Jump to content

NM Felt Mysen 2008


v_olden

Recommended Posts

  • Replies 140
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

"Forøvrig en fin skytterdag sånn værmessig........ Selve skytinga...... vel, den snakker vi ikke stort om. "

 

For min del - som er en komplett idiot vedr. ènhåndskyting - valgte jeg kun å dellta på revolver og militær.

Værmessig - stemte det med innskytingen - og har ingen unnskyldning for at treffene lå ned og til venstre :oops: .

 

Men kjekt var det å få termos :D

 

Det jeg imidlertid reagerte på - var at noen av oss ikke "oppførte seg".

 

På en standplass - ble kommandoen gjort noe uriktig.

Istedet for at det ble sagt:

 

Er skytterene klare - klar - ild

 

ble det sagt

 

Er skytterene klare - start.

 

Det avstedkom utbrudd fra noen, som lød omtrent som dette: "Hvilken f.... kommando er dette?".

Og etter mitt skjønn - ganske så høylydt.

 

At noen blir skiplet - ja, det kan jeg forstå.

Selv tenkte jeg at: Hva blir sagt på neste kommando?

 

Og p.g.a. at jeg fokuserte på det - istedet for forsiktet og avtrekk - gikk det "dedundas" med den orange skiven (som ble valgt som første skive).

 

Men skal ikke vi skyttere kunne mestre noe som ikke "går som normalt"?

 

Også bør vi ha i tankene at standplasspersonell kanskje har tatt fri/ferie/avspasering for å serve oss/sin klubb.

 

Hvis standplassleder leser dette - vil jeg bare si at jeg vet hvor jævlig du hadde det (mye verre enn oss som stod på standplass) - da jeg, og sikkert mange andre, har gjort flere blundere gjennom tidene.

 

Og noe som ikke har med skyting å gjøre:

Se på Rosenborgspillerene (og andre) som har millioner i inntekt - og som gjør blundere så det holder.

Og da snakkker vi om proffesjonelle utøvere. Ikke hobbyentusiaster som standplasspersonell.

 

Jeg håper virkelig at jeg slipper å se denne type utbrudd på standplass for fremtiden.

Link to comment
Share on other sites

Jeg skjønner hva du mener, Shadob, men vi må også huske på at det faktisk er et norgesmesterskap i en konkurranseidrett vi snakker om.

Mange har lagt ned hundrevis av treningstimer for å skyte 10 standplasser, har reist langt og lagt ned både tid og penger i dette.

Da er det urkjipt for de det måtte gjelde om konkurransen skulle bli ødelagt av en feil kommando på standplass.

Noen lar seg forstyrre av slikt, andre ikke.

En dommers/skyteleders ansvar er at reglementet blir fulgt.

Reglementet skal sikre like konkurransebetingelser.

Følges ikke reglementet er en ikke sikret like konkurransebetingelser, ergo ikke konkurranse på like vilkår for alle deltakerne.

Det er ikke akseptabelt.

Glem heller ikke at på kommandoen "klar" skal våpnene til 45 graders vinkel og holdes der før kommandoen "ild" (bortsett fra liggende stilling).

Uteblir "klar" er en ikke sikret at skytterne har reglementert utgangsstilling.

Dette kan være en fordel for noen og til ulempe for andre, og dermed ikke likt og rettferdig.

 

Jeg er helt enig i at en kan si ifra på en behersket måte om noe er feil.

Ingen bør drite ut en som gjør så godt han/hun kan og er uheldig.

 

Det som bør/må skje i slike tilfeller du nevner er å klistre skivene dersom det er avgitt skudd og så skyte om standplassen.

Det er det eneste rettferdige, da noen kan ha hatt fordel av dette og andre ulempe.

Link to comment
Share on other sites

"eg er helt enig i at en kan si ifra på en behersket måte om noe er feil."

 

Det er det som er mitt poeng.

