Jump to content

NM Felt Mysen 2008


v_olden

Recommended Posts

Sett igjennom løypeoppsettet nå. Ser bra ut. Godt at det skytes mange skudd i rangeringsskivene, gjør det lettere å rangere nedover listene.

 

Men jeg skjønner ikke hvorfor revolver har fått så mye kortere skytetid på mange standplasser?

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 140
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Kanskje vi kan bruke denne Tråden som den "offisielle" NM-tråden.. Godt at løypa falt i smak hos deg. Det blir sikkert diskusjoner i det vide og brede om hvordan løypa er, og skulle vært, men sånn er det jo alltid, og det er jo bare sundt å diskutere litt..

 

Grunnen til at det er forholdsvis korte skytetider på revolver, er at med de topptrimma avtrekkene i kombinasjon med lette kuler, og svake ladninger som de aller fleste bruker, syns jeg det er riktig å korte ned på skytetidene på revolver i forhold til militær...

 

Mvh Øyvind J

Link to comment
Share on other sites

Da bruker vi denne tråden.. Synd du ikke får kommet da, men skulle du ombestemme deg, skal vi alltid klare å finne en plass til deg.

 

Øyvind J

Link to comment
Share on other sites

Hei. Jeg gleder meg til NM og synes løypa ser ok ut. Er ikke helt enig at det går raskere å skyte revolver enn militær. Jeg personlig bruker mye tid på å spenne DA-avtrekket men det blir jo likt for alle. Skal bli gøy å prøve disse løypene.

Link to comment
Share on other sites

Ja, det blir gøy. Etter lengre tid med laber stevneaktivtet, blir dette årets høydepunkt. Løypa ser fin ut; også med tanke på "rekreasjons skytterne" som undertegnede helt klart hører til. Sett fra mitt ståsted er tidsforskjellen mellom militær og revolver "riktig". Jeg tror og tenker stadig vekk at militær bør gå (minst) like fort som revolver, men i praksis blir det mindre stress og bedre resultat med revolver dersom skytetidene er like. Og det er ikke med de aller svakeste revolver ladningene heller (lader knallharde .38 :lol: med 125gr. Rainier el. og 3.4 gr N310 :lol: ).

Link to comment
Share on other sites

"Grunnen til at det er forholdsvis korte skytetider på revolver, er at med de topptrimma avtrekkene i kombinasjon med lette kuler, og svake ladninger som de aller fleste bruker, syns jeg det er riktig å korte ned på skytetidene på revolver i forhold til militær..."

 

Noen av oss bruker faktisk fabrikkharde Fiocchi`er :D - men får vel ta frem N310 og 105 gr. for å klare tidskravet :?

 

Kanskje noe å ta opp i forbundet - det du nevner?

Burde jo absolutt vært et faktorkrav som ligner .38 ammo!!!! :evil:

Link to comment
Share on other sites

Er enig med deg i det du sier Shadob, det burde vært faktorkrav, eller i det minste krav om minimum kulevekt i revolverfelt, men så lenge reglene er som de er, syns jeg det er riktig med korte tider.

 

Øyvind

Link to comment
Share on other sites

Er enig med deg i det du sier Shadob, det burde vært faktorkrav, eller i det minste krav om minimum kulevekt i revolverfelt, men så lenge reglene er som de er, syns jeg det er riktig med korte tider.

 

Øyvind

Nå skal ikke jeg (vi) gjøre dette til et diskusjonsforum om ladninger, men om vi innfører minimum kulevekt eller faktor for den saks skyld, er det de som har de dyreste revolverne (les. tunge feltracere med blodtrimmet avtrekk) som har den største fordelen.

Det vil slå skjevt ut.

Bedre slik det er nå der enhver kan gjøre som han/hun vil og skyte med det en liker.

Det er den beste skytteren som kommer til å vinne.

