Jump to content

kikkertsikte til langhold/skumringsjakt


Trondheim

Recommended Posts

Hei! Dette er sikkert tråd nr xxxx om dette emnet, men jo mer jeg leser meg opp på emnet,jo mer usikker blir jeg. Siktet skal stå på 20 moa skinne.

Er ute etter europeisk sikte max 15-17000. Ca 3-18 forstørrelse og 56 lysåpning.

Retikkel i 1 fokusplan med lys og cm klikk er obligatorisk for min del. Har sett på zeiss,swaro,kahles,meopta og s&b.

Er det noen som har personlig erfaring og argument for/imot mottas det med takk da jeg har lest meg litt bort. Gjerne konkrete forslag.

Link to comment
Share on other sites

kupper denne tråden litt.

er egentlig ute etter helt det samme som trådstarter.

 

for min del står det mellom

Zeiss diavari 4-16x50 t* FL

Zeiss Varipoint 3-12x56 for så å sende denne inn å montere kulebanekomp.

Swarowski z6i 2,5-15x56

 

jeg skal og klå litt på disse i uka som kommer. da kan jeg komme med en liten rapport,

vi også se på andre som jeg har i hodet. S&B blandt annet,

 

jeg heller litt mot 4-16x50 i dag.. men den har retikkelet i 2 plan ikke att det er noen krise

for min del.

 

mvh

mittiblinken

Link to comment
Share on other sites

Flere som er enige i at Hensoldt ZF 4-16x56 er "Rolls Royce" i denne klassen?

Joda, jeg har en stående søknad hos julenissen om en slik, Jeg er iallefall ikke i tvil om at det er "det beste"™ som er å få. Om en trenger det er en annen sak.

 

To sikter som er nesten like bra, men ikke like sexy er Vortex Razor HD 5-20x50 og IOR 3.5-18x50 FFP, de er også ukristelig dyre men langt rimeligere enn Hensoldten, og gjør igrunn samme nytten.

Det fins også en Vortex Viper PST 4-16x50, som er veldig mye billigere, men da har du hoppet 1-2 hakk ned i "kvalitet", selv om jeg mistenker at de hakkene er ganske små.

Det er forøvrig test (Arild Støen) av begge siktene i siste Vapentidningen.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Flere som er enige i at Hensoldt ZF 4-16x56 er "Rolls Royce" i denne klassen?

Joda, jeg har en stående søknad hos julenissen om en slik, Jeg er iallefall ikke i tvil om at det er "det beste"™ som er å få. Om en trenger det er en annen sak.

 

 

er det noen som har litt info om denne?

finner ikke noe på zeiss sin hjemmeside.

hvor på berget kan jeg få tak i, eller sett litt på denne?

 

har søkt litt rundt men finner ingen tråder om den her inne.

edit: etter ett lite kurs i rettskriving fant jeg noen tråder

 

mvh

mittiblinken

Link to comment
Share on other sites

hvordan den er i skumring/måneskinns jakt

Razoren er knall i skumring, den er iallefall ikke dårligere enn Zeiss sine 50mm. Faktum er at jeg sliter litt med å se forskjell mellom denne og den Zeiss 6-24x56 jeg har.

Lyset i retiklet er ikke like bra som på Zeiss/Hensoldt, det glitrer litt vel mye i retiklet, men ikke så mye at det har praktisk betydning, bare nok til at en kan si "dette fikk tyskeren bedre til".

Forøvrig står det "Made i Japan" på min,

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

M67: med andre ord: løp og kjøp. Var juletre retiklet jeg var bekymret for. Blir vel en slik en da på 338 lm'n. BTW: har en klikk langt ut med denne?

Tja, eller Ja, det har en.

 

Med 20moa skinne på .22LR, klikk til 360m, så er det over på retikkelet. Det er 170 klikk igjen oppover når innskutt på 100m med DFS Spesial. @400m sikter jeg med 5mrad-streken

Med 20moa skinne på .308Win, husker jeg ikke helt, hvor mye som er tilgjengelig, men jeg skrudde opp 221klikk for å komme til 1280m - det er lobbing. Det jo bare snaue 150 klikk til 1100m

Med 25moa skinne på 338LM vet jeg ikke, for siktet står ennå på .22en, det er der en virkelig trenger klikk til "daglig", IORen som står på .338en gir meg klikk til sådær 1600m og det holder forleløpig. Kulene går nedover el rapido utpå der så selv om teorien sier at en skal ha 250klikk/25mrad med Vortexen, så er det bare 200m til - rundt 1850m med 19.4g Scenar og 865m/s.

