Jump to content

Langholdskule 6,5mm som egner seg til storviltjakt


sveinmk

Recommended Posts

Hvilken (homogen) kule egner seg godt til både langholdsskyting og storviltjakt? 6,5mm..

Vil ha en type ammo som egner seg til begge deler så jeg slipper å lade flere typer!

 

Enkelt svar - ingen. Kula du etterspør finnes ikke.

 

Nærmeste du kommer er Hornady SST, Nosler Accubond/Bal Tip. Massiv finnes ikke da kula blir for lang til å stabilisere om den skal ha lovlig vekt.

 

Er det nå jeg skal komme med forslag om å kjøpe seg ett kaliber som er egnet til storviltjakt :winke1::lol:

Link to comment
Share on other sites

Enkelt svar - ingen. Kula du etterspør finnes ikke.

 

Nærmeste du kommer er Hornady SST, Nosler Accubond/Bal Tip. Massiv finnes ikke da kula blir for lang til å stabilisere om den skal ha lovlig vekt.

 

Er det nå jeg skal komme med forslag om å kjøpe seg ett kaliber som er egnet til storviltjakt :winke1::lol:

 

Det nye forslaget til DN angående kulevekter til 6,5 gjør det lovlig. (7,4g) HVIS forslaget går igjennom slik det er skrevet, OG du klarer å lade hardt nok til å få hastigheten opp slik at energikravet overholdes. Etter det jeg har syslet med i QL og amerikanske ladedata fra produsentene, virker det som om det blir litt overtrykk, for å nå energikravet.

 

Hornady SST er et greit alternativ. I børsa mi går det særdeles godt. Like godt som Lapua Scenar og Sierra Matchking. Fin BC, og godkjent på elg med utgang på ca 840 m/s.

Link to comment
Share on other sites

Hvis du går for det politisk ukorrekte hodeskuddet :mrgreen: ,så duger vel de fleste matchkulene :lol:

 

Var jeg deg hadde jeg heller gått opp et nummer eller to. Man kan få mye ut av en custom 30-06, hvis man ikke er redd for rekyl. 30-06 kan til og med bli billig. De fleste som skal skyte litt større dyr på langt hold ender ofte opp med noe i 7mm av hensyn til rekyl.

Link to comment
Share on other sites

140 Bal tip til trening og småviltet, 140 Accubond til det større viltet. Disse er balistiske tvillinger

 

Skal du skikkelig langt ut er Berger/A-Max og andre fragmenterende kulene helt sikkert gode nok. Til "normale" avstander ut til 400m ville jeg valgt ei kula laget for matvilt. I boka mi er ikke ei kule laget for å fragmentere "kontrollert" ei spesielt god kule til storvilt der en avhengig av penetrasjon og en skal spise kjøttet spesielt godt egnet

Link to comment
Share on other sites

Skal prøve å sette opp ei liste over kuler som egner seg til formålet pluss litt info om hver enkelt kule.

Tar gjerne i mot hjelp til å fylle ut lista!

 

Dette er det jeg har sålangt..

 

 

 

Nosler Accubond 140grs. BC 0.509

Pris (Midway): 698kr for 100stk.

Produktlink: http://www.nosler.com/Bullets/Accubond.aspx

accubondsplit.jpg

 

accubond.jpg

accunoond.jpg

 

Hornady A-Max 140grs. BC 0.585

Pris: Holstad Våpen for 1,75 stk.

Produktlink: http://www.hornady.com/store/6.5mm-.264-140-gr-A-MAX/

A-Max.jpg

 

amax.jpg

 

Hornady SST 140grs. BC 0.520

Pris (Midway) 394kr for 100stk.

Produktlink: http://www.hornady.com/store/6.5mm-.264-140-gr-SST/

sst.jpg

 

sst1.jpg

sst-1.jpg

 

Berger VLD Hunting 140grs. BC 0.612

Pris (Midway): 598kr for 100stk.

Produktlink: http://www.bergerbullets.com/Products/Hunting%20Bullets.html

bergervld.jpg

 

vldhuntingg.jpg

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Enig.

 

Scenaren vil på lange hold ikke ekspandere, men bøye seg som en banan, med spiss mot base.

Grundige tester er utført og finnes på longrangehunting, og jeg har selv en 250grs Scenar gravd frem på 1200m hold som ble helt lik testresultatene.

 

Sierra Matchking er en helt annen sak.

Link to comment
Share on other sites

Korleis er smk kula til jakt? noken som har testa?

 

har ei 338rum som eg har ladda opp med 250grains smk kuler som eg bruker til langhold, hadde vore flott om det gjekk og bruke samme kula på hjorten også.

 

Hva i all verden er poenget med å bruke en matchkule med dårlig BC på vilt når det finnes jaktkuler med bedre BC og som er laget for kontrollert ekspansjon???

 

Match kuler er laget for å gjøre en jobb, nemlig lage hull i papir. Etter treff er det slutt på jobben som er lagt I utvikling fra produsentens side- ergo er oppførselen "unreliable" I mangelen av ett godt morsom ord I farten. Så kjip at en risikerer dårlig oppførsel I viltet håper jeg virkelig ikke noen er for å spare noen usle kroner.

 

Til RUM'n er 225/250 og den nye 300 Nosler Accubond ganske selvskrevne som i andre raske 338 kalibere

Link to comment
Share on other sites

Enkelt svar - ingen. Kula du etterspør finnes ikke.

