Jump to content

Prosjekt: Plagfinns Slarkepurke (nok en Mauser)


plagfinn

Recommended Posts

Dette blir min lille prosjekttråd. Ettersom finansene skal strekke til må prosjektet gjennomføres litt over langen... :) Jeg kommer til å benytte meg av børsemaker til det meste - hår verken kunnskap eller uttyr til å gjøre alt ;)

 

Som så mange andre har jeg en gammel Mauser i 30-06 som jeg har lyst til å gjøre noe mer med. Min far kjøpte børsa direkte fra Forsvaret tidlig på 70-tallet. Kassa er fra 1939, og er så vidt jeg kan se produsert ved Mauser AG Borsigwalde. (ref: http://mauser98k.internetdsl.pl/kodyen.html" target="_blank) Siden han kjøpte den har den stort sett stått pent lagret, og kun vært på en og annen luftetur på banen. Ettersom den i utgangspunktet ikke er “original” men tuklet med av KV kan jeg like godt gjøre litt mer med den :)

 

IMG_1801.JPG

Utgangspunktet, men med nytt avtrekk

 

Inspirasjon til prosjektet har jeg hentet fra diverse kommersielle modeller. Har bl.a kikket på Sako Black Bear og Kodiak, Ruger Alaskan og Mauser M03 Extreme Trail.

 

Ønsket er altså en kort og hendig rifle til storviltjakt i skog/hundeførerbørse. Tenker pipelengde rundt 47 og en litt tung pipeprofil med fluting. Jeg vil ha solide åpne sikter, men mulighet for å sette på en liten kikkert eller rødpunkt.

 

Når det gjelder stokk har jeg allerede en stokk liggende som jeg vil bruke: HighTech stokk med blindmagasin. Denne er fin som den er – trenger dog bedding/tilpassing. BTW: Er det noen som vet om det er mulig å forkorte fremskjeftet litt på disse stokkene? Jeg har en "backup-stokk" liggende her også. En noe modifisert KV-59 stokk. Her gjenstår "bare" tilpassing av løpskanal, avtrekk, kolbekappe og finish. Denne får funke frem til jeg får HighTetch-stokken tilpasset.

 

IMG_1798.JPG

HighTech stokk med aluminium blindmagasin. PRIMÆRSTOKK

 

 

IMG_0792.JPG

Modifisert KV-59 stokk. Får funke som BACKUPSTOKK

 

 

Kaliber jeg har valgt å gå for er 9,3x62. Greit med punch (selv med kort pipe) og skal fungere godt i M98 kassa. Jeg har vært i kontakt med Snapphane om en egnet pipe til prosjektet, og falt ned på en KV-59 pipe i rett kaliber. Denne har riflestigning 1-14”. Vil kombinasjonen av pipelengde og riflestigning funke greit?

 

Har den originale bolten samt en M/67 liggende. M/67-bolten dekker behovet for “omsmidd” hevearm. Sikringen må byttes på begge – enten med Buehler eller M70 variant. Avtrekket er allerede byttet til et Timney Featherweight – funker bra.

 

Jeg har sett på åpne sikter fra bl.a NECG (hos Midway). Litt usikker på akkurat hva jeg bør gå for. Liker for så vidt godt siktene på Ruger Alaskan, men kunne godt tenke meg noen tips her. Hva gjelder høyde må jeg først få stålet på plass i stokken slik at jeg ser hvor høyt alt blir.

 

Er også litt usikker på hva slags baser jeg bør velge for optikk. Vil ha noe som har så lav profil som mulig, er lett og samtidig holdbart. Noe i meg sier at jeg bør gå for stålbaser – vet ikke hvor mye vekt det er å spare på aluminium? Har sett på baser med Picatinny/Weaver-spor og varianter av dovetail. Svingmontasje hadde selvsagt vært fett, men her kommer vel prisfaktoren inn :) Merker jeg har sett på er Leupold, Weaver, Warne, etc. Her er jeg veldig interessert i tips og anbefalinger.

 

Det hadde vært fint med noen innspill, og kanskje særlig tips til åpne sikter og baser for optikk.

 

 

EDIT 12.04.2012: Legger bildene fra børsemaker inn her.