 

Vår oppmerksom på et par ting med dette siktet:

- det er STORT, og justringstårnene er STORE, på godt og vondt

- i den siste delen av justeringsområdet for retiklet, dvs. etter at andre sikter ikke kan skrus lenger, så vises det tildels godt, at en har justert seg ut av området de klarte å lage perfekt bilde i. Sentrum av bildet er bra uansett, men over, eller underkanten er synlig mindre skarp, og mørkere, iallefall på lave forstørrelser (tror jeg, har iallefall lagt merke til det noen ganger, og andre ganger ikke)

 

Det er jo heller ikke billig, selv om det koster nesten 10 000,- mindre enn Hensoldtene :roll: Men det største drawbacket er størrelsen.

 

IORene er også svære, og koster det samme omtrent, men de er snasne, og var jeg deg ville jeg kontaktet Artemis.as, angående de nyeste modellene, de får god kritikk på div. amerikanske fora. Men der er de billigere enn Vortexen, det er de ikke her...

 

Skal en for enhver pris ha mest mulig klikk, fordi en er gal etter å skyte lengst mulig - så er det dette siktet en skal ha. Og, skulle jeg kjøpt igjen, eller et til, så ville jeg kjøpt nettopp juletre-retiklet (EBR2?), hjelpestrekene på sidene under lyser ikke, og de er kjekke når en skal forlegge både opp og til siden. Jeg har det ikke (EBR3), og jeg har faktisk savnet det ved flere anledninger.

 

K

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Jeg prøvde å stille inn div Zeiss sikter til treffpunkt midt i på 100 m med en rifle som har 20moa skinne. Jeg kom aldri inn på skiva med disse siktene som har normal mengde klikk tilgjengelig(treffpunktet satt ca 1m over på 100m). Jeg snakker om en 6-24x56 m 0,5cm klikk, 2 stk 3-12x56, 2,5-10x50, alle Victory. Jeg prøvde også et 3-12x50 Duralyt+ en 3-9x40 Leupold European uten hell.

Jeg satte på en skinne uten stigning for å kunne skyte med rifla med normale sikter på 100m.

Jeg sjekket nettet for å finne sikter med mer enn 150cm justeringshøyde på 100m. Det er stort sett bare sikter for langholdsskyting og skarpskyting som klarer dette. Zeiss Optronic, tidligere Henscholdt(selges ikke til sivile), S&B MPII serien i utvalgte modeller + et ras av andre merker med mer eller mindre god optikk vil passe med 20 MAO skinne, men det er mulig sikter med stor høyde justering vil kunne brukes til langholdsskyting med 0MAO montasjer også. Det er hvor mye høyde justering en har igjen etter å ha nullstilt siktet på 100 m som avgjør hvor mye en kan kompensere for utover i kulebanen. Har en 50cm med klikk i høyde oppover igjen på 100m, etter nullstilling, kan en justere høyden med 250cm på 500 eller 500cm på 1000m. Man må bare sjekke og se hva som går.

Link to comment
Share on other sites

Jeg prøvde å stille inn div Zeiss sikter til treffpunkt midt i på 100 m med en rifle som har 20moa skinne. Jeg kom aldri inn på skiva med disse siktene som har normal mengde klikk tilgjengelig(treffpunktet satt ca 1m over på 100m). Jeg snakker om en 6-24x56 m 0,5cm klikk, 2 stk 3-12x56, 2,5-10x50, alle Victory.

 

Snodig. Jeg har to børser der jeg på begge har 20 moa skinner. Ingen problemer på noen av dem å skyte inn Zeiss 3-12x56 på 100 meter med disse.

 

Sikker på at skinna di er 20 moa?

Link to comment
Share on other sites

Pryzer;

jeg er ikke helt sikker på at skinna er 20MOA fordi det ikke er enkelt å måle, jeg har faktisk bare børsemakerens ord for det. Det er mulig å se at det er god stigning på den, men ikke hvor mye. Jeg tror det er en Leupold Mark 4 skinne.

Ikke ta det ille opp når jeg spør, men er du sikker på at din skinne er 20 MOA? Jeg kjøpte tidligere en skinne til en Sauer 202 som skulle være 20MOA, men som viste seg å være 0 MOA når jeg sjekket.

Ellers så vil 20 MAO være en betydlig del av innstillingen på siktet på 100 m så det har litt å si hvor parallelt pipa står i forhold til flatene montasjene står på.

En type skarpskytter rifle mange kjenner, kan ikke stilles ned til 100-350m. Man må bruke streker over hovedkorset for avstander under 400. Denne rifla er utstyrt med et Henscholdt sikte og har muligheter til skyting ut til "mer enn 1000m".