 

Men poeng to - er at en skytter skal kunne takle noe uforutsett - og oppføre seg!

Hvis hodet koker av en slik liten feil - ja, da kan man jaggu spørre om ........

 

Men det er min subjektive oppfatning.......

 

Regler/forutsetninger/og andre forutsigbare ting - fortrenges mange ganger av Murphy`s lov :D

 

Og som du sikkert har lest tidligere - er jeg litt forferdet over at man kan skyte revolverfelt med 70 gr. kuler, og x-antall grain med N310 som ikke går gjennom en sponplate på 8 m :roll::roll::roll::roll:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Jeg synes arrangørene gjør en kjempejobb, med svært hyggelige og blide skyteledere. Man skal være svært sart og følsom for ikke å tåle kommandoen "start" istedet for "ild", synes nå jeg :roll: . Honnør til de som faktisk tar på seg denne jobben, som tidligere nevnt kanskje de tar seg fri fra jobb, eller bruker feriedagene sine. Uansett bruker de sin tid, frivillig, på å stå der i fire dager!

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes arrangørene gjør en kjempejobb, med svært hyggelige og blide skyteledere. Man skal være svært sart og følsom for ikke å tåle kommandoen "start" istedet for "ild", synes nå jeg :roll: . Honnør til de som faktisk tar på seg denne jobben, som tidligere nevnt kanskje de tar seg fri fra jobb, eller bruker feriedagene sine. Uansett bruker de sin tid, frivillig, på å stå der i fire dager!

Det er stor forskjell på kommandoene "er skytterne klare ?", "klar", "ild" og kommandoene "er skytterne klare ?", "start".

Da mangler den særdeles viktige kommandoen "klar".

Ved å gå rett på "start" etter "er skytterne klare ?" er enten ikke skytterne forberedte til å heve våpen og skyte (man er tross alt vant til en viss rekkefølge og tid på kommandoene), eller at skytterne allerede holder våpenet mot skivene i og med at det først er på "klar" at våpenet skal mot 45 grader og være i 45 grader til "ild".

At standplasslederen har brukt ordet "start" istedenfor "ild" er neppe poenget her, men at han/hun rett og slett hoppet over den kommandoen som skal føre skytterne til utgangsstillingen og forberede dem på kommandoen som tillater dem å heve våpenet og skyte.

Det er nok til å ødelegge for skytterne og krever omskyting av standplassen.

Link to comment
Share on other sites

I løpet av fire dager skal det gå ut opp mot 100 lag, noe som innebærer rundt 1000 kommandosekvenser. At samtlige av disse skulle forløpe helt uten feil, er ikke veldig realistisk tror jeg. Men hvis en så viktig kommando som "klar" ble utelatt, var vel omskyting en selvfølge - noe standplassleder formodentlig var enig i...?

 

Synes arrangementet har gått meget bra så langt. At kulene hittil har gått i hytt og pinne, og har sett ut til å lide av langt fremskreden pappfobi, er formodentlig ikke arrangørens feil :)

Link to comment
Share on other sites

Er ikke alltid så greit å være standplassleder på NM. Det har jeg bred erfaring med nå. Det er mye man skal ha kontroll på og flere folk man skal kommunisere med uten å lage lyd.

 

Men de gangene feil oppstår så er det bare som skytter å avbryte det man gjør, holde en hånd tydelig i været og si fra. Man får skyte om igjen med riktig kommando dersom den var feil.

Link to comment
Share on other sites

Takk Bomsen, Shadob og v_olden som faktisk forstår og setter pris på folks frivillige innsats.

 

Mange skyttere er veeeldig glad i regler, men de ser ut for å bare ha lest halvparten. Som v_olden nevner skal man rekke opp hånden, og la være å skyte om man får en feil kommando eller oppfatter noe annet som galt. Det er et skjeldent syn! Det brøles, og det skytes. Så husk at i det man trekker av har man også godtatt kommandoen.

