Jump to content

Meopta meostar 7x56 med lys noe for meg?


Stihl Crazy

Recommended Posts

Holder på med litt hjortajakt og har fått erfara at hjorten først kjem innpå når det er så mørkt at fontainen min i 3-9x40 ikkje duger. Ser at det er dyr der men er uforsvarligt å skyta. Rifla mi ei cz 550 i 6,5 har altså tomms montasje original cz, og det er derfor eg har lurt på denne meopta kikkerten med fast forstørrelse.

 

No skal da vera sagt at eg aldri har sett igjennom ein dyr kikkert i skummring, slik at ein del av dette som eg skriv her er bassert på synsing.

I går kveld var det 3 dyr der eg posta klokka var litt før halv ni og det var nesten heilt mørkt. Trur at dette er ein bra plass å skyta på pga epletrea hjorten går i og relativt kort hold ca 40-50 m. Men plassen ligg nært bebygelse slik at dyra kjem ikkje fram før det er nesten heilt mørkt, slik at den kikkerten eg kjøper bør vera svært bra, er vel ikkje så mykje vits i å kjøpa noke halveis, men har selvsagt ikkje ubegrensa budsjett.

 

Meopta kikkerten er derfor ein kandidat pga at da slepp eg sannsynligvis å skifta montasje sia denne utgaven har tomms røyr, dersom det går med høgda da. Andre fordeler med kikkerten er vel prisen ca 6500 og at den ikkje er så tung. Bakdelen er jo selvsagt at det er 7 gonger forstørrelse kan jo vera ein fordel også da, men eg er jo vant med 3-9 da og ser fordelen eks vis når eg posterer greit å ha forstørelsen på lavt for å dekka eit så stort område som mulig når eg bruker kikkerten til å sjå med.

 

Alternativa er vel kikkertane til xxl, rafdal&kvale i haugesund eller våpensøylen i bergen dette pga at eg er vestlending og har litt lyst til å ha kikkerten i neven før eg kjøper, sjølv om eg vel ikkje akkurat kan sjå kven som er best i skummring.

 

xxl sitt "heitaste" alternativ er vel zeiss classic 2,5-10x50 med lys til 9000 kr viss eg ikkje skal klina skikkeligt til med en victory 3-12x56 med lys til ca 15000 men dette siste altenativet synes eg er for dyrt.

 

våpensøylen i Bergen skal ha eit meostar 3-12 x56 med lys som eg skulle få til 8500. Hos rafdal&kvale veit eg ikkje akkurat kva har når det gjeld lysterk opptikk men siden han er schau partner går det vel i meopta og helia khales men billig er han ikkje, sjølv om eg likar Bernard.

 

Alle desse kikkertane her har jo 30 mm røyr sån at da går sikkert ein tusenlapp på å skifta montasje slik at det kjem i tilleg til kikkarten.

 

Så spørsmlet er egentlig skal eg kjøpa meopta kikkerten med fast 7x56 med lys, Våpensøylen sinn meopta 3-12x56 med lys. XXl sin zeiss classic 2,5-10x50 med lys, eller gå for noe heilta anna?

 

Budsjett har eg ikkje heilt bestemt meg for men dåke ser alternativa ovanfor det viktigaste er at det er skikkeligt lyssterkt ikkje for tung og klumpete kort sagt ein skikkelig kikkert.

Link to comment
Share on other sites

Spørsmålet her er vel heller om du kan klare deg uten de lavere forstørrelsene man finner i variable kikkertsikter?

 

Av gammel mellomeuropeisk tradisjon er 7x56 og 8x56 regnet som "nattkikkerter" hvor man har den beste kombinasjonen av lysåpning og forstørrelse, og tyske jegere har/hadde ofte et system hvor de vekslet mellom nettopp en slik "nattkikkert" til skumringsjakt og nattevake på villsvinåte, samt et "drückjagtglas" av mindre (hendigere) dimensjon med opptil 4x forstørrelse.

 

Kvalitetsmessig er Meopta mer enn god nok, 7x56 har få bevegelige deler som kan forårsake mekaniske feil og du er garantert å se forskjell på denne og kikkertsiktet du har i dag.

Men den er ikke like egnet i tett skog på elgdrev der avstanden kan bli kort og vegetasjonen tett.

Link to comment
Share on other sites

Jeg ville sett bort fra både Meopta og Zeiss om du skal ha med lys. Joda er lys i disse også men det er bare etter mørket. Med Laupold har du lys som er så mye bedre og som du kan bruke i fult dagslys, om du bruker våpenet også i dagslys til både jakt og trening så vil du ha glede av lyset. Sjekk ut VXR og kan ikke tror noe annet enn at den er like lyssterk som Meopta.

Link to comment
Share on other sites

Jeg ville sett bort fra både Meopta og Zeiss om du skal ha med lys. Joda er lys i disse også men det er bare etter mørket. Med Laupold har du lys som er så mye bedre .

 

 

Joda, mulig lyset er bedre, men hva hjelper det når linsene ikke henger med. Optisk klarer ikke Leupold å nærme seg Meopta/Zeiss. Ja, jeg snakker av erfaring.