Link to comment
Share on other sites

Er på utkikk etter det samme som trådstarter.

Z6i 2,5-15x56 BT står foreløbig øverst på lista.(3-18 utgår pga 0,5 cm klikk)

Skal ha lys.

Skal være optimalt i skumring.

Skal ha så lav forstørrelse at det er anvendelig i alle jaktsituasjoner (har bestemt meg for max 3 på laveste)

Skal ha god øyevstand. (Kan brukes på magnumrifle uten demping eller brems)

Z6 oppfyller godt krava til jakt, men er nok ikke optimal til langhold. (mangler utvendig sideratt, retikkel i andre billedplan (så vidt jeg kan se), kun retikkel 4A i BT modellen)

En stor fordel med Swaroen er jo at vekta ikke sprenges, men det er ikke noe absolutt krav.

Har noen erfaring med Premier Reticles sin 3-15x50. Tenker spesielt optikk i forhold til skumringsegenskaper. Prisen har jeg ikke sjekka , men den går vel et godt stykke utenpå Swarovskien.

Link to comment
Share on other sites

jeg har vært på jakt etter akkurat det samme som trådstarter.

og har nå gått til innkjøp av en

Carl Zeiss Diavari FL 4-16x50 m/lys

jeg så på både swarowski 2,5-15x56bt og Smith og Bender pmII 3-13x50 og noen andre Zeiss'er

 

men valgte som jeg gjorde og er kjempefornøyd.

denne kikkerten sitter på en rifle jeg bruker på alt.

den er veldig kompakt og liten. kan varmt anbefale den.

 

den nye kikkerten erstatter en Zeiss Diavari 3-12x56.

 

mvh

Mittiblinken

Link to comment
Share on other sites

Har bestemt meg for Kikkertsikte og det blir kahles k624i. :D Denne blir brukt til langhold på begge børsene. Har bestilt skinne til saueren så det blir enkelt og bytte imellom. 3-12*56 kikkertsiktet jeg har blir brukt til jakt på begge børsene. Skal til østerrike å besøke svigers i sommer å da blir siktet med hjem. Er endel å spare :D

Link to comment
Share on other sites

Takk for opplysningen Pryzer og Vaskebjørn. Er det en 6-24x56 med 0.5cm klikk, kompensatortårn og ret 43 du bruker Vaskebjørn?

Jeg tror jeg får nullstille på 100 m med det montasje systemet jeg har på nå og så sette kikkerten over på skinna som er suspekt og måle høydeforskjellen på treffpunkt på 100m. Da bør jeg kunne finne omtrent hvor stor stigning det er på skinna.

Rifla er et custombygg på en Ragnar Hansen 703 kasse, i 7mmWSM sånn for ordens skyld. Jeg overtok den brukt.

Link to comment
Share on other sites

ATK,

Mål tykkelsen på skinna (høyden) foran og bak, og mål lengden - og post det her så får vi se hvor mange moa den er. 20moa er jo uansett 80klikk på de fleste amerikanske kikkerter, og ca. 60/120 på de tyske kikkertene.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Jeg kjøpte meg zeiss 6-24x56 FL ret 60 til jakten i år.

Jeg er veldig fornøyd med siktet til skumringsjakt, og det er selfølgelig sylskarpt i optikken.

Jeg snakket med en zeiss impotør, han sa det var bedre linser til skumringsjakt på zeissen en på heinsholdten.

grunnen var at skumringegenskaper ikke er så prioritert på et sikte til militært bruk, som til et jakt sikte.

Jeg har ikke kommet skikkelig i gang med langhold enda, kun noen runder på 300 meteren, derfor skal jeg ikke utale meg om langholdsegenskapene.

Link to comment
Share on other sites

Da er skinne målt og utregningene gjort. 20 MOA er det nærmeste jeg kommer ved gjentatte målinger og dobbelsjekk av utregning.

1 MOA er 29,1mm på 100m i følge mine beregninger. Ser vi på et kikkertsikte som har 100cm(3-12x56 Zeiss Victory) som har maks høydejustering mellom høyeste og laveste grense så er total justering i høyde på 34,4MOA(100cm/2.91cm).

For nevnte 3-12x tror jeg høydejusteringen er sentrert slik at man har 100cm/2 justering over og 100cm/2 under senter. Konklusjonen blir derfor at normale jaktsikter med en høydejustering mindre enn 2x20 MOA ligger dårlig ann med tanke på å komme inn på skiva på 100m med en 20 MOA skinne. Ser man på maskineringstoleranser som jeg antar man kommer ut for både låskasse, skinner og montasje så kan det sikkert hende at toleransene noen ganger går i "riktig" retning slik at man klarer å få en "normal" kikkert inn på skiva på 100m. For min rifle/skinne/kikkert kombinasjon gikk det ikke.

