Jump to content

Jakt i fra båt som ligger fortøyet/ oppankret


Hydrox

Recommended Posts

Har lurt litt på følgende scenario.

 

Hvis jeg ligger ute i skjærgården med motorbåten min, fortøyet med tamp i land og dreggen ute akter. Slik man gjerne ligger når man er i uthavn med båt....

Kan jeg da skyte fra båten og så hive ut gummijollen og ro ut for å hente skutt villt? Eller må jeg snike meg ned i gummibåten, padle et par åretak vekk fra motorbåten og så skyte, da gjør man i hvert fall ikke noe ulovlig. Evt. så kan jeg jo snike meg på land og ned i fjæra og skyte derfra med vann opp til anklene.

 

Det er jo ingen som kan nekte meg å kjøre til et område jeg ønsker å jakte med båten min og fortøye den. Så kan jeg sette meg i eventuell robåt og ro rundt på jakt etter sjøfugl. Man kan jo da kombinere helgetur med båt og jakt :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg har stor forståelse for regelen om at jakt i fra motorbåt er forbudt, har selv sett galskapen i form av ganske så hurtig båt som forfølger fugl på trekk. Ikke bra, enkelt å greit...

 

Tanken bak spørsmålet mitt er jo at dette på ingen måte kommer opp mot årsaken til at reglene er som de er. Regelen i seg selv er jo ganske klar, men synes dog den er ganske så firkantet. I og med at det ikke er lov å bruke motorisert båt for å hente vilt så blir det jo på en måte innlysende at man faktisk følger loven ved at man henter viltet med robåt.

 

Nå hjelper det jo fint lite hva jeg synes, men det hadde vært ganske så koselig å kunne bruke båten som post :)

Link to comment
Share on other sites

Tillater meg å slenge på et spørsmål som er litt relatert: Hvem eier jaktretten på brygger? Kom til å tenke på det da vi gjorde klar for å ro ut på sjøfugljakt og ei måke kom flyvende over. Så vidt jeg skjønner eier ikke bryggeeier grunnen som brygga ligger på, bare festet til land.

Link to comment
Share on other sites

What?! Det er ikke lov å forfølge og avlive skadeskutt villt fra båt, men man har da lov til å plukke opp død fugl? Eller tar jeg feil??

 

 

Etter hva jeg lærte på kurset, er innhenting av skutt villt en del av jakten, og således fortsatt ikke lov med motoriserte dingser.

Det var da spørsmålet om jernhest til elg kom, og kursholder ble morsk...

 

Jeg synes også villtmåltider hører jakta til, så vær også på å ikke bruke motoriserte kniver, boksåpnere etc.... Viltnemda kan følge med..! ;-)

Link to comment
Share on other sites

[...]Men jeg kan dessverre ikke henvise til lovtekst nå...

Det finnes heller ingen lovtekst å henvise til, men kun en tolkning gjort av økokrim i en artikkel i "fagbladet miljøkrim" i 2000 eller 2001. Før lå denne artikkelen også på Økokrims nettsider, men der er den ikke lenger å oppdrive.

 

Edit: Det var "Fagbladet Miljøkrim" nummer 2-3 i 2000 med tema "strandsonen" som hadde denne artikkelen med den omtalte tolkningen.

Link to comment
Share on other sites

Dette var skummelt... Noen som kan si mer om dette?

Under mine 4 år med sjøfugljakt har vi mer eller mindre ALTID hentet skutt vilt med motorisert båt.

Ikke missforstå meg, men jeg ønsker IKKE å gjøre noe ulovelig.

 

Takknemlig dersom dere kan si no mer sikkert her.

 

(Fant ikke denne artikelen det refereres til...)