Link to comment
Share on other sites

"de dyreste revolverne (les. tunge feltracere med blodtrimmet avtrekk) som har den største fordelen."

 

Ok da :D .

La det bli faktorkrav - og vektbegrensning :wink:

Ja, da har vi igrunnen spesialrevolver med faktorkrav.

Kunne sikkert vært gøy, men tror nok ulempene for folk flest er større enn gevinsten.

Link to comment
Share on other sites

Syns vi skal respektere tråd og trådstarter og holde oss til emnet, som er NM Felt Mysen 2008.

 

Jeg kan dessverre ikke komme siden jeg er på jobb da.

Hadde jeg hatt anledning skulle jeg garantert ha stilt opp.

Det eneste jeg ikke helt likte med løypeoppsettet deres var all enhandsskytinga på fin og grov, men det er nå min smak da.

NM spesial ga absolutt mersmak, så om Mysen er like flinke til å arrangere som Modum blir det sikkert moro.

Nå får jeg ta til takke med NM bane i Svolvær isteden, og det blir sikkert helt glimrende.

Link to comment
Share on other sites

:D Jeg var på bana til Mysen i forrigårs kveld, fra kl 21.. Var der ca 1/2 time for å ta noen bilder / film av stedet, og loggføre litt med GPS...... Jeg kommer fra Lillehammer PK så dette var et SPIONOPPDRAG... :mrgreen:

Veldig fin, den kjetting-gungan! (Gruer meg!)

Får håpe på fint vær, men gjerne LITT kaldere enn i forigårs. Jeg overnattet etter tipsene på hjemmesiden på Ditt Gjestehus, fikk et godt måltid, og ble guidet til bana av to menn i ambulansetjenesten i Mysen!

Ikkenoe mygg eller knottproblemer på bana, selv om det var myrlendt, her bør arrangøren ta hensyn til at det blir endel tråkking i samme spor (av tunge våpendragere).........

Så iallefall ut til at dugnadsgutta gjør en helsikes bra innsats der allerede, og at de griller seg god mat... (Jeg ER en spion.. Sjekket tilogmed fryseren deres..... Hihi!)

Link to comment
Share on other sites

Håper du fant deg en is i frysern da :D Joda, vi må jo grille litt og gjøre det mest mulig hjemmekoselig på banen, er jo nesten mere der enn hjemme for tiden.. Den gungan vi skal skyte på blir nesten lik den som står på banen nå, bare 3 ganger så lang. Vi jobber med å legge ut løpeganger i myra for ikke tråkke oss gjennom den øvre skorpa, for det er ganske bunnløst under.. Når det gjelder mygg og knott, var du nok heldig, for enkelte ganger kan de være ganske intense.. Godt folk spionerer litt, kan alltids komme noen gode tips ut av det :D

Link to comment
Share on other sites

Er enig med deg i det du sier Shadob, det burde vært faktorkrav, eller i det minste krav om minimum kulevekt i revolverfelt, men så lenge reglene er som de er, syns jeg det er riktig med korte tider.

 

Øyvind

 

Jeg bruker en 75 grains kule i 38 revolvern av og til :mrgreen: skulle skytetiden vært bare 6 sek da :?::?::shock::D

 

Dette er bare tullete at det er ei 105 grains kule som skal bestemme skytetiden, det vil samtidig si at dere på en måte ekskluderer alle GGG skytterne som fremdeles sverger til di gode gamle ladningene med 158 grs kuler + endel andre som bruker 44 og 45 i felten.

 

Hva er det dere er redd for,,,, at det skal blie like mange ( i % ) som på NM-spes-felt, som skjøt fult. Gjør det noe da. Var det ikke noe gøy å se på omskytinga ???