 

Her har han prøveslipt fremre bro på en mauserkasse. Min ligger ved siden av til sammenligning. Har også lagd nytt magasinhus for å sikre bedre mating. Får se hva som skje med aluminiumsvarianten.

bm_01.jpg

 

9,3-pipa har blitt dreid ned noe, og fått 5 fluter. Den originale 30-06-pipa har også blitt dreid ned noe og i tillegg blitt gjenget opp for en Hausken standard.

bm_02.jpg

 

Her er 9,3-pipa på plass i min mauserkasse. Fremre bro er profilslipt. Topfluten er avsluttet noe før de andre mtp. åpne sikter. I tillegg er 30-06-pipa med :)

bm_03.jpg

 

Nok et bilde. De to første pipene og sluttstykkene er nå blånert.

bm_04.jpg

 

Flere bilder...

 

Kroning på 30-06-pipa. Forsenket.

bm_08.jpg

 

Kroning på 9,3-pipa. 11 graders.

bm_09.jpg

 

Kammerenden på 6,5-pipa

bm_06.jpg

 

6,5-pipa profildreid. Pipeemne fra Archer. Har falt ned på 60 cm lengde.

bm_07.jpg

 

Har fått montert stålbaser fra Weaver. Satser på at det går med standard baser...

bm_10.jpg

 

...hvis ikke har jeg en forlenget base også...

bm_11.jpg

 

 

EDIT: 03.06.12: Nye bilder fra børsemaker:

 

De åpne siktene på 9,3-pipa er prøvemontert. Verktøy for demontering av fremsikte ligger ved siden av.

bm_14.jpg

 

Kikkertsikte på. Dersom det skulle være behov for et større sikte er det tilstrekkelig med plass frem til baksiktet.

bm_15.jpg

 

6,5-pipa er ferdig blånert. Kammerenden og profilen er endret noe.

bm_16.jpg

 

 

EDIT: 11.06.12: Nye bilder fra børsemaker:

 

9,3-pipe gjenget for lyddemper.

bm_17.jpg

 

A-tec Maxim montert på 9,3-pipa.

bm_18.jpg

 

Deler og verktøy til fremsikte.

bm_19.jpg

 

Fremsikte montert. Spennende løsning.

bm_20.jpg

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Syns 9.3x62 er helt topp kaliber! Gleder meg til å få prøvd den på 200m og med Barnes TSX kule.

Usikker på stigningen i pipa mi, men den går hvertfall neste hull i hull på 100m og meg bak børsa.

Mauserprosjekter er spennende!

 

Du kan jo ta en titt på min. Har m67 sluttstykke slik som du har tenkt på! Men jeg må si jeg har litt lyst på en helt rett hevarm!

 

http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=38&t=56109&p=616692#p616692

Link to comment
Share on other sites

Ang Ghost Ring på QR; har sett bilder av diopterjobben til Rafdal, den i en QR-base. Siden han fikk til den så bra så burde det være en smal sak å tilpasse (kappe selve ringen av) en QR-ring og sveise "spøkelset" fast oppå bunndelen slik at det kan settes fast i bakre base, og tas av ved behov.

Link to comment
Share on other sites

Ghostring/jaktdiopter: Dette er selvsagt en mulighet, men av en eller annen grunn tiltaler "klassiske" åpne sikter meg enda mer. Har kikket litt på Midway etter ulike typer. Høyde og løpsprofil har jeg ikke tatt høyde for her... Hva tror folket? Er dette evt. veien å gå?

 

To baksikter fra NECG som virker interessante:

 

677292.jpg

http://www.midway.no/epages/MidwayNorge ... cts/677292" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank

 

914611.jpg

http://www.midway.no/epages/MidwayNorge ... cts/914611" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank

 

 

Framsikter:

 

219874.jpg

http://www.midway.no/epages/MidwayNorge ... cts/219874" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank

 

457350.jpg

http://www.midway.no/epages/MidwayNorge ... cts/457350" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank

Link to comment
Share on other sites

Papirene på ny pipe ramlet ned i postkassa i går (søknad levert på tirsdage): Kudos til våpenkontoret på Romerike. Skal hente pipe hos Snapphane til helgen. Blir nok bra. (Bilde kommer)

 

Har kommet frem til at jeg nå først skal få montert baser for kikkert. De åpne siktene får vente til jeg har funnet ut av akkurat hva jeg vil ha gjort med pipa. På en av mine andre børser har jeg Warne Maxima todelt stålbase. Fornøyd med denne. HAr også en del ringer liggende til denne. Tenker da at det er lurt å gå for baser med weaver/picatinny spor.