Hvor blir det av skytterenes ansvar for å overholde reglementet da? Den veivingen medvåpen jeg opplevde igår har fått med til å sterkt vurdere om jeg kommer til å si ja til en funksjonærjobb ved en senere annledning. Eller hvor mange har fått med seg hvor magasinet skal være, eller rettere sakt ikke være, når man bærer våpenet i hånden mellom standplasser? Skulle man på en høfflig måte bemerke slikt ovenfor en skytter får man en skyllebøtte over seg, og gjerne kommentarer som "Det har jeg aldrig hørt om" og "Sånn har jeg alltid gjort". Også har vi han som sa "at det kunne gå for langt når det gjalt sikkerhet" ...ingen kommentar :shock:

...Det er godt at man klarer å holde igjen en del retursvar som ligger på lur :mrgreen:

Hvor mange har fått med seg det med avstand til skivene før de er dømt under anvisning? Et hint, fingeren inni kulehullet er for nært.

 

 

Nok surmuling, idag var det mye bedre våpenhåndtering, og 98,8% av alle skytterene er, var, og kommer til å være blide og hyggelige.

I dag sang blant annet flere lag bursdagsang for en av våre funksjonærer.

I morgen kommer sola, vi sees!

 

Hilsen

Fornøyd og blid funksjonær.

 

 

 

Det som bør/må skje i slike tilfeller du nevner er å klistre skivene dersom det er avgitt skudd og så skyte om standplassen.

Det er det eneste rettferdige, da noen kan ha hatt fordel av dette og andre ulempe.

 

Nei, det er ikke så enkelt. Les hele regelementet du også :wink::D

Link to comment
Share on other sites

Det som bør/må skje i slike tilfeller du nevner er å klistre skivene dersom det er avgitt skudd og så skyte om standplassen.

Det er det eneste rettferdige, da noen kan ha hatt fordel av dette og andre ulempe.

 

Nei, det er ikke så enkelt. Les hele regelementet du også :wink::D

Joda, det har jeg gjort, men jeg kan ikke finne noe om dette som omhandler feltskyting.

Det som imidlertid står der (med forbehold om at jeg ikke har oversett noe) er:

"8.6.6.3 Uriktige kommandoer på standplass i 25 m øvelser

 

8.6.6.3.1 Hvis skytteren ikke er klar til å skyte når skivene svinger fram, fordi

standplassleder har gitt uriktig kommando og/eller opptrådt feil, skal

han holde våpenet rettet mot skivene og løfte den ledige hånd. Så

snart serien er slutt skal han informere standplassleder eller

jurymedlem.

 

8.6.6.3.2 Hvis påstanden godtas, skal skytteren få skyte serien.

 

8.6.6.3.3 Hvis påstanden ikke godtas, kan skytteren skyte serien, men han

skal straffes med trekk av to (2) poeng fra resultatet av serien.

 

8.6.6.3.4 Har skytteren avgitt et skudd etter at uriktig kommando er gitt

og/eller feil opptreden registrert, skal protesten ikke godtas."

 

Det som står i reglementet om dette gjelder altså for 25 meters øvelsene, og ikke for felt.

Link to comment
Share on other sites

"Da er det urkjipt for de det måtte gjelde om konkurransen skulle bli ødelagt av en feil kommando på standplass. Noen lar seg forstyrre av slikt, andre ikke."

 

Husker engang at en elg kom gående bak skivene :D .

Alle måtte selvsagt avbryte - og starte på nytt.

 

Og selvsagt synd for de som ikke "klarte" avbruddet :?

Link to comment
Share on other sites

Tusen takk til alle i Mysen PL og de andre Østfold-klubbene som har vært med på å arrangere mesterskapet.