Link to comment
Share on other sites

Dette ble jeg usikker på så jeg tok en titt i NJFF`s temahefte om sjøfugljakt: http://www.njff.no/portal/pls/portal/docs/1/98493.PDF" target="_blank

 

Der fant jeg en tekst om at:

En høyesteretsdom fra 1989 slår fast at "Jaktutøvelsen omfatter en lengre tidsperiode enn selve skuddet. Dette medfører at jaktlovgivningens forbud mot bruk av motor trer i kraft når man eksempelvis etablerer seg på post og klargjør seg for felling av vilt og varer til og med gjennomført ettersøk og innhenting av felt vilt"

 

Dette må jeg desverre tyde som at det ikke er lovlig å bruke motor når man henter felt vilt som ligger å flyter i vannet.

Link to comment
Share on other sites

[...]Dette må jeg desverre tyde som at det ikke er lovlig å bruke motor når man henter felt vilt som ligger å flyter i vannet.

Nja, så lett er det ikke. Denne dommen fra 1989 gjalt en "skadehjort" som ble skadeskutt på kvelden og som i lyset av en lommelykt(?) ble gitt ett fangstskudd noen minutter senere. Høyesteretts begrunnelse for at lys ikke kunne brukes lovlig til slikt var "også

det å ettersøke og finne viltet etter at det er skutt mot det, er en del av jakten, og det som

foretas i denne forbindelse skjer i jaktøyemed".

 

Edit: om noen med god tid har tilgang på betalingssidene til lovdata.no kan de gjerne sjekke s. 973 i Retts Tidene fra 1989 og gi oss ett referat av hele dommen og ikke bare de 2-3 avsnittene som er mulig å finne (via andre rettsavgjørelser) i gratisversjonen

Link to comment
Share on other sites

Men hvorfor er den teksten med i et NJFF hefte om "Jakt på sjøfugl i norge" hvis det ikke gjelder jakt på sjøfugl?

Det står på side 13 i linken jeg la i innlegget ovenfor.

 

Tengte også på noe annet som jeg tror jeg husker å ha lest, kanskje en tråd her inne på kammeret om den nye dyreværnsloven som kom for en stund siden, påstår slettes ikke noe men tror det ble diskutert at det var ett smutthull for å etterfølge skadeskutt sjøfugl med alle midler for å sette en stopp for lidelsene.

 

Men som sakt, dette er noe jeg vagt husker å ha blitt diskutert ett eller annet sted og jeg husker ikke hva konklusjonen ble så dere får unnskylde meg om det er noe som ikke stemmer.

Link to comment
Share on other sites

Det tar ganske så mye lengre tid å løse fortøyning, hale opp dreggen og komme seg avgårde med en båt. I mitt tilfelle snakker vi om båt over 30 fot på 6 tonn med to "forbudte" beist som drikker diesel under luken som må kveiles i gang. På ingen måte umiddelbart mobil på samme måte som en bil, ergo ikke å sammenligne. I en bil bare vrir man om nøkkelen og kjører av sted....

Link to comment
Share on other sites

Men hvorfor er den teksten med i et NJFF hefte om "Jakt på sjøfugl i norge" hvis det ikke gjelder jakt på sjøfugl?[...]

Fordi man kan anta at Høyesterett vil komme til omtrent den samme konklusjon i saker som er omtrent like.

Link to comment
Share on other sites

Det er litt kleint å anta men ikke vite. Likevel, jeg tror at det iallefall i praksis er helt greit å hente skutt fugl fra motorbåt uten at våpen medbringes. Ellers begynner det å bli ganske vrient å drive denne jaktformen. Det er ikke uvanlig at flere jakter sammen og at de bytter på å kjøre ut og hente fugl.

Link to comment
Share on other sites

At ingen virkelig ikke har prøvd å endre denne loven med at man ikke har lov å innhente skadeskutt og død fugl med motorbåt er jo veldig merkelig igrunn.

Det må da være mange her inne som er enig i at den loven er helt på jordet..

Er den nå egentlig det?

 

Spørsmålet har vært oppe før, men hver gang kommer det frem at man er redd for å skape ett smutthull for uærlige sjeler.