+1

 

Ad Amax, den kjøper du hos Holstad Våpen for 1,75 stk.

Den er topp rådyrmedisin, har skutt... et stort antall, faktisk usikker. Oppunder 200? Ble ihvertfall 37 rådyr de to ukene som var.

Anyway, dyrene faller som regel på plassen og de har ofte mat i munnen fortsatt. Døden synes å inntreffe tilnærmet øyeblikkelig. Noen dyr noen skritt og ytterst sjeldent er det noe som raser ut.

Ekstremt fornøyd med Hornady Amax til rådyr.

 

Æ skit i hvor mye lovprising Berger får. Min første Berger på hjort failed og et kjapt oppfølgingsskudd berget dagen. Sluttet med Berger der og da.

Link to comment
Share on other sites

Lapua Scenar: Fjernet

Sierra MatchKing: lagt til

 

Du får legge til Hornady SST også da. Det er en storviltkule som kan brukes til langhold. De du har nevnt nå, er delvis matchkuler som produsentene IKKE anbefaler til storvilt. Selv om det har vist seg at de kan brukes.

Link to comment
Share on other sites

Lapua Scenar: Fjernet

Sierra MatchKing: lagt til

 

Du får legge til Hornady SST også da. Det er en storviltkule som kan brukes til langhold. De du har nevnt nå, er delvis matchkuler som produsentene IKKE anbefaler til storvilt. Selv om det har vist seg at de kan brukes.

 

Hornady SST er lagt til.

 

Jeg ser nå i ettertid at trådtittenen burde vert: "Jaktkule som egner seg til langholdsskyting". Grunnen til det er at jeg driver primært med jakt og det er derfor viktig at kulen jeg ender opp med er god jaktkule.

Målet med denne tråden er (først og fremst) å høre hvilke erfaringer andre har med langholdskuler på jakt eller jaktkuler til langholdsskyting, for så (utifra de tilbakemeldinger jeg får) finne den "rette" kula for meg.

 

 

Takker og bukker for alle tips/innlegg som kommer og håper at man kan holde seg til temaet og kun skrive om kuler som per dags dato er tilgjengelig og lovlige til storviltjakt.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Skjøt reinsdyr med 140 grs a-max i 6,5 i år.

 

Hjerteskudd på 260-270m hold - hjertet så ut som en vrengt polvott, greit utgangshull, og utras på 20-30m, i en halvsirkel, før den stoppet opp og falt bakover på rygg.

 

Nå skal jeg ikke lovprise ei kule ut fra praktisk erfaring med ETT dyr, men alt av hva jeg leser om A-Max så lovprises den på alt fra Hjort og nedover.

I New Zealand er 7mm 162grs A-Max meget utbredt, og den brukes på alt fra 10m til 1000m og derover... De snakker om at dyra blir "a-maxed" - de detter stort sett alltid i smellen. Dette gjelder 7mm, i 6,5 så bør nok holdet begrenses noe..

 

Det har også vært kjørt noen forsøk på den i 7x57 (finnes overraskende mange mausere i dette kaliberet der nede) og der sier de at dette kaliberet er på sitt aller beste med ei slik kule i ca 2550fps på vilt opp til og med hjort.

 

Når det gjelder Berger i 6,5 har jeg lite kunnskap om den, det er blandede resultater av skyting med den.

Trenger man finne opp hjulet mange ganger? Jeg har slått meg til ro med A-Max i min 6,5x55 og 7x65R!

 

Når det gjelder Elg så glem A-Max - her trengs det faktisk ei bedre kule, og da bruker jeg mye heller ei rimelig Mega i 9,3 i stedet... Billig OG bra! 8)

 

Nå gleder jeg meg også til å prøve 300grs Hybrid i .338 Edgen - den er tiltenkt dyr på hold der a-Max i 6,5 må gi tapt... :wink: Denne kula får gode tilbakemeldinger på andre siden av dammen i alle fall. Der har de forsket litt mer på resultatene enn vi har gjort på denne siden hvor folk MÅ ha bonding om det skal kunne brukes på jakt... :roll:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Hei,

 

Er det noen som har testet eller har erfaring med 120 grs barnes ttsx? Den kan jo bli velidg aktuell dersom regelverket blir endret.

 

H

 

Jeg "kjenner" en som har en del erfaringer med TTSX, men ikke akkurat med 120 graineren.

De går igjennom det meste :wink: , selv 100 grainerne, men i høy hastighet (snaut 1000m/s) så blir det helt jævlig med blodgjørme.

Har også brukt 140 graineren i samme hastighet, i 7mm. Same story!

Ble penere slakt med den vanlige TSX'n faktisk. :roll:

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Drar opp igjen denne tråden i stede for å lage en ny.

Hva slags hastigheter ladere der 140g A-max til i 6,5x55? Selv "lemper" jeg den ut i ca 785m/s, men jeg har aldri felt vilt med denne kula. Vil det være lurt å lade den noe hardere med tanke på jakt (hjort og rådyr)?

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Drar opp igjen denne tråden i stede for å lage en ny.

Hva slags hastigheter ladere der 140g A-max til i 6,5x55? Selv "lemper" jeg den ut i ca 785m/s, men jeg har aldri felt vilt med denne kula. Vil det være lurt å lade den noe hardere med tanke på jakt (hjort og rådyr)?

 

 

 

Dette lurer jeg litt på også

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...