Jeg har ikke deltatt i NM før, men jeg opplevde dette som et meget velykket og godt arrangement. Dere har gjort en kjempejobb og løypa er den beste jeg har gått til nå. Jeg var der på onsdag, torsdag og lørdag og til og med været var variert og bra - kanonbra jobb av alle :D

 

Og til kritikken over her - jeg opplevde alle standplassledere, funksjonærer, og andre funksjonærer som veldig hyggelige og flinke.

 

(Men Neste gang kan dere godt ha litt større klosser på den omskytinga gitt :mrgreen: Dæven døtte de var små)

 

Jeg regner med at de som var der i dag så han som tok Bronsjen? SYKT BRA skyting på 6-sekunder'n. De som vant fortjente medaljene alle sammen.

 

 

Grey Ghost

Link to comment
Share on other sites

:DFlott avviklet mesterskap Mysen Pistollag!!

Jeg får henge meg på og kopierer og sakser fra forrige innlegg!

Tusen takk til alle i Mysen PL og de andre Østfold-klubbene som har vært med på å arrangere mesterskapet.

Jeg har ikke deltatt i NM før, men jeg opplevde dette som et meget velykket og godt arrangement. Dere har gjort en kjempejobb og løypa er en av de beste jeg har gått til nå. Jeg var der på fredag for å lodde stemningen og på lørdag for å delta.

Været var DÅRLIG! Vi var vel av de FÅ som opplevde styrtregnet? Hold 5 og 6 regnet bort!

 

Og til kritikken over her - jeg opplevde alle standplassledere, funksjonærer, og andre funksjonærer som veldig hyggelige og flinke.

 

Det kunne kanskje vært litt større klosser på omskytinga? De som vant fortjente medaljene alle sammen.

Ble litt endring i teksta for å passe min dag på bana!

 

Fantastiske skyttere over hele linja!

Blide og tolmodige funksjonærer til tross for den arbeidstiden de hadde!!

Her må jeg vel slå til med et terningkast ? 6

Jeg kommer til å forsyne MPL med et lite lass med bilder / film fra fredag og lørdag.... Så hvis DU ble tatt bilde av av en ivrig amatørfotograf så..... :-)

Link to comment
Share on other sites

Ser at kom deg vel hjem Woff, forhåpentligvis med alle bildene i behold :mrgreen:

 

Jeg må si som funksjonær, har jeg aldri opplevd maken til humør fylte deltagere!

Mange var våte, slitne, trøtte(første lag ut kl:0700 i dag), men aldri et surt ansikt å se. Dere tålte spøk, godlynt mobbing og tok igjen med samme mynt. Sånn skal det være i et godt skytter miljø :!:

 

Jeg ble tiltrodd å passe på alt fra våpen til barn, og det fra mennesker som overhodet ikke kjenner meg.

Sånne tillits erklæringer fra deltagerne og positive tilbake meldinger, gjør at alt slitet er verdt det.

 

Jeg ble på "hils" med de fleste, og følte det nesten litt vemodig når dem dro. Å knytte sånne bånd på 4 dager, har jeg aldri opplevd.

 

Dere som var med og kjempet, har imponert undertegnende!

 

Takk for et alt for kort besøk!

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Må bare slutte meg til alle som takker for et hyggelig og godt gjennomført arrangement. Jeg er imponert over at det går an å mobilisere så mange frivillige, flinke å trivelige funksonærer, selv om det sikkert begynte å å røyne på etterhvert.

Vi hadde det skikkelig artig på Sukken Camping også. Stor takk fra Bærum Pistolklubb. Vi kommer gjerne tilbake.

Link to comment
Share on other sites

:!: Jeg bare MÅ komme med en advarsel!

Hold dere LANGT unna Ditt Gjestehus Momarken!! Dette er trolig det DÅRLIGSTE overnattingssted jeg har vært borti!

Og jeg HAR endel reisedøgn i året!!

Jeg bodde der 3/7 for å 'spionere' litt på NM-bana (da var det VARMT..) og jeg reserverte da et rom til 8/8...