 

MEN: Hva kjøper jeg? Jeg har som sagt sett på både Warne Maxima og Weaver Steel Top Mount. Personlig har jeg bare erfaring med Warne, men regner med at Weaver-basene også er gode? Det finnes jo en hel skog av varianter for M98. Akkurat hvilken velger jeg? Ta eks. Warne:

 

128297.jpg

http://www.midway.no/epages/MidwayNorge ... cts/128297" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank

 

eller

 

580717.jpg

http://www.midway.no/epages/MidwayNorge ... cts/580717" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank

 

Ser ut som om den første varianten er designet mtp. kulen i forbindelse med sporet for ladeklips. Den andre kan se ut som er designet for kasser uten denne kulen. Eller er jeg helt på jordet her? :) Børsa er som sagt original (bare tuklet med av KV).

 

Ellers noen flere innspill på de åpne siktene jeg har kikket på?

 

Takk takk :)

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Vær litt obs på at ved valg av todelte baser til m98 kan det være at du må gå til Extension-ringer for å montere moderne sikter med sine kortere mellomrør

 

Notert. Takk. :) BTW: Kan en slik front extension base (enten M904M eller M905M) være en løsning på dette problemet?

 

M900-series.jpg

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Jeg skal ha slike til Aimpoint, så da trenger jeg egentlig bare den fremste basen.

Et alternativ er selvsakt en weaver stålskinne fra ken farell!

 

Ang åpne sikter bør du kanskje vente litt som du sier. Hadde selv lyst på det da jeg bygde om min mauser, men er nå glad jeg valgte å ikke få åpne sikter. Se ann litt bruk og prøv børsa først

Link to comment
Share on other sites

Henta ny pipe i går. En av Snapphanes resirkulerte KV-59 piper i nytt kaliber. Ser riktig så bra ut! :)

 

IMG_1805.JPG

KV-59 pipe i 9,3x62. 58 cm.

 

Denne er pr i dag 58 cm lang, og har original profil. Som sagt ønsker jeg å kappe den ned til et sted midt på 40-tallet. I tillegg vil jeg flute den. Mulig det bør tas av *litt* på profilen?

 

EDIT: Veide nettopp kasse med bolt og pipe - ikke akkurat lett :) Veier pr nå drøye 2,5 kg. Regner med at jeg får redusert vekten en del når jeg får kappet den ned. Ingen store planer om å ta den ut av landet, så mulig at jeg går ned mot 40. Ser at det skrives flere steder at man kan få til en 300g vektreduksjon med "normal" fluting av normale løp. Dette bør vel gå greit med denne pipa også - kanskje til og med mulig å få til mer? Evt. får jeg som sagt vurdere å dreie ned litt på profilen. Time will show ;)

Link to comment
Share on other sites

Har nå prøvemontert stålet i HighTech-stokken. Trenger litt tilpassing, særlig av løpskanal. Bedding er selvsagt også noe som bør gjøres. MEN: Liker utganspunktet! :)

 

IMG_1808.JPG

IMG_1818.JPG

IMG_1820.JPG

IMG_1824.JPG

 

Jeg har ingen erfaring med kaliberet fra før (og lader pr i dag heller ikke selv). Har sittet å knotet litt med diverse kalkulatorer i forhold til dette med riflestigning og stabilisering... Blir liksom ikke så mye klokere.

 

SÅ: Som sagt er riflestigningen på denne rakkeren 1-14". Jeg er interessert i å kappe pipa så langt ned mot 40 cm som mulig. Vil jeg allikevel kunne klare å stabilisere ferdigrulla ammo? Eller vil denne bare kunne spise hjemmeladede godsaker med helt spesielle spesifikasjoner? Hva mener de "erfarne" av dere? Håper noen kan være litt konkrete ;)

 

Takk takk!

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Går litt “smått” om dagen – mye annet som også må gjøres. Men…

 

Har vel mer eller mindre bestemt meg for baser for optikk. Regner med at jeg går for Weaver-baser i stål. Midway har disse på lager til en ikke-avskrekkende pris: Bakre base og fremre base (ekstra lang).

 

Bør jeg samtidig få profilslipt fremre og bakre bro på låsekassa, eller er dette bare jåleri? Gidder ikke å pælme penger ut av vinduet ;)

 

I min søken etter informasjon snublet jeg over en løsning med frontsikte montert på gjengebeskyttelse for gjenger til lyddemper/smellforsterker. Dette virker egentlig veldig interessant. Hadde egentlig ikke tenkt på gjenging da dette ville komme i konflikt med frontsikte, men dersom jeg kan kombinere begge deler hadde det vært gull. Takk til S.O.N for både bilder og informasjon!