Noen fortalte meg at langholdskikkerter ofte har mer klikk tilgjengelig over senter enn under senter slik at man bruker klikkene der de gjør mest nytte, i tillegg til at de gjerne har mye høydejustering. Dette vil fungere bedre enn mine Zeiss sikter med en 20 MOA skinne på rifla

Link to comment
Share on other sites

Er på utkikk etter det samme som trådstarter.

Z6i 2,5-15x56 BT står foreløbig øverst på lista.(3-18 utgår pga 0,5 cm klikk)

Skal ha lys.

Skal være optimalt i skumring.

Skal ha så lav forstørrelse at det er anvendelig i alle jaktsituasjoner (har bestemt meg for max 3 på laveste)

Skal ha god øyevstand. (Kan brukes på magnumrifle uten demping eller brems)

Z6 oppfyller godt krava til jakt, men er nok ikke optimal til langhold. (mangler utvendig sideratt, retikkel i andre billedplan (så vidt jeg kan se), kun retikkel 4A i BT modellen)

En stor fordel med Swaroen er jo at vekta ikke sprenges, men det er ikke noe absolutt krav.

Har noen erfaring med Premier Reticles sin 3-15x50. Tenker spesielt optikk i forhold til skumringsegenskaper. Prisen har jeg ikke sjekka , men den går vel et godt stykke utenpå Swarovskien.

 

Noen som har kvalifisert info på de to ovennevnte?

Er i markedet rett over jul så det må forskes litt. Kom over en Z6 2,5-15x56 til 14000,- på finn så begynte å spekulere om det er verdt å betale nesten 10000 ekstra for å få BT og lys.

Og hvordan vil Premier klare seg mot Z6(i) og evt Hensholdt?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

ATK, det du prøver på blir jo mere begripelig om du sløyfer moa-begrepet, iallefall når du snakker om Zeiss-kikkerter?

 

Ta utgangspunkt i løpets kjernelinje, for ei sentertent rifle så må den på 100m peke omtrent 10cm/1mil over blinken for å treffe den.

20moa skinna di er jo 6mil, så siktets kjernelinje peker jo 60cm under løpets kjernelinje, og om det har 10mil som total justering så kan du stille halvparten opp, akkurat til treffpunktet som er 1mil under kjernelinjen, nice, det gikk akkurat.

Følgelig må siktet ha 10mil, 100cm @ 100m, eller 33moa total justering - noe de fleste sikter har mer enn.

 

Maskineringstoleransene er nokså små på kvalitetsrifler, hva de er på Hansen-rifla må du jo ta opp med Hansen :wink:

 

Jeg forresten flere av de siktene du nevner, og de står alle på 20moa skinner, og maskineringstoleransene er slik at om jeg bytter de rundt, fra Hansen til SAuer og omvendt, så holder vi DFS9er, om ikke 10er, uten å skru..., og det er masser av klikk igjen nedover @100m.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Da ventetiden blir for læng gidder jeg ikke vente på kahles siktet. Har grublet litt på Ior 3,5-18*50. Retikkel i 1 plan,mil/mil og lys. Egentlig alt jeg trenger, men lurer på hvordan det er i skumring. Noen som har erfaringer? Alternativ er SuB zenith 2,5-10*50 eller lignende. Zeiss 4-16 utgår da retiklet er i 2 plan. Hjelp ønskes for/mot eller erfaringer.

Link to comment
Share on other sites

Trondheim.

Får hjem en IOR 4-16x50 FFP (ny for 2011/12) i slutet månadsskifte jan/feb til Trondheim. Da har du mulighet og se nermere på'n, hvis intresse finns. Skal brukes på T3 sporter 6 og en halva.

 

Gott nytt År og god fortsettning.

/nobbe

Link to comment
Share on other sites

Har hatt Zeiss DV 3-12x56 montert på to forskjellige rifler med 20moa picatinny skinner, og hadde ikke problemer med å få nok klikk til å skyte inn på 100 meter. 20moa utgjør ca 58 klikk på Zeissen, og da er det vel 8-10 klikk igjen.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
Riktig gjettet. 6-24*56 Ret 43 komp for høyde og side. Med de førdømte 0,5 klikkene. Mye ratting :roll:

 

Er det to varianter av denne? En for det amerikanske markedet og en for det europeiske??

Taster en seg inn på zeiss.de oppgir de at den har 1cm klikk, på zeiss.com (og de norske nettbutikkene..) står det 0,5cm/klikk.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 years later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...