Link to comment
Share on other sites

............. men hva hjelper det når linsene ikke henger med. Optisk klarer ikke Leupold å nærme seg Meopta/Zeiss. Ja, jeg snakker av erfaring.

Det riktige er vel "Optisk klarer ikke Meopta å nærme seg Zeiss :wink: Joda jeg snakker også av erfaring :?

Så til saken, jag har faktisk hatt to (2) av Meopta 7x56 m/lys- og jeg har testet disse mot bla Zeiss Classic 50` og Victory 56` Som spesialkikkert for hjortejakt i skumringen får du mye kikkert for pengene, importerer du selv kan en med heldig dollarkurs få den godt under 5000.- Men fremdeles selges vel Zeiss Classic 2.5-10x50 med tysk 4 til under 6000 på XXL. Du ser bedre i skumringen med denne uten lys- en med Meoptaen m/lys. Men har du en børse med en dyr og høy 1" montasje fra før, og ikke ser behovet for variabel forstørrelse- er ikke Meoptaen et dumt valg- om du ikke skal bruke for mye penger. Har du derimot 30mm montasje fra før, kjøp Z.Classic. Har du i tillegg en god håndkikkert er du godt rustet i skumringen :|

Link to comment
Share on other sites

Jeg ville sett bort fra både Meopta og Zeiss om du skal ha med lys. Joda er lys i disse også men det er bare etter mørket. Med Laupold har du lys som er så mye bedre .

 

 

Joda, mulig lyset er bedre, men hva hjelper det når linsene ikke henger med. Optisk klarer ikke Leupold å nærme seg Meopta/Zeiss. Ja, jeg snakker av erfaring.

 

hm..synes det høres rart ut at ikke Leupold holder Meopta optisk..

Link to comment
Share on other sites

Det riktige er vel "Optisk klarer ikke Meopta å nærme seg Zeiss Joda jeg snakker også av erfaring

Så til saken, jag har faktisk hatt to (2) av Meopta 7x56 m/lys- og jeg har testet disse mot bla Zeiss Classic 50` og Victory 56` Som spesialkikkert for hjortejakt i skumringen får du mye kikkert for pengene, importerer du selv kan en med heldig dollarkurs få den godt under 5000.- Men fremdeles selges vel Zeiss Classic 2.5-10x50 med tysk 4 til under 6000 på XXL. Du ser bedre i skumringen med denne uten lys- en med Meoptaen m/lys. Men har du en børse med en dyr og høy 1" montasje fra før, og ikke ser behovet for variabel forstørrelse- er ikke Meoptaen et dumt valg- om du ikke skal bruke for mye penger. Har du derimot 30mm montasje fra før, kjøp Z.Classic. Har du i tillegg en god håndkikkert er du godt rustet i skumringen

 

Har som de ser høg tomms montasje fra før ja, original cz. problemet er at eg ikkje heilt klarer å bestemma meg. Dersom eg kan få meoptaen til 5000, montasjen eg har duger og eg liker kikkerten så synes eg at eg har gjort det bra. Problemet er dersom eg begynner å angre på at eg ikkje variabel på kikkerten. Har berre denne rifla så det blir faktisk allround kikkerten min, jakter litt gås og skyt på blink også.

 

Dersom det ikkje blir denne så ser eg vel fort for meg at det blir classicen 2,5-10x50 med lys fra xxl siden dei er i nærheita men den koster jo 9000 da så da bikker ein vel 10 000 med montasje og da begynner det å bli DYRT.

Link to comment
Share on other sites

Det riktige er vel "Optisk klarer ikke Meopta å nærme seg Zeiss. Den beskrivelsen er noe annet ja og den er jeg helt enig i.

 

Selv har jeg bare zeiss kikkerter, men neste kikkert til ny børse vil ikke bli zeiss men dennehttp://www.wingevapen.no/index.php?do=product&id=2880 Leupold. Den har jeg testet både i trening og jakt sammenheng og er ikke i tvil om jeg vil får mer glede av lyset med denne kikkeret når jeg skal velge i denne prisklassen. Skal du ha zeiss med også dagslys må du opp til 16000 kr (Varipoint) og så mye bedre er den ikke optisk.

Hadde jeg hvert deg ville jeg gått på xxl og eventuelt testet classic'en med lyset på og Meopta'en også. Så kan du etterpå teste Leupold. Så kan du teste ut min påstand.

 

Etter hva jeg har skjønt kan også Leupold bestilles fra USA for nesten halve prisen+ frakt med den dollarkursen som er i dag og da har du en slump med penger til overs :D

En god plass å bestille fra er det sikkert andre her som kan gi et godt tips om..

Link to comment
Share on other sites

Dersom det ikkje blir denne så ser eg vel fort for meg at det blir classicen 2,5-10x50 med lys fra xxl siden dei er i nærheita men den koster jo 9000 da så da bikker ein vel 10 000 med montasje og da begynner det å bli DYRT.