 

Blir uansett ikke montering av åpne sikter før jeg kapper og fluter pipa. Baser for kikkert har førstepri. :)

Link to comment
Share on other sites

Ser bra ut. Ser det er nevnt, men jeg kan anbefale oppspenner fra Voere. Har det på min mauser, og funket fint i elgjakta som var.

Driver med et lignende prosjekt, selv om det kommer til å bli noe enklere enn ditt. Regner med det blir en B&C stokk, samt at jeg bestiller litt lurium fra vet|us for bruk på metalldeler.

Link to comment
Share on other sites

jegerparanoid: Jeg fant dette tilfeldigvis her på Kammeret: viewtopic.php?f=14&t=30595. Har fått bilder tilsendt på mail fra S.O.N. - kan sikkert legge de ut dersom det er ok for han. Han fikk jobben utført på Jakt & Friluft i Arendal :)

 

VeT|Us: Har du mulighet til å sende noen bilder av løsningen din? :)

 

smevik: Oppspenner er definitivt på lista, men må prioriterere andre deler av prosjektet foreløpig. Men du skal ikke se bort fra at kommer på plass etterhvert ;)

Link to comment
Share on other sites

Har avklart med S.O.N angående bildene jeg fikk av han.

 

IMG_4637.JPGIMG_4639.JPG

 

Denne løsningen ble levert på en rifle fra Jakt & Friluft i Arendal.

 

På undersiden av gjengebeskytter/siktet sitter det en unbrako-skrue som sørger for at alt kommer i samme posisjon hver gang det monteres.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Har ikke skjedd så mye fysisk med prosjektet, men er stadig nærmere å få ting gjort. På grunn av manglende tid/utstyr/kunnskap må jeg nok sette bort en del. Ja, ja... Nok om det :)

 

I dag dumpet kikkert til dette prosjektet ned i kassa. Har fått byttet bort en kikkert som ikke ble brukt med en Leupold VX-3 1,5-5x20. Dette ser bra ut!

 

IMG_1815.JPG

 

På kikkerten står det Leupold QR ringer. Hmm... Lurer på om jeg skal bruke disse eller holde meg til original plan? Alternativene er som følger:

 

1) Montere Leupold QR-baser på børsa, og benytte medfølgende ringer. Vil dette funke på Mauser-kassa, eller må jeg bruke extension-ringer (tenker kombinasjon øyeavstand og kasselengde)?

 

2) Kjøpe Weaver stålbaser og Warne Maxima QD ringer/Weaver 1" Top-Mount Ringer (eller lignende). Har da noe større fleksibilitet mtp. fremtidig rødpunkt e.l.

 

Har Warne baser og ringer på en annen børse, og synes dette virker greit. Har ingen erfaring med Leupolds system. Hvor nøyaktige er Leupold QR-montasjene? Behov for innskyting ved bytte av kikkert? Synes kanskje rene Weaver-baser ser bedre ut enn QR-basene til Leupold, men det er kanskje bare meg ;)

 

Hadde vært knall med noen erfaringer og argumenter for enten det ene eller andre.

 

Uansett: Godt å ta prosjektet over langen. Slipper å gjøre forhastede ting ;)

 

EDIT 10.12.11:

 

Tok en avgjørelse på baser/ringer-spørsmålet i går kveld. Bestilte baser og ringer fra Midway i tillegg til noe annet småtteri :) Satser på at jeg får dette til å funke, selv med profilslipt bro foran og bak

 

Endte opp med følgende:

 

Baser: Weaver Grand Slam #S45 og Weaver Grand Slam Extension Scope Base #S402

 

weaver-s45.jpgweaver-s402.jpg

 

 

Ringer: Weaver 1" Top-Mount Rings Matte Low

 

weaver-top-mount-low.jpg

 

Mulig at ringene ikke er helt ideelle, men det får stå sin prøve. Får heller finne noen mer egnede senere dersom det skulle vise seg at dette ikke var “riktig”

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Holder fortsatt på å kaster ball med vedkommende som skal gjøre jobben for meg. Må finne ut av ting :)

 

Har et konkret spørsmål som jeg gjerne kunne tenke meg tilbakemelding på: Hvor langt fra munningen bør jeg ta sikte på å avslutte flutinga av pipa?