 

Hvis det skal være et faktorkrav, hva skal man da med et kulevekt krav i tillegg,,,, er det formyndertankene til "mor Norge" som slår til igjen. . . . :oops:

I praktisk skyting har det vært faktorkrav mye lenger enn i NSF,,, rart de klarer seg uten noe kule-vekts krav i tillegg :mrgreen:

 

Kan slett ikke se noe som helst behov for et faktorkrav i revolver-felt klassen :D

Alt fungerer meget bra, er tilbakemeldingene, når dette er blitt lufte på diverese konferanser i regi av NSF :D

Link to comment
Share on other sites

Er enig med deg i det du sier Shadob, det burde vært faktorkrav, eller i det minste krav om minimum kulevekt i revolverfelt, men så lenge reglene er som de er, syns jeg det er riktig med korte tider.

 

Øyvind

Nå skal ikke jeg (vi) gjøre dette til et diskusjonsforum om ladninger, men om vi innfører minimum kulevekt eller faktor for den saks skyld, er det de som har de dyreste revolverne (les. tunge feltracere med blodtrimmet avtrekk) som har den største fordelen.

Det vil slå skjevt ut.

Bedre slik det er nå der enhver kan gjøre som han/hun vil og skyte med det en liker.

Det er den beste skytteren som kommer til å vinne.

 

Ja og slik vil det alltid være, samme hvor meget kula veier, eller hvor stor faktoren er,,,,

Men det er jammen ikke lett å skjønne, , , :mrgreen::mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

:oops: Jeg er en DYKTIG spion Øyvind J.. Jeg stjeler IKKE fra åstedet! Hihi!

Lot alle ispinnene, kotelettene og det andre gode ligge URØRT.. (Måtte jo bare kikke..)

 

Med nærmest umerket veg til bana, hadde jeg store problemer med å finne fram, da

ambulansepersonene ikke var skyteintreserte.. Kjørte først for langt, kom til et mekanisk verksted,

(var en truckfører som lastet på plass en motor i en fin trebåt på en henger etter en kassebil) og fikk

beskjed om å kjøre 6-7 km tilbake og ned til venstre over en bro..

Men NESTE gang er jeg lommekjent! Og da har dere MERKET godt i alle kryss...

Koordinatene til parkeringsplassen er som følger: N 59.33 51,43 E 11. 24 50,90 eller på et

lettere 'sprog': UTM 32V 636402 N 6605367 for de av oss som har GPS.........

Flott at dere tenker på 'fotturristene' som skal traske løypa.

Jeg er forøvrig storligen forundret over så fint dere hadde det! Og så mye dette må ha kostet i

dugnadstimer og harde kronasjer! Godt det er MANGE som observerer trafikken til / fra bana!

Link to comment
Share on other sites

Da får vi bare håpe vi får noen hyggelige NM-dager i August :D Du får gi deg til kjenne når du kommer på NM, så byr jeg på en is da istedet :lol:

 

Øyvind

Link to comment
Share on other sites

:mrgreen: Og så TIDLIG en lørdag morgen da! Jeg må jo starte fra Lillehammer FØR jeg legger meg.... Hmmmm (Tenke...) Hmmmmm

Tror jeg avlegger skuddene på mail hvis det er greit? (Henter bare blinkene på hjemmesiden deres og tegner inn der jeg treffer?)

Litt av en kabal å nøste? opp i iallefall! Håper dere får det til! (Og unngår maskintrøbbel!)

 

:!: Lykke til!

Link to comment
Share on other sites

Det hele rykker liksom litt nærmere når man har en startliste å forholde seg til. Og det ser ut til å bli folksomt omkring Mysen i de disse dagene, og det lover jo bra. Krysser alt som er av fingre mv... og håper på brukbart vær! En av mine første oppgaver som fersk pistolskytter, besto i å være skiveklisterer under felt NM i Trondheim i 90-91-eller-når-det-nå-var. Med plassering midt ute på myra samt regnvær, ble det riklig tilførsel av vann både ovenfra og nedenfra... Men denslags blir det selvfølgelig ikke snakk om i år! Man formoder at lettskyet oppholdsvær med behagelig temperatur er bestilt og bekreftet.