 

Selv mener jeg untak i følgende ånd likevel burde ha vært gjort med tanke på viltlovens § 19:

 

Det er forbudt å forfølge / innhente påskutt vil med motorbåt, med untak av om viltet er påskutt fra land, og jegeren er med i båten.

Link to comment
Share on other sites

Jeg stoler fortsatt såpass på rettssystemet at jeg glatt hadde hentet dødt vilt med motorbåt.

Hvis selve jakten før skuddet var lovlig tror jeg ingen ville ha reagert.

 

Scenario: Du jakter fra land, skyter en and som faller død ned utpå sjøen. En motorbåt med noen du kjenner kommer forbi og tilbyr seg å hente fuglen. Tror noen at en dommer ville ha gitt bot og sagt "Du skulle ha ventet til anda hadde drevet 2km fra land før du hentet den!"?

Link to comment
Share on other sites

At ingen virkelig ikke har prøvd å endre denne loven med at man ikke har lov å innhente skadeskutt og død fugl med motorbåt er jo veldig merkelig igrunn.

Det må da være mange her inne som er enig i at den loven er helt på jordet..

 

Så vidt jeg husker er det lov å hente døde fugler med motorbåt men da er det ikke lov å medbringe våpen ombord i båten.

Link to comment
Share on other sites

At ingen virkelig ikke har prøvd å endre denne loven med at man ikke har lov å innhente skadeskutt og død fugl med motorbåt er jo veldig merkelig igrunn.

Det må da være mange her inne som er enig i at den loven er helt på jordet..

Er den nå egentlig det?

 

Spørsmålet har vært oppe før, men hver gang kommer det frem at man er redd for å skape ett smutthull for uærlige sjeler.

 

Ser poenget ditt ;)

 

" Jeg skadeskøyt fuglen og tok turen ut for å avlive den " sa han til oppsynet.. " Selvom jeg egentlig kjørte etter fugleflokken, men det vet ikke du "

 

Jeg er fremdeles på meningen om at det burde vært lov. Men så har du de få som ødelegger for alle..

Link to comment
Share on other sites

Jeg leser noen av innleggene som at "innhenting av felt vilt" ikke er lov dersom det benyttes motor... Er det da en massiv ukultur som har fått lov til å utfolde seg med tanke på uthenting av felt elg/ hjort der det noen ganger benyttes 6 hjuling eller traktor for å få felt vilt ut av terrenget?

 

Jeg greier iallefall ikke å se noen praktisk forskjell i "prosedyren" som disse benytter og som den som Skaubjønn beskriver (og som jeg ville anta at ville være en fornuftig utøvelse av jakt (Nå lager noen av disse 6 hjulingene noe himla med spor i terrenget da, som noen steder står leeenge etterpå...)).

Link to comment
Share on other sites

Nå må en begynne å bremse litt her,tenker her på diverse forslag av lovendring osv. Loven er heldigvis lagd sånn at det går an å tenke litt sjøl ikkje vits i å vri å vende for å få loven skrevet ned i miste detalj.

For ett par år siden ble en jeger anmeldt for å avlive en skadeskutt and ved bruk av båt (og våpen selvfølgelig) han blei frifunnet pga dyrevelferden kom foran regelen om motorisert båt.

Link to comment
Share on other sites

For ett par år siden ble en jeger anmeldt for å avlive en skadeskutt and ved bruk av båt (og våpen selvfølgelig) han blei frifunnet pga dyrevelferden kom foran regelen om motorisert båt.

 

Det der er kanskje saken jeg leste om for noen år siden, det var det jeg mente at dyreloven antageligvis lager åpning for å forfølge skadeskutt vilt som har landet på sjøen med motorbåt for å avlive det.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er ikke noe for alt snakket om hvordan unngå denne loven. En god robåt koster mindre enn ei dårlig hagle eller ei ukes elgjakt, og det er enklere å lære å ro enn å skyte uansett.