 

Ha følgende i bakhodet: Jeg skal ha en eller annen løsning med åpne sikter montert på gjengebeskytter for gjenger til lyddemper. Ønsker i utganspunktet fluting så langt frem som mulig mtp. vektreduksjon, men hva mener Kammerfolket? Kjør debatt ;)

 

Dumpet forresten en liten pakke fra Midway ned i kassen i går:

 

IMG_1829.JPG

 

Synes kanskje ringene så en smule enkle ut, men funker de er det fett. Dersom det skulle vise seg at gode gamle Weaver har laget noe skit, kostet de ikke allverdens og kan greit erstattes av noe dyrere :)

 

Kjøpte i tillegg en Pachmayr Old English rekylkappe til KV59-stokken min. Så får vi bare se når det blir tid til å faktisk gjøre litt. Roer seg kanskje litt på jobb på nyåret :)

Link to comment
Share on other sites

Dette er jo de gamle originale Weaver ringene i stål som sikkert står på titusenvis av våpen verden rundt.

Har selv hatt de på ei Remington 740 i 30-06, og de rikket seg ikke en millimeter de åra jeg hadde rifla.

Den store tålmodighetsprøvelsen var å få kikkerten riktig montert i vater.

På grunn av designet vil en dra kikkerten over mot skruene når en trekker til, så det må regnes inn litt "godmål" når en vatrer opp siktet.

Link to comment
Share on other sites

Andre innspill?

 

Hvis du har en relativt slank demper, kan du jo montere forsiktet lenger innpå pipa, slik at du kan bruke åpne sikter med demperen på. Jeg har den løsningen på to av mine rifler, snart tre, og det fungerer fint. Det ser litt rart ut, men du slipper å lete etter forsiktet når du trenger det :wink:

Link to comment
Share on other sites

Hvis du har en relativt slank demper, kan du jo montere forsiktet lenger innpå pipa, slik at du kan bruke åpne sikter med demperen på.

 

Har ikke noen demper pr. nå. Har vurdert frontmontert demper med fremsikte rett i bakkant av gjengepartiet. Får se litt. Takk for innspill.

 

Dere som har fluting, og evt. gjenget for demper. Hvor langt fra munningen er flutingen avsluttet? Evt. hvor langt fra gjengepartiet?

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

sitat fra Accurateshooter

 

If you are sure you want fluting, it is best to start with a cut-rifled barrel because the fluting can be done by the barrel-maker before the bore rifling is cut; therefore there is no chance that fluting can harm bore uniformity. By contrast, a button-rifled barrel can be fluted only after it has been rifled and stress-relieved.

 

Kilde: http://www.accurateshooter.com/technica ... faq/#24650" target="_blank

 

 

jeg får et buttonpulled løp fra hansen snart. Og min cnc tekniker/selvutnevnt børsemakerbuddy frarådet meg sterkt å flute mitt løp.

 

Men dette skal bli et presisjonsråskinn, håper jeg.

 

Til ei hundeførerbørse feks. så tror jeg ikke jeg hadde brydd meg...

 

 

 

Edit: kilde + egne preferanser.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Tenkte forresten jeg skulle få meg en 6,5x55 pipe også til dette prosjektet. Jaktpipe uten åpne sikter med lav/lett profil.

 

Har kikket på Adams & Bennet eller Shilen "ferdigpiper" fra Midway. Shilen-pipene er rundt 700 dyrere enn A&B. Reflekterer denne prisforskjellen også presisjon/kvalitet? Er ikke på jakt etter en psycho-presis matchpipe, men en stabil og grei jaktpipe.

 

Alternativ 2 er å kjøpe blanks fra en av de to leverandørene. Shilen er omtrent dobbel pris av A&B.Riflestigning på A&B-pipene er 1-9, mens Shilen også har 1-8.

 

Det siste alternativet er å få tak i en brukt, men fortsatt "god" jaktpipe (evt. banepipe som kan dreies ned) her på Kammeret.

 

Har noen innspill? :)

 

Edit 29.03.12: Har landet på et Archer pipeemne med riflestigning 1-8,5"

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • 2 weeks later...
  • 4 weeks later...

Nå er endelig de åpne siktene bestilt. Endte opp med sikter fra Recknagel:

 

Recknagel 15810

recknagel_15810.JPG

 

Recknagel 12530

recknagel_12530.JPG

 

Selve løsningen med avtagbart frontsikte får vi komme tilbake til når jeg får bilder. Er spent på hvordan løsningen blir. Blir litt annerledes enn løsningen jeg hadde kikket på, men vi får satse på at det blir bra :)

Link to comment
Share on other sites

For å komme i mål måtte jeg bare hoppe i det: blir en A-tec Maxim demper til 9,3-pipa. Børsemakeren gjenger nå opp mens han venter på de åpne siktene. :)

 

Hadde egentlig tenkt på en Hausken, men pris er som tidligere nevnt også en vesentlig faktor :)

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...