Jump to content

Prosjekt: Plagfinns Slarkepurke (nok en Mauser)


plagfinn

Recommended Posts

Den løsningen likte jeg! Jeg har selv planer om ett løp med muligheten for både åpne sikter og demper.. men hadde sett for meg og kunne skru det åpne sikte på demper gjengene, her brukes det en hylse istede? hva er fordelen/grunnen til en sånn løsning fremfor og bare kunne skru sikte rett på gjengene?

 

 

 

mvh

Aannerud

Link to comment
Share on other sites

Stemmer. Er en hylse hvor siktet er festet, og en "mutter" som klemmer alt på plass. Det skal i tillegg være en settskrue i sikterampen som fikserer siktet i forhold til pipa. I følge børsemaker skulle denne løsningen være bedre for å sikre at siktet kommer på samme plass hver gang. Ikke helt sikker på akkurat hvorfor, men lot børsemaker velge det han mente var best ;)

 

Den første tanken var å ha siktet på gjengebeskytteren, men børsemaker mente som sagt at dette ikke ville være den mest optimale løsningen :)

Link to comment
Share on other sites

er nok ganske mye lettere og få plassert sikte på rett plass med den løsningen kan jeg se for meg Ja! er det samme fram sikte du har lagt ut navn og bilde av tidligere? har han fjerna gjengene og tilpasset hylsa? får du ut av han børsemakeren din hvem han har kjøpt de åpne siktene av?

 

 

mvh

Aannerud

Link to comment
Share on other sites

Har fundert litt på det.. Tenker att vis den har en god flat i bakkant(noe det serut til å være på rifla di) som den blir skrudd mot så skal det vel mye til att det flytter seg noe.. men kan vel skje att hele hylsa blir dratt mot en retning når du skrur til og da vil den vel kanskje flytte siktepunktet litt? Men man driver vel uansett ikke prikkskyting med åpene sikter så om man noengang får slitt gjengene nok til att det vil ha noe betydning er vel heller tvilsomt.. Men ett lite styreparti i bakkant hadde vel vært ideelt? det lar seg vel kanskje gjøre og uten att det går utover demperen? da kunne man evt lage ett lite styrespor langsmed på det partiet..

 

Snakket litt om denne løsningen med Børsemakeren(Far) mIn og han likte denne bedre enn og skru på fremsikte på lyddemper gjengene. Ser for meg og att vi går for noe lignende.

Dette er tenkt på en helstokk rifle der man kan ta av den fremste delen(Inspirert av Mauser M 03 Stutzen Løsningen) da hadde det vært ideelt med mulighet for og bytte ut det åpne sikte med demper! og med avtakbar kikkertmontasje kan det bli en ganske så gøy og anvendelig M98:)

 

mvh

Aannerud

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 1 month later...

Fått prøvd drøye 100 skudd med 9,3-pipa. Smeller bra ;) Med kikkert får jeg ok resultat (forbedring av skytterne er vel det viktigste). Sliter mer med de åpne siktene. Må prøve å få justert disse skikkelig.

 

Tok noen kjappe bilder av børsa slik den står i dag. Stokken er fortsatt rufsete. Denne skal shines opp når jeg bare får tid/ånden over meg :)

 

slark_01.JPGslark_02.JPG

slark_03.JPGslark_04.JPG

slark_05.JPGslark_06.JPG

slark_07.JPGslark_08.JPG

slark_09.JPGslark_10.JPG

slark_11.JPGslark_12.JPG

slark_13.JPGslark_14.JPG

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...