Link to comment
Share on other sites

Nå har ikke jeg deltatt i NM før, og jeg forstår jo at det er mye jobb å organisere, men burde de ikke være mulig å lage startlister litt etter geografien til klubbene da?

 

Jeg tenker da på de klubbene som ligger "utenfor dagstur" avstand som allikevel må overnatte i nærheten starter først ?

 

Da vil jo de som kommer fra klubber i dags-avstand ha mulighet til å komme fram uten å stå opp midt på natta?

 

Om man bor 2 timer unna, og skal starte klokka 8 - da hadde jeg heller blitt hjemme. Står ikke opp klokka 5 for å skyte! Vet ikke helt om dette er noe man kan ta hensyn til, men det burde kanskje være noe å tenke på?

 

Mulig det ikke er gjennomførbart eller hva?

Link to comment
Share on other sites

Vi har prøvd å ta hensyn til starttider og geografi, men det er en ganske stor kabal å få til å gå opp. Nå er det jo noen uker igjen så vi prøver jo å justere så godt vi kan.... Får si som Helge Olden så treffende uttrykte seg: "Det er ekkje greitt å gjera alle te Laks, sa Vår herre da han gjorde Silda"......

 

Godt vær er bestilt, men har desverre ikke fått bekreftelse ennå :D

 

Og til "spionen vår" Kanskje ingen dum ide å sende skivene på mail, tenk hvor mye arbeide vi kunne spart oss.. Hadde kanskje blitt litt kjedelig da.

 

Vi jobber med NM hver dag nå for å få til et bra stevne, og gleder oss masse..

 

PS. Takk for bildet :D

Link to comment
Share on other sites

Om man bor 2 timer unna, og skal starte klokka 8 - da hadde jeg heller blitt hjemme. Står ikke opp klokka 5 for å skyte!

 

Hvor ble det av motivasjonen :?::D På den store dagen er man vel så spent at man våkner tidlig uansett :lol:

 

Selvsagt er det fint med gunstige starttider (er veldig fornøyd med mine), og er man av den typen som absolutt ikke fungerer før et stykke ut på formiddagen, er det jo ikke optimalt. Men her er det mye som skal gå i boks. For å øke motivasjonen et par hakk kan du jo tenke litt på de som arrangerer; stå opp, være fremme på banen og klare til å sende ut og ta i mot det første laget klokken 7 den fjerde og siste stevnedagen. Det blir nok fort oppstandelse på omtrent samme tid, selv for de lokale. Og det misunner jeg dem ikke. Hatten av for arrangørene som gjør det mulig å komme å skyte NM!

Link to comment
Share on other sites

Det er nå slik at det er alltid noen som må være de første til å skyte, så da må man tidlig opp. Tenk heller på de som skal arrangere som står på standplass hele dagen for så evnt skyte sent på kvelden eller grytidlig på morran før de andre har tenkt på å stå opp.

 

Har hatt den glede å være en av de som har stått på standplass under ett NM (Ørlandet) og vi var ute å skøyt kl 0700 på morran, våpenkontroll først selvfølgelig....pluss en 30min kjøring fra der vi bodde....så stå på standplass hele dagen.....men gøy var det alikevel når alt var ferdig......

 

Så jeg kjenner noe til det å arrangere noe slikt som Mysen har tatt på seg nå, og ønsker de lykke til.....var selv veldig fornøyd med startidene i år :-) hehe

 

Men for de som liksom bor en times tid unna, og som da "ønsker" å skyte laaaangt utpå dagen....gjør heller som mange av de andre og lei dere en hytte eller ett hotellrom, få med dere noe sosialt enn bare det å sitte å grynte i bilen frem og tilbake....

