Jump to content

treffpunktsendring 308


langskalle

Recommended Posts

Hei, var ute å skjøt relativt mye i dag. Merket at treffpunktet endret seg etter hvert som løpet ble varmt. Det er en Remington model 700 sps. Den har kappet løp. Sitter på en leupold 3-9 x40 kikkert.

 

Så endte jo opp med å skyte noen skudd for så å la løpet kjøle seg ned. Trodde egentlig ikke at treffpunktet skulle endres så mye. Det ble vell 15 cm forskjell på 150 meter. Og da traff den litt sånn i hytt og pine.

 

Noen tips annet enn å la løpet kjøle seg ned?

Link to comment
Share on other sites

Sjekk om løpet ligger ann på stokken, eller nesten gjør det. Er det en standard syntstokk kan man ta ut MYE av denne, og det bør man. Det vil sikkert hjelpe. Hvis ikke det er problemet kan du prøve med seriøs pussing av løp, eller bytte ammo. Lader du selv kan det ha vært uhell av noe slag i ladeprosessen(men det tror jeg ikke er særlig sannsynlig). Hvis du har demper å denne ikke er skrudd skikkelig til(alle moduler evt.) er dette også typisk.

Link to comment
Share on other sites

Har det alltid oppført seg slik eller evt etter kapping? Har som skyteleder observert at enkelte våpen gir mer spredning ved varme løp selv om de er friflytende. Noe av dette kan nok skyldes ukonsentrert/ skuddredd skytter evt mirage, men det ser ut til at enkelte piper oppfører seg slik. Børsemakeren har kanskje et par teorier om dette.

Link to comment
Share on other sites

jeg fikk våpenet kappet før jeg kjøpte det. Jeg kjøpte det nytt. Det har ikkenoe å si om demperen er på eller ikke, sprer alikevell. jeg må skyte 10-15 skudd før det byner å spre. Løpet ligger ikke fritt, klarer ikke dra 100ingsen mer enn en cm inn under skjeftet. Det er standard plastikk skjefte, så kanskje jeg skulle skrudd litt fra hverandre og pusset det ned??

Link to comment
Share on other sites

Jeg hadde standar stokk..legg merke til hadde.

1 cm fra stokken slutt,under løpet ligger det en 4-kanti forhøyning i stokken som løpet hviler på. Denne er synderen.

Jeg kjøpte meg en boydstokk faktisk før jeg kjøpte riflen. Fikk den beddet å har helt frittliggende pipe. Skyter meget bra nå..selv etter 15 kjappe skudd. Begrensningen er demperen..skulle hadd 2.

Men hvist du apsolutt vil ha syntstokk,å er villig til å forske litt,uten å ødelegge din stokk,så kan du få kjøpe min for en rimelig penge.(hvist det forsatt er snakk om en XS7 da :roll: ?)

Link to comment
Share on other sites

Hadde akkurat samme problem på min seven med gummisokk.

 

Løsningen for meg (som nevnt av flere over) var å gå på med dremel for å frilegge løp.

Da ble den tolererbar. Vær sikker på at baksiden av rekylklakken liggerskikkelig an mot plastikken når du skrur den samen igjen.

(Jeg antar videre jeg vil ha stor vinst av avstivning av forskjefte og bedding. Dette blir vinterpussel for meg)

Link to comment
Share on other sites

Om du har en myk original stokk med press på løpet, skal det svært lite til før en bare ved å endre presset på forskjeftet kan endre treffpunkt. Og verre blir det gjerne etter noen raske skudd (varmt våpen). Bare prøv å vri forskjefte litt under skyting, og se.

 

Vær obs på at det ikke alltid blir bra fordi man frilegger løpet, faktisk risikerer man at det kan bli værre på de første skuddene enn det var.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

jeg har noe av detsamme problemet, men med en litt annen vri.

jeg har en Tikka M65 hirvester, och rifla samler utrulig godt for å være i hendene på en relativt uerfaren skytter =)

de første 4 kanske 5, 5 skuddsserierna er det ingen problem o plassere kun 10're på 100 meter. etter noen serier så begynner den spre skuddene litt utover, og jeg har ikke sett att det drar till noen spesiel plass på skiva. jeg har sjekket viss løpet ligger fritt, og jeg kan dra en ganske tykk pusse patch helt frem till låskassa.

kan dette problemet ha med mirage å gjøre, eller ær det bara att løpet blir så varmt att det får en del "slængar"?

 

det ær egentlig inget problem, då jeg ikke helt ser for mig att det blir løsnet fire, fem serier etter verandre i jaktsituationer, men kan være greit å vite =)

 

har ikke montert dempere enda.

Link to comment
Share on other sites

de første 4 kanske 5, 5 skuddsserierna er det ingen problem o plassere kun 10're på 100 meter. etter noen serier så begynner den spre skuddene litt utover

Kun 10ere på DFS skiva? Utgjør jo ikke akkurat presisjon i ei rifle, om det er skutt på frihånd er det seff bra, men har lite med presisjonen i rifla,

Uansett, om det følrst er "OK", og så blir verre, så lukter det et av to. Det skyter ikke bra først om det er kroning eller bedding eller slikt noe.

 

- Sliten skytter

- løp som ikke liker å være varmt. løp som ikke liker å være varme - er ofte slitne, eller dårlig pusset.

 

 

Det kan være noe som er skjevt og drar seg, så en kan forsøke å etterstramme alt mulig (ikke dra for hardt på skjefteskruer).

 

Så prøv å puss veldig grundig, søk på forumet etter metoder - grundig og rent er stikkord. Hjelper ikke det så gå til en børsemaker eller erfaren skytter og kikk inni, ofte kan erfarne folk se om løp er utslitt, som i helt utslitt. Mellomting er verre.

Om det ikk egjør noe så kan det jo bare få være sånn?

 

K

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...