 

Det så mye press på denne jaktformen fra motstandere, og den foregår nå i ordnede former, noe som er helt nødvendig. Å slippe til 100 000 latsabber med motorbåter (erdet noen som ikke tror det vil blir MYE mer folk utpå?) vil såvidt jeg kan forstå føre til et nærmest umiddelbart forbud mange steder, via politivedtekter osv.. Manga av argumentene om friluftsliv, tradisjon, sport, sunn rekreasjon og slikt faller bort med motoren...

Er dere så søkk late får dere seile :wink:

 

Faktum er at det er langt enklere å jakte fra robåt også, og om en sleper den med en motorbåt har en "best of both worlds", jeg har også gjemt 10hk-en på en holme etter å ha kjørt ut med motor ved flere anledninger, fatter ikke problemet. Nå ror jeg, det er greiest.

 

At noen bruker "jernhest" i elgskogen er muligens også teknisk sett forbudt, men det eksisterer en mye bredere forståelse i befolkningen for dette, og det er uansett ingen som ser det. At folk skyter fra motorbåt synes på 3km hold og ALLE ser det, og de reagerer - jeg har tatt imot en del kjeft og rare kommentarer for andre jegere som gjør ting folk ikke liker opp gjennom.

 

K

 

PS, Det meste kan ros et lite stykke, men skal en langt er ikke "robåt" ei brei balje med 1m bredt akterspeil :roll:

Link to comment
Share on other sites

Den har du tenkt å kjøre etter for å skyte? Nuh? Men jeg ser problemet, det er absolutt der.

Men, jakter du ifra båt, så er du jo i en robåt :wink: og jakter du ifra en holme, så er vel det greiste å ha ei rifle til avlive slike med? Jeg ar nå mange ganger roidd både 4 og 500m for å hente fugl - så igjen ser jeg ikke helt problemet.

Men jeg har sett, og møtt, folk som kom fossroende etter ær som akkurat kunne svømme fort nok til å holde de utafor haglehold. Men 6.5mm hold var den ikke utafor 8)

 

K

Link to comment
Share on other sites

Fjernet unødig sitering. G.Larson

Problemet er da ikke å ro 500 meter for å hente en DØD fugl! Men jeg skulle likt å se den personen som ror inn en skadeskutt skarv eller ærfugl på hold, de dykker langt, og svømmer fort. Rifle er alltids kjekt, men tenk hvis man ikke har bakgrunn pga andre båter, mye hummerbåter ute i Okt-Nov. Neei, jaktet på sjøen i 10 år, blitt kontrollert 3 ganger, og de har aldri påpekt at jeg bruker lettjolle med motor til å hente fugl. Lov å bruke sunt vett, og det har også vært oppe i retten at det å avlive skadet vilt på en human måte, så fort som overhodet mulig stiller sterkere enn denne loven. Men at den er der, for å hindre masse bajas-jegere, det er helt greit mener jeg =)

Link to comment
Share on other sites

Jeg leser noen av innleggene som at "innhenting av felt vilt" ikke er lov dersom det benyttes motor... Er det da en massiv ukultur som har fått lov til å utfolde seg med tanke på uthenting av felt elg/ hjort der det noen ganger benyttes 6 hjuling eller traktor for å få felt vilt ut av terrenget?

I "Lov om motorisert ferdsel i utmark" er det gitt en generell dispensasjon fra motorferdselsforbudet for å hente ut felt hjortevilt. (Bjørn eller galter på 250 kg må vi nok bære).

Link to comment
Share on other sites

Nå har me en domsavgjørelse på akkurat det at ein kan bruke motorbåt for å avlive skadet vilt og det mener eg er det eneste fornuftige. har selv rodd inn en skadeskutt skarv det tok lang tid,mindre lidelse hadde eg hatt en motorbåt for hånden.

Der eg jakter er det ikkje mulig med grovkalibret rifle til avliving pga sikkerhetsavstanden.

Bruker fiskestang og fisker opp felt fugl går som regel greit det.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...