 

Og til slutt en liten henstilling, ikke vær en av de som ALDRI er tilstede på en premieutdeling.....de skytterne skulle ikke hatt premie hadde det vært opp til meg....strengt kanskje ? men tenk heller på hvordan det føles for de andre når enkelte ikke "gidder" møte opp å hente premien sin.....eller ikke gidder være tilstede når de deler ut plaketter på lagskytingen....ser ikke mye bra ut spør du meg....

 

K.

Link to comment
Share on other sites

Og til slutt en liten henstilling, ikke vær en av de som ALDRI er tilstede på en premieutdeling.....de skytterne skulle ikke hatt premie hadde det vært opp til meg....strengt kanskje ? men tenk heller på hvordan det føles for de andre når enkelte ikke "gidder" møte opp å hente premien sin.....eller ikke gidder være tilstede når de deler ut plaketter på lagskytingen....ser ikke mye bra ut spør du meg....

 

Yes, sir!

 

Dette er en kjent problemstilling. Det hjelper veldig mye hvis premieutdelingen skjer HURTIGST MULIG etter siste skyting. Her har resultatservicen et voldsomt ansvar. Kanskje planlegge slik at noen klasser er ferdig skutt ca to timer før siste lag, så premieringsfolka har noe å jobbe med.

Det hjelper også hvis speaker ikke er treg, men heller litt effektiv på de som ikke havner på pallen(eks: rope opp fem og fem skyttere). Mange dropper premieutdeling fordi det kan bli en langdryg seanse.

 

Mye kan planlegges på forhånd for at arrangementet skal gå knirkefritt. Detaljer er viktig også her, som i selve skytingen.

Link to comment
Share on other sites

:D

Det kribler i magen ALLEREDE! Når jeg nå begynner å ane hvor mange faktorer som

spiller inn for å få til et godt stevne, vil jeg på det instendigste oppfordre oss alle om å

ta med en POSITIV og BLID holdning på NM.

 

Og jeg tror og håper at de som arangerer dette fine stevnet TRYGT kan spørre oss deltagere om

den hjelpen VI kan gi når vi er der!

 

(Rydde opp etter oss foreksempel! (Iallefall tomhylsene :mrgreen: )

Mysen trenger ikke å være barnepiker for oss?)

 

Det er mitt første NM også! Og jeg vil gjerne reise derfra med rak rygg.

Lykke til skyttere!

Link to comment
Share on other sites

Hei Gamle Erik.. Vi har ingen campingplass i gangavstand til banen å tilby deg, men om du klarer deg uten strøm og sanitæranlegg, kan du selvfølgelig parkere på jordet vi bruker til parkering. det er ca 600 meter fra banen, og vi kommer til å ha minibuss mellom parkering og bane. Nærmeste campingplass er Ramstad Camping 69891126, men det er litt langt å gå.. ca 3 km.

 

Øyvind

Link to comment
Share on other sites

:!:Øyvind J:

Jeg skrev tidligere her:

Koordinatene til parkeringsplassen er som følger: "N 59.33 51,43 E 11. 24 50,90 eller på et

lettere 'sprog': UTM 32V 636402 N 6605367 for de av oss som har GPS........."

 

Dette er koordinatene til parkeringsplassen forran klubbhuset deres!

Koordinatene til det stedet dere skal ha parkeringen har jeg IKKE, men kan gi det hvis dere

hoster opp HVOR på kartet dette blir!

 

Siste avkjøring fra hovedveien (ned mot brua) har koordinatene:

N 59.34 03,4 E 11. 23 03,0 eller UTM 32V 634696 N 6605674

Dette er vel det greieste for deltakerene å legge inn. Derfra er (BLIR) det tilstrekkelig skilting / dirigering regner jeg med!