Det hadde nok gått i glemmeboka, til tross for at jeg forlangte skriftlig bekreftelse på reservasjonen..

(Joda, det lukta tvilsomt allerede da!)

Jeg skal IKKE ramse opp all elendigheten, men det alvorligste var vel at det IKKE var fungerende brannvarsling på hverken

motellrom eller "annekset" som jeg måtte ta til takke med 8/8!

 

Eneste positive opplevelse var at jeg (vi) delte 'rom' med Sverre Aamodt og frue fra Trondhjems Pk (V70) i dette "annekset"!

Koselig kar som hadde mange gode historier og fortelle!

 

FORØVRIG:

Lykketrollet!! ordnet det sånn at Sverre fikk låne Øyvind J' grovpistol på fredag..

UTROLIG service og hjelpsomhet fra disse to!

 

Drøyt 2 Gb med bilder og film blir sendt MPL i morgen! Takk for et strålende NM!

Link to comment
Share on other sites

Enig med dette med 70 Grains kuler osv burde være forbudt! Burde vært faktor krav på revolver også! Pistol og revolver skulle hatt et faktor krav på minst 130!

Skal være et skille mellom 22/32 og militær pistol / revolver!

120 i dag på pistol er i det laveste laget! :idea:

 

Er du klar over at en gammel standardpatron i kal 38, 148gr WC, ikke vil holde det faktorkrav dere ønsker...

De patronene er ladet omtrent likt mht faktor som dagens 105 gr ladninger.

 

Hva ønsker dere å oppnå ved å innføre en faktor,,, tror dere at resultatliste fra Mysen ville blitt snudd på hodet,, eller tror / håper du å hoppe opp et par plasser ?

Om ikke du tror det, så vet jeg at de aller fleste skjønner at inføring av faktor ikke endrer rekkefølgen på resultatlista :!: sorry :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

:!:

Eneste positive opplevelse var at jeg (vi) delte 'rom' med Sverre Aamodt og frue fra Trondhjems Pk (V70) i dette "annekset"!

Koselig kar som hadde mange gode historier og fortelle!

 

Fikk du høre historien om da Sverre hekta fast flaggstangsnora i speilet på bilen da han skulle dra hjem fra feltstevne på Ørlandet?

 

Speilet havnet foran et lag som nettopp hadde fått kommandoen "Er skytterne klare"...

 

Selvfølgelig var ingen klare akkurat da...

 

:D

Link to comment
Share on other sites

Hei Alle Sammen!!!

 

Nå er NM FELT 2008 over for denne gang.. Litt vemodig og ruslerundt på området idag, uten alle dere hyggelige skyttere der..

 

NM er utrolig mye jobb, men med så mange positive og hyggelige tlbakemeldinger som vi har fått fra dere skyttere hele tiden, har alle i arrangørstaben gått på med friskt mot hver dag (kl.06.00). Man får litt ekstra energi når man får en klapp på skuldren:-)

Dette har vært utrolig gøy, det har vært noen "blemmer" som kunne vært gjort bedre, men i det store og hele synes jeg ting har fungert veldig bra. (dette var det første feltstevne vi har arrangert, bortsett fra banefelt i mye mindre skala). Stor takk til alle funksjonærene som har stått på for at NM ble det det ble.

Vil også takke rep. fra fagkomite(Pål og Svein) og (Bjørn) president, for all hjelpen vi fikk før og under NM. De har stillt opp 100%

 

Og til slutt en stor takk til alle skytterne som valgte å legge en ferieuke her på Mysen og vært med på gjøre dette til et flott NM,for oss som har arrangert :lol:

 

Ha en fortsatt god sommer alle sammen, nå reiser jeg å Øyvind på fjellet en ukes tid for å slappe av å kose oss og prøve fiske lykken. :wink:

Link to comment
Share on other sites

:!: For de som ikke følger med.... Les!

http://www.smaalenene.no/sport/article3712820.ece

 

Jøss å du følger med Woff! Vi som bor i indre har så vidt fått med oss dette!

