. 3 tiurer og 2 orrhaner kom seg unna. :? Fjerde tiuren strakk litt hals etter første smellen, og den andre smellen gikk i halsen på den. 3 tiurer satt for øvrig igjen på topp til jeg var bare 70-80 meter unna for å hente den falne.

Men bommene irriterte meg grenseløst, så jeg dro hjem og rigget til en Sauer 200 STR med Norma DL Fält. Etter dette sliter fuglene med å komme seg på vingene så sant de sitter til man er på 230 meter eller nærmere. Fikk en tiur i helga. Slapp ettersøk for å si det slik. Var nok en treff i kråsen, så Diamondlinen herjet skikkelig der inne. Heldigvis var det skrått forfra, så det var i hovedsak side/rygg som fikk det. Poenget er at jeg synes det er bedre at fuglen detter, og at en slipper å stå undrende tilbake å se etter fløyet fugl. Det går jo bare ut over selvtilliten :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Å skyte inn under samme temperaturforhold kan vel også være viktig. Treffpunktet kan bli ulikt om man skyter inn i fem pluss hjemme, for så å skyte på en fugl 200 meter unna i minus 20. Har i alle fall lest det (husker ikke hvor...). Man bør vel heller ikke gå med patronene i innerlomma slik at de nesten får kroppstemperatur, slik at temperaturforskjellen på patronene og lufta kanskje blir førti grader.

 

Edit:

En idè kan være å gjøre et forsøk på skytebanen (så i en gammel tråd at jeg skulle prøve det visst, men det ble nok aldri gjort...):

 

Ta tre kalde patroner og putt i børsa. Skyt på blink.

Ta tre kroppsvarme patroner og putt i børsa. Skyt på blink.

Ta tre "utvendig-lomme-varme" patroner og putt i børsa. Skyt på blink.

Vips, så ser man om de går ulikt.

 

Rekker nok ikke mer skyting før avreisen til det forgjettede land, selv, men ellers hadde det vært aktuelt. Dumt jeg ikke tenkte på det forrige gang.

Link to comment
Share on other sites

Å skyte inn under samme temperaturforhold kan vel også være viktig. Treffpunktet kan bli ulikt om man skyter inn i fem pluss hjemme, for så å skyte på en fulg 200 meter unna i minus 20.
Det er visst stor forskjell på typene av krutt hvor mye det påvikes av temperaturen. Ble fortalt at det kruttet som er i patronene som skiskytterne bruker, blir veldig lite påvirket av temperaturen.

Det var også en artikkel for ikke lenge siden som sammenlignet utgangshastighet på haglpatroner i forskjellige temperaturer. Forskjellen mellom de forskjellige slagene var ganske stor.

Link to comment
Share on other sites

Blir varmintkule, ja. Helt enig med riflejeger der presisjonen fremheves som det vesentlige. Presisjonen på disse 36 gr kulene mine er helt utrolig bra, beste samlingen min i dag med 69 gr scenar var på 25 mm, kanskje rett i underkant. Det blir det samme som 6.5 løpet mitt, det. Dessuten ble forsøksorren min (en clementin) godt rufsete av denne kula, så da vil jeg prøve på noe annet enn edelvilt først. Går derfor hardt ut og tar utelukkende med meg De Slemme Kulene når vi drar i morra. Time will show.

 

Jeg har forresten prøvd 55 gr fmj fra lapua. Skjærer dette seg, vil jeg gå tilbake og forske mer på denne. Landet på pyntelige 20mm på denne helmantelkula. Likevel er ikke det grisebra på 100 m. Time will show!!

 

Mer over helga!

Link to comment
Share on other sites

1 uke igjen før avreise til tiur valley....Vi er vel kanskje litt finversjegera, men vi har overnatting, egen kokk, og jaktkort på 3 dager i eksklusiv skogsfuglterreng. Koster ca 2500,- NOK med frokost, lunsj, og varm reinsdyr indrefielt og stekt fjellrøye med "jegerøl" til...

 

Så her er det mye turen som teller. Men som sagt, i fjor så vi godt med fugl, men uheldig med mildvær og skjær fugl. Sa til meg selv at det minimum må skytes inn på 150m. Da kan man sikte midt i på 100 og 200m.

 

Dette blir 4 året med toppjakt. Har enda ikke lykkes, men vært nerme noen anledninger. Erfaringene mine er mer at man må være heldig med vind og føre, slik at fuglen er rolig. Da har man størst sjanse for å lykkes uansett hva slags ammo og gram man bruker, for det har æ uansett ikke peiling på! Viktig å ikke gjøre det for innvikla og...

Link to comment
Share on other sites

Snøvær kan absolutt være bra toppjakt- vær! Har skutt endel fugl under snøfall, både kraftig og lett snøvær. Senest forrige skjøt vi tiur under " meget kraftig" snøfall. Vi så 5 tiur på topp denne dagen. Snødde kraftig hele dagen! Så også endel orrfugl og ble fangst der også!. Min erfaring når det gjelder toppjakt er at fuglen- spesielt orrfugl- sitter bedre under snøvær enn andre værforhold. Er det mye vind lønner det seg å speide nedover i trærne, da de ofte sitter lavere.

 

Håper på fine forhold siste uka i januar. Da er det nord- Sverige som står for tur :-)

 

Hilsen Dag Erik Blakkisrud.

Link to comment
Share on other sites

Se der ja. Da fikk du det fra filmstjernen selv. Mange vet det kanskje, men Skriveleif er en av de to som har laget filmen "På skuddhold". Skal vel godt gjøres å få mere kvalifisert uttalelse om temaet på forumet.

 

Og jeg må bare gjenta meg selv: Når det gjelder skogsfugljakt, så er denne filmen fantastisk. Og jeg har hørt rykter om en toer. :thumbup: (det var reklamen)

Link to comment
Share on other sites

Når begynte du forresten å tro på yr? :mrgreen:

 

Ja, du kan så si... Yr gjør det slik: Treffer aldri på finvær, treffer alltid på dårlig vær. Ergo er det ALLTID dårlig vær... :lol:

 

Tenker bare med gru på tre år siden. Over en halvmeter snø på en helg. Hadde jeg ikke hatt høy 4x4 da (Pajero), måtte jeg ha gått nesten to mil på ski før jeg hadde kommet inn i terrenget. Vabbet rundt i løssnø hele helgen. Det eneste jeg så den helga var en reinsdyrflokk og en hakkespett...

 

Derfor litt skeptisk. Men bedre med snø kanskje, enn varmegrader.

Link to comment
Share on other sites

Ok. Da får vi tro fra høyeste hold at dette kan bli bra! :) Uansett gleder jeg meg som en guttunge på julaften nå. Kunne reist i morgen og blitt leeenge jeg! Men det er enda en uke igjen...

 

Og kjenner jeg meg rett, begynner jeg å pakke neste torsdag kveld og glemmer et eller annet... :lol:

 

Edit: Måtte nesten glane litt på Youtube og toppjakt. Akkurat som om det hjelper for å få ned jaktlysta...

Link to comment
Share on other sites

Hvor får man tak i "på skuddhold"?

 

1 uke igjen...meldt ca -10-12 grader og overskya, litt snødryss 0,3mm og 3sm vind...

Helt greie forhold ser det ut til...Får håpe mildværet har truffet godt i jamtland og, slik at snøen ikke blir håplaus.

 

2 år siden var vi i jorm. Der våddå vi i 70cm pudder...det var det verste jeg har vært borti noen gang!!!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...