Link to comment
Share on other sites

Hei Woff :)

 

Sniker meg til å skrive et innlegg, Øyvind er på dugnad på banen :oops:

 

Vi har parkering nede ved bommen, på jorde ved gården på venstre hånd. Vi har hatt flere hendvendelser av de som ønsker å benytte seg av denne som campingplass, for de som har Campingvogn og Bobil. Vi har standplasser/hold langs veien opp mot banen, derfor ønsker vi ikke så mye bilkjøring den siste veibiten. Sekreteriatet er 100 meter forbi pistolbanen, da vi for anledningen har fått låne Skytterhuset til rifle(DFS)

 

Jeg skal legge ut kart på http://www.mpl.no en av de nærmeste dagene, ellers blir det godt skiltet fra E18.

 

Det har nå kommet nye oppdaterte startlister pr. 11/7 og informasjon om Presskytingen og meny for NM Dagene.

 

Vi gleder oss!!! :P

Mvh

Anne Grethe

Link to comment
Share on other sites

8) Flott Anne Grete!

Kommer det noe mer info om mulighet til oppstilling av vogner på denne plassen (jordet)

eller må vi kontakte dere hver enkelt? (Fra LPK kommer det to campingvogner og en bobil...)

Jeg har IKKE hatt tid til å følge hjemmesiden deres, men legger den opp som egen

pålogging når pc'en slåes på her...... (Burde jeg ha gjort for lenge siden... :mrgreen: )

Link to comment
Share on other sites

:oops: Sjekk 'MENYEN' på hjemmesiden til Mysen! (Jeg er rund nok fra før jeg!!!)

Ser herlig ut og rimelig! (Jeg vil ha VARM mat.... :) ) FLOTT!

 

PS :P

Sjekk forøvrig GRILL TALLEREKEN ! Dette heter på godt norsk uten orddelingsfeilen

som nå er så mye utbredt beklagligvis:

 

GRILLTALLERKEN

Link to comment
Share on other sites

Hei igjen Woff!!

 

Takker for tilbakemeldingen om skrive feil :oops: Det hender det går litt fort i svingene.. Ser ikke skogen for bare trær.. :roll:

 

Ang. Camp. på parkeringsplassen så har vi ikke annonsert dette siden vi ikke har satt opp noe sanitær eller andre fasiliteter. Men vi har snakket med mange på tlf. og så er det jo noen som er her inne og titter også. De som ønsker å sette fra seg campingvogn og bobil må bare gjøre det.

 

Mat ja, det må vi ha :lol: Når jeg har vært rundt på stevner og samlinger hører jeg stadig om noen som jobber med å opparbeide lavt tyngdepunkt. Litt viktig det der :wink: Må røpe at vi har en fantastisk "kokk" som er kjempe flink til å lage mat :) Så jeg er sikker på at maten skal smake om det står Grilltallerken eller Grill tallereken på menyen :lol:

 

Anne Grethe

 

PS. Pølse i vaffel er obligatorisk her i Østfold, og vi må jo ta vare på de som kommer herfra også :wink:

Link to comment
Share on other sites

8) Flott oppfølging her Anne Grethe!

Gutta herfra hadde visst bestilt plass (bak min rygg... :oops: ) så da faller det bort, men det er

jo endel som leser her, så infoen kommer sikkert til nytte!

Jeg SKAL driste meg til å prøve den perversiteten du snakker om:

Pølse i vaffel er obligatorisk her i Østfold

Jeg elsker pølse men sammen med vaffel ??? En gang må bli den første!

(Men det blir ETTER skytinga.. Magesyke i feltløypa er vel utrivelig!)

Link to comment
Share on other sites

:) Du kan nok nyte alle de forslagene du kom med! Ellers kommer du kanskje til å være i området og se på mye fine våpen og skravle med oss andre fra andre steder i landet? Kanskje vi prates?

Ølsmakinga bør du vel ta ETTER skytinga ja.. :P Da treffer du blinken bedre også..

Link to comment
Share on other sites

Nå har det seg vel sånn at våpnene er de samme som vi har sett på de siste åra, trenger alltid litt avkobling fra skyting og skyteprat!

Noen som vet om greie fiskevann i nærheten, og ikke minst hva slags fisk som finnes der?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...