MÅ du ha lys? Jeg ville prioritert best mulig optisk kvalitet før jeg begynner med lys; spesielt til bruk på rolige dyr i dårlig lys. Godt mulig det er et poeng for noen å heller ha lys og muligens litt mindre optisk ytelse på f.eks. drivjakt i dagslys; det kan jeg på en måte se kan være et poeng uten at jeg selv har erfaring med det. Ser dog at jeg selv fint klarer meg med en Leupold VX-III på 9,3'en som bare brukes i greie lysforhold selvom jeg er "vant" med Zeiss Classic og Victory ellers. Men til hjortejakt i "mørket"/bukkejakt vil jeg hel klart anbefale å velge den beste optikken uten lys om du har begrenset budsjett. Zeiss Classic fra XXL er vel omtrent det beste du får i den prisklassen fra nytt; men brukt finnes det ofte en del knallkjøp (kanskje ikke så ofte her mitt under jakten da).

Link to comment
Share on other sites

ikkje noe dumt tips å kjøpa brukt problemet er berre at som regel, iverfall temmeligt ofte så befinner selger seg langt vekke slik at ein ikkje får sjå kva ein skal kjøpa. Greit nok dersom ein kjenner produktet. Ellers må ein berre ta ein sjangse. Men det går jo ann og legga seg litt i selen og følga litt med da.

 

Berre ett spm til lages Zeiss Classic Diatal 7x50 T eller går den ann og få tak i til ein konkuranse dyktig pris?

Link to comment
Share on other sites

Bortfaller garanti hvis produktet ikke er kjøpt på riktig plass?

Har ikke noe problem med å tro på dette, men synes det høres veldig rart ut.

Om du kjøper en -09 Mercedes E-klasse fra en privatperson så har du vel fortsatt rett til å få byttet alle deler som er opprustet?

Stiller seg ikke annerledes om bilen er importert heller.

Link to comment
Share on other sites

En slik ordnig er neppe OK innenfor EU-lovverket (eller?).

Men-hvor mye garanti trenger dere på en vare til 4500kr da?? Folk handler bilmotorer, PCer, telefoner, klær og alt mulig annet for lignende summer fra "Johns got-i-all" på ebay uten å stusse; men av en eller annne grunn faller verden i grus om en om 29 år ikke har fabrikkgaranti på et kikkertsikte??? Er dere like bekymret når dere handler en oppvaskmaskin hos elkjøp?? Alle vet at Elkjøp aldri kommer til å orden opp om den feiler innen reklamasjonstiden men vi handler anyway.

 

Snodig spør du meg!

 

Ellers er jeg sikker på at Ola/sportsbutikken.no ordner opp om/når det må til.

Link to comment
Share on other sites

ikkje noe dumt tips å kjøpa brukt problemet er berre at som regel, iverfall temmeligt ofte så befinner selger seg langt vekke slik at ein ikkje får sjå kva ein skal kjøpa. Greit nok dersom ein kjenner produktet. Ellers må ein berre ta ein sjangse. Men det går jo ann og legga seg litt i selen og følga litt med da.

 

Berre ett spm til lages Zeiss Classic Diatal 7x50 T eller går den ann og få tak i til ein konkuranse dyktig pris?

 

 

www.mbo.no skaffer zeiss 7*50 og 8*56.

 

Mvh

Mr Drilling

Link to comment
Share on other sites

Det ligg ein brukt Zeiss 6x42 til salgs for 3000kr. viewtopic.php?f=105&t=58641 Dette er eit bra sikte som duger meget godt som allround sikte og har gode skumringsegenskaper. Eg har sjølv ein Kahles 6x42 som eg brukar allround og er veldig fornøgd med det. Zeissen er minst like bra. Hadde eg ikkje alt hatt Kahlesen så hadde eg uten tvil kjøpt dette siktet.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Har hatt Meopta 7x50, og ein Bushnell Trophy 4x40 og brukt på hjortejakt, skutt dyr med begge siktene, men aldri om eg kjøper eit sikte igjen, med fast forstørring og iallefall ikkje så stor forstørring som 7..

 

2.5-10/3-12x50 eller 56, eller rett å slett eit 1.5-6x42 som eg har som allround sikte, det ville eg ha kjøpt.. Dei to førstnevnte hvis eg skulle hatt litt betre skumrings eigenskaper.. Men må sei at eg blei overraska av skumrings eigenskapane til min Svarowski 1.5-6x42.. Hadde lys nok til å holde ut til ca 21.20 den første jakthelga..

Link to comment
Share on other sites

Takk for tips om bra kj;p og gode r[d. F[r beint fram sj[ kva eg gjere klarer ikkje heilt [ bestemma meg zeisen til 3000 var fristande synd det ikkje er lys. Trur vel at det er ein stor fordel p[ hjorten i skummring ja. Kan jo kanskje f[ pruta han litt ned fast forst;relse er vel ikkje akkurat det mest etterspurte om dagen. Alternativet for meg er vel kanskje som f;r nevnt classicen fra xxl med lys til 9000 pluss montasjer. Men kjem garantert til [ angre. tenk p[ alt ein kan f[ for 9 til 10 tusen. Men s[n er livet noen valg m[ ein ta.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...