 

For de som bor i Østfold så kommer det en reportasje kl: 1740 på tv Norge i morgen

Nå har det vært ,som vanlig en lang dag på banen.

 

Noen hold må ned før mandag/tirsdag. Det har vi klart :!:

 

Mega fint at presidenten nevnte transporten i sin berømmelse :mrgreen::mrgreen:

 

Noen blir nevnt og mange blir glemt.

 

Men på kjøkkenet ble det laget over 120 liter vaffel røre :shock:

Pluss all tilbehør...kotteletter, pølser, salat, kake, smågodt, brus osv !

 

Som Napoleon sa: en hær masjerer på sin mage.

 

Kjøkkenet har sørget for skyttere som er mette og fornøyde og har fått et for lavt tyngdepunkt :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

:D

Kjøkkenet har sørget for skyttere som er mette og fornøyde og har fått et for lavt tyngdepunkt

Dette må da være feil, Fozzy357? For lavt tyngdepunkt? Det er vel DEN idealen vi må tilstrebe, da slipper vi ustødighet (greit hvis det blåser?) på standplass?

De har det MYE værre de syltynne pinglene som ikke tåler et lite vindkast engang...

 

2gtyypj.jpg

 

(Er en dvd i posten til deg!)

Link to comment
Share on other sites

Hei Woff!

 

Så hyggelig at du tok bilde av meg og dama! Hun skjøt ikke, men var med som moralsk støtte. Like blid alle dagene og ville gjerne på skytebanen på søndagen for å skyte litt.

 

Nå ble det ikke før i dag, men du skal ikke se helt ibort fra at hun stiller på neste Felt-NM som deltager.

 

Ang lavt tyngdepunkt, gikk det rykter om at de hadde problemer på standplass 8 fordi de sank i myra. Heldigvis hadde jeg plass nr. 1 alle dagene og der stod det en rot, slik at jeg stod støtt.

 

Ellers var det et veldig flott arrangement - bortsett fra klossene i omskytingen som kunne vært myye større :oops:

 

MVH 700 ADL

Link to comment
Share on other sites

8) Bildet var av TRANSPORTEN, 700 ADL... Men det var da plent UMULIG å ikke få med massevis

med blide skyttere på bildene... Her kommer noen til:

14139ea.jpg

2janckj.jpg

2elr33c.jpg

2809s0.jpg

 

Vi med LAVT tyngdepunkt har som regel STORE flotører (skonummer..) så vi stå MINST like godt i myra! :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Ja du Woff...

Jeg har nå sittet i over 3 timer og sett på alle bildene og videoene. Takker og bukker for DVD´n :!:

Fikk du i det hele tatt tid til å skyte?

Mega bra jobba. Det var godt at noen tok seg tid til å fotografere og filme.

Det er vel ikke en ting du ikke har fått med deg...fra takrenna på klubbhuset til presidenten :mrgreen:

 

Har overført noen av bildene til vår eminente formann, som er på ferie.

 

Du er herved utropt til æresmedlem av MPL. :D

 

Du kan fritt benytte våre fasiliteter, inkludert fryseren, når som helst i løpet av ditt liv!

 

 

Knall bra jobba!!

Link to comment
Share on other sites

:mrgreen: Bare gøy å knipse litt Fozzy357! Jeg har forøvrig sendt en kopi av plata (komplett)

til MPL v/ Øyvind J............... Så du TRENGER ikke sende noe til han da!

Som sagt før, er det kopi av ALT.. Så ikke bruk uskarpe / dårlige bilder MOT meg :-)

(Mesteparten av bildene er tatt UTEN blitz for ikke å forvirre de stakkars skytterene... :P )

Her ble det vist med mer av deg 700 ADL...

 

4snn1i.jpg

2qtfq8i.jpg

